معرفی جاذبه های سنت پترزبورگ روسیه

با معرفی جاذبه های سنت پترزبورگ روسیه همراه ما باشید.

به گزارش قلم آزاد، سنت پترزبورگ، دومین شهر بزرگ روسیه و یکی از مهم‌ترین شهرهای فرهنگی و تاریخی این کشور است که با مجموعه‌ای از جاذبه‌های دیدنی منحصر به فرد، هر ساله میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کند. این شهر با معماری باشکوه، موزه‌های متنوع و پل‌های زیبایی که دارد، مثل یک گنجینه ارزشمند برای علاقه‌مندان به تاریخ و هنر است. از جاذبه‌های برجسته سنت پترزبورگ می‌توان به موزه معروف هرمیتاژ، کاخ‌های باعظمت پترهوف و کاترین، کلیسای ناجی در خون و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد که هر یک با تاریخچه و زیبایی‌های خاص خود، تجربه‌ای بی‌نظیر را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آورند. در ادامه با الی گشت همراه باشید تا با جاذبه های سنت پترزبورگ بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با جاذبه های سنت پترزبورگ

۱- موزه هرمیتاژ | The State Hermitage Museum

موزه هرمیتاژ، یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین موزه‌های جهان است که در سنت پترزبورگ روسیه واقع شده و به عنوان یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های فرهنگی این شهر شناخته می‌شود. این موزه با مجموعه‌ای بیش از سه میلیون اثر هنری و تاریخی، گنجینه‌ای بی‌نظیر از آثار برجسته نقاشی، مجسمه‌سازی، صنایع‌دستی و باستان‌شناسی را در خود جای‌داده است. هرمیتاژ که در سال ۱۷۶۴ توسط کاترین کبیر تأسیس شد، در ساختمان‌های زیبا و تاریخی مثل کاخ زمستانی که به‌تنهایی شاهکاری از معماری باروک است، قرار دارد.

بازدید از موزه هرمیتاژ، فرصتی است برای مشاهده آثار هنرمندان بزرگی چون داوینچی، رامبرانت و میکل‌آنژ و آشنایی با تاریخ و فرهنگ غنی روسیه و جهان. این موزه نه‌تنها به دلیل آثار هنری‌اش بلکه به‌خاطر تاریخچه و معماری خیره‌کننده‌ خود، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای هر بازدیدکننده به ارمغان می‌آورد.

۲- کلیسای ناجی در خون ریخته شده | Church of the Savior on Spilled Blood

یکی از زیباترین جاذبه های سنت پترزبورگ با منظره زیبا کلیسای رنگارنگ ناجی در خون ریخته شده است که به سبک سنتی قرون‌وسطایی روسیه طراحی شده است. الکساندر سوم دستور ساخت آن را در سال ۱۸۸۳ در محلی که پدرش دو سال قبل ترور شده بود صادر کرد.

بیش از ۲۰ سال طول کشید تا کلیسا در نهایت تکمیل شود، تا حدی به دلیل بودجه و تا حدی به این دلیل که مواد مورد نیاز برای دکوراسیون داخلی آن (که شامل ۷۵۰۰ متر مربع موزاییک برای پوشاندن دیوارها و سقف ها بود) به آسانی تهیه نمیشد.

این کلیسا در جریان انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ آسیب جدی دید و در طول جنگ جهانی دوم به عنوان سردخانه و بلافاصله پس از آن به عنوان انبار سیب زمینی مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا ۳۰ سال بازسازی آن طول کشید تا ساختمان به شکوه قبلی خود برسد، اما به جای بازگشایی مجدد به عنوان یک کلیسا، اکنون این سازه به موزه موزاییک تبدیل شده است.

۳- کاخ بزرگ پیترهوف | Grand Peterhof Palace

سنت پترزبورگ به‌خاطر کاخ‌های امپراتوری و موزه‌ها و کاخ‌های مرکز شهر معروف است. در میان نمونه‌های قبلی، کاخ بزرگ پترهوف یکی از مواردی است که ما آن را به‌عنوان یک مجموعه بی‌نظیر طبقه‌بندی می‌کنیم، به‌ویژه در تابستان که مجموعه‌ای باورنکردنی از فواره‌های پارک به زیبایی آن اضافه می‌کنند.

جاذبه های سنت پترزبورگ

پیتر کبیر بیش از یک دهه طول کشید تا مکان مناسبی برای اقامتگاه تابستانی خود پیدا کند. این پارک که تا حدی از ورسای الگوبرداری شده بود، با ویژگی‌های بسیاری که منعکس‌کننده ذائقه و علایق خاص پیتر بود، تحت نظارت دختر پیتر، ملکه الیزابت، توسعه یافت تا از نظر گستره و عظمت تا حد زیادی از پیشینیان فرانسوی خود پیشی بگیرد. درحالی‌که کاخ بزرگ در پترهوف کمتر از کاخ کاترین در تزارسکویه سلو دیدنی است، پترهوف در تنوع و طیف جاذبه‌هایش برتری دارد، از ساختمان‌های جذاب باروک دوران پترین گرفته تا تزیینات طلاکاری شده زیبای آبشار بزرگ و تعداد موزه‌هایی که در ساختمان‌های مختلف این ملک مستقر شده‌اند، همگی منحصربه‌فرد هستند.

