معرفی بازار وکیل شیراز | بازار رنگارنگ و چشم نواز

شیراز شهر فرهنگ و هنر است، شهری که با عطر بهارنارنج‌ها و دیدنی‌های بی‌نظیرش در ذهن گردشگران ماندگار می‌شود. یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های این شهر تاریخی و زیبا بازار وکیل شیراز است.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، اگر چه در نقاط مختلف ایران بازارهای سنتی با جذابیت خاص خود گردشگران زیادی را جذب می‌کنند اما بازار وکیل حال و هوای دیگری دارد. در این بازار انواع پارچه‌های رنگارنگ، فرش‌های زیبا، ادویه‌های خوش‌عطر و ظروف مسی زیر نوری که از روزنه‌ها می‌تابند خودنمایی می‌کنند. در این مقاله قصد داریم بازار وکیل شیراز را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

بازار وکیل شیراز کجاست؟

اگر مسافر شهر شیراز باشید و اهل بازارگردی، قطعا می‌خواهید بدانید بازار وکیل شیراز کجاست؟ این بازار ورودی‌های متفاوتی در خیابان‌های زند، طالقانی و لطفعلی خان زند دارد. ورودی اصلی بازار وکیل در خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری واقع شده و مسافران و اهالی شهر شیراز می‌توانند همه روزه به جز روزهای تعطیل برای خرید و گشت و گذار به این بازار بروند.

بازار وکیل شیراز ساعت کاری مشخصی دارد و معمولا از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۲۰:۳۰ شب فعال است. البته ممکن است این ساعات کاری در مناسبت‌های خاص و روزهای تعطیل تغییر کند.

بازار وکیل شیراز - الی گشت

مسیرهای دسترسی به بازار وکیل شیراز

مسیرهای دسترسی به بازار وکیل شیراز با توجه به وسیله نقلیه شما متفاوت هستند. در صورتی که با ماشین شخصی به شیراز سفر کرده باشید باید به میدان ولیعصر و سپس به خیابان طالقانی بروید و ماشین خود را در این خیابان پارک کرده و بعد پیاده خودتان را به یکی از ورودی‌های بازار برسانید.

همچنین اگر بخواهید با مترو به این بازار بروید باید در ایستگاه زندیه پیاده شوید و بعد از ۱۲ دقیقه پیاده‌روی به یکی از درهای بازار وکیل خواهید رسید.

تاریخچه بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز یکی از مهم‌ترین آثار بر جای مانده از دوران کریم خان زند است. این بازار به دستور شاه زند در بین سال‌های ۱۱۳۷ تا ۱۱۵۶ خورشیدی ساخته شد. طراحی این بازار الگو گرفته از بازار قیصریه اصفهان مربوط به دوران صفویه است و ردپای معماری این دوره را به وضوح می‌توان در آن مشاهده کرد.

بازار وکیل شیراز در زمان زندیه قلب اقتصادی شهر شیراز بود و تمام کارهای بازرگانی شامل خرید و فروش کالاهای خارجی و داخلی، مبادلات پایاپای و صرافی‌ها همگی در حجره‌های این بازار انجام می‌شدند. در دوران قاجار بازاری جداگانه به نام سرای مشیر به انتهای بخش جنوبی بازار وکیل اضافه شد. بازار وکیل شیراز در تاریخ ۱۷ تیر ۱۳۵۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری بازار وکیل شیراز

همانطور که گفته شد معماری بازار وکیل شیراز الگو گرفته از بازار قیصریه لار اصفهان(مربوط به دوران صفویه) است. این بازار با مساحت ۲۱۸۴۰ متر مربع، یکی از بازارهای بلند ایران است و نسبت به بازارهای دیگر پهنای بیشتری دارد. همچنین ارتفاع سقف راسته‌های این بازار به ۱۰ متر می‌رسد و روزنه‌های آن به شکلی طراحی شده‌اند که نور مستقیم آفتاب به داخل فضای بازار نتابد.

معماری بازار وکیل شیراز - الی گشت

در ساخت بازار وکیل شیراز از مصالحی مانند گچ، آهک و آجر استفاده شده و این مصالح بر روی پایه‌ای از سنگ‌های تراشیده قرار گرفته‌اند که بازار را در مقابل زلزله مقاوم کرده‌اند. سطح این بازار در گذشته ۱۴ پله پایین‌تر از سطح شهر بود اما امروزه به علت پر شدن کف بازار تعداد این پله‌ها به ۵ الی ۶ عدد کاهش پیدا کرده است. بازار وکیل از نظر معماری سه فضای جداگانه شامل گذرگاه، حریم مغازه با بلندای نزدیک به ۲ پله بالاتر از سطح زمین و فضای مغازه دارد. این بازار پنج در بزرگ در چهار طرف بازار و دو راهروی شمال به جنوب و شرق به غرب دارد که مانند صلیب یکدیگر را قطع کرده‌اند.

