مشروح جلسه ۱۴ شورای رشت

حرف تازه – چهاردهمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد. دعوت به حضور در مراسم تشییع شهید سید منصور میرحسینی در ابتدای این جلسه، رئیس شورای اسلامی شهر رشت از انتشار درست اخبار مدیریت شهری توسط رسانه ها تشکر کرد و ضمن گرامیداشت ایام هفته ، در ادامه گفت: هم […]

حرف تازه – چهاردهمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد.

دعوت به حضور در مراسم تشییع شهید سید منصور میرحسینی

در ابتدای این جلسه، رئیس شورای اسلامی شهر رشت از انتشار درست اخبار مدیریت شهری توسط رسانه ها تشکر کرد و ضمن گرامیداشت ایام هفته ، در ادامه گفت: هم میهنان ما بار دیگر حماسه آقریدند و مثل همیشه ندای مبارزه با استکبار بلند شد.

سید امیرحسین علوی با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی و سفر عاشقان اباعبدالله الحسین (ع)، به موضوع اعزام مجموعه ای از کارکنان شهرداری به کربلا پرداخت و گفت: همه دوستان علاقمند به حضور در پیاده روی کربلا بودند اما ان شاء الله  اگرتوفیق باشد بنده به نمایندگی از همه عزیزان عازم سفر اربعین هستم.

وی ضمن تبریک به حامد عبدالهی به دلیل انتخاب به عنوان رئیس شورای گیلان، افزود: تک تک اعضای شورای اسلامی شهر رشت همراه این عضو شورا در شورای استان خواهند بود.

علوی با اشاره به مراسم تشییع پیکر شهید سید منصور میرحسینی بعد از سالهای طولانی، اعلام کرد: این مراسم صبح فردا از مقابل مقر سپاه در پل عراق برگزار خواهد شد و امیدواریم مردم حضور گسترده ای داشته باشند.

ناطق اول – فاطمه شیرزاد : بی مبالاتی حوزه های ذی ربط موجب تخریب هایی در بافت تاریخی رشت شده است

سخنگوی شورا نیز با اشاره به مراسم تشییع پیکر شهید سید منصور میرحسینی نسبت به حضور مردم ولایتمدار رشت در این مراسم اظهار امیدواری کرد.

فاطمه شیرزاد در ادامه به موضوع بناهای تاریخی رشت اشاره کرد و گفت: بازسازی و بهسازی این بناها نیازمند یک برنامه ریزی مدون است و ما در شورای پنجم این مبحث را با تشکیل کارگروه هایی پیگیری خواهیم کرد تا به سمتی برویم که بحث بازسازی و بهسازی این بناها با بودجه ملی و تعامل دستگاه ها صورت بگیرد.

وی به تخریب خانه شبان به عنوان بنایی میراثی و تاریخی پرداخت و افزود: محلات پیرسرا، ساغریسازان و … مورد بی مهری مدیریت شهری قرار گرفته است. شهرداران مناطق موظفند در حفظ و نگهداری بناهای تاریخی نهایت توجه و دقت را داشته باشند. قطعا با نشست های تعاملی و تبادل افکار با میراث فرهنگی این مشکلات حل خواهد شد.

شیرزاد با بیان اینکه کاروانسراهای مختلفی که در بازار وجود دارد می تواند محور گردشگری شهر باشد تصریح کرد: تعاملات بین دستگاهی می تواند به این موضوع کمک کند و امیدواریم شهردار رشت شهرداران مناطق را مکلف به این موضوع کنند.

سخنگوی شورا وضعیت بافت تاریخی اطراف حرم مطهر خواهر امام (س) را بسیار نگران کننده دانست و گفت: تردد در این محور نیز وضعیت اسفناکی دارد.

وی با تاکید بر جلوگیری از تخریب بافت تاریخی، خاطر نشان کرد: افزایش ارتفاع در محدوده بافت تاریخی موجب نگرانی است و بی مبالاتی حوزه ذی ربط موجب شده است که به صورت شبانه ارتفاع بنایی را بالا ببرند و درب ریموت دار هم نصب کنند و نیاز به تلاش مضاعف شهرداران مناطق و بازدیدهای میدانی است.

