معرفی بهترین جاذبه های گردشگری شیراز

جاذبه های گردشگری شیراز از جمله جذابیت هایی است که سبب می شود در انتخاب شیراز به عنوان مقصد سفر لحظه ای درنگ نکنید.

به گزارش حرف تازه ، جاذبه های گردشگری شیراز از جمله جذابیت هایی است که سبب می شود در انتخاب شیراز به عنوان مقصد سفر لحظه ای درنگ نکنید. ایران یعنی گرهی محکم با تاریخ  که در هر کجای آن پا بگذارید بدون شک حضور آن را احساس می کنید. در این بین شهر شیراز از جمله شهرهایی است که همیشه حال و هوایی بهشتی دارد و در کنار آن، نگهبان تاریخی عظیم و عقبه ای محکم است. شهر شیراز را در حالت کلی به واسطه دیدنی های جذابی که دارد می شناسند و شما علاوه بر لذت بردن از این جاذبه ها، با تاریخی پر شکوه و غنی روبه رو هستید. این مقاله نه یک ماجراجویی که گشت و گذاری در میان عارفان و شاعران و بزرگان اهل شیراز و لذت بردن از هم صحبتی و همجواری با آنهاست.

 جاذبه های گردشگری شیراز

شیراز، شهر راز، شهری پر از حرف های ناگفته و رازهای سر به مهر که شما را سرشار از شگفتی می کنند. در این مقاله قصد داریم تا بدون صرف هزینه، سفری کوتاه و اجمالی به این شهر زیبا داشته باشیم و جاذبه های گردشگری آن را برای شما بازگو کنیم. باغ ها، بناها، یادمان ها و مکان های تفریحی فراوانی که همگی دست به دست هم داده اند تا شگفتی آفرین باشند در این دیار پر نور و پر شور یعنی شهر شیراز.

  نارنجستان قوام، باغی به قدمت شهر زار

آدرس: چهارراه پارامونت، خیابان لطفعلی خان زند، چهارراه مشیر، سه راه نمازی، سه راه احمدی، نارنجستان قوام.

همه می دانند که شیراز شهر باغ های سرسبز و فراوانی است که به عنوان جاذبه های گردشگری شیراز ، نمونه آنها را در هیچ گوشه دنیا نمی توان یافت. باغ قوام یا باغ نارنجستان یکی از این باغ های سرسبز و پر شور و نشاطی است که شما را به گذری در تاریخ دعوت می کند. در این باغ درختان نارنج هم ردیف همانند سربازانی آماده به خدمت و گوش بزنگ در کنار یکدیگر قامت گرفته اندو  گل های رنگارنگ همچون پیاده نظام به دیدار بازدیدکنندگان دل خوش کرده اند.

بعد از اینکه از ورودی باغ نارنجستان قدم به درون باغ گذاشتید درست مانند این است که شیراز جدید را پشت سر گذاشته و به شیراز قدیم وارد می شوید. ورودی چوبی منبت کاری شده که شما را به یک هشتی مزین به هنر اسلامی دعوت می کند و با آجر کاری، کاشی کاری، گچ کاری و مقرنس کاری های خود چشمان شما را می نوازد.

نارنجستان قوام

در محوطه ابن باغ افسانه‌ای تمام درختان و گیاهان کاشته شده قرینه هستند و در قسمت های جنوب، شمال و شرق این باغ که یکی از جاذبه های گردشگری شیراز محسوب می شود ساختمان های قدیمی و زیبایی مستقر است که نمادی از معماری گذشته و سنتی ایرانی محسوب می شوند.

  • هنر و معماری باغ نارنجستان قوام

در این مجموعه شما با هنرهای نقاشی، منبت کاری، هنر گچ کاری، آینه کاری، معرق کاری، حجاری و کاشی کاری های فراوانی روبرو هستید که در دسته هفت هنر اساطیری ایران قرار دارند. عمارت اصلی باغ نارنجستان با یک معماری اصیل ایرانی در شمال قرار گرفته و ایوان باشکوهی دارد که با تمام شکوه و جلال خویش رو به محوطه باغ و حوض زیبای آن آرمیده است. در این ایوان دو ستون سنگ مرمر قرار دارد که در کنار سایر هنرهای به کار رفته در جداره ها، سبب شده زیبایی نارنجستان قوام چندین برابر باشد.