معرفی بخش های بازار وکیل

  • چهار سوق بازار وکیل شیراز:

یکی از زیباترین بخش‌های بازار وکیل «چهارسوق» آن است که محل تقاطع چهار راسته‌ی اصلی بازار بوده و روی یک هشتی قرار دارد. در هشتی مغازه‌های چهارگوش در دو طبقه ساخته شده‌اند. همچنین چهارسوق به داشتن معماری بسیار زیبا، طاق‌سازی، کنج‌سازی و تزئینات گوشواره‌ای خاص شهرت دارد. جالب است بدانید در گذشته حوضی مرمرین در وسط چهار سوق وجود داشت که بر زیبایی این بخش افزوده بود. اما امروزه با بالا آمدن کف بازار، این حوض از بین رفته است.

بازار شیراز - الی گشت

  • ضلع شمال به جنوب بازار وکیل شیراز:

این بخش از دروازه اصفهان شروع شده و به کوچه جنوبی سرای مشیر منتهی می‌شود و در هر طرف آن ۴۱جفت(۸۲ باب) مغازه وجود دارد. این مغازه‌ها تقریبا یک متر از سطح زمین فاصله داشته و به صورت دو طبقه و دارای پستو طراحی شده‌اند. جلوی هر یک از آن‌ها سکویی از قطعات سنگی تزئین شده با ترنج‌های برجسته وجود دارد. همچنین در همه‌ی مغازه‌های این بازار پنجره‌ای برای تهویه هوا و سکویی با کاربری ویترین دیده می‌شود.

در بخش جنوبی چهارسوق، بازار دیگری با نام شمشیرگرها وجود دارد که دارای ۱۱ جفت مغازه است. درب ورودی کاروانسرای وکیل(کاروانسرای فیل) هم در این راسته قرار دارد. همچنین در قسمت شمالی بازار وکیل، سه سرا با نام‌های سرای احمدی، سرای روغنی و سرای گمرک وجود دارند.

  • ضلع شرق به غرب بازار وکیل:

این قسمت از بازار دو بخش به نام‌های بخش خاوری(شرقی) و بخش باختری(غربی) چهارسوق دارد. بخش خاوری دارای ۱۹ جفت مغازه و بخت باختری دارای ۱۰ جفت مغازه است.

راسته شمالی بازار وکیل شیراز به راسته «کلاه دوزان»، غرب چهار سوق به راسته «ترکش دوزان»، شرق چهار سوق به راسته «علاقه بندان» و راسته جنوبی به راسته «بزازان» معروف است. راسته ترکش دوزارن مرکز فروش انواع زیرانداز و دستبافت‌ها، راسته علاقه بندان مرکز فروش قالی و لوازم عطاری و راسته بزازان محل فروش انواع پارچه است.

جاذبه دیدنی شیراز - الی گشت

کالاهای عرضه شده در بازار وکیل شیراز

کالاهای عرضه شده در بازار وکیل شیراز شامل انواع مختلفی از کالاهای ایرانی و وارداتی است. از مهم‌ترین کالاهای این بازار می‌توان به انواع پارچه، انواع فرش‌های دستباف و ماشینی، زیورآلات سنتی، خوراکی و عرقیجات و ادویه‌های خاص و صنایع دستی شامل انواع قلم‌زنی، خاتم‌کاری و منبت‌کاری اشاره کرد.

بخش زیادی از بازار وکیل در اختیار پارچه‌فروشان و فرش‌فروشان است به همین علت تنوع پارچه‌ها و فرش‌های  این بازار بسیار بالاست. اگر علاقه‌مند به تهیه صنایع دستی و زیورآلات سنتی ایرانی باشید می‌توانید در بازدید از بازار وکیل به سرای مشیر مراجعه کرده و کالای دلخواه خود را با کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنید.

جاذبه‌های نزدیک به بازار وکیل

از جاذبه‌های نزدیک به بازار وکیل شیراز می‌توان به حمام تاریخی وکیل، ارگ کریم خان، مدرسه خان، آب انبار وکیل، موزه پارس، موزه خانه فروغ الملک، موزه هنر مشکین فام، خانه تاریخی منطقی‌ نژاد، شاه چراغ، مسجد نصیرالملک، خانه زینت الملک و موزه سنگ هفت تنان اشاره کرد.

جمع‌بندی درباره بازار وکیل شیراز

در این مقاله بازار وکیل شیراز را معرفی کردیم. این بازار با معماری خاص خود که متعلق به دوران زندیه است یکی از مهم‌ترین بازارهای سنتی ایران محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در فصل بهار به شیراز سفر کرده و از این بازار زیبا بازدید کنید. همانطور که گفته شد انواع پارچه، فرش، عرقیجات و صنایع دستی در این بازار با بالاترین کیفیت به فروش می‌رسند و گردشگران می‌توانند کالاهای دلخواهشان را با قمیت مناسبی از بازار وکیل تهیه کنند. همچنین بعد از گشت و گذار در این بازار، می‌توان با طی کردن فاصله کوتاه به دیگر جاذبه‌های شیراز هم سر زد.