مزایای سفر با قطار

مزایای سفر با قطار زیاد است و بی دلیل نیست که سالانه افراد زیادی تصمیم به سفر با این وسیله نقلیه می گیرند. در حالت کلی افراد زیادی هستند که تمایل به سفر با قطار دارند و لذت پیمودن مسیر در دل کوه، جنگل و صحرا برای آنها دلچسب است. این افراد قطار را به هواپیما، اتوبوس و یا وسیله نقلیه شخصی ترجیح می دهند. علت آن نیز این است که  مزیت‌ های آن از معایبش بیشتر است.

به گزارش حرف تازه ، مزایای سفر با قطار زیاد است و بی دلیل نیست که سالانه افراد زیادی تصمیم به سفر با این وسیله نقلیه می گیرند. در حالت کلی افراد زیادی هستند که تمایل به سفر با قطار دارند و لذت پیمودن مسیر در دل کوه، جنگل و صحرا برای آنها دلچسب است. این افراد قطار را به هواپیما، اتوبوس و یا وسیله نقلیه شخصی ترجیح می دهند. علت آن نیز این است که  مزیت‌ های آن از معایبش بیشتر است. ما در این مقاله شما را با تمام مزیت های قطار آشنا خواهیم کرد .

مزایای سفر با قطار

کشور ما در شبکه خطوط ریلی راه آهن پیشرفته خوبی داشته و می توان گفت که در بیشتر شهر های ایران مسیر ریلی در دسترس همگان قرار دارد. در حال حاضر شبکه ریلی ایران که یکی از شبکه های استاندارد جهانی نیز محسوب می‌شود ۱۳۴۳۳۷ کیلومتر را در بر گرفته که توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اداره می‌شود.

احتمالا برای شما جالب خواهد بود که بدانید بهره برداری موفق از خطوط راه آهن کشورمان در سال ۱۲۲۷ شمسی معادل با ۱۸۴۸ میلادی در شهر رشت انجام شد و هنوز هم می توان بقایای آن را به راحتی مشاهده کرد. ولی در نهایت تاسیس شدن راه آهن سراسری در ایران به مربوط به سال ۱۳۰۶ است که با موفقیت عملیاتی شد. در ادامه مزایای سفر با قطار را با هم مرور خواهیم کرد.

  1. گستردگی خطوط ریلی

شبکه راه آهن از خطوط گسترده ای تشکیل شده که مقاصد متعددی دارد و به واسطه آن مسافران به راحتی می توانند با تهیه بلیط، حتی چندین مرتبه در روز رفت و آمد منظمی به مقاصد مورد نظر خود داشته باشند.

مزایای سفر با قطار

  1. محل استقرار ایستگاه ها

یکی از مزایای سفر با قطار این است که مستقر شدن ایستگاه ها در خارج از مرکز شهر ممکن است کمی دسترسی را سخت کند. اما به واسطه بار ترافیکی سبک و دسترسی راحت به ایستگاه اصلی، مسافران سفری هماهنگ و منظم را تجربه خواهند کرد. فقط کافیست مانند هر وسیله نقلیه دیگری در زمان و موعد مقرر در محل ایستگاه قطار حاضر شوید.

  1. نظم و ترتیب

زمان بندی و برنامه ریزی که برای حرکت قطارها انجام می شود در ۹۵ درصد موارد بدون عیب و نقص و دقیق است و این موضوع در دسته مهمترین مزایای سفر با قطار قرار می گیرد و بد نیست بدانید که حتی تغییرات جوی نمی تواند برنامه های منظم حرکت قطارها را به تعویق و تاخیر بیندازد.