در این مجموعه زیبا که از جاذبه های گردشگری شیراز محسوب می شود شما با موزه ای از اشیا کشف شده از سفرهای پژوهشی پروفسور پوپ روبرو هستید که همگی از یافته‌ های این ایران شناس آمریکایی در شهر شیراز است. به شما پیشنهاد می کنیم که اگر تمایل به دیدار این باغ دارید حتما در فصل بهار به شیراز سفر کنید و مطمئن باشید که عطر بهار نارنج های آن شما را به سمت نارنجستان قوام می کشاند. بهار نارنج هایی که حتی نمونه آن در شمال کشور یا هیچ نقطه دیگری از دنیا وجود نخواهد داشت.

سفر به شیراز در فصل پاییز

  باغ موزه عفیف آباد

آدرس: فلکه سنگی، بلوار ستارخان، روبروی خیابان عفیف آباد، گذر قوام الدین شیرازی، باغ موزه عفیف آباد.

یکی دیگر از باغ های اساطیری که در دسته جاذبه های گردشگری شیراز قرار دارد باغ عفیف آباد است. این باغ نیز همانند نارنجستان قوام و باغ ارم و سایر باغات شیراز شاهکاری از طبیعت زیبا و گل ها و درختان سرسبز و شاداب است که در نوع خود بی نظیر هستند. در باغ عفیف آباد امکان ورود به عمارت وجود دارد و به عبارتی عمارت را به موزه اسلحه های سرد و گرم قدیمی اختصاص داده‌اند.

بعد از گذر از ورودی مسقف باغ در راهروی سمت راست که با درختان چنار و نارنج جدا شده، یک سفره خانه قدیمی و یک حمام قرار دارد که گشت و گذار در آنها خالی از لطف نخواهد بود. اگر به مسیر خود ادامه دهید در در مقابل خود یک حوض بزرگ و طولانی را مشاهده می‌کنید که در دو طرف و حاشیه آن درختان نخل، چنار و نارنج قد علم کرده‌اند.

بلیط هواپیما لحظه آخری شیراز  را از اینجا بخرید!

  •  هنر و معماری باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد یکی از قدیمی ترین باغ ها و جاذبه های گردشگری شیراز است که به ناصرالدین شاه قاجار منسوب بوده و در آن سبک معماری از دوران قاجار، ساسانی و هخامنشی را به خوبی مشاهده می کنید. عمارت آن شباهت چندانی به عمارت باغ ارم ندارد و تنها ویژگی که ممکن است در هر دو به چشم بیاید ستون های سنگی بزرگ و حوض آبی و باشکوهی است که در ایوان نمای بنا و مقابل آن جانمایی شده اند.

باغ عفیف آباد

از گشت و گذار در محوطه باغ که فارغ شده و چشم و دلتان از دیدن زیبایی های درختان و سرسبزی چمن و رنگارنگی گل ها که سیر شد، از شما دعوت می کنیم سری هم به داخل عمارت زده و از معماری خاص و منحصر به فرد آن در کنار ادوات و ابزارآلات قدیمی که به نمایش گذاشته شده است، لذت ببرید. اما بد نیست بدانید که قبل از لذت بردن آز آثار موجود در عمارت بدون شک محو کاشی کاری ها و نقاشی های دیوارها خواهید شد و البته دقت کنید که این عمارت پر از پله های متعدد است!

  شیراز و اولین کلاه فرنگی آن! باغ دلگشا

آدرس: بلوار هفت تن، محله نارنجستان، ابتدای ورودی محله سعدی

یکی از قدیمی ترین باغات و جاذبه های گردشگری شیراز باغ تاریخی دلگشا است. این باغ که در ورودی محله سعدی قرار دارد به واسطه آب قنات آرامگاه سعدی که به چشمه قنات گازارن شهرت دارد همیشه سرسبز و شاداب است. علاوه بر جوی های پر آب که همیشه پر از حلزون های کوچک و بزرگ هستند و درختان نارنج و گل های همیشه معطر، شما در این باغ با یک عمارت ۳ طبقه و دیدنی رو به رو هستید که لقب اولین ساختمان کلاه فرنگی ایران را به خود اختصاص داده است.

ورودی اصلی در سمت جنوب قرار دارد و بهار همان فصل خوش نامی است که باید در آن به شیراز سفر کنید تا زیبایی طبیعت را دو چندان که نه صد چندان در آن تماشا کنید. در باغ دلگشا شما درختان فراوانی مانند نارنج، پرتقال، سرو، کاج، گردو و غیره را مشاهده می‌کنید که همگی در فصل بهار سرسبزی و چشم‌نوازی ویژه‌ای دارند. آبنماها، حوض هشت ضلعی، آب زلال جریان یافته در جوی های باغ و درختان سر به فلک کشیده همگی شما را به سمت خود فرا می خوانند.

