با 16 میلیون و 384 هزار و 403 رای

مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران شد

با کسب اکثریت آرا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران شد.

به گزارش قلم آزاد، با اعلام وزارت کشور، پس از برگزاری دو مرحله انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران شد.

محسن اسلامی در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: مجموع آرای داخل و خارج ایران ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رأی است که آرای کاندیداها به شرح زیر است:

مسعود پزشکیان حائز ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای

سعید جلیلی حائز ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای

سخنگوی ستاد انتخابات کشور یادآور شد: بر این اساس آقای مسعود پزشکیان به عنوان منتخب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود.

وی افزود: در رابطه با میزان مشارکت باید به اطلاع رسانده شود که مبتنی بر تعداد تعرفه مصرف‌شده توسط رأی دهندگان که برابر با ۳۰ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۹۳۱ رأی است، درصد مشارکت ۴۹.۸ است.

به این ترتیب مسعود پزشکیان با کسب ۵۳.۷ درصد آرای شرکت کنندگان، رییس جمهور ایران شد. سعید جلیلی رقیب او ۴۴.۳ درصد آرا را به دست آورد و ۲ درصد آرا نیز باطله بود.

با رئیس جمهور جدید ایران بیشتر آشنا شویم

مسعود پزشکیان متولد ۷ مهر ماه ۱۳۳۳ در مهاباد است که سابقه نمایندگی در ادوار هشتم، نهم، دهم (نایب رئیس)، یازدهم و دوازهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو را در کارنامه سوابق خود دارد. از دیگر سوابق او می توان به فعالیت به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت دوم خاتمی و ریاست بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز اشاره کرد. پزشکیان دارای مدرک دکترای حرفه‌ای پزشکی و تخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همچنین فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

وی پیشتر دو مرتبه برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌های یازدهم (سال ۱۳۹۲) و سیزدهم (سال ۱۴۰۰) نام نویسی کرده بود که در سال ۱۳۹۲ پیش از اعلام اسامی افراد احراز صلاحیت شده، به نفع آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی دیگر داوطلب نامزدی این انتخابات از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد و در سال ۱۴۰۰ نیز از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد؛ او برای سومین مرتبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ برای نامزدی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اعلام داوطلبی کرد که در نهایت در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ نام او از سوی وزارت کشور به عنوان یکی از ۶ نامزد احراز صلاحیت شده توسط شورای نگهبان برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری معرفی شد.

پزشکیان که سه دهه قبل همسر خود را در یک تصادف رانندگی از دست داد دیگر هرگز ازدواج نکرد و این مورد از نکات قابل توجه زندگی شخصی او به شمار می رود.

شعار انتخاباتی پزشکیان «برای ایران» بود و خود را «صدای بی صدایان» معرفی کرد. او معتقد است باید صدای نیمی از جامعه که در انتخابات شرکت نکردند نیز شنیده شود. مسعود پزشکیان به مردم ایران قول داده است از حقوق قومیت ها و زنان و مردان این سرزمین دفاع کند. وی همچنین بر اراتباط سازنده با دنیا در راستای کاهش تحریم ها تاکید کرده است و آن را زمینه ساز رشد اقتصادی می داند.

پزشکیان بارها در خصوص موج مهاجرت جوانان ابراز نگرانی کرده و معتقد است با ارتقای جایگاه ایران می توانیم شاهد کاهش مهاجرت جوانان باشیم و زمینه بازگشت مهاجران را نیز فراهم کنیم. او همچنین بر کاهش اختلافات داخلی تاکید کرده و معتقد است ایران برای همه ایرانیان است و باید صدای معترضان نیز شنیده شود و به خواسته هایشان توجه شود.

در کنار تمامی برنامه های مطرح شده، برخی دیدگاه های او مورد استقبال قرار گرفت. «رفع فیلترینگ»، «نحوه برخورد گشت ارشاد»، «واردات خودرو»، «آزادی های اجتماعی» و «کاهش تورم» از مهم ترین این موارد است.

تنظیم و توزیع عادلانه بودجه عمومی کشور با اولویت حمایت از اقشار کم برخوردار، حکمرانی مطلوب در صندوق‌های بازنشستگی با تاکید بر نظام شایسته سالاری، رفع بحران‌ها و کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، توزیع عادلانه یارانه‌ها متناسب با اطلاعات واقعی و تدوین سیاست های هدایت تدریجی توزیع یارانه ها، افزایش سهم کمک دولت در تامین هزینه های درمانی و استعدادیابی، آموزش و توانمندسازی به‌منظور اشتغال زایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز از سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی رئیس جمهور منتخب در حوزه رفاه و تامین اجتماعی است.

پزشکیان در مرحله نخست انتخابات که در تاریخ ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار شد، در رقابت با سعید جلیلی، مصطفی پورمحمدی و محمدباقر قالیباف با کسب ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رای به عنوان نفر اول به مرحله دوم انتخابات راه یافت. سعید جلیلی نیز با کسب ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸رای به عنوان نفر دوم به مرحله دوم انتخابات راه یافت. در مرحله دوم انتخابات که روز گذشته برگزار شد، پزشکیان توانست با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای در مقابل ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای جلیلی به پیروزی دست یابد و به عنوان نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.