فاطمه شیرزاد تخریب معماری تاریخی شهر را عاملی برای از بین رفتن هویت شهر دانست و خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

سخنگوی شورا با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی گفت: امیدوارم سفر بی خطر باشد و نایب الزیاره همه ما باشند.

ناطق دوم – محمد حسن عاقل منش: فضای تنش سرمایه گذاران را از شهر گریزان خواهد کرد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت نیز ضمن گرامیداشت ایام هفته و تقدیر از حضور مردم در راهپیمایی ۱۳ آبان، گفت: تشییع پیکر شهید میرحسینی را به خانواده این شهید دفاع مقدس تبریک و تسلیت می گویم.

محمدحسن عاقل منش با اشاره به نخستین نشست هم اندیشی اش که برگزار کرده بود به بیان نقطه نطرات خود پرداخت و افزود: شوراها اصل مترقی اعتقادی ما هستند و من هم با خوش بینی وارد شورا شده ام. امیدوارم با توجه به رای خیره کننده مردم رشت، ما هم به جایگاه این نهاد برگرفته از اصول دینی پایبند باشیم.

وی به رای ۱۱ نفره شورا به مسعود نصرتی برای شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: علی رغم سلایق سیاسی مختلف به تجربه و تخصص رای داده شد تا منش کار شورایی نشان داده شود و نشان از درک عمیق اعضا از این موضوع است و امیدوارم در موارد دیگر نیز با پرهیز از تشتت مسیر توسعه را پیش بگیریم.

عاقل منش وجود استاندار جوان در گیلان را فرصتی ویژه خواند و اظهار امیدواری کرد که همچون زنده یاد قهرمانی همراه شورا باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت بر تعامل مسئولین با شورا تاکید کرد و گفت: این موضوع سبب تسریع امور خواهد شد.

محمد حسن عاقل منش به برنامه افق ۱۴۰۱ پرداخت و اظهار داشت: رشت نیازمند تزریق بودجه و جذب سرمایه گذار است و باید از تمامی ظرفیت استان به ویژه سه نماینده رشت، استاندار گیلان و نصایح پدرانه نماینده ولی فقیه در استان در راستای ایجاد فضایی آرام استفاده شود. فضای تنش سرمایه گذاران را از شهر گریزان خواهد کرد و به عقب ماندگی رشت دامن می زند.

وی به مشکلات مختلف رشت اشاره کرد و راهکار آن را وحدت و عزم همگانی دانست و افزود: معوقات حقوق، ترافیک سنگین، آسفالت نامناسب معابر، کمبود فضای سبز شهری که هم ردیف شهرهای کویری است، اقتصاد نامناسب شهری، دغدغه های محیط زیستی به ویژه در سراوان که نیازمند احداث زباله سوز است و رفع آلودگی رودخانه های رشت، بی انگیزگی شهروندان در اجرای پروژه های شهری نمونه هایی از آنها است که نیازمند برنامه های محوری شورای پنجم خواهد بود. 

عاقل منش همچنین بر بهره مندی از ظرفیت رسانه ها، مساجد و هیئت ها و سازمان های مردم نهاد برای فرهنگ سازی در زمینه های مختلف تاکید کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت نسبت به عملکرد مطلوب و ارائه کارهای ماندگار در شورای پنجم اظهار امیدواری کرد و بر استفاده از فرصت ها تاکید کرد.

ناطق سوم – احمد رمضانپور نرگسی: نباید تصفیه خانه در پای لندفیل احداث می شد/ تاکید بر احداث زباله سوز

عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز ایام پیش رو را گرامی داشت و گفت: قصد دارم در هر جلسه در مورد یک موضوع صحبت کنم و به مساله ای در راستای توسعه شهر بپردازم. 

