گفت و گو با علیرضا احمدی‌زاده، نایب رییس شورای شهر لشت نشا:

تمام تصمیمات کوچک و بزرگ شورا با اعمال فشار توسط افراد مختلف همراه است

حرف تازه : نایب رییس شورای شهر لشت نشا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: بنیان این نهاد اجتماعی بر حل عملگرایانه مشکلات عینی و مشخص مردم شهر و روستا است. علیرضا احمدی‌زاده گفت: شورا یک مجلس محلی است که توسط مردم انتخاب می شود و ضمن آن که نهادی تصمیم‌گیرنده و نظارتی با […]

حرف تازه : نایب رییس شورای شهر لشت نشا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: بنیان این نهاد اجتماعی بر حل عملگرایانه مشکلات عینی و مشخص مردم شهر و روستا است.

علیرضا احمدی‌زاده گفت: شورا یک مجلس محلی است که توسط مردم انتخاب می شود و ضمن آن که نهادی تصمیم‌گیرنده و نظارتی با اختیاراتی وسیع است مشکلاتی نیز در امور شوراها وجود دارد.

علیرضا احمدی زاده با بیان اینکه اختلاف نظر در همه جا وجود دارد و همین اختلاف نظرها منجربه بحث هایی با خروجی مناسب می شود افزود: متاسفانه یکی از مهم ترین مسائلی که در شوراها وجود دارد تلاش برای القای سلایق شخصی است که به نظر بنده خیانت به رای مردم است. تمامی اعضای شوراها، نمایندگان مجلس و حتی ریاست محترم جمهوری و همه آنهایی که با رای مردم انتخاب می‌شوند باید در برابر این اعتماد و رای مردم پاسخگو باشند و خود را مدیون به مردم بدانند.

عضو شورای شهر لشت نشا، پایین بودن سطح فرهنگ مشارکت و فعالیت شورایی را از دیگر مشکلات شورا‌ها دانست و گفت: بارها در تصمیم گیری ها شاهد پایین بودن سطح فرهنگ مشارکت بوده ایم.

وی افزود: متاسفانه امروزه شوراهای شهر، شورای شهرداری هستند و تنها نظارت بر امور شهرداری ها دارند و این امر عدم هماهنگی بین ادارات و سازمان ها و نهادهای خدمات رسان با شهرداری و شوراها را در پی دارد.

نایب رییس شورای شهر لشت نشا با توصیه ای خواندن نامه شورا در بسیاری از نهادها تصریح کرد: نامه نگاری ها و مکاتبات شورا در فرمانداری ها و بخشداری ها و مراجع بالاسری معتبر و در شهرداری ها اجرایی و اجباری است اما در بسیاری از نهاد ها این مکاتبات در سطح توصیه ای است. نبود ابزار قانونی لازم و مرجع مشخص، جهت بررسی و پیگیری اختلافات حقوقی شوراها با اعضای حقیقی و حقوقی و همچنین عدم حمایت از شوراها در پیگیری مطالبات عمومی و مصوبات شوراها منجر به عدم هماهنگی لازم بین ادارات و نهاد های خدمات رسان و شهرداری و شورا در پیشبرد اهداف توسعه ای است. شورا برای دستیابی به اهداف توسعه ای خود نیاز به  تعریف یک ساختار تصمیم گیری متحد در شهر دارد.

علیرضا احمدی زاده نبود چشم انداز مشخص و سند توسعه مدون را از دیگر مشکلات عمده شوراها خواند و ادامه داد: متاسفانه بارها شاهد بوده ایم مصوبات شوراها خیلی در امتداد هم نبوده اند. در شهرهای کوچک برنامه ای مدون و چشم اندازی طولانی مدت دیده نمی شود. در بحث فرهنگی، بسیاری از فرهنگ های سنتی ما رو به فراموشی است و این مشکلات جز با ارائه برنامه فرهنگی مدون و طولانی مدت رفع نمی گردد. فرهنگ باید یکی از دغدغه های همه ما باشد و حتی از بحث عمرانی هم مهم تر است.

عضو شورای شهر لشت نشا با انتقاد از اعمال نفوذ افراد مختلف در تصمیمات شورا افزود: از مهم ترین وظایف شورا که انتخاب شهردار است تا مسائل جزیی مثل برگزاری جشنواره ها، با اعمال فشار توسط افراد مختلف همراه است.

وی با انتقاد شدید از جذب نیروهای ناکارامد که در ادوار گذشته به واسطه روابط خود وارد شهرداری ها شده اند تصریح کرد : متاسفانه افرادی را می بینیم که بدون گذراندن آزمون های استخدامی جذب شهرداری ها شده اند و گاهی حتی سواد لازم را هم ندارند.

علیرضا احمدی زاده با اشاره به نیاز به بازنگری در برخی قوانین مربوط به شوراها و به روز نمودن آنها افزود: برخی قوانین شوراها تفسیرهای مختلفی را در پی دارد که انتخاب سرپرست شهرداری یکی از نمونه ها است. در جایی گفته می شود سرپرست شهردار یکی از پرسنل شهرداری باشد اما پس از آنکه تصویب می شود می گویند این پرسنل باید رسمی باشد.

نایب رییس شورای شهر لشت نشا برای حل بسیاری از این مشکلات و به منظور آن که منتخبین مردم تاثیرگذاری بیشتری در شکوفایی استعداد های منطقه داشته باشند پیشنهاد داد: فعالیت نهادهای خدمات رسان زیر نظر شهرداری و نظارت مستقیم شورا بر عملکرد آن مجموعه شهرداری می تواند بسیاری از مشکلات را رفع نماید. تصمیمات شورایی به صورت یک سیکل به تمام زیر مجموعه ها منتقل و  در پیشبرد اهداف توسعه ای تاثیرگذار می شود و یک ساختار تصمیم گیری واحد در توسعه شهری ایفای نقش می کند.

علیرضا احمدی زاده در پایان با اشاره به اینکه بسیاری از مصوبات شورا بار مالی بر دوش شهرداری ها می گذارد و شورا نیز درامدی ندارد گفت: بسیاری از فرهنگ های رو به فراموشی و یا فراموش شده به دست شوراها احیا می شود اما اعتبار مالی بسیار پایین شهرداری‌ها جوابگوی نیازهای فرهنگی خیلی از شورا ها نیست.

رشت رویایی ، بهنیا ثابت رفتار