بررسی گزینه های شهرداری رشت؛

مسعود نصرتی، مدیری شایسته و نابغه در اشل بین المللی

حرف تازه – مسعود نصرتی متولد ۵ تیر ۴۷ دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری دارد و در سوابق تحصیلی اش کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و کارشناسی عمران نیز به چشم می خورد. او که در آستانه ۵۰ سالگی قراردارد نزدیک به سه دهه در مدیریت شهری تجربه اندوخته است. از حدود ۸ سال قبل […]

حرف تازه – مسعود نصرتی متولد ۵ تیر ۴۷ دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری دارد و در سوابق تحصیلی اش کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و کارشناسی عمران نیز به چشم می خورد.

او که در آستانه ۵۰ سالگی قراردارد نزدیک به سه دهه در مدیریت شهری تجربه اندوخته است. از حدود ۸ سال قبل این تجربیات را در راس شهرداری قزوین در مسیر تحقق توسعه پایدار به کار گرفته و تحولات چشمگیر و غیرقابل انکاری را به وجود آورده است و اکنون به عنوان یکی از گزینه های جدی شهرداری رشت مطرح می شود. (روز دوشنبه ۱۳ شهریور به عنوان شهردار انتخاب شد)

 

ویژگی مثبت اول – فعالیت های بین المللی نصرتی و پتانسیل ارتقای جایگاه رشت در سطح بین المللی

یکی از ویژگی های برجسته نصرتی فعالیت های بین المللی او بوده است. او از پاریس، برلین، مادرید، بوداپست، پکن، شانگهای، کلکته، بمبئی و شهرهایی دیگر دریافت تجربه داشته است. تبادلات فرهنگی، عمرانی و یا قرادادهای خواهرخواندگی با پروجا، ایروان ارمنستان، قرقیزستان و کربلای معلی نیز در کارنامه او وجود دارد.
برای شهری مثل رشت که به دنبال جهانی شدن است و اخیرا نیز به عنوان تنها شهر خلاق خوراک شناسی ایران در یونسکو معرفی شده؛ حضور او که سوابق درخشانی در کنفرانس ها و حتی میزبانی های بین المللی دارد می تواند فرصت بسیار ارزشمندی برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر رشت در سطح جهانی باشد.
میزبانی کنفرانس جهانی شهرداران کشور های اسلامی و میزبانی موفق شهرهای مسیر جاده ابریشم در قزوین بخشی از تجربیات ارزنده او در حوزه بین الملل بوده است. جایزه جهانی برای اجلاس شهرهای اسلامی در کانادا، انتخاب نصرتی به عنوان هماهنگ کننده برنامه شکوفایی شهری برای شهرهای اسلامی از سوی قائم مقام دبیر کل سازمان ملل و تاسیس اتحادیه جهانی شهرهای راه ابریشم توسط او بر اساس نظر ریاست برنامه اسکان بشر ملل متحد نشان دهنده جایگاه او در محافل بین المللی است.
نصرتی پیش از این هم نشان داده است که می تواند از این ظرفیت های بین المللی برای توسعه و ارتقای شهر تحت مدیریتش به خوبی بهره ببرد. قزوین در دوره مدیریت نصرتی براساس ظرفیت سازی های انجام شده در فرایندی مسابقه ای و از میان شصت و شش شهر به عنوان پایلوت جهانی شکوفایی شهری انتخاب گردید و بر اساس دستاوردهای این پایلوت، نخستین پایلوت بین المللی محیطی – شهری هدف یازدهم جهان در حاشیه اجلاس ژنو، شهر قزوین بود که گزارش آن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل معرفی خواهد شد.
گزارش شهرهای جهانی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، ابتکار عمل شکوفایی شهرها در سازمان ملل متحد در وین، شکوفایی سند شهری باز هم در سازمان ملل متحد در وین و برنامه ریزی اجلاس جاده ابریشم در سئول در حد فاصل سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ بخش دیگری از سوابق پرشمار بین المللی او به شمار می رود.
دکتر نصرتی همچنین به عنوان دبیر اجرایی شهرداران شبکه راه حل های توسعه پایدار فعالیت های متعددی را به انجام رسانده است. عضویت در شورای فنی گزارش جهانی در سال ۲۰۱۵ و همکاری با سازمان ملل در تهیه گزارش جهانی ۲۰۱۶، عضویت در شورای عالی کنفرانس جهانی شهرداران ۲۰۱۵ و عضویت در شورای بین المللی شاخص شکوفایی شهری ۲۰۱۵ نیز بخشی از عضویت های بین المللی نصرتی بوده است.