احمد رمضانپور با تاکید بر اینکه صحبت ها در حد گفتن و رفع تکلیف نباشد افزود: باید با تشکیل کارگروه هایی پیگیر مسائل مطرح شده باشیم.

وی ضمن تشکر از تلاش های سازمان پسماند و شورای چهارم تصریح کرد: اقدامات مختلفی انجام شده است که جای تقدیر و تشکر دارد اما بررسی هایی داشتم. و مصاحبه رئیس شورای سراوان را می خواندم .

رمضانپور تصریح کرد: قراردادی برای ساماندهی لندفیل سراوان با دانشگاه گیلان بسته شد که در دوره چهارم توسط شرکت گوهررود به عنوان مجری قرار بود اجرا شود. احداث تصفیه خانه موضوع بعدی بود. اصرار داشتند که این تصفیه خانه در پای لندفیل باشد. از اعضای شورا هم مخالفت هایی با این تصمیم وجود داشت به این دلیل که برق و راه دسترسی وجود ندارد و این کار الزام آور است که ۱۵۰۰ درخت قطع شود و ضمن اینکه اطمینان کافی از پایداری وجود نداشت اما مشاور اطمینان داده بود که پایداری کافی وجود دارد.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه افزایش رقوم ارتفاعی و سنگینی یکی از دلایل این رانش بزرگ بود خاطر نشان کرد: از لحاظ علمی هم این امکان وجود داشت که در فاصله چند کیلومتری با لوله انتقال دهیم اما این اتفاق رخ نداد.

احمد رمضانپور نرگسی بابیان اینکه موضوع سراوان نه تنها با سلامت مردم رشت و گیلان بلکه با سلامت کل کشور سر و کار دارد افزود :شهر ما ۳۰ میلیون نفر در سال گردشگر دارد.

وی خاطر نشان کرد: کشورهای مختلفی از لحاظ زمین و آب و هوا شرایط مشابه ما دارند. حتی دیده ام که زباله سوز را در داخل شهر هم احداث کرده اند و مشکلی ندارد. باید زباله سوز احداث شود. 

رمضانپور با اشاره به اینکه باید ۲۵ درصد از ۴۰ میلیون دلار پرداخت می شد اظهار داشت: این مبلغ باید توسط وزارت کشور پرداخت شود و از جیب شهروندان هم هزینه نمی شود. 

عضو شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر ضرورت پیگیری موضوع زباله سوز به انعقاد قراردادی ۸ میلیاردی اشاره کرد.

سید امیرحسین علوی : بسیاری از موضوعات به نفر ارشد اجرایی وقت بر می گردد

سید امیر حسین علوی با اشاره به اینکه بسیاری از موضوعات به نفر ارشد اجرایی وقت بر می گردد گفت: تصویب ردیف بودجه های مربوطه انجام می شد اما برخی قراردادها بدون مجوز شورا به صورت ترک تشریفات با رقم هایی خارج از چارچوب صورت گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه موضوعاتی اینچنینی را با کمک بزرگان پیگیری خواهیم کرد افزود: هر موضوعی که نیازمند پیگیری است و بنده به عنوان رئیس شورا باید پیگیری کنم یا از سوی اعضای شورا اعلام شود و قطعا پیگیری خواهم کرد.

جلال الدین محمد شکریه : شورای پنجم باید بداند چه چیزی را تحویل گرفته است

جلال الدین محمد شکریه نیز لحظاتی به سخنرانی پرداخت و گفت: علاقمند هستیم بدانیم شورای پنجم چه چیزی تحویل گرفته است و پایشی از قراردادهای منعقد شده با افراد حقیقی و حقوقی صورت بگیرد و آیا واقعا این پروژه ها اجرایی شده است؟

عضو شورای اسلامی شهر رشت به موضوع پروژه اطراف حرم خواهر امام (س) پرداخت و افزود: وضعیت فاجعه باری دارد.

