تصمیم فرهنگی کمیسیون برنامه و بودجه شورا؛

مشوق های عوارضی برای احداث و بازسازی سینماها

حرف تازه : پیش از ظهر امروز یکصد و شصتمین جلسه کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد. در این جلسه که به ریاست سید امیرحسین علوی برگزار شد مسعود کاظمی رئیس شورا، اسماعیل حاجی پور رئیس شورای شهرستان رشت و حجت جذب نایب رئیس کمیسیون برنامه بودجه […]

حرف تازه : پیش از ظهر امروز یکصد و شصتمین جلسه کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد.

در این جلسه که به ریاست سید امیرحسین علوی برگزار شد مسعود کاظمی رئیس شورا، اسماعیل حاجی پور رئیس شورای شهرستان رشت و حجت جذب نایب رئیس کمیسیون برنامه بودجه نیز حضور داشتند.

اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان از ردیف خرید ماشین آلات به ردیف مربوط به جشن ها و پذیرایی

خدابخشی مدیر اعتبارات شهرداری رشت در این خصوص به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: پیشنهاد اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان از ردیف خرید ماشین آلات برای جشن و پذیرایی ارائه شده است. در این ردیف تنها ۲۵۰ میلیون تومان تا امروز هزینه شده است اما ردیف ردیف مربوط به جشن و پذیرایی با توجه به درخواست های جدیدی که اضافه شد به اتمام رسیده است. 

سید امیرحسین علوی با اشاره به اینکه هزینه های جشن و پذیرایی شهرداری مرکز جدا از هزینه سازمان ها و مناطق است گفت: با این حساب شهرداری مرکز حدود ۹۰۰ میلیون تومان در سال هزینه پذیرایی داشته است!

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه امسال جشن های زیادی هم نداشته ایم افزود: با توجه به وضعیت مالی شهرداری رشت انتظار کمیسیون این است که سیاست های شهرداری رشت در راستای صرفه جویی باشد.

وی با اعلام اینکه هزینه های جاری نزدیک به دو برابر سال ۹۲ شده است خاطر نشان کرد: امسال در بودجه ای که ارائه خواهد شد هزینه ها را با سال ۹۲ خواهیم سنجید و مورد به مورد بررسی خواهیم کرد.

علوی این هزینه را ظلمی به بدنه شهرداری دانست و اظهار داشت: بخشی از بی پولی هایی که به شهرداری تحمیل شده به واسطه همین هزینه های بالایی است که به وجود آمده است. 

وی هزینه های جشن و پذیرایی شهرداری رشت را سرسام آور خواند و تاکید کرد: تدوین سیاست های بودجه ای سال آینده در راستای کاهش هزینه های جاری بدون آسیب به بدنه شهرداری باشد و این به معنای پرداخت کمتر اضافه کار نیروهای شهرداری نیست.

در نهایت با توجه به تعهداتی که برای شهرداری رشت به وجود آمده است و هزینه هایی که انجام شده اما پرداخت نشده است همچنین به دلیل حضور برخی نیروها مثل ماده ۱۰۰ و ماده ۷۷ و بخش های دیگر تا پاسی از شب با این افزایش ردیف اعتباری مرکز به صورت مشروط موافقت شد.

اختصاص ۴۵۰ میلیون تومان از ردیف خرید مسکن مهر به بخش نقدی کود آلی

آرش جهانگیری مدیر عامل کود آلی رشت به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخت و گفت: برای اداره با حداکثر ظرفیت به رقم ۸۰ میلیون تومان در ماه نیازمندیم.

وی با بیان اینکه اگر این مبلغ نباشد کارخانه مسلما به تعطیلی کشیده خواهد شد تصریح کرد: علاوه بر این ۸۰ میلیون تومان ۸ میلیون تومان هم به دلیل خرابی باسکول سراوان و نیاز به باسکول در کود آلی نیازمندیم.

جهانگیری با اعلام اینکه سهم شهرداری ۵۵ درصد است به ارائه توضیحاتی از ریز درامدهای کودالی در حوزه های مختلف از جمله کود تولیدی و فروش ضایعات قابل بازیافت پرداخت و افزود: در مجموع ۶۱ میلیون تومان درامدزایی و ۱۹۶ میلیون تومان هزینه در ماه داریم که ۹۷ میلیون تومان حقوق پرسنل است و با توجه به سهم شهرداری به رقمی در حدود رقم ارائه شده می رسیم.

