لذیذترین غذاهای سنتی شیراز در بهترین رستوران ها

معرفی بهترین غذاهای شیراز

غذاهای شیراز ، مانند شهر شیراز طرفداران زیادی دارد. شیراز تنها به حافظیه، سعدیه، باغ ها، اماکن تاریخی، مذهبی، فرهنگی و گردشگری معروف نیست بلکه غذاهای این شهر نیز برای خود ادعا های فراوانی دارند. برای مثال دوپیازه آلو، شیرین پلو، کلم پلو شیرازی و یا آش ماست از جمله غذاهایی هستند که نظیر ندارند.

به گزارش حرف تازه ، غذاهای شیراز ، مانند شهر شیراز طرفداران زیادی دارد. شیراز تنها به حافظیه، سعدیه، باغ ها، اماکن تاریخی، مذهبی، فرهنگی و گردشگری معروف نیست بلکه غذاهای این شهر نیز برای خود ادعا های فراوانی دارند. برای مثال دوپیازه آلو، شیرین پلو، کلم پلو شیرازی و یا آش ماست از جمله غذاهایی هستند که نظیر ندارند. نکته مهم اینکه در میان غذا های سنتی شیراز غذایی به اسم شیرازی پلو وجود ندارد و غذاهای سنتی شیراز شامل مواردی هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

غذاهای شیراز

شهر شیراز نیز همانند سایر نقاط جهان و همینطور سایر شهرهای ایران غذاها و تنقلات متنوع و لذیذی دارد که در نوع خود بی‌نظیر هستند. طرز تهیه آن ها با روش های خاصی انجام می شود و مواد اولیه، موادی هستند که همه جا به راحتی یافت می شوند. در رستوران های شهر شیراز شما می‌توانید طعم غذاهای خانگی را بچشید و بدون شک اگر یکبار کلم پلو با سالاد شیرازی را امتحان کنید بدون شک عاشق و دلباخته آن خواهید شد.

غذا های شیراز

  •   رستوران شرزه، یک رستوران سنتی به تمام معنا

آدرس: خیابان طالقانی شیراز، خیابان مسجد وکیل.

رستوران شرزه یکی از رستوران های سنتی و بسیار قدیمی شهر شیراز محسوب می شود که بدون شک ارزش این را دارد تا یک بار آن را امتحان کنید. شما هر غذایی را می توانید در این رستوران سنتی پیدا کنید. رستورانی با رومیزی های ترمه و طرح های رنگارنگ که فضایی شاد و آرام را برای سرو غذاهای شیراز برای شما تهیه کرده است. در این رستوران دو طبقه که در روزهای تعطیل و عید بسیار شلوغ می شود یکی از غذا های بشدت لذیذ کلم پلو و البته شیرین پلو است که بدون شک امتحان کردن آنها برای شما خالی از لطف نخواهد بود. البته در این رستوران غذاهای دیگری مانند انواع کباب ها و جوجه ها نیز می شوند اما این رستوران به دلیل سرو غذاهای سنتی و لذیذ شیرازی که با کیفیت و البته بسیار خوش طعم هستند، معروف است.

غذا های شیراز

  •   رستوران سنتی و خوشمزه کته ماست

آدرس: سه راه نمازی، طبقه زیرین هتل سعدی.

صحبت کردن در مورد رستوران های سنتی شیراز آسان نیست چون در این شهر شما با رستوران های متعددی روبرو هستید که مدعی سرو غذای سنتی هستند. یکی دیگر از رستوران هایی که به میان نیاوردن اسمش بی انصافی محسوب میشود رستوران سنتی کته ماست است. ورودی رستوران چندان باشکوه نیست و نام آن بر روی یک تابلوی بسیار کوچک خودنمایی می کند. فضایی دلنشین، سنتی، جذاب و آرامش‌بخش دارد که با لوستر های سنتی و سفال ها تزیین شده است.

لباس های کارکنان همگی سنتی هستند و از جمله لذیذترین غذاهایی که در این رستوران سرو می شود که از میان غذاهای شیراز بشدت پرطرفدار است دوپیازه آلو در کنار آش ماست و البته کلم پلو شیرازی است. فضای این رستوران برای جمع های دوستانه و خانوادگی مناسب است و غذاهای آن که در کنار غذاهای سنتی تمام کباب ها و جوجه ها را نیز شامل می شود، همگی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

رستوران های ایرانی

  •   رستوران سنتی و زیبای پرهامی

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، بعد از گود عربان، مقابل مسجد نصیرالملک.

گشت و گذار در بافت سنتی شیراز شما را خسته و گرسنه خواهد کرد. پیشنهاد ما این است که اگر به سمت مسجد و بازار وکیل رفتید سری هم به خانه پرهامی بزنید. خانه ای که ۲۰۰ سال قدمت دارد و در اوج سادگی و زیبایی، خاطرات شیرینی را برای شما مرور خواهد کرد. در این رستوران غذاهای شیراز مانند کلم پلو شیرازی، آش ماست، همینطور قنبر پلو به همراه دسر هایی مانند سالاد شیرازی و حلوای کاسه سرو می شوند. البته اگر در منو وجود داشته باشد آب پیازک را نیز امتحان کنید.

