مزایده ملک ورثه ای ، مراحل ثبت و هزینه های مزایده ملک موروثی

مزایده ملک ورثه ای شرایط و قوانین خاص خود را دارد و با خرید و فروش سایر دسته بندی های املاک متفاوت است. در ادامه به شرایط و مراحل ثبت این املاک در فرایند مزایده می پردازیم.

به گزارش حرف تازه ، مزایده ملک ورثه ای شرایط و قوانین خاص خود را دارد و با خرید و فروش سایر دسته بندی های املاک متفاوت است. هر ملکی که از متوفی به ورثه برسد، به نسبت های قانونی بین افراد تقسیم می شود. در صورتی که ورثه در خصوص ملک به ارث رسیده به توافق نرسند، از شرایط مزایده املاک استفاده می شود. در این روش دادگاه دستور به فروش و مزایده ملک مورد نظر می دهد و به این ترتیب به شکایات وراث رسیدگی خواهد شد. در ادامه به شرایط و مراحل ثبت این املاک در فرایند مزایده می پردازیم.

مزایده ملک موروثی در راستای افزایش قیمت فروش ملک و ارث متوفی انجام می گیرد.

مزایده ملک ورثه ای

فروش گذاشتن املاک است. در این شرایط فروش، کارشناسان مربوطه قیمت مربوط به ملک را تعیین می کنند و بر این اساس ملک به بالاترین قیمت فروخته خواهد شد. کسی که بیشترین قیمت را برای ملک مزایده ای تعیین کند، برنده این مزایده خواهد بود. مزایده در مقابل مفهوم مناقصه قرار می گیرد. به طور کلی منشا مزایده املاک موروثی، اختلافاتی است که بین وراث به وجود می آید.

برای درخواست مزایده یک ملک اغلب به دادگاه های شهر مورد نظر مراجعه می کنند. مزایده ملک ورثه ای در دادگاه شهری که ملک در آن واقع شده برگزار خواهد شد. پس از فروش ملک مورد نظر، پول به دست آمده به نسبت مشخص قانونی در میان وراث تقسیم خواهد شد. تقسیم این پول پس از مزایده ملک موروثی بین وراث اختلافات آن ها را برطرف خواهد کرد.

مراحل ثبت درخواست مزایده ملک موروثی

برای مزایده ملک ورثه ای باید به مراحل ثبت درخواست این فرایند دقت داشته باشید. این مراحل باید زیر نظر کارشناسان حرفه ای مربوطه برگزار شوند. در غیر این صورت صحت قانونی مزایده زیر سوال می رود. برخی از این مراحل را در زیر مشاهده می کنید:

  1. در بخش اول فرایند احراز مالکیت ملک مورد نظر برای مزایده ملک انجام می گیرد. به این ترتیب اعتبار خرید این املاک افزایش می یابد و مشتریان با اطمینان خاطر بیشتری برای خرید هر یک اقدام می کنند.
  2. در بخش بعدی گواهی های انحصار وراثت صادر می شوند تا همه وراث به حقوق قانونی خود برسند.
  3. در مرحله بعدی وصیت نام متوفی بررسی شده و به مفاد قانونی درج شده در آن رسیدگی خواهد شد.
  4. در بخش بعدی پیش از اجرای مزایده ملک وجود یا عدم وجود وراث صغیر برای ملک بررسی شده و در صورت لزوم در این راستا برنامه ریزی های لازمه انجام می گیرد.
  5. در مرحله بعدی به وکالتنامه های مربوط به خرید و فروش ملک مورد نظر رسیدگی می شود.
  6. سپس نوبت به دریافت موافقت همه وراث در راستای مزایده ملک می رسد.
  7. سپس مبلغ مربوط به معامله بین همه وراث تقسیم شده و فرایند مزایده ملک موروثی به پایان می رسد.

