معرفی جشنواره های تابستانی هند

با معرفی جشنواره‌های تابستانی هند همراه ما باشید.

به گزارش قلم آزاد به نقل از الی گشت ، کشور هند در سرتاسر جهان به‌خاطرداشتن فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف شناخته شده است. این کشور همچنین به عنوان مرکز جشن‌ها و جشنواره‌ های پر جنب‌وجوش و دیدنی شناخته می‌شود. جشنواره‌ هایی که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد و اثرات نشاط‌بخشی که بر شرکت‌کنندگانشان می‌گذارند در دنیا معروف هستند.

حالا که در فصل تابستان هستیم شاید دوست داشته باشید بدانید کدام یک از این جشن‌ ها در فصل تابستان در هند برگزار می‌شوند. قبل از هر چیز بهتر است بدانید تابستان در هند از اوایل ماه اسفند شروع می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا به معرفی برخی از جشنواره های تابستانی هند بپردازیم.

جشنواره های تابستانی هند

۱- جشنواره گنگاور، راجستان

یکی از معروف‌ترین جشنواره‌های تابستانی هند جشنواره گنگاور است. گفتنی است واژه گنگاور ترکیب دوکلمه به معنای لرد شیوا و الهه پارواتی است که در ترکیب با یکدیگر به معنای پیوند آنهاست. بر اساس داستان‌های اساطیری هند پارواتی برای برآورده‌کردن آرزوی خود برای ازدواج با لرد شیوا، تصمیم گرفت چندین روز مراقبه و توبه کند. شیوا تحت‌تأثیر پشتکار و فداکاری او قرار گرفت و تصمیم گرفت به خانه او برود و از پدر و مادرش خواستگاری کند. پارواتی با پدر و مادرش خداحافظی کرد و با شیوا رفت.

گنگاور چگونه جشن گرفته می‌شود؟

 اما شاید بخواهید بدانید این مورد از جشنواره‌های تابستانی هند چگونه برگزار می‌شود. باید بدانید در حقیقت زنان متأهل هندی این جشن را برای سلامتی شوهرانشان برگزار می‌کنند. همچنین زنانی که ازدواج نکرده‌اند هم این جشنواره را با این هدف جشن می‌گیرند تا در آینده زوجی مناسب برای خود پیدا کنند. در طول هجده روز برگزاری این جشن زنان روزه می‌گیرند و هر روز فقط یک وعده‌غذا می‌خورند.

جشنواره های تابستانی هند

 علاوه بر این تمثیل‌های گلی دست‌ساز از شیوا و الهه پارواتی در طول جشنواره گنگاور پرستش می‌شود. برخی از خانواده‌های راجپوت تمثیل‌های چوبی‌ای که هر ساله درست قبل از شروع جشنواره توسط جشنواره‌های محلی رنگ‌آمیزی شده را عبادت می‌کنند. هر دو تمثیل (شیوا و پارواتی) در سبدهای تزیین شده با علف گندم نگهداری می‌شوند. این علف‌ها نمادی از برداشت خوب و گل است. زنان متأهل لباس‌ها، جواهرات و اقلام دیگر والدینشان را دو روز مانده تا پایان جشنواره هدیه می‌دهند. از این اقلام همچنین برای آماده‌شدن در آخرین روز جشن هم استفاده می‌کنند.

گنگاور چه زمانی جشن گرفته می‌شود؟

 اگر می‌خواهید بدانید جشن گنگاور این مورد از جشنواره‌های تابستانی هند چه زمانی برگزار می‌شود باید بگوییم این جشن طبق تقویم هندو در اولین روز ماه چایترا برگزار می‌شود. این روز معمولاً بعد از جشن هولی است و به مدت هجده روز متوالی ادامه پیدا می‌کند.

۲- جشنواره بایساکی، پنجاب

 بایساکی از دیگر جشنواره‌ های تابستانی هند در واقع یک جشن برداشت محصول در پنجاب است که با آغاز بهار جدید برگزار می‌شود. بایساکی همچنین به عنوان وایساکی هم شناخته می‌شود. گفتنی است این جشن توسط هندوها در سراسر هند صورت می‌گیرد. این جشنواره در حقیقت به معنای پایان فصل برداشت است. کشاورزان با این جشن از خدایان برای برداشت خوب تشکر کرده و برای پربار بودن محصول خود در سال آینده دعا می‌کنند.