باغ دلگشا

  • هنر و معماری باغ دلگشا

الگوی باغ سازی ایرانی در این باغ که جاذبه های گردشگری شیراز است نیز رعایت شده و شما با بنای اصلی باغ یا عمارت آن مواجه می شوید که درست در مرکز توجه مجموعه قرار دارد و در اطراف خود چهار باغ ایرانی را به واسطه چهار خیابان یا محل گذر که همگی پر از گل ها و گیاهان سرسبز و شاداب هستند شکل داده است. عمارت کلاه فرنگی که در این باغ جاخوش کرده است یکی از شاهکارهای معماری ایرانی بوده که با گچ کاری، آینه کاری، نقاشی و منبت کاری در کنار درهای چوبی سنتی و حجاری شده خود را به شما نشان می‌دهد.

در این عمارت مجلل و باشکوه که جزء جاذبه های گردشگری شیراز محسوب می شود، شما با تالاری بزرگ روبرو هستید که چهار شاه نشین دارد و به زیبایی هرچه تمام تر به سبک و سیاق معماری سنتی ایران تزئین شده است و همچون نگینی در دل باغ دلگشا محسوب می شود. در حال حاضر عمارت کلاه فرنگی این باغ منحصر به فرد به موزه ای برای اشیا قدیمی، تمبرهای تاریخی، سکه های باستانی، دوچرخه های قدیمی، ظروف، نسل های مختلف رادیو و غیره تبدیل گشته است که دیدن آنها بدون شک خالی از لطف نخواهد بود.

  باغ نظر و موزه ای برجای مانده از زندیه

آدرس: فلکه شهرداری شیراز، روبروی ساختمان بانک ملی مرکزی.

موزه پارس یا باغ نظر از جاذبه های گردشگری شیراز است که بر جای مانده از کریم خان زند بوده و زیبایی صد چندان آن چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. این باغ نیز همانند سایر باغ‌ های آرمیده در شهر شیراز آراسته به گل های زیبا و درختان بلند قامت است و با فواره و حوضی زیبا شما را به دیدار خویش دعوت می کند. در بنای این عمارت که یک هشت ضلعی ساخته شده به دستور کریم خان زند است مراسم تشریفاتی خاصی برای میزبانی از نمایندگان سایر کشورها اجرا می شده و به همین دلیل این بنا و باغ در دسته مهمترین بناهای شیراز قرار دارند.

بیش از ۸۰ سال است که این بنا یکی از زیبایی ها و جاذبه های گردشگری شیراز محسوب می‌شود و در حال حاضر محلی برای نگهداری مهرها، سکه های قدیمی، ظروف سفالی، اشیاء فلزی و غیره در شهر شیراز است. موزه پارس بنایی تاریخی در این شهر است که البته ردپای دوران معاصر را نیز می‌توان در آن مشاهده کرد. آرامگاه وکیل، باغ شاهزاده، باغ موزه و باغ حکومتی از دیگر اسامی هستند که بر روی این باغ گذاشته شده است.

باغ نظر

  • هنر و معماری باغ نظر

در هشت ضلعی عمارت این باغ، شاه نشین و اتاق گوشواره وجود دارد که همانند سایر عمارت های قدیمی ساخته و پرداخته شده اند. همچنین کاشی کاری، مقرنسف تزئینات آجری، نقاشی و سایر هنرهای تزیینی و سنتی ایران نیز در سالن عمارت دیده می شوند. یکی دیگر از قسمت های بسیار دیدنی که در این باغ وجود دارد آرامگاه وکیل آباد است که سنگ قبری مرمری بوده و خانه ابدی کریم خان زند است که البته وکیل الرعایا با سرانجام عجیبی روبه‌رو بوده.

آقا محمد خان دستور داد تا استخوان های کریم خان زند را به کاخ گلستان که محل سکونت شاه قاجار بوده ببرند و در پله ها دفن کنند و شاه قاجار هر روز این استخوان ‌ها را لگدمال کند. در زمان پهلوی اول تصمیم بر این شد که استخوان ها جمع آوری شده و به شیراز و آرامگاه ابدی کریمخان باز گردند. به همین دلیل است که باغ موزه نظر یکی از دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شیراز می دانند که به شما توصیه می کنیم اگر گذرتان به شیراز افتاد، حتماً سری به آن بزنید.

  باغ گیاه شناسی ارم

آدرس: بلوار دانشجو، خیابان ارم، باغ گیاه شناسی ارم شیراز.