کمیسیون با این موضوع موافقت کرد.

لایحه مشوق های عوارضی برای ساخت بناهای فرهنگی و سینماها

متین عاشوری مدیر دفتر سرمایه گذاری شهرداری رشت با اشاره به کمبود سرانه فرهنگی در رشت گفت: بعضی از سینماهای رشت متروک مانده اند و به دلیل عوارض بالا سرمایه گذاران زیادی تمایل به بازسازی سینماها ندارند.

وی با بیان اینکه سینماها همواره دغدغه مدیریت شهری رشت بوده اند افزود: یکی از سرمایه گذاران برای بازسازی سینما انقلاب رشت اعلام آمادگی کرد اما با عوارض ۱۰ میلیاردی بازسازی مواجه شد.

عاشوری ضمن اشاره به مکاتبات و پیگیری های انجام شده تصریح کرد: لایحه پیشنهادی برای تمامی سینما های رشت است تا سرمایه گذاران دیگر نیز ترغیب به سرمایه گذاری و بازسازی سینماهای متروکه رشت شوند.

مدیر دفتر سرمایه گذاری شهرداری رشت در توضیحات این لایحه گفت: پیشنهاد این است که ما به ازای فضای فرهنگی که ایجاد می شود از پرداخت عوارض معاف شود.

لازم به توضیح است در صورت موافقت شورا، سرمایه گذار به ازای ساخت هر یک متر فضای فرهنگی، از پرداخت عوارض یک متر فضای تجاری به مدت یکسال معاف می شود.

اسماعیل حاجی پور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری بر ضرورت حمایت از مسائل فرهنگی تاکید کرد و گفت: دشمن هرکار کرد نتوانست ما را شکست دهد و حالا نفوذ فرهنگی را در پیش گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر ستان رشت با اعلام اینکه باید همگام با فرمایشات مقام معظم رهبری گام برداریم تصریح کرد: شهر فرهنگی هستیم و باید به حوزه فرهنگ کمک کنیم. 

وی افزود: یک روز سینماها به حدی در رشت فعال بود که کمتر شهری چنین شرایطی داشت. امروز حتما ایرادی وجود داشته است که سینماها رونق ندارد.

حاجی پور در ادامه اظهار داشت: با وجود اینهمه کانال تلویزیونی و فضای مجازی و … سرپانگهداشتن سینما هنر است.

وی خاطر نشان کرد: باید اینقدر به سینماها کمک کنیم که سرمایه گذار جرات و شهامت سرمایه گذاری پیدا کند. ضمنا باید تضمینی برای عدم تغییر کاربری وجود داشته باشد.

متین عاشوری در پاسخ به دغدغه اسماعیل حاجی پور گفت: در متن آمده است که تا ۱۰ سال مجاز به تغییر کاربری  نیستند.

مدیر دفتر سرمایه گذاری شهرداری رشت افزود: بنا بر پیشنهاد سرمایه گذار طبقه زیرزمین فروشگاه، طبقه همکف ۱۶ واحد تجاری، طبقه اول ۱۶ واحد تجاری، طبقه سوم سینما با ۳۷۴ صندلی و طبقه سوم اتاق کنترل خواهد بود.

سید امیرحسین علوی رئیس کمیسیون برنامه بودجه نیز ضمن تاکید بر حمایت از سینما ها و مسائل فرهنگی موافقت خود را اعلام کرد و گفت: این لایحه با موافقت همه اعضای کمیسیون به تصویب رسید و سرمایه گذار تا ۱۰ سال حق تغییر کاربری سینما را ندارد.

لایحه حمایت مالی به تیم فوتسال بانوان می رشت سپیدرود

عاطفه رمضان نیای چیرانی مدیرعامل سازمان عمران شهرداری رشت به ارائه توضیحاتی در خصوص ریزهزینه های این تیم پرداخت و گفت: هزینه های این تیم حدود ۲۶۰ میلیون تومان براورد شده است که با توجه به کمک ۵۰ میلیون، پیشنهاد ۲۰۰ میلیون تومان کمک به شورا ارسال شده است.