شکریه شورای پنجم را شورای خردگرایی دانست و تصریح کرد: بسیاری از سرمایه گذاران به جهت دیدن اتحاد در شورای پنجم در حال ورود هستند. سرمایه گذار سرمایه خود را به جایی می برد که امنیت بیشتری وجود داشته باشد.

وی افزود: سرمایه گذار آمادگی دارد زباله سوز احداث کند اما ما باید اتحاد و انسجام خود را حفظ کنیم.

اسماعیل حاجی پور: دستور تخریب ارتفاع مازاد بنای واقع در بافت تاریخی صادر شد

اسماعیل حاجی پور  ضمن تقدیر از عملکرد فاطمه شیرزاد گفت: شهرداری منطقه ۲ اشتباهی کرده است و باید این اشتباه پاک شود. مجوز بر اساس قانون بوده است و فکر می کنم مظلوم واقع شده است. 

رئیس کمیسیون ترافیک شورای اسلامی شهر رشت از اعلام حکم تخریب برای طبقه مازاد بنای واقع در بافت تاریخی که در روزهای اخیر خبرساز شده است افزود: اضافه بنا تخریب خواهد شد.

رضا رسولی : در دهان کسی می زنم که اصحاب رسانه را به دو دسته خودی و غیر خودی تقسیم کند

رضا رسولی هم طی سخنانی گفت: اصحاب رسانه حواس و خواص مردم در جمع شورا نشینان هستند که برایشان رویدادها را گزارش می کنند و همه همکاران اطمینان داریم که اگر این عزیزان نبودند خیلی از اتفاقات مفید شهر اتفاق نمی افتاد. 

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت افزود: دور دومی است که در شورا هستم. املای نانوشته غلط ندارد و ما اقداماتی انجام داده ایم که موارد مختلف را به ما نسبت می دهند.

رضا رسولی با اعلام اینکه انتظار می رود در شورای پنجم به نظم بهتری برسیم تصریح کرد: به نظم دیگری رسیده ایم و تلاش می کنیم فضای محترمانه تری برای صاحبان این خانه که در آن حضور دارند فراهم کنیم. خبرنگاران مهمان ما نیستند و صاحبان این خانه هستند و چه بسا کسانی که از این خانه به عنوان عضو شورا رفتند و اصحاب رسانه باقی ماندند.

وی افزود: از انتخاب سلیقه ای و گزینشی افراد و تقسیم خبرنگاران به خودی و غیر خودی حذر کنیم. در دهان کسانی می زنم که اصحاب رسانه را به دو دسته تقسیم می کنند.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت خاطر نشان کرد: حق نداریم در ورودی نگهبانی شورا از ورود شخصی جلوگیری کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت از پیگیری موضوع مطرح شده از سوی رسولی خبر داد

سید امیرحسین علوی با اشاره به تذکر رضا رسولی گفت: خوشحال می شوم که جزییات بیشتری بدانم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت افزود: اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد قطعا پیگیری خواهیم کرد و در جایگاه رئیس شورا اگر تکدر خاطری برای هریک از اعضا ایجاد شده عذرخواهی میکنم.

دستورها و لوایح :

جایزه تشویقی در بخش ساخت و ساز

سید امیرحسین علوی با اشاره به اینکه این لایحه در کمیسیون های عمران و بودجه در حال بررسی است گفت: این لایحه به صورت دو فوریت ارائه شده است و متن لایحه را قرائت کرد.

رضا رسولی به عنوان مخالف دو فوریت این لایحه گفت: ضمن اینکه این موضوع مشوقی برای رونق ساخت و ساز است اما به نظرم رفتار حرفه ای اتفاق افتاد و لایحه اولیه پس گرفته شد و موارد مدنظر شهردار جدید اضافه شد اما فکر نمی کنم بتوان با این سرعت لایحه ۲۳ بندی را جمع بندی کرد و اگر یک هفته در کمیسیون ها بررسی شود بهتر باشد.

با رای اعضا تک فوریت تصویب شد.