برگزاری مزایده ملک توسط دادگاه

در خصوص برگزاری مزایده ملک ورثه ای باید به برخی شرایط و نکات ویژه دقت داشته باشید. برخی از این مجموعه نکات را در زیر مشاهده می کنید که به شما کمک می کنند از این شرایط ویژه بهترین بهره بری را داشته باشید:

  • مزایده بدون اجازه ورثه یک ملک انجام نمی گیرد. هیچ یک از ورثه قادر به فروش ملک ارثی بدون رضایت سایر وراث نخواهند بود.
  • در این زمینه به شرایط خرید و فروش ملک ورثه ای نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. بررسی مجموعه قوانین این حوزه به شما کمک می کند که در خرید ملک ورثه ای دچار ضرر و زیان نشوید.
  • در فرایند برگزاری مزایده هیچ گونه هزینه اضافی برای افراد به وجود نمی آید. تنها هزینه ای که پرداخت می شود، در رابطه با هزینه آگهی مزایده خواهد بود.
  • برنده مزایده ملک موروثی تنها کسی است که بیشترین قیمت را ارائه دهد و هیچ استثنایی در این زمینه وجود نخواهد داشت. حتی اگر یکی از شرکت کننده های مزایده از وراث متوفی باشند!
  • پس از خرید ملک مورد نظر در مزایده برگزار شده، خریدار باید پول ملک مورد نظر را به خود وراث یا وکیل قانونی آن ها پرداخت کند.
  • در صورتی که یکی از وراث به سن قانونی نرسیده باشد برای رسیدن به حق قانونی خود در شرایط مزایده باید قیم داشته باشد.
  • در صورتی که یک یا چند نفر از وراث متوفی در خارج از کشور سکونت داشته باشند، برای برگزاری مزایده باید حتما وکالت نامه های رسمی آن ها به دادگاه ارائه شود.

با در نظر گرفتن این مجموعه نکات برگزاری مزایده و استفاده از شرایط خرید این املاک ساده تر می شود. در صورتی که این پرونده های حقوقی را به وکلای حرفه ای واگذار کنید، با کمترین ضرر و زیانی به نتیجه مورد نظر دست پیدا می کنید.

هزینه های مزایده ملک ورثه ای

در زمینه برگزاری مزایده برای ملک ورثه ای هزینه های اجرای این فرایند نیز مورد بررسی قرار می گیرند. در این زمینه مالیات هایی برای وراث تعیین می شود که هر یک از آن ها باید نسبت قانونی مربوط به خود را پرداخت کنند. وقتی ملکی به مزایده گذاشته می شود، دولت سهمی از فروش آن را به خود اختصاص می دهد. این سهم، تحت عنوان مالیات در اختیار دولت قرار می گیرد.

این سهام بر اساس قیمت خرید ملک و سهم هر یک از وراث در خصوص یک ملک مشخص خواهد شد و رقم ثابتی ندارد. در صورتی که وکلای کاردان حوزه امور ملکی در این پرونده ها در کنار شما حضور داشته باشند، بی شک هزینه های مزایده املاک ورثه ای به شدت کاهش پیدا می کند.

شرایط خرید ملک ورثه ای در مزایده

فروش ملک ورثه ای با شرایط به خصوصی همراه است. پس از مزایده ملک و تعیین بیشترین نرخ برای ملک مورد نظر مزایده های عمومی برگزار می شوند. بر اساس ماده قانونی ۱۱۴ احکام اسلامی در راستای رسیدگی به مزایده املاک در روزنامه ها و رسانه های مربوطه اطلاع رسانی می شود. کسانی که در این مزایده ها شرکت می کنند، باید شرایط حضور را رعایت کرده و قیمت مناسبی برای ملک مورد نظر تعیین کنند. قیمت ارائه شده توسط آن ها باید با نرخ کارشناسی همخوانی داشته باشد.

در صورتی که یکی از وراث قصد شرکت در مزایده را داشته باشند، به عنوان یک شرکت کننده عادی قادر به حضور در این شرایط ویژه خواهد بود. در این مرحله مزایده انجام می گیرد و در صورتی که در مزایده اول ملک به فروش نرسد، مزایده دوم برگزار می شود. در صورتی که در مزایده دوم هم ملک فروخته نشود، ماموران برگزاری مزایده ناگزیر به کاهش قیمت ملک مورد نظر خواهند بود. در این مرحله ملک مورد نظر به قیمت مورد نظر مشتری به فروش می رسد.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با شرایط خرید و فروش املاکی که برای افراد به ارث رسیده اند، اطلاعاتی را بررسی کردیم. یکی از مهمترین روش های فروش این املاک، استفاده از قوانین مزایده است. این قوانین در راستای فروش ملک ورثه ای با بیشترین قیمت و حل اختلافات ورثه در خصوص سهم الارث خود به وجود آمده اند. اساس مزایده برای کاهش اختلافات میان وراث ایجاد شده است و همین مسئله نیز سبب گسترش و ترویج آن در سر تا سر کشور شده است.