این نمایش از تقابل دو نسل باهم شکل گرفته است

مصاحبه با کارگردان جردن جنوبی شایان مستوفی

سالن پردیس تئاتر شهرزاد این روزها میزبان کاری متفاوت و نو شده که دغدغه جوان ها را به نمایش کشیده است. این کار نمایش جردن جنوبی به کارگردانی شایان مستوفی و تهیه‌کنندگی هادی کشاورز است که این روزها مورد استقبال بی‌نظیر مردم قرار گرفته است.

حرف تازه – رپورتاژ آگهی: در ادامه با مصاحبه با کارگردان جردن جنوبی شایان مستوفی همراه ما باشید.

شایان مستوفی در خصوص نمایش جردن جنوبی اظهار داشت: این نمایش در حال حاضر روی صحنه است و هر روز ساعت ۱۹:۰۰ در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا میشود.

کارگردان جردن جنوبی بیا بیان اینکه جلسات تمرین خود را از اردیبهشت ماه آغاز کردم و تا پایان شهریور ادامه داشت افزود: این نمایش از تقابل دو نسل باهم شکل گرفته و در ژانر کمدی-اجتماعی است.

لینک خرید بلیت نمایش جردن جنوبی:

https://www.tiwall.com/p/jordanjonoubi

شایان مستوفی همچنین افزود: همیشه دنبال راه ارتباط مستقیمی با مخاطب خود رفته‌ام، متن‌هایی که درک آن برای مخاطب راحت باشد اما دغدغه‌ای را در ذهن او زنده کند و او را برای ساعاتی از فضای بیرون جدا کند. یکی دیگر از دلایل انتخاب این متن برای من این بود که با فضای کمدی امروز ایران روبرو می‌شویم که متاسفانه دچار یک چالش اساسی شده است. روبرویی دو نسل متفاوت و بازیابی مسائل و مشکلات آن‌ها در یک موقعیت کاملا ساده، موضوع این نمایش است که به دلیل روایت ساده و روان خود باعث ارتباط مخاطبین با رنج سنی مختلف است.

کارگردان نمایش جردن جنوبی در ادامه گفت: دغدغه اصلی‌ام برای اجرای این اثر از آن جایی شروع شد که برای ریشه‌یابی مشکلات امروزم به گذشته رجوع کردم. هر انسان اولین آموزش‌های خود را درکنار خانواده فرا می‌گیرد. همچنین اصلی‌ترین دوره در زمان کودکی بین یک تا هفت سالگی شکل خواهد گرفت. به همین منظور به سراغ مشکلاتی رفتم که جوان‌ها در حال حاضر با آن‌ها درگیرند اما ریشه در گذشته دارد. در واقع تاکید ما بر مهم بودن دوران آموزش پدر و مادر روی فرزندان است.

شایان مستوفی با بیان اینکه نکته مورد تاکید من نیازهای جوانان از خانواده و یا بالعکس و همچنین وظایف و مسئولیت‌های آن‌ها در برابر یکدیگر یکی از این روایتهاست عنوان کرد: به نوعی می‌توان گفت ما به دنبال زبان مشترکی برای ارتباط اعضای مختلف یک خانواده بودیم که با این متن آشنا شدم اما سعی کردم با نگاه خودم متن را بازنگری کنم تا بتوانم حرف‌هایم را نیز بیان کنم. بنده با تاکید براینکه اجرا دارای بعد معنوی است؛ نمایش؛ رئال و تنها جهت نشان دادن روزمره زندگی نیست، اگر پای مونولوگ‌های اجرا بنشینیم و به درد دل‌ها گوش کنیم، می‌بینم می‌شود راهی ساخت که این کلافگی به نسل‌های بعد از ما منتقل نشود و ما آن‌را قطع کنیم؛ این موضوع باید کاملا درست، به جا و با تمام احترام به تمامی نسل‌ها به سرانجام برسد.