جشنواره های تابستانی هند

تاریخچه جشنواره بایساکی

 درباره تاریخچه این مورد از جشنواره ‌های تابستانی هند باید گفت در سال ۱۶۹۹ گورو گوبیند سینگ سخنرانی الهام‌بخشی کرد. او همچنین از تعدادی داوطلب از میان جمعیت که حاضر بودند جانشان را برای هدفی که او می‌خواست بدهند، دعوت کرد که دست به عمل بزنند. حضار خون پنج مرد داوطلب را دیدند که از شمشیر او می‌چکید. بااین‌حال، آن پنج مرد هنوز زنده بودند و در عوض یک بز به جای آنها کشته شده بود.  آن پنج مرد در واقع پنج مخلص و اولین اعضای گروه «کالسا» شدند. آنها هیچ تفاوت طبقاتی با هم نداشتند و به عنوان جامعه‌ای کاملاً برابر که تا امروز هم به حیات خود ادامه می‌دهند و هر سال روز تأسیس گروهشان را جشن می‌گیرند، شناخته می‌شوند.

بایساکی چگونه جشن گرفته می‌شود؟

 شاید بخواهید بدانید این مورد از جشنواره های تابستانی هند چگونه جشن گرفته می‌شود. بایساکی با انبوهی از شادی و شوروشوق جشن گرفته می‌شود.  مردم از گورو دوارا بازدید می‌کنند و صبح‌ها حمام مقدس می‌گیرند و در عبادت‌های جمعی شرکت می‌کنند. همچنین جشن‌های ویژه‌ای در تالوندی سابو (جایی که گورو گوبیند سینگ، گرانت صاحب مقدس را دور هم جمع کرد) گورو دوارا در آناندپور صاحب، محل تولد کالسا، و در معبد طلایی در امریتسار برگزار می‌شود. مراسم سپس با رژه به دنبال پنج عضو کالسا که با دوئت‌های رقص Bhangra و Gidda همراه است، ادامه پیدا می‌کند.

بایساکی چه زمانی جشن گرفته می‌شود؟

 اگر می‌خواهید بدانید این مورد از جشنواره های تابستانی هند چه زمانی برگزار می‌شود باید گفت طبق تقویم انگلیسی تاریخ برگزاری بایساکی هر سال ۱۳ آوریل است و هر سی و شش سال یک بار به ۱۴ آوریل می‌رسد. طبق تقویم سیک‌ها، بایساکی در اولین روز ماه وایساک بین آوریل تا مه واقع می‌شود. این تغییر زمان به دلیل برگزاری جشنواره طبق تقویم شمسی هند است.

۳- جشنواره چیتیرای، تامیل نادو

 جشنواره چیتیرای به عنوان یکی از بزرگ‌ترین جشنواره های تابستانی هند و همچنین ایالت تامیل نادو شناخته می‌شود. این جشنواره در واقع نمادی از عروسی لرد شیوا و الهه میناکشی، خواهر لرد ویشنو به حساب می‌رود.

جشنواره های تابستانی هند

چیتیرای چگونه جشن گرفته می‌شود؟

درباره نوع برگزاری این مورد از جشنواره های تابستانی هند باید گفت پانزده روز اول جشنواره به جشن آغاز الهه میناکشی و همچنین جشن ازدواج الهه با لرد ساندارسوارا می‌گذرد. همچنین پانزده روز آخر جشنواره چیتیرای به یاد سفر لرد آلاگار از معبد کالاالاگار آلاگار کویل به شهر مادورای جشن گرفته می‌شود. عروسی حدود ساعت ۹ صبح شروع شده و در داخل معبد برگزار می‌شود که در آن صحنه‌ای مزین به گل‌های روشن برپا شده است. در ادامه تعداد زیادی از مردم از معبد بازدید می‌کنند. گرچه مقامات معبد فقط به شش هزار نفر اجازه حضور رایگان از طریق برج جنوبی را می‌دهند. مردم همچنین می‌توانند بلیت ورودی برج شمالی و غربی را بخرند. گفتنیست بعد از مراسم عروسی، جشن بزرگی در مدرسه عالی Sethupathy برگزار می‌شود.