  1. سفر با هر میزان بار

برخلاف هواپیما که شما برای سفر کردن با آن در حمل میزان بار مشخص، باید نکات مهمی را رعایت کنید و مجاز به همراه داشتن هر وسیله سفر با هر میزان بار دلخواهی نیستید، در قطار شما به راحتی می توانید بدون تعیین سقف برای مشخص، سفری ایمن و راحت را تجربه کنید. حتی اگر بار اضافه داشته باشید درست برخلاف هواپیما نیاز به پرداخت هیچ هزینه و مبلغی نخواهد بود و شما بدون هیچ مشکل و محدودیتی به راحتی می‌توانید سفری مطمئن و سریع را تجربه کنید.

  1. دوستدار محیط زیست هستید

سفر کردن با قطار به شما این امکان را می دهد که بدون ایجاد آلودگی و خطر برای محیط زیست، از مکانی به مکان دیگر نقل مکان کنید و مطمئن باشید که وسیله نقلیه شما یا خود شما آسیبی به محیط زیست نخواهید زد. به همین دلیل است که مسافرت با قطار را سفر سبز نیز می نامند.

بلیط قطار ترکیه

  1. پزشک در کنار شماست

از دیگر مزایای سفر با قطار می توان به این مورد اشاره کرد که در بیشتر قطارها پزشک وجود دارد و شما یا همراهان در صورت بروز هرگونه مشکلی به راحتی می توانید به یک پزشک مجرب و ماهر دسترسی داشته باشید. بدون شک حضور پزشک در قطار برای بانوان باردار نیز یک نکته مهم و حائز اهمیت محسوب می شود.

  1. تجربه یک سفر راحت

در حالت کلی قطارها در ۲ دسته اتوبوسی و کوپه ‌ای موجود هستند. قطارهایی که به صورت کوپه ای فعالیت می‌کنند فضایی راحت ‌تر، آزاد تر و با آسایش بیشتری به مسافران ارائه می دهند. ضمن اینکه در کنار صندلی ها یک میز تعبیه شده تا مسافران به راحتی کار های خود را انجام دهند. قطارهایی که اتوبوسی هستند و فضای کمتری دارند با قرار گرفتن یک میز در مقابل صندلی ها راحتی فراوانی را به گردشگران ارائه خواهند داد.

  1. سفری بدون تاخیر

به طور حجم تاکنون با هواپیما سفر کرده اید و می دانید که پیش از پرواز تمهیدات فراوانی برای ورود مسافران به هواپیما در نظر گرفته می شود. اما از جمله مزایای سفر با قطار این است که شما درگیر این مراحل سخت و زمانبر نخواهید بود و به چک کردن های امنیتی و طولانی نیاز نخواهید داشت. تنها کافیست که ۲۰ دقیقه قبل از حرکت کردن قطار در ایستگاه حضور  پیدا کنید.

سفر با قطار

  1. سرگرمی های متعدد

از جمله جذابیت ها و مزایای دیگر سفر با قطار این است که شما در کنار خود پنجره های بزرگ خواهید داشت که برای شما این امکان را فراهم می کند تا بتوانید از تماشای مناظر دیدنی و بکر طبیعت زیبا و سرسبز و یا گاها کویری، لذت ببرید. تماشا کردن زیبایی طبیعت دل انگیز و روستاها و خانه هایی که قطار از دل آنها عبور می کند، آرامشی عمیق، لذت بخش و کمیاب را برای مسافران و تماشاگران فراهم خواهد کرد.

  1. تجربه یک خواب متفاوت

یکی دیگر از مزایای سفر با قطار این است که اگر سفر شما یک سفر طولانی باشد به راحتی می توانید در قطار استراحت کنید و بخوابید. برخی از قطارها این امکان را برای شما فراهم می کنند که با وجود تخت های تاشو خوابی راحت را تجربه کنید. دسته دیگری از قطارها نیز صندلی هایی تاشو دارند که در زمان نیاز شما می توانید این صندلی ها را به تخت تبدیل کرده و خوابی لذت بخش را تجربه کنید.