 

 

ویژگی مثبت دوم – سوابق اجرایی پرشمار و ثبات در مدیریت

رشت در سال های اخیر از تغییر مکرر در راس شهرداری به شدت آسیب دیده است و اخیرا نیز از تغییرات پیاپی مدیران سایر سطوح رنج می برد. عدم ثبات مدیریتی یکی از بارزترین آسیب های مدیریت شهری رشت در سالهای اخیر بوده است. در چنین شرایطی انتخاب مدیری با سوابق اجرایی پرشمار و دارای ثبات در سوابق مدیریتی می تواند منطقی باشد. شاید در این زمینه نصرتی تنها گزینه نباشد اما همانطور که گفته شد او می تواند انتخابی منطقی و البته قابل احترام باشد.
بی شک ویژگی مثبت دوم نصرتی سوابق اجرایی پرشمار او محسوب می شود. در سوابق اجرایی او علاوه بر ۸ سال شهرداری قزوین، سوابق جالبی وجود دارد.
رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی به مدت ۵ سال، دبیرکل مجمع جهانی شهرهای اسلامی به مدت ۲ سال، رئیس مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم به مدت ۲ سال و دبیر اجرایی شهرداران شبکه جهانی راه حل های توسعه پایدار به مدت ۱ سال تنها بخشی از سوابق او به شمار می رود.
نصرتی سالها در معاونت شهرسازی، سازمان نوسازی و بهسازی و مناطق ۲ و ۳ شهرداری قزوین نیز مدیریت کرده است. ریاست هیئت امناء فرودگاه ویژه، نایب رییس بنیاد تعاون، عضویت در هیئت مدیره سازمان همیاری ها و رئیس هیئت مدیره شرکت عمران و مسکن سازان از دیگر سوابق اجرایی او در استان قزوین است.
او همچنین رئیس شورای مرکزی دانشگاه علمی کاربردی قزوین نیز بوده است.

 

 

ویژگی مثبت سوم- آکادمیک، رسانه ای، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی بودن نصرتی

رشت از ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی فراوانی برخوردار است و درصد افراد آکادمیک این شهر در مقایسه با برخی نقاط کشور بالاتر است. اما همچنان در شناخت و رفع مشکلات این اقشار مشکلات فراوانی احساس می شود. از این حیث انتخاب شهرداری از جنس این اقشار و البته نزدیک به سطوح بالای مدیریتی کشور می تواند تاثیر بسزایی در نیازسنجی این اقشار و رفع مشکلات موجود نماید. ضمن اینکه رشت از نخستین شهرهایی بود که مطبوعات در آن آغاز به کار کردند و هم اکنون نیز رسانه های پرشماری مشغول فعالیت در این شهر هستند.
سوابق نصرتی نشان می دهد نصرتی چهره ای آکادمیک، رسانه ای، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی است. نصرتی به واسطه حضور در راس هیئت کشتی استان قزوین و عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ایران قطعا با مشکلات حوزه ورزش آشنایی دارد و می تواند کمک شایان توجهی به ورزش گیلان داشته باشد.
او سابقه فعالیت رسانه ای نیز دارد و صاحب امتیاز نشریه پیام شهر قزوین است. ریاست شورای مرکزی دانشگاه علمی کاربردی قزوین، تدریس رشته شهرسازی در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و انتخاب او به عنوان چهره برتر صنعت ساختمان در سال ۹۵ هم از او شخصیتی علمی و آکادمیک ساخته است.
نصرتی ۳ سال پیاپی در سالهای ۹۱، ۹۲ و ۹۳ چهره برتر اجتماعی استان قزوین شده است و فعالیت های فرهنگی پرشماری داشته است که از جمله آنها می توان به ریاست هیئت مدیره خیرین کتابخانه ساز و نائب رئیس هیئت امناء موسسه فرهنگی خادم الزائرین شهدای قزوین اشاره کرد.

