حمامی که از دل خاک بیرون آمد؛

معرفی حمام تاریخی میربلوک در دیلمان

حمام تاریخی دیلمان معروف به «حمام میربلوک» در ابتدای بافت شهری دیلمان قرار دارد. این حمام سال گذشته مرمت شده و درب این حمام به روی گردشگران باز گردید.

حرف تازه – این حمام تاریخی که در ۵۰ کیلومتری شهر سیاهکل قرار دارد، به احتمال زیاد در دوره صفویه ساخته شده است. هرچند برخی از کارشناسان قدمت آن را به دوره ایلخانی نسبت می دهند. اما از آنجا که این حمام در مسیر راه قدیم گیلان، معروف به راه شاه عباسی بود،  بجز اهالی، مورد استفاده مسافران هم قرار می گرفت.

این حمام به این علت به حمام میر بلوک معروف شده که در حدود ۲۰۰سال قبل توسط «میرزا علی میر بلوک» از زیر لایه های خاک بیرون آمده و مرمت شده است. این حمام یک بار دیگر هم توسط «صدرالله خیرخواه تقوی» از اعقاب میربلوک مرمت شده است. حمام تا دهه ۵۰ نیز دایر بوده و اهالی با پرداخت نان و گندم به عنوان هزینه از این حمام عمومی استفاده می کردند.

بنای این حمام نیز همانند بسیاری از حمام های تاریخی گیلان، با سقف های گنبدی و از ملاط آهک و ساروج ساخته شده است. سقف گنبدها دارای نورگیر بوده و انتهای آن بوسیله شیشه های مشبک پوشیده شده است. صحن حمام با سه پله  از سطح زمین به رختکن می رسد. صحن حمام هشت ضلعی است. چهار ضلع آن کوچک و چهار ضلع آن بزرگ است.

حمام دو حوضچه آب گرم و آب سرد داشته که آب آن با تنبوشه های سفالی از چشمه های سیاهکل به دیلمان می رسید.

این حمام در اسفند ماه سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی و به شماره ۳۰۴۳ در فهرست بناهای میراثی کشور ثبت شده است.

عکسها: پویا پناهی