آیین نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهر داری رشت

رئیس شورا در خصوص این آیین نامه گفت: بعد از تشکیل سازمان سرمایه گذاری مواردی به وجود آمد و در ضوابط بودجه گنجانده شد و از آنجا که امکان داشت شورا نتواند نظارت کافی داشته باشد بندی اضافه شد. 

سید امیرحسین علوی با اشاره به نگارش شیوه نامه افزود: سرمایه گذاری تا ۵۰ میلیارد تومان با این شیوه نامه تفویض اختیار خواهد شد و این موارد باید مدنظر قرار بگیرد و مورد مداقه اعضای شورا واقع شود و بهتر است شورا به صورت موردی نظارت داشته باشد و بررسی در کمیسیون ها مناسب خواهد بود.

احمد رمضانپور با مخالفت با دوفوریت گفت: هرچند باید اعتماد سرمایه گذاران را جلب کنیم اما این آیین نامه همین لحظه به دست ما رسیده است و باید نقشه راه شورایی را خودمان ترسیم کنیم و با کارشناسی تصمیم بگیریم.

با رای اعضای شورا تک فوریت تصویب شد و در جلسه بعد پس از بررسی در کمیسیون مربوطه در شورا قابل طرح است.

طرح الزام آور تهیه برنامه راهبردی و عملیاتی شهر و شهرداری رشت ۱۴۰۱

محمدحسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت در توضیح این دستور جلسه گفت: برای برنامه محور بودن باید شهرداری را ملزم کنیم که برای ۵ سال آینده برنامه ای مدون را با گرفتن مشاوری مجرب تدوین کند. 

وی افزود: با توجه به اینکه برنامه ها باید ۵ ساله باشند رشت ۱۴۰۰ را به رشت ۱۴۰۱ تبدیل کردیم. 

عاقل منش با اشاره به اینکه برنامه قبلی نتوانست روند تصویب را طی کند تصریح کرد: اگر این طرح مصوب شود اولین طرح مصوب خواهد شد و می تواند از بودجه ملی استفاده کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا اظهارداشت: تمام روسای کمیسیون در این تصمیم سازی حضور خواهند داشت و طی دو جلسه در کمیسیون فرهنگی بررسی شد.

وی با تاکید بر اینکه اولویت با مشاور بومی است تصریح کرد: در صورتیکه مشاوری بومی در این سطح نباشد مکلف به استفاده از بهترین ها هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت به ضرورت ارائه برنامه راهبردی و عملیاتی گفت: این موضوع در شورای چهارم به جمع بندی نرسید و سال به سال انجام شد اما رویکرد شورای پنجم بر تهیه و تدوین این برنامه است.

سید امیرحسین علوی به عنوان موافق طرح ، گفت : باید با چشم انداز مناسب و برنامه مشخص کارها را پیش ببریم و امروز طرح ارائه شده است و مشاور ذی صلاح باید این برنامه را ارائه کنند.

وی تصریح کرد: اصل عملیاتی بودن برنامه ها محور عمل است و هر چشم انداز، برنامه، راهبرد و استراتژی باید با وجهه عملیاتی ارائه شود تا در پایان چهار سال بدانیم خروجی کار چه چیزی بوده است.

علوی با تاکید بر اینکه باید شهرداری مکلف به اجرای برنامه های شورا باشد افزود: در این طرح انعطاف پذیری برنامه را نیز در نظر گرفته است و جزء موارد موکد است.

در این طرح آمده است که پس از ابلاغ طی سه ماه شهرداری باید برنامه خود را ارائه دهد. سپس کمیته عالی به ریاست شهردار  با حضور روسای ۵ کمیسیون و معاونین شهرداری تشکیل شود و جلسات هفته ای ۱ بار برگزار و شهرداری برنامه های سالانه را در قالب همین برنامه تدوین کند.

حامد عبدالهی در خصوص تبصره ۲ ماده ۵ پیشنهاد داد : رئیس شورا نیز در این تبصره دیده شود تا در جمع بندی موضوعات تسریع شود.

