یادداشتی از مهری شیرمحمدی؛

مرگ بی صدای قدیمی ترین مدرسه دخترانه رشت

مهری شیرمحمدی – هشتم مرداد ماه بود که خبر تخصیص ۴۰۰میلیون تومان برای مرمت قدیمی ترین مدرسه پسرانه رشت، شهید بهشتی(شاهپور سابق) در خروجی سایت اداره کل آموزش و پرورش و پرورش گیلان قرار گرفت. این خبر که از قول  مهدی حاجتی، مدیرکل آموزش و پرورش بود، البته مسرت بخش است. بویژه آنکه هرساله بودجه ای […]

مهری شیرمحمدی – هشتم مرداد ماه بود که خبر تخصیص ۴۰۰میلیون تومان برای مرمت قدیمی ترین مدرسه پسرانه رشت، شهید بهشتی(شاهپور سابق) در خروجی سایت اداره کل آموزش و پرورش و پرورش گیلان قرار گرفت.

این خبر که از قول  مهدی حاجتی، مدیرکل آموزش و پرورش بود، البته مسرت بخش است. بویژه آنکه هرساله بودجه ای برای سرپا ماندن این دبیرستان تخصیص می یابد و دکتر محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور، نیز عنایت ویژه ای به مدرسه ای دارد که خود در آن درس خوانده و زمانی مدیریت آن را برعهده داشته است.

 مهدی حاجتی، در جلسه ۸/۵/۹۶ -که با حضور برخی مدیران دیگر دستگاه های اداری تشکیل شده بود- از راه اندازه گنجینه  و جشن یکصد سالگی مدرسه بهشتی در مهر ماه ۱۳۹۸ نیز خبر داد.

این خبر خوب، زمانی مسرت بخش تر است که مدیر کل آموزش و پرورش گزارش دهد، مراحل مرمت قدیمی ترین مدرسه دخترانه رشت، دبیرستان فروغ، تا چه اندازه پیشرفت داشته است!

بعد از دیدار دکتر نوبخت در اردیبهشت سال گذشته از مدرسه فروغ و تاکید بر تخصیص اعتبار دولتی برای مرمت مدرسه فروغ ، پرسش اینجاست که چرا  مدیر کل محترم آموزش و پرورش عنایتی به قدیمی ترین مدرسه دخترانه رشت که قدمت آن بیش از دبیرستان بهشتی است؛ ندارد؟!

۲۴فروردین ماه ۱۳۹۵ بود که گزارشی از وضعیت نابسامان مدرسه فروغ با عنوان: «سرنوشتی تلخ در انتظار مدرسه قدیمی؛ فروغ رو به افول است» در خروجی سایت خبرگزاری مهر قرار گرفت.

http://www.mehrnews.com/news/3596533

این خبر در مدت نیم ساعت بیش از ۱۰۰۰بازدید کننده داشت و جالب تر اینکه از دفتر دکتر نوبخت به خبرگزاری مهر تماس گرفته شد و اعلام کردند که دکتر نوبخت شخصا از این مدرسه بازدید خواهند کرد.

دکتر نوبخت به وعده خود عمل کرد و عصر روز ۱۶اردیبهشت۹۵ به همراه محمد حسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی کشور، مهدی حاجتی، مدیر کل آموزش و پرورش گیلان، علیزاده، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی گیلان، علی اوسط مقدم، مدیر کل نوسازی مدارس گیلان و…  از این مدرسه بازدید نمودند.

دکتر نوبخت، در این دیدار ضمن تقدیر از خبرنگار مهر در انعکاس  گزارشی از وضعیت مدرسه فروغ، تاکید کرد که تا مهر ماه همان سال مدرسه فروغ شکوه گذشته خود را باز می یابد. http://www.mehrnews.com/news/3617468

رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت یازدهم، در بازدید از  مدرسه فروغ، تعلل در مرمت این بنای فاخر را جایز ندانسته و از مدیران سازمان میراث فرهنگی و آموزش و پرورش گیلان خواست تا طرحی را برای مرمت و تغییر کاربری به سازمان برنامه و بودجه ارسال نمایند تا اعتبار لازم برای این مرمت، با حمایت شخص نوبخت، تخصیص یابد.

۳آذر ۹۵ در حالی که انتظار می رفت خبر مرمت  و تغییر کاربری قدیمی ترین مدرسه گیلان یعنی فروغ، رسانه ای شود؛ دوباره خبرگزاری مهرگزارشی منتشر کرد با عنوان: « ستاره فروغ محصور در داربست ها» که گزارش می داد با تامین نشدن اعتبار لازم برای مرمت این مدرسه، روزنه امید فروغ بسته شده است.

http://www.mehrnews.com/news/3831876/

در این گزارش، مدیر کل میراث گیلان اظهار کرده بود که هرچند میراث فرهنگی تلاش نموده به صورت تعهدی با پیمانکار، حداقل سقف بنا را مرمت نماید، ولی به دلیل تامین نشدن اعتبار لازم، عملا جانی دوباره به فروغ دمیده نشده است.

هرچند این سرنوشت تلخ بسیاری از بناهای میراثی در گیلان، است- که  مرگی آرام و بی صدا را طی می کنند- اما بی شک تلاش ناکافی مدیران میراث فرهنگی و مدیر کل آموزش و پرورش گیلان در ارسال طرحی مدون به سازمان برنامه و بودجه و تلاش برای جذب اعتبار، موجب شده،حتی مهر ماه امسال نیز شاهد بازگشایی مدرسه فروغ نباشیم.

نگارنده شخصا در تاریخ ۲۵/۹/۱۳۹۵، در همین رابطه با مدیر کل آموزش و پرورش دوباره گفتگویی داشتم و از وی در مورد سرنوشت فروغ پرسش نمودم، پاسخ مهدی حاجتی اما، این بود که پس از مرمت از سوی سازمان میراث فرهنگی گیلان، آموزش و پرورش برای تغییر کاربری این بنا طرحی آماده خواهد کرد!

پرسشی که در ذهن هر خواننده ای نقش می بندد، این است که اگر مدرسه فروغ ملک آموزش و پرورش است