کارگردان نمایش جردن جنوبی تصریح کرد: در این اجرا چیزی که بسیار جذاب و دلیلی است تا تمام سن‌ها پای کار بنشینند نمایان بودن دو نسل و همچنین بیان تفاوت و مشکلات دو نسل است. اگر این دو نسل احترامی نسبت به افکار هم داشته باشند، تماشاگران خواهند دید که چگونه می‌شود به سمت جلو و آرامش در تمام مراحل باهم قدم برداشت. با وجود آئین‌ها و سنت‌ها و همچنین با وجود افکار جوانان امروزی که دو نسل متفاوت اما از یک ریشه هستند؛ به سادگی می‌توان مشاهده کرد که امکان پیشرفت در کنار یکدیگر وجود دارد.

وی افزود: بنده کارگردان جوان تئاتر در رابطه با شرایط حال حاضر تئاتر جا دارد که بگویم نمایش «شبی در طهران» که شهریور ۱۴۰۱در پردیس تئاتر شهرزاد و در بدترین شرایط زمانی روی صحنه رفت؛ اما با وجود شرایط نامساعد، همچنان مردم عزیز نگذاشتند چراغ تئاتر خاموش بماند و این انگیزه‌ای شد تا دوباره روی صحنه بازگردم اما عموم جامعه باید به این آگاهی برسند که هنر و تئاتر در پیشبرد فرهنگ جامعه تاثیر به شدت زیادی دارد و شاید گفت همانند نان شب واجب است. بخشی از این آگاه سازی در توان کسانی است که در این مسیر حرکت می‌کنند اما بخش عظیمی از آن وظایف دولت است که باید این کمبود ها را جبران و جای خالی آن‌ را پر کند.

شایان مستوفی با اشاره به اینکه یکی از شعار های همیشگی بنده، هنر یعنی صدای مردم و صدای مردم یعنی صدای من، است اظهار داشت: امیدوارم که مردم عزیز همانند همیشه حامی هنر و هنرمندان عزیز تئاتر باشند؛ زیرا صحنه تئاتر با تماشاچیان است که زنده است. این صحنه در طی سالیان گذشته آسیب زیادی دیده و احتیاج به احیا دارد.

کارگردان نمایش جردن جنوبی در خصوص انتخاب بازیگر، خاطر نشان کرد: اعتقاد دارم که بازیگرانی در عرصه تئاتر وجود دارند که اگر کوچک‌ترین بهایی از سمت پیشکسوتان به آنها داده شود شاهد نقش آفرینی‌های تاریخی آن‌ها خواهیم بود که متاسفانه این حمایت دیده نمی‌شود. براین باورم هر کارگردانی می‌تواند بازیگران به نامی را انتخاب کند و بازخورد خوبی نیز دریافت کند. اما من علاقه شدید به فرصت دادن به جوانان پر زحمت تئاتر برای به نمایش گذاشتن هنرشان دارم و قابل ذکر است که تا انتهای کار هر روز شاهد پیشرفت و موفقیتشان بوده‌ام. به عقیده‌ من انگیزه‌ای که در بازیگران جوان وجود دارد باعث پیشرفت اثر خواهد شد و خلاقیتی که در نسل جدید است؛ رویکرد کار را تقویت می‌کند.

معرفی عوامل نمایش جردن جنوبی به کارگردانی شایان مستوفی

مدیر روابط عمومی و منبع معروف نمایش: مریم بابایی

نویسنده و کارگردان: شایان ‌مستوفی

تهیه کننده: هادی کشاورز

بازیگران: (به ترتیب ورود به صحنه)

سپهر ‌جاویدیان
ابوالفضل ‌حضرتی
علیرضا ‌محمدنژاد
اسحاق ‌طاهری
نیما امامی
شایان ‌مستوفی
رضا ‌شفائی

مدیر تولید: هادی کشاورز

دستیار و برنامه ریز: نادره ‌نادری
منشی صحنه: نادره ‌نادری
طراح صحنه: شایان ‌مستوفی
گیتار: نیما امامی
خواننده: نیما امامی، شایان ‌مستوفی
طراح لباس: ستاره ‌فلاح ‌فرد
طراح گریم: درسا ‌قشقایی
مجری گریم: زهرا سلطانی افخم
مشاور تبلیغات: کورش ‌توکلی
مدیر روابط عمومی: مریم ‌بابایی

تبلیغات: محدثه ‌حریری، آیدا ‌سرمست
طراح پوستر: سیدمهدی تولیت
مجری طرح: هادی کشاورز
لینک خرید بلیت نمایش

https://www.tiwall.com/p/jordanjonoubi