باغ ارم نیز یکی از جاذبه های گردشگری شیراز است که نمونه بی نظیری از چهار باغ سنتی ایرانی محسوب می‌شود و به ثبت جهانی یونسکو رسیده است. درختان سرسبز و متنوع این باغ در دسته جذابیت های بی نظیر آن هستند که در کنار معماری عمارت آن، این باغ را به مکانی دیدنی و رویایی تبدیل کردند. به محض اینکه به این باغ قدم می گذارید زیبایی آن شما را جادو می کند. در سمت چپ ورودی با راهروی محصور شده با درختان سرو روبرو هستید که در دو طرف آن سرو های صد ساله قد علم کرده اند و به گذر سرهنگ شهرت دارد. گذرگاه‌ های باغ که از غرب و شرق و شمال و جنوب امتداد پیدا می‌کنند و به یکدیگر می رسند، شما را به استخر و حوضی بزرگ که در مقابل عمارت اصلی مجموعه قرار گرفته هدایت می کنند.

باغ ارم شیراز

  • هنر و معماری باغ ارم

عمارت اصلی یک شاهکار بی نظیر معماری است که در آن هنر کاشی کاری هفت رنگ به وضوح به چشم می خورد. این بنای ۳ طبقه که الگوی معماری صفویه و زندیه است با تزئینات چشم نوازی مثل گچ‌ بری ها، کاشی‌کاری ها، ستون های سنگی، نقاشی ها، در های ورودی چوبی و منبت کاری شده و غیره شما را به بزم نو رو و رنگ دعوت می کند. البته این بنا برای شما یادآور عمارت باغ نارنجستان قوام و باغ عفیف آباد نیز خواهد بود.

فراموش نکنید که در طبقه همکف این عمارت که از جاذبه های گردشگری شیراز محسوب می شود موزه سنگ های تزئینی و گوهر دریای نور نیز برپاست که دیدن آن ها برای شما خالی از لطف نخواهد بود. ناگفته نماند که ورود به فضای داخلی عمارت برای عموم آزاد نیست. در ادامه باید گفت که یکی دیگر از جذابیت های این باغ، پوشیدن لباس های سنتی و ثبت عکس های یادگاری در فضای تاریخی آن است. فراموش نکنید که به غرفه صنایع دستی نیز سری بزنید و از سوغاتی های قدیمی و سنتی شیراز تحفه ای برای خود انتخاب کنید.

  حافظیه و آرامگاه ابدی لسان الغیب

آدرس: فلکه گاز، خیابان باغ تخت، خیابان حافظیه، آرامگاه حافظ.

آرامگاه حافظ بدون شک یکی از جاذبه های گردشگری شیراز است که حتماً اگر به شیراز سفر کرده باشید به آن سری زده اید. کمتر کسی پیدا می‌شود که در مواقع تردید و دودلی با حافظ مشورت نکند و تفألی به لسان غیب نزده و از او راهنمایی نخواهد. طراحی بنای حافظیه سبک و سیاق خاصی دارد و به واسطه یک سناریوی جذاب، محوطه و آرامگاه او طراحی شده است. هدف اصلی جدا کردن انسان از زندگی روزمره و دنیای مادی و بعد از طی کردن مراحلی خاص، رساندن او به آرامگاه حافظ یا به عبارتی بهشت برین است.

حافظیه

محوطه و آرامگاه دستخوش مرمت و تغییرات زیادی قرار گرفتند اما مقبره اصلی که متعلق به دوران پهلوی است به دستان آندره گدار، معمار و سیاح فرانسوی طراحی و ساخته شده است. ساخت بنا و محوطه با حمایت وزارت آموزش و پرورش و یکی از چهره های مهم ادبیات و سیاست یعنی آقای علی اصغر حکمت انجام شده و توانسته بنایی برجای مانده از یادگار شعر و ادب پارسی یعنی حضرت حافظ باشد. ستون های خوش قد و قامت سنگی و کاشی کاری های بی نظیر سقف مقبره همگی زیبایی ها جا خوش کرده‌ در این آرامگاه هستند. مقبره حافظ ۸ ستون دارد که به یاد هشت بهشت بنا شده‌اند. در این باغ نیز که یکی از جاذبه های گردشگری شیراز محسوب می شود همانند سایر چهار باغ های ایرانی، شما از عطر بهار نارنج، گل های شب بو، اطلسی و امین الدوله سرمست و بیخود از خود خواهید شد.

  آرامگاه شیخ اجل سعدی شیرازی

آدرس: چهارراه دلگشا، بعد از باغ دلگشا، انتهای بلوار بوستان، آرامگاه شیخ اجل سعدی شیرازی.