۴- موزه دولتی روسیه | State Russian Museum

درحالی‌که گالری ترتیاکوف در مسکو بدون شک بهترین مجموعه هنر روسی در جهان به لطف مکان‌های زیبا و مجموعه‌ای غنی از آثار قرن بیستم است، تقریباً با نقاشی انقلاب اکتبر برای نقاشی توسط موزه دولتی روسیه مطابقت دارد. مجموعه دولتی موزه روسیه که در کاخ باشکوه میخائیلوفسکی قرار دارد، از دیگر جاذبه های سنت پترزبورگ و گنجینه‌ای از آثار بصری روسی از زمان‌های مختلف است که شامل آثار برجسته از جمله نمادهای قرون‌وسطایی، نقاشی‌های جوی اواخر قرن نوزدهم و چندین شاهکار مدرنیستی می‌شود.

۵- قلعه پیتر و پل | Peter and Paul Fortress

قلعه پیتر و پل در اصل یک منطقه مستحکم است که برای محافظت از ایالت در برابر حملات خارجی ساخته شده بود. از این قلعه هرگز در طول انقلاب بلشویکی در اوایل قرن بیستم به عنوان زندان و محل اعدام استفاده می‌کردند و امروزه بخشی از موزه دولتی تاریخ سنت پترزبورگ است.

در داخل دیوارهای قلعه و باغ‌های زیبا و مسیرهای سنگی، چندین ساختمان وجود دارد که شاید شناخته شده‌ترین کلیسای جامع قرن هجدهم پیتر و پل و آخرین محل استراحت تزارهای روسیه باشد. سلول‌های زندان، موزه شهر و ساختمان ضراب‌خانه سن‌پترزبورگ (که در سال ۱۷۲۴ برای تولید سکه تأسیس شد و هنوز در حال فعالیت است) هم در داخل این قلعه قرار دارند.

جاذبه های سنت پترزبورگ

۶- کلیسای جامع سنت آیزاک | Saint Isaac’s Cathedral

سنت آیزاک از نظر فنی، بزرگ‌ترین کلیسای ارتدکس جهان است که در حال حاضر به موزه تبدیل شده است و مراسم مذهبی به‌ندرت در اینجا برگزار می‌شود. این کلیسا به نام سنت آیزاک که یک راهب مسیحی بود که یک صومعه مهم را در قسطنطنیه یا ترکیه امروزی تأسیس کرد، نام‌گذاری شد.

کلیسای جامع در سال ۱۸۵۸، پس از ۴۰ سال ساخت‌وساز که با انتقادات درباره «ساده و نه چندان چشمگیر» بودن ساختمان نئوکلاسیک مواجه بود، به پایان رسید.

موزه دارای بسیاری از نقاشی‌های نمادین باستانی، تصاویر موزاییک، سنگ‌کاری‌های رنگی و سنگ مرمر است. بااین‌حال، شاید بهترین دلیل برای بازدید از کلیسای جامع سنت آیزاک، منظره ۳۶۰ درجه‌ای است که از سکوی ستون ۴۳ متری خواهید دید و ترکیبی از سقف رنگارنگ، مناره‌های طلایی و نقاط دیدنی شهر است.

۷- گرند ماکت روسیه | Grand Maket Russia

روسیه با تمام زرق‌وبرق و شکوه خود از گسترش صنعتی Magnitogorsk گرفته تا گنبدهای درخشان مسکو را به نمایش گذاشته شده است. گرند ماکت روسیه یکی دیگر از جاذبه های سنت پترزبورگ است که از یک اتاق بزرگ که شامل کوه‌ها، شهرها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها می‌شود، با اقدامات مکانیزه زیادی که می‌توانید هنگام قدم‌زدن در اطراف محیط مناظر متنوع مشاهده کنید، تشکیل شده است. همچنین در این ماکت قطارهای کوچک در شهر در حال تردد هستند، هلیکوپترها بالای سرتان در حال پرواز هستند و کامیون‌ها و اتومبیل‌ها در میان پل‌ها، جاده‌های کوهستانی و در امتداد مکان‌های صنعتی حرکت می‌کنند.

جاذبه های سنت پترزبورگ

۸- رزمناو آرورا | Cruiser Aurora

رزمناو آرورا که در حال حاضر به عنوان یک موزه فعالیت می‌کند در بولشایا نوکا لنگر انداخته بود و نقش مهمی در انقلاب کمونیستی داشت. در شب ۲۵ اکتبر ۱۹۱۷، خدمه آن یک گلوله خالی از اسلحه روبه‌جلو به عنوان علامتی برای شروع حمله به کاخ زمستانی شلیک کردند. این موزه که با رنگ‌های زیبا بازسازی و نقاشی شده، موزه‌ای زنده است و به عنوان یکی از موزه‌های خاص سنت پترزبورگ شناخته می‌شود.

