معرفی خودروی تویوتا ۳ سیلندر | خودرویی اسپرت و اقتصادی

تویوتا در اقدامی غیرمنتظره تصمیم گرفت تا خودروی اسپرت اقتصادی خود را به‌جای موتور برقی، با پیشرانه درون‌سوز راهی بازار کند.

به گزارش حرف تازه به نقل از دیجیاتو ، اواسط دسامبر ۲۰۲۱ بود که تویوتا با رونمایی غیرمنتظره از یک کانسپت اسپرت با پیشرانه الکتریکی، همه علاقه‌مندان را غافلگیر کرد. این خودروی اسپرت دونفره نشان گازو ریسینگ را روی خود داشت و بسیاری آن را جانشین معنوی MR2 می‌دانستند. در زمان رونمایی، تویوتا هیچ اطلاعاتی درباره آینده این کانسپت ارائه نکرد؛ اما حالا خبر می‌رسد خودروساز ژاپنی قصد دارد نسخه تولید انبوه این کانسپت یا مدلی شبیه به آن را با همکاری سوزوکی و دایهاتسو راهی بازار کند.

آن‌طور که مجله Best Car گزارش کرده است، تویوتا علاقه زیادی به تولید مدلی مشابه با MR2 دارد و نمی‌خواهد این ایده را رها کند. پیش از این و در سال ۲۰۱۵ نیز این شرکت با معرفی کانسپت S-FR تمایل خود را برای تولید چنین مدلی نشان داده است.

خودروی اسپرت تویوتا

معرفی خودروی تویوتا ۳ سیلندر | مشخصات احتمالی خودروی اسپرت تویوتا

براساس گزارش مجله ژاپنی Best Car، سه کمپانی تویوتا، سوزوکی و دایهاتسو هم‌اکنون درحال توسعه این پروژه مشترک هستند. نکته عجیب اینکه برخلاف کانسپت رونمایی‌شده در دسامبر ۲۰۲۱، این خودروی اسپرت به‌احتمال‌زیاد دارای یک موتور ۱ لیتری توربوشارژ خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود این موتور ۳ سیلندر قدرتی در حدود ۱۲۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۰۰ نیوتن‌متر خواهد داشت. نشریه Best Car معتقد است به‌‌منظور کاهش مصرف سوخت، این موتور به سامانه هیبرید نرم مجهز خواهد بود.

هرچند این میزان خروجی برای یک خودروی اسپرت کافی به‌نظر نمی‌رسد، اما مجله ژاپنی وزن پروژه مشترک تویوتا، سوزوکی و دایهاتسو را فقط ۱۰۰۰ کیلوگرم عنوان کرده است. درصورت صحت این موضوع، باید گفت پروژه مشترک سه کمپانی مذکور، وزنی مشابه با مزدا MX-5 خواهد داشت. این خودروی پرطرفدار، از یک موتور ۱٫۵ لیتری با ۱۲۹ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد.

خودروی اسپرت تویوتا

از نظر ابعاد، نشریه Best Car ادعا می‌کند محصول جدید تویوتا به میزان قابل‌توجهی از مزدا میاتا و نسل سوم MR2 بزرگ‌تر خواهد بود. این نشریه می‌گوید سوزوکی وظیفه توسعه موتور را بر عهده دارد. اما جالب اینکه این نشریه سیستم تعلیق جلو را با هاچ‌بک یاریس مشترک می‌داند. در بخش طراحی هم، Best Car محصول اسپرت تویوتا را به دایهاتسو کوپن تشبیه می‌کند.

برآورد قیمت

مجله ژاپنی قیمت آورده جدید تویوتا را بین ۲٫۲ الی ۲٫۸ میلیون ین تخمین می‌زند، این اختلاف قیمت در سطح آپشن‌ها و امکانات ریشه دارد. با نرخ روز ارز، این رقم معادل ۱۶۵۰۰ و ۲۱۰۰۰ دلار می‌شود که حتی با دلار ۵۰ هزار تومانی نیز رقمی کمتر از یک میلیارد تومان است.

گفتنی است گزارش نشریه Best Car بیشتر بر پایه حدس و گمان‌ها نگاشته شده و باید با دیده تردید به آن نگریست. درهر‌حال باید منتظر ماند و دید که سیاست مدیرعامل جدید تویوتا، یعنی آقای «کوجی ساتو» در قبال این مدل و سایر مدل‌های اسپرت چه خواهد بود.