آب پیازک همان آب اشکنه است که با پیاز بسیار زیاد تهیه شده است. فرق این غذا با آب اشکنه این است که در اشکنه از بِنه خُرد شده استفاده می شود اما در آب پیازک هیچ ماده دیگری وجود ندارد و گاها آشپز برای اضافه کردن مخلفات آن، از سیب زمینی استفاده می کند. البته به صورت سنتی فقط از پیاز فراوان، شنبلیله و نمک و فلفل تشکیل شده است. ضمنا دمی گوجه این رستوران را نیز امتحان کنید.

رستوران های شیراز

  •   باغ رستورانی به نام خوشا شیراز

آدرس: بلوار صنایع، روبروی ورودی گلدشت حافظ.

احتمالا نام این رستوران را به واسطه برنامه ای که روزهای جمعه از شبکه شیراز پخش می شود بیشتر شنیده اید. برنامه خوشا شیراز که این رستوران هم نام با آن نامگذاری شده است. مساحت بزرگی دارد و در یک باغ مستقر شده که به شما این امکان را می دهد تا در اتاق های خصوصی یا در فضای باز از خوردن غذای خود لذت ببرید. در این رستوران نیز در میان انواع کباب ها و جوجه ها و خورشت ها، شما با غذاهای لذیذ و دسر های جذاب شیرازی مانند کلم پلو شیرازی، آش ماست، دوپیازه آلو و اگر کمی شانس با شما یار باشد رب پلو رو به رو خواهید بود و می‌توانید طعم این غذاهای شیراز را در این رستوران نیمه سنتی و نیمه مدرن بچشید.

غذاهای شیراز

  •   مجموعه رستوران های صوفی

آدرس: بلوار ستارخان، روبروی کوچه ۱۸.

در این مجموعه شما با سفره خانه و رستوران سنتی در کنار بازارچه غذا و مجتمع گردشگری صوفی روبه‌رو هستید. این مجموعه تنوع بسیار زیادی در غذا و خصوصا غذاهای شیراز دارد و سابقه درخشان خود را از گذشته تا امروز حفظ کرده است. مجموعه صوفی از سال ۱۳۵۱ فعالیت خود را آغاز کرده و بعد از گذشت ۱۰ سال رستوران خود را با یک معماری قاجاریه افتتاح کرد. ناگفته نماند که در حدود ۱۶ سال پیش سبک رستوران، سبک معماری زندیه شد و با قدرتی بیشتر غذاهایی با کیفیت و خوش طعم را به مشتریان خود عرضه کرد.

دوپیازه شیرازی

منوی این رستوران به قدری کامل است که شما می توانید در حالت کلی مجموعه ای از غذاهای سنتی شیراز مانند کلم پلو، قنبر پلو، دوپیازه آلو، آش ماست، چِنگال و همچنین دسر های لذیذی مانند سالاد شیرازی و همچنین حلوای کاسه را در آن پیدا کنید. شاید نام غذای چِنگال را در میان غذاهای شیراز کمتر شنیده باشید. این غذا که یکی از غذاهای سنتی شهر شیراز است از ترکیب روغن آب شده حیوانی و شیره به نسبت ۱ به ۳ یعنی میزان بیشتر شیره تهیه می شود. طرز تهیه آن اینگونه است که شیر را در ظرفی گرم کرده و ۲ الی ۳ قاشق سالاد خوری کره حیوانی آب شده را به آن اضافه می کنند. بعد از اینکه این ترکیب تا اندازه‌ای گرم شد نان خرد شده در آن می ریزند و آن را با دست میل می کنند.

  •   رستوران معروف شاندیز

آدرس: دروازه قرآن، لونا پارک، رستوران شاندیز شیراز.

مجموعه رستورانی شاندیز که البته در مقاصد مختلف و دیگر شهرها چندین شعبه دارد، در شیراز نیز یکی از بهترین رستوران ها محسوب می‌شود که در آن غذاهای شیراز بسیار خوش طعم و با کیفیتی سرو می‌شوند. این رستوران که در دروازه قرآن و در ارتفاعات قرار گرفته با آلاچیق هایی مسقف به حصیر از شما پذیرایی می کند. منظره اطراف رستوران در شب بسیار دیدنی است و به شما توصیه می کنیم که حتماً اگر به شیراز سفر کردید طعم غذاهای شیراز در این رستوران را بچشید. در این رستوران نیز همانند سایر رستوران های شیراز غذاهای محلی مانند شکر پلو، هویج پلو و کلم پلو در کنار سالاد شیرازی و ترشیجات سرو می شوند.

کباب شیرازی

  •   باغ رستوران جذاب نارنجستان

آدرس: بلوار صنایع، روبروی درب سوم صنایع.