در داخل موزه می‌توانید محل اقامت خدمه و همچنین آثار کمونیستی و مجموعه‌ای از بنرها از سراسر جهان را مشاهده کنید.

۹- موزه Kunstkammer

قدیمی‌ترین موزه شهر، Kunstkammer در سال ۱۷۱۸ توسط خود پیتر کبیر تأسیس شد که در ابتدا به عنوان یادبودی برای تلاش‌ها و اشتیاق‌های قابل توجه بنیانگذار خارق‌العاده سنت پترزبورگ مورد توجه قرار گرفت. این موزه که در یک ساختمان زیبا به سبک باروک در جزیره Vasilevskiy قرار دارد، مجموعه‌ای از نمایشگاه‌های قوم‌نگاری را شامل می‌شود که بیشتر بازدیدکنندگان آن جذب پیتر و آثار افراد عجیب و غریب این موزه می‌شوند. همچنین در این موزه نمایش‌های اختصاص داده شده به میخائیل لومونوسوف، استاد بزرگ روسی، جالب توجه است.

جاذبه های سنت پترزبورگ

۱۰- موزه آنا آخماتووا در خانه فواره | Anna Akhmatova Museum at the Fountain House

موزه انا آخماتووا در خانه فواره از دیگر جاذبه های سنت پترزبورگ است که در یک آپارتمان در طبقه دوم قرار دارد و شامل یادگاری‌های شاعر و مکاتبات با نویسندگان دیگر و همچنین آثاری از زندگی پونین و بسیاری موارد دیگر است که در اینجا زندگی می‌کردند. بازدید از این مکان نگاهی اجمالی به فضای داخلی یک آپارتمان (هر چند غیرمعمول) از اوایل تا اواسط قرن بیستم را دارد. استالینیسم، رویدادی که در تاریخ‌ادبیات روسیه تبدیل به افسانه شده بود، پانل‌های اطلاعاتی به زبان انگلیسی در هر اتاق و همچنین راهنمای صوتی موجود به زبان انگلیسی و چندین زبان دیگر در این خانه موزه وجود دارد.

همچنین آثاری از جوزف برادسکی وجود داردف هر چند که برادسکی در اینجا زندگی نمی‌کرد، اما ارتباط او با آخماتووا قوی بود و به دلیل نداشتن مکان بهتر، دفتر او در اینجا بازسازی شده است. اگر قصد بازدید از این موزه را دارید حتماً هنگام ورود از Liteyny pr وارد شوید، نه از رودخانه Fontanka، چون از آنجا امکان دسترسی به موزه وجود ندارد.

۱۱- میدان قصر | Palace Square

میدان قصر که میدان اصلی شهر سنت پترزبورگ استف یک فضای عمومی باز و عظیم است که درست در مقابل کاخ زمستانی قرار دارد. ستون الکساندر که در دهه ۱۸۳۰ از یک‌تکه گرانیت قرمز ساخته شده، ۴۷ متر ارتفاع در مرکز میدان دارد که توسط اسکندر اول برای بزرگداشت پیروزی در برابر ناپلئون سفارش داده شد.

بسیاری از رویدادهای مهم در تاریخ شوروی درست در میدانی رخ‌داده که تزار الکساندر دوم در اینجا در سال ۱۸۷۹ به ضرب گلوله کشته شد و سربازان بلشویک در سال ۱۹۱۷ با یورش به کاخ زمستانی، جایی که خانواده سلطنتی در آن زندگی می‌کردند، انقلاب را در اینجا آغاز کردند. از آن زمان، این میدان برای راهپیمایی‌ها و تظاهرات، از رژه نظامی برای جشن گرفتن روز پیروزی (که پایان جنگ جهانی دوم را نشان می‌دهد) تا جشن‌های شب سال نو مورد استفاده قرار گرفته است.

جاذبه های سنت پترزبورگ

حرف آخر

جاذبه های سنت پترزبورگ با ترکیبی از تاریخ غنی، فرهنگ و معماری خیره‌کننده، تجربه‌ای بی‌نظیر و به‌یادماندنی برای هر بازدیدکننده به ارمغان می‌آورد. این شهر با جاذبه‌هایی مثل موزه هرمیتاژ که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های جهان است، کاخ‌های باشکوه پترهوف و کاترین که نمادی از عظمت و زیبایی معماری روسی هستند و کلیسای ناجی در خون با طراحی و رنگ‌آمیزی منحصر به فردش، توانسته جایگاه ویژه‌ای در قلب علاقه‌مندان به هنر و تاریخ به دست آورد. بازدید از این شهر زیبا، فرصتی است برای آشنایی با میراث غنی و زیبایی‌های بی‌پایان روسیه.

منبع: الی گشت