 

 

ویژگی مثبت چهارم -توجه سطوح بالای مدیریتی کشور به نصرتی بدون سیاسی کاری

نصرتی بارها از سوی وزیر راه و شهرسازی به دلیل کسب عناوین برتر در اجرای مقررات ملی ساختمان مورد تقدیر قرار گرفته است. همچنین به دلیل عملکردهای عمرانی چشمگیرش از سوی وزیر کشور در سال ۹۰ و نائب رئیس مجلس در سال ۹۱ تقدیر شده است. او همچنین بارها از سوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مورد تقدیر قرار گرفته است و رئیس سازمان انرژی اتمی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و رئیس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از دیگر افرادی هستند که از اقدامات او تقدیر کرده اند و به عنوان شهردار منتخب در اردیبهشت ۹۵ در اجلاس سران در حضور رئیس جمهور سخنرانی کرده است.
او حتی در سطح بین المللی نیز بارها از سوی سازمان اسکان بشر ملل متحد مورد تقدیر قرار گرفته است تا اثبات کند شایستگی هایش کتمان ناپذیر است.
این تقدیرها نشان می دهد نصرتی نه با مواضع و فعالیت های سیاسی بلکه با عملکرد درخشان خود در حوزه های مربوطه توانسته نظر سطوح بالای مدیریتی در داخل و خارج از کشور را به خود جلب کند و این برای شورایی که به دنبال دوری از فضای سیاسی است می تواند ویژگی بسیار مهمی ارزیابی شود.

 

ویژگی مثبت پنجم – کارنامه قابل اتکای “مدیر شایسته و نابغه”

در لیست بلندبالای احکام صادره برای مسعود نصرتی، عضو شهرداران صلح جهانی در ژاپن، رئیس مرکز شهروندی صلح جهانی، عضو شورای نخبگان استان قزوین در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو معتمد انجمن حمایت زندانیان، عضو کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، مشاور استاندار در امور شهری و بسیاری از عناوین دیگر دیده می شوند.
حضور در سمینارها و کنفرانس های بین المللی متعدد و همچنین دوره های تخصصی آموزشی از او مدیری کارآزموده و مجرب ساخته است.
او در سال ۹۴ موفق به دریافت گواهینامه نوابغ مدیریت ایران شد و همچنین عنوان مدیر شایسته را از مرکز آموزش و پژوهش متخصصین ایران به خود اختصاص داد. گواهینامه شهرداران صلح در هیروشیما، سمپوزیوم حمل و نقل شهری، ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۲۰۰۰ برخی دیگر از گواهینامه های او بوده است.

 

 

ویژگی مثبت ششم – فعالیت عمرانی و توسعه ای گسترده همراه با افزایش ۸ برابری بودجه شهرداری قزوین طی ۸ سال

اجرای ۲۰ تقاطع غیر همسطح بر اساس طرح جامع مصوب در قزوین، اجرای تله سیژ و تله کابین به عنوان پروژه های گردشگری، خرید ۳۹۵ هکتار زمین و تعیین کاربری برای آینده شهری قزوین، خرید فرودگاه هواپیمایی ویژه و ایجاد شهرک فرودگاهی، پارک ۱۴۰۰ هکتاری باراجین با ۴۲ پروژه سرمایه گذاری، راه اندازی به روز ترین مرکز کنترل ترافیک کشور با ۵۰ کیلومتر فیبر نوری و تجهیز تقاطع ها به دوربین و چراغ هوشمند، موافقت سرمایه گذار خارجی برای راه اندازی قطار سریع السیر تهران قزوین کرج، بازآفرینی شهری، مرمت سعدالسلطنه آخرین کاروانسرای جاده ابریشم، راه اندازی و فعالیت چشم گیر هیئت عالی سرمایه گذاری، اجرای کمربند سبز قزوین با ۳۱ پارک محلی و احیاء قنوات، ۱۳ فرهنگسرا و ۳۳ فضای ورزشی در محلات، دریافت مصوبه راه اندازی موزه تاریخ تمدن جهان اسلام از سازمان ملل متحد با مشارکت ۳۱ کشور، مطالعه و طراحی سایت ۱۱۰ هکتاری با دو خط تفکیک زباله ۵۰۰ تنی و لندفیل بهداشتی با تکنولوژی برتر اروپایی و تولید برق از زباله و دریافت تنها نشان ملی محیط زیست ایران بخشی از این اقدامات پرشمار بوده است و بودجه شهرداری قزوین طی ۸ سال ۸ برابر شده است.

 

مسعود نصرتی نهایتا با رای هر یازده عضو شورای پنجم به عنوان شهردار رشت برگزیده شد.