باغ رستوران نخلستان از جمله رستوران های جدیدی است که در شیراز افتتاح شده اما در پخت غذاهای سنتی و البته مدرن شهرت خاصی دارد. باغ رستورانی که صاحبان آن بوشهری هستند و سبک و سیاقی جنوبی دارد. شما می‌توانید غذاهای سنتی شیراز را در این مکان میل کنید. فضای این باغ رستوران در پاییز و بهار بسیار دیدنی، چشم نواز، زیبا و دلچسب است. در کنار غذاهای شیراز که در این رستوران سرو می شوند از شما با دوغ محلی و انواع ترشیجات جنوبی نیز پذیرایی خواهد شد.

درخت های نخلی که در داخل فضا کاشته شده اند در کنار ماکت کشتی که در گوشه حیاط قرار گرفته و موسیقی سنتی مردمان جنوب، شما را به خوردن غذا های دریایی تشویق می کند. اما به شما توصیه می کنیم اگر به این رستوران رفتید حتماً طعم غذاهای سنتی شیراز را نیز امتحان کنید. در این رستوران کلم پلو در کنار سالاد و ترشیجات شیرازی و همینطور دوپیازه آلو، به شدت خوش طعم و باکیفیت هستند.

قشم و رستوران حاج غفور

  •   رستوران هفت خوان

آدرس: شیراز، دروازه قرآن.

مجموعه هفت خوان مجموعه کاملی است که در خوان اول آن غذا های سنتی سرو می شوند. البته در این مجموعه شما با یک دنیای کامل از غذاهای سنتی ایرانی، فرنگی، فست فود ها و حتی کافی شاپ روبرو هستید که بدون شک انتخاب شما را سخت خواهند کرد. در هر طبقه و در هر قسمت منویی متفاوت از غذاهای خوش طعم به شما ارائه می شود. غذا های سنتی در کنار نان های داغ و پخته شده سرو می‌شوند و اگر به این رستوران رفتید به شما توصیه می کنیم که حتماً غذاهای شیراز مانند کلم پلو، مرصع پلو، هویج پلو را در کنار دسرهایی مانند سالاد شیرازی، حلوای کاسه و دوپیازه آلو امتحان کنید.

هویج پلو

  •   رستوران سنتی مدرن باغ راز

آدرس: خیابان قصرالدشت، بلوار شاهد.

رستوران باغ راز نیز به نسبت سایر رستوران هایی که در مورد آنها صحبت کردیم جدیدالتاسیس است و در نقطه ای آرام و ساکت در فضایی بشدت آرامش بخش و به دور از هیاهوی شهری ساخته شده است. قسمت ورودی به قدری معماری بی‌نظیری دارد که سبب می‌شود مشتاق شوید تا درون مجموعه را ببینید. فضای بیرون باغی سرسبز است همانند سایر باغ های سرسبز شیراز و در داخل ساختمان با دیواری تمام شیشه ای به شما اجازه می دهد که در حین سرو غذا، از طبیعت بیرون نیز لذت ببرید. در این رستوران نیز انواع کباب ها و جوجه ها و خورشت ها در کنار غذاهای شیراز مانند کلم پلو، هویج پلو، شیرین پلو، دوپیازه آلو، آش ماست و دسرهای شیرازی، سر می شوند.

انواع کباب های ایرانی

  •   کافه رستوران عمارت شاپوری

آدرس: خیابان کریم خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی.

یکبار به باغ رستوران عمارت شاپوری بروید و تمام غذاهای شیراز را در این رستوران امتحان کنید، به شما قول می دهم در سفر های بعدی نیز مشتری ثابت این رستوران خواهید شد. قدمت این عمارت به دوران پهلوی اول می رسد و بد نیست بدانید که یکی از جاذبه های گردشگری و جذاب شیراز است. ورودی عمارت جلوه زیبایی با حوض قدیمی و آبی رنگ دارد و با معماری قرینه و سنگفرش های خود در ۲ طبقه پذیرای مهمانان و گردشگران است. در این رستوران نیز غذاهای سنتی شیراز مانند کلم پلو، هویج پلو، شیرین پلو و آش ماست در کنار دسرهای شیرازی سرو می‌شوند. این عمارت در کنار زیبایی سنتی و منحصر به فرد خود فضایی پر از آرامش و شادی را برای شما فراهم می کند.

رستوران های قشم

طعم غذاهای شیراز در رستوران های جذاب شیراز

لیست رستوران هایی که به شما ارائه کردیم از رستوران های سنتی به مدرن هستند که البته در بیشتر آنها غذاهای شیراز که در دسته غذا های سنتی قرار دارند سرو می شوند. شما می توانید در بیشتر رستوران ها در منو، غذا هایی مانند شکر پلو، کلم پلو و البته دوپیازه آلو را ببینید. در دسرها نیز سالاد شیرازی و حلوای کاس پای ثابت منو محسوب می شوند. در هر حال اگر به شیراز آمدید حتما طعم غذا های سنتی این شهر را در رستوران های آن بچشید.

منبع: الی گشت