  1. سفری ایمن

به طور حتم می دانید که قطار در دسته ایمن ترین وسایل حمل و نقلی قرار دارد که در تمام دنیای ایمنی آن ثابت شده است. اگر قطار را برای سفر خود انتخاب کردید باید بدانید که از دیگر مزایای سفر با آن این است که بدون نگرانی و ترس از تصادفات و یا گمراه شدن در جاده، به مقصد خود خواهید رسید.

مزایای سفر با قطار

  1. سکوت و دیگر هیچ

بر خلاف سایر وسایل حمل و نقل عمومی، سکوتی مطلق و عمیق بر فضای قطار حاکم است که مسافران و گردشگرانی که از این وسیله حمل و نقل برای سفر خود استفاده می کنند به راحتی می‌توانند مطالعه و یا برنامه‌ریزی‌ های شخصی و کاری خود را در زمان سفر انجام دهند. سکوت حاکم بر فضا که یکی دیگر از مزایای سفر با قطار محسوب می شود به شما این امکان را خواهد داد که در آرامشی مطلق به افکار خود سر و سامان داده و تجربه ای خاص را در طول مسیر داشته باشید.

  1. خسته نمی شوید !

اگر در طول مدت زمان سفر خود در قطار خسته شدید و یا احساس کردید که پاهای شما اذیت می شوند به راحتی می توانید در راهرو ها قدم بزنید و محیط اطراف و بیرون را از پنجره ها تماشا کنید. ضمن اینکه یکی دیگر از مزایای سفر با قطار این است که شما می توانید خود را به یک میان وعده، عده غذایی و یا نوشیدنی گرم و سرد دلچسب و لذیذ در رستوران قطار مهمان کنید. ناگفته نماند که تماشای فیلم مورد نظر شما در گوشی و یا تلویزیون های تعبیه شده در قطار یا رستوران، از جمله دیگر سرگرمی هایی است که شما می‌توانید به واسطه آن خستگی خود را رفع کنید.

  1. امکانات و تجهیزاتی کاملا رایگان

در بیشتر موارد سفر با قطار امکانات رایگانی را در اختیار شما قرار می دهد که کاربردی بوده و البته خطوط ریلی سراسر جهان از این امکانات رایگان برخوردار هستند. به عنوان مثال در برخی از کشور های اروپایی قیمت بلیط قطار کاملاً ثابت است و هزینه نهایی برای کودکان زیر ۲ سال نیز رایگان محاسبه می شود. ضمن اینکه نوجوانان و کودکانی که سن آنها بین ۲ سال تا ۱۵ سال است هزینه ای نیم بها برای بلیط قطار پرداخت خواهند کرد.

سفر با قطار

  1. خرید راحت بلیط

آخرین مزیت از مزایای سفر با قطار این است که مسافران به راحتی می توانند در عرض چند دقیقه بلیت مورد نظر خود را خریداری کنند. سایت های متعدد ارائه دهنده بلیط های قطار و تورهای گردشگری به راحتی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید با در نظر گرفتن مبدا و مقصد، تعداد افراد، روز سفر و حتی روز بازگشت خود، بلیت مورد نظر را تهیه کنید.

مزایای سفر با قطار بیشتر از معایب آن

هدف ما از این مقاله این بود که شما را با مزایای سفر با قطار آشنا کنیم و به این سوال شما پاسخ دهیم که چرا سفر با قطار بهتر و راحت تر است ؟ در هر حال تمام وسایل نقلیه مزایا و معایبی دارند که فارغ از خدماتی که ارائه می‌کنند به مسافران و گردشگران خود این امکان را می‌دهند که سفری جذاب، راحت و سریع را تجربه کنند. البته ناگفته نماند که هر وسیله نقلیه ای جدا از عمومی یا خصوصی بودن، مزایا و معایبی دارد و هیچ کدام از آنها بدون عیب و ایراد نیستند. اما در این بین قطار یکی از کم عیب ترین و پر مزیت ترین وسایل حمل و نقل عمومی محسوب می شود.

منبع:  smartertravel.com