رضا رسولی و احمد رمضانپور ضمن موافقت با این پیشنهاد بر ریاست رئیس شورا در کمیته عالی تاکید کردند و رمضانپور پیشنهاد داد که رئیس شورا به عنوان رئیس و شهردار به عنوان دبیرکمیته عالی حضور داشته باشد.

سید امیرحسین علوی با بیان اینکه جنس کمیته عالی عملیاتی است گفت: اگر رئیس شورا رئیس کمیته عالی باشد عملا مسئولیت برگزاری جلسات این کمیته با رئیس شورا خواهد بود. 

وی با اشاره به هیئت عالی سرمایه گذاری گفت: اعضای شورا به عنوان عضو در این هیئت حضور داشتند.

رئیس شورا با تاکید بر اینکه وظیفه شورا تصویب و نظارت است تصریح کرد: این حضور به عنوان رئیس کمیته عالی می تواند برای شورا حواشی ایجاد کند.

علوی پذیرفتن این مسئولیت را به صلاح شورا ندانست و گفت: از لحاظ سلسله مراتب صحبت ها را می پذیرم اما موافق بر عهده گرفتن مسئولیت ریاست این کمیته توسط رئیس شورا نیستم.

رضا رسولی با اشاره به حدود اختیارات شورا و شهرداری گفت: تردیدی نیست که شهرداری باید برنامه ارائه کند و این خواسته درست و مشروعی است که باید از شهرداری داشته باشیم. 

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شورای اسلامی شهر رشت افزود : پیشنهاد می دهم روسای کمیسیون ها و رئیس شورا به عنوان اعضای ناظر دارای رای در این کمیته عالی حضور داشته باشند.

با نظر اعضای شورا، عنوان نایب رئیسی از رئیس کمیسیون فرهنگی به دلیل رعایت سلسله مراتب برداشته می شود و معاون برنامه ریزی شهرداری به عنوان دبیر فعالیت می کند و ریاست کمیته عالی با شهردار خواهد بود. روسای کمیسیون ها و رئیس شورا نیز به عنوان اعضای ناظر دارای رای حضور خواهند داشت. 

کلیات با رای اعضا تصویب شد.

فاطمه شیرزاد بر استفاده از مشاوران بومی و بهره مندی از مطالعات گذشته و تهیه کتابچه تاکید کرد.

۷ ماده و ۴ تبصره این طرح با اصلاحات پیشنهادی اعضای شورا با اکثریت قاطع آرا تصویب شد.

لوایح کمک مالی به داور و تیم بانوان موی تای برگشت داده شد

سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به ضرورت نگاه عادلانه به همه هیئت های ورزشی بر حمایت عادلانه شورا از ورزش ها تاکید کرد.

محمد حسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت در خصوص این حمایت ها توضیح داد: ۲ میلیون تومان برای حمایت از داور اعزامی و ۸ میلیون تومان برای تیم اعزامی بانوان پیشنهاد شده است.

فرهام زاهد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت نیز در این خصوص گفت: باید جزییات کاملی به کمیسیون ارائه شود و به همین دلیل مسکوت ماند.

وی به موضوع تدوین شیوه نامه حمایت از قهرمانان و هیئت های ورزشی اشاره کرد و افزود: با ارائه این جدول جزییات مشخص خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز پیشنهاد برگشت و تکیل لایحه را ارائه کرد که مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفت.

استعفای حجت جذب از عضویت در کمیسون بهداشت و جایگزینی اسماعیل حاجی پور

فاطمه شیرزاد رئیس کمیسیون بهداشت شورای اسلامی شهر رشت با اعلام اینکه موافق استعفا نبودیم گفت: با توجه به مشغله کاری ایشان نهایتا موافقت کردیم و پیشنهاد جایگزینی اسماعیل حاجی پور را داریم.

با رای اعضا با این استعفا موافقت شد و اسماعیل حاجی پور به عضویت این کمیسیون در آمد.

جلسه بعد شورا با رای اعضا دو هفته بعد برگزار خواهد شد.