استاد سخن سعدی شیرازی یکی از شاعران خوش ذوق و قریحه ایران آرامگاهی دارد که در دسته جاذبه های گردشگری شیراز قرار گرفته است. مقبره ایشان به دست محسن فروغی طراحی و اجرا شده و از جمله جذابیت هایی که سبب شده آرامگاه این شاعر پرآوازه و محبوب، و پر رفت و آمد باشد همسایگی آن با باغ تاریخی دلگشا شیراز است. آرامگاه سعدی شیرازی از ۲ ایوان متقاطع تشکیل شده و ردیف پله های رو به روی بنا، شما را به محوطه سبز اطراف می رسانند.

گنبد فیروزه ای که بر بنای آرامگاه ساخته شده است توجه هر گردشگری را به خود جلب خواهد کرد. فضای داخلی با سنگ مرمر مزین شده و در این بنا نیز ۸ ستون گرداگرد ایوان قرار گرفته‌اند که با هنر کاشی کاری خود را به گردشگران و میهمانان نمایان می کنند. در این باغ نیز همانند سایر باغات شهر شیراز، درختان و گل های سرسبز و شاداب فراوانی وجود دارند که شما را به قسمتی از بهشت دعوت می کنند. بد نیست بدانید که ورودی آرامگاه سعدی نیز به دستان آندره گدار معمار و سیاح فرانسوی که مقبره آرامگاه حافظ را طراحی کرده بود، طراحی و اجرا شده است که به عنوان فضای خوش آمد گویی ایفای نقش می کند.

آرامگاه سعدی شیرازی

  بقعه متبرکه شاهچراغ و برادر ایشان

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، چهار راه مشیر، سره راه احمدی، بقاع متبرکه احمد ابن موسی و محمد ابن موسی، شاهچراغ.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شیراز که بدون شک نام و آوازه آن را بسیار شنیده اید بقاع متبرکه احمد بن موسی و محمد بن موسی  منسوب به حضرت شاهچراغ است. البته شاهچراغ به احمد بن موسی لقب داده شده که در گذشته های بسیار دور زمانی که بادیه نشینی رسم بود، فردی صحرانشین هر شب نور فراوانی را در دوردست ها مشاهده میکرده. به همین دلیل به حاکم وقت مراجعه می‌کند و عرض واقعه کرده و از ایشان درخواست می‌کند که برای مشخص شدن علت نور ایجاد شده شبی را با او در صحرا همراه شود. نیمه های شب پادشاه خواب آلود و فرد بادیه نشین با نوری زیاد از دوردست روبرو می‌شوند که همانند شب های پیش توجه همه را به خود جلب می کند.

بادیه نشین به همراه تکان دادن پادشاه به او می گوید “یا شاه، چراغ! یا شاه، چراغ! پادشاه نیمه خواب، هوشیار شده و به همراه فرد بادیه نشین به سمت مکان نورانی حرکت می کنند که در آنجا با قبر متبرک احمد ابن موسی (ع) روبرو می شوند. به همین واسطه نام شاهچراغ براین بقعه متبرکه برای همیشه ماندگار شد. حضرت احمد ابن موسی برادر بزرگوار حضرت رضا علیه السلام هستند که در کنار برادر کوچکتر خود حضرت محمد ابن موسی (ع) آرمیده اند. زیبایی های این بقاع متبرکه که از جاذبه های گردشگری شیراز محسوب می شوند شامل آیینه کاری، کاشی کاری و رنگ و لعاب های زیبا و رنگارنگ است که نفس گیر بوده و در نوع خود بینظیر هستند.

حرم حضرت شاهچراغ

شیراز و آب رکنی و این باد خوش نسیم

در این مقاله سعی کردیم تا جاذبه های گردشگری شیراز را به شما معرفی کنیم. البته تمام جاذبه ها به این مکان هایی که از آنها یاد کردیم محدود نمی شوند. شما در این شهر زیبا و پر رمز و راز با باغ جهان نما، آرامگاه خواجوی کرمانی، مسجد صورتی یا مسجد نصیرالملک، دروازه قرآن، آرامگاه سیبویه، بقعه علی بن حمزه، حضرت آستانه یا بقعه سید میر محمد ابن موسی (ع)، همینطور اَرسَن وکیل که شامل ارگ کریمخانی، بازار وکیل، مسجد وکیل، حمام وکیل و آب انبار وکیل است، همچنین خانه قجری زینت الملک و مدرسه خان که از دیگر از جاذبه های گردشگری شیراز هستند روبرو خواهید بود. اگر قصد سفر به این شهر زیبا را داشتید توصیه می کنیم حتما از آنها دیدن کنید.

منبع: الی گشت