تجربه شرکت در چیتیرای

 لازم به ذکر است جشنواره چیتیرای برای کسانی که از مناطق دیگر به‌خصوص برای تماشای جشنواره به مادورای سفر می‌کنند، تجربه‌ای منحصر به فرد خواهد بود. در جریان این جشن انبوهی از مردم در خیابان‌ها گرد هم می‌آیند و همچون یک عروسی واقعی از هیجان و شادی غوغا می‌کنند. همچنین نمایشگاه سالانه چیتیرای هم توسط دولت در Tamukkam Grounds در ضلع شمالی شهر برگزار می‌شود.

چیتیرای چه زمانی جشن گرفته می‌شود؟

جشنواره چیتیرای این مورد از جشنواره های تابستانی هند به مدت دو هفته در مادورای جشن گرفته می‌شود. همچنین تاریخ برگزاری جشنواره چیترا هر سال بین آوریل و مه است.

چیتیرای کجا برگزار می‌شود؟

 این جشنواره در معبد میناکشی در شهر مادورای در ایالت تامیل نادو صورت می‌گیرد. همچنین رژه‌ها در خیابان‌های اطراف معبد که به خیابان‌های ماسی معروف هستند، برگزار می‌شود.

۴- جشنواره مواتسو، ناگالند

جشنواره مواتسو هم از دیگر جشنواره های تابستانی هند به حساب می‌رود. گفتنی است از میان هفده خاندان موجود در ایالت، جشن مواتسو توسط خاندان آئو در ناگالند برگزار می‌شود. ‌این خاندان یکی از خاندان‌های اصلی ناگالند است. این خاندان از اولین کسانی بودند که مسیحیت و همچنین سیستم آموزشی غرب را پذیرفتند. آئو ناگاس، مواتسو مونگ را به عنوان یک جشن برداشت محصول جشن می‌گیرند.

جشنواره های تابستانی هند

مواتسو چگونه جشن گرفته می‌شود؟

 این مورد از جشنواره های تابستانی هند بعد از پاک‌سازی مزارع، دورریختن علف‌های هرز و کاشت بذرهای جدید برگزار می‌شود. این جشنواره باهدف قدردانی از زحمات کشاورزانی که خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کنند تا بتوانند برداشتی عالی داشته باشند، صورت می‌گیرد. مواتسو نشان‌دهنده شادی خاندان آئو به دلیل شکوفایی محصولاتشان است. مواتسو همچنین نمادی از شروع بهار هم هست. این زمان در هند برای زوج‌ها بسیار خوش‌یمن پنداشته می‌شود. این رویداد سه‌روزه شامل شادی و جنب‌وجوش و آهنگ و رقص و ضیافت و دعا به درگاه پروردگار می‌شود. بازدیدکنندگان همچنین طی این جشن می‌توانند با آیین‌ها و زندگی روزمره خاندان آئو آشنا شوند. ازآنجایی‌که این جشن یک رویداد خصوصی به حساب می‌رود، بازدیدکنندگان باید قبل از شرکت در آن از افراد خاندان اجازه بگیرند.

مواتسو چه زمانی جشن گرفته می‌شود؟

جشنواره مواتسو این مورد از جشنواره های تابستانی هند هر ساله از اول تا سوم می برگزار می‌شود.

۵- جشنواره تابستانی کوه ابو، راجستان

کوه ابو با پس‌زمینه زیبا و دریاچه‌هایش بهترین نقطه برای جشن‌گرفتن یکی از بزرگ‌ترین جشنواره های تابستانی هند است. این جشنواره دو روز طول می‌کشد و شامل جشنی همراه با موسیقی محلی و کلاسیک است که فرهنگ و سنت‌های غنی ایالت راجستان را به نمایش می‌گذارد. این جشنواره توسط سازمان گردشگری راجستان، هیئت شهرداری، کوه ابو و اداره منطقه برگزار می‌شود.جشنواره های تابستانی هند

جشنواره تابستانی کوه ابو چگونه جشن گرفته می‌شود؟

جشنواره تابستانی کوه ابو این مورد از جشنواره های تابستانی هند بسیار موردعلاقه مردم محلی راجستان است. مردم محلی با مهمان‌نوازی، نشاط و شادی فراوان از مردم که از همه نقاط به کوه ابو می‌آیند، استقبال می‌کنند.  جشن با خواندن یک تصنیف آغاز می‌شود و با رقص‌های محلی سنتی ادامه پیدا می‌کند. همچنین یک مسابقه قایق‌سواری هیجان‌انگیز در دریاچه Nakki برگزار می‌شود که سرگرمی و شادی شرکت‌کنندگان را تکمیل می‌کند. در ادامه این جشنواره با یک راهپیمایی تشریفاتی همراه می‌شود که از هتل RTDC Shikhar شروع شده و تا دریاچه Nakki Chowk ادامه دارد. در کنار این دریاچه، مردم محلی با اجرای پر جنب‌وجوش سنتی راجستان و گجرات از بازدیدکنندگان استقبال می‌کنند.