حجت جذب ضمن تاکید بر حمایت از ورزش بانوان گفت: مخالف کمک به تیمهای ورزشی بانوان نیستیم اما یک تیم در مسابقات داشتیم بعد گفتند هزینه کل دیگر تیم ۵۰ میلیون تومان است و با این پیش فرض موافقت شورا را گرفتند. حالا که شهرداری اسپانسر این تیم شده است می گویند ۲۰۰ میلیون دیگر نیاز داریم.

نایب رییس کمیسیون بودجه شورا تصریح کرد: اگر هزینه تیم ۵۰ میلیون تومان بود چرا ۲۰۰ میلیون دیگر درخواست شده است؟ اگر ۲۵۰ میلیون تومان نیاز بود چرا در آن زمان گفتند کل هزینه این تیم ۵۰ میلیون تومان است؟

وی خاطر نشان کرد: من نمی دانم این اقدام را چگونه می توان توصیف کرد. احساس بنده این است در ابتدا مبلغ کمتری عنوان شد تا مصوبه را بگیرند و حالا که تیم تحت حمایت شهرداری قرار گرفته است رقمی را که خودشان می خواهند هزینه می کنند.

حجت جذب تاکید کرد: این رفتار و این کار، کار خوبی نبوده است. ابتدا گفتند این تیم ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد و با همین پیش فرض آمده بودند اما حالا ۴ برابر آن رقم را کمک می خواهند. اگر قرار است چنین هزینه ای شود تیم را بخریم. اگر به عنوان کمک مصوب کردیم نباید بخش عمده ای از هزینه تیم با شهرداری باشد.

اسماعیل حاجی پور هم با اشاره به عدم برخورد صادقانه از سوی شهرداری رشت گفت: آنهایی که پشت دست این کارها را انجام می دهند صادقانه برخورد نمی کنند.

وی در پایان صحبت های خود گفت: من مخالف کمک به این تیم نیستم. من لذت می برم وقتی اخبار ورزشی از تیم می رشت سپیدرود می گوید و این بچه ها را تحسین می کنم. اما من از بازی های پشت پرده می گویم. اینها خوب نیست؛ کنار بگذارند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت تصریح کرد: این افراد فکر می کنند ما هیچ چیز بلد نیستیم! در حوزه ورزش چه کسی می تواند به من بگوید تو چیزی از ورزش نمی فهمی؟ ۴۰ سال در ورزش بودم. صادقانه رفتار کنند. چرا اینچنین رفتارهایی می کنند؟ خوب می دانند من چه چیزهایی را می گویم.

سید امیرحسین علوی با بیان اینکه من با تمام دغدغه های اعضای کمیسیون در این خصوص موافقم گفت: اگر قرار است ایرادی به این موضوعات بگیریم باید به شخص آقای شهردار ایراد گرفته شود نه به کسانی که در رده های پایین تری کار می کنند.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: این تیم جایگاه خوبی در لیگ دارد و انصاف هم نیست که به هر دلیلی نیمه کاره دست تیم را رها کنیم. 

وی پیشنهاد داد: مبلغی را تعیین کنیم که امسال این تیم مسابقات را به پایان برساند و سال آینده شهرداری اگر قصد تیم داری دارد تعیین تکلیف کند و با ادغام این دو تیم یک تیم را راهی مسابقات کند.

سید امیرحسین علوی ضمن مخالفت صریح با تیم داری سازمان عمران و بازآفرینی گفت: پیشنهاد می دهم ۱۰۰ میلیون تومان به این تیم که نتایج خوبی هم گرفته است کمک کنیم.

در نهایت این پیشنهاد مورد موافقت کمیسیون قرار گرفت.

تذکرات اسماعیل حاجی پور و درخواست پیگیری موضوع:

  1. نامه انجمن داروسازان ایران شعبه گیلان و درخواست عوارض شهرداری مناطق 
  2. عدم ارائه کلیات بودجه از سوی شهرداری به شورا و تاکید بر ارائه هرچه سریعتر آن