روز دوم و سوم جشنواره

 روز دوم و سوم این مورد از جشنواره های تابستانی هند شامل فعالیت‌های سرگرم‌کننده برای شرکت‌کنندگان می‌شود. این فعالیت‌ها شامل مسابقه اسکیت، نمایش باند CRPF، مسابقه قایق‌سواری، مسابقه اسب‌سواری، مسابقه طناب‌کشی، مسابقه Panihari Matka و Deepdan است که شوروشوق زیادی را در همگان برمی‌انگیزد.  همچنین مراسم موسیقایی شامل قوالی و خوانندگان معروفی می‌شود که با اجرای شگفت‌انگیز خود جمعیت را سرگرم می‌کنند. گفتنی است پایان جشنواره با آتش‌بازی در آسمان مشخص می‌شود.

جشنواره تابستانی کوه ابو چه زمانی جشن گرفته می‌شود؟

 این مورد از جشنواره های تابستانی هند هر ساله طبق تقویم هندی در زمان بودا پورنیما برگزار می‌شود.

۶- جشنواره گل اوتی، تامیل نادو

 جشنواره گل اوتی هم از دیگر جشنواره های تابستانی هند است که اغلب به عنوان نمایشگاه جنوب شناخته می‌شود و هر ساله در باغ گیاه شناسی اوتی برگزار می‌شود.

تاریخچه جشنواره گل اوتی

 درباره تاریخچه این مورد از جشنواره های تابستانی هند باید گفت باغ گیاه شناسی اوتی توسط ویلیام گراهام مک ایور ساخته شد. او بعد از آموزش‌دیدن در باغ گیاه‌شناسی سلطنتی لندن، ساخت این باغ‌ها را به عهده گرفت. از دیگر جاذبه‌های عالی این جشنواره در این باغ گیاه‌شناسی می‌توان به گل‌آرایی هندی و ژاپنی، گل رنگولی، اشکال مختلف گیاهان و همچنین گیاه بونسای اشاره کرد.

جشنواره های تابستانی هند

جشنواره گل اوتی چگونه جشن گرفته می‌شود؟

 گفتنی است این مورد از جشنواره های تابستانی هند در ۱۲۳ سال گذشته با موفقیت برگزار شده. هدف از برگزاری این جشنواره‌ها در طول سالیان به نمایش گذاشتن گیاهان متنوع و زیباست. علاقه‌مندان به باغبانی هر سال در این فستیوال شرکت می‌کنند. گفتنی است این باغ زیستگاه حدود ۱۰۰۰ گونه از گیاهان عجیب‌وغریب و بومی، سرخس، درختچه‌های مختلف و گیاه بونسای است. این رویداد سالانه توسط دپارتمان باغبانی و کشت‌وزرع و زیر نظر اداره‌ی تامیل نادو سازماندهی می‌شود. این جشنواره در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳ میلیون بازدید‌کننده را به باغ‌های گیاه شناسی مشهور اوداگاماندلام جذب کرده است.

جشنواره گل اوتی چه زمانی جشن گرفته می‌شود؟

نمایشگاه یا جشنواره گل اوتی یک رویداد سه‌روزه است که با تهیه بلیط می‌توان در آن شرکت کرد. لازم به ذکر است این رویداد هر ساله در باغ گیاه‌شناسی اوتی برگزار می‌شود.

جمع‌بندی

 در این مقاله به معرفی شش مورد از جشنواره های تابستانی هند پرداختیم. همچنین درباره تاریخچه، نحوه و زمان و مکان برگزاری هرکدام قدری توضیح دادیم. گرچه جشنواره‌های تابستانی بسیار دیگری از جمله جشنواره تابستانی یرکاد، جشنواره تابستانی همیس، جشنواره تابستانی بومچو و جشنواره تابستانی شیملا هم در هند برگزار می‌شوند، اما امیدواریم توانسته باشیم با معرفی این شش مورد به شناخت شما از جشنواره‌های سنتی رنگارنگ و دیدنی هند، این کشور هزار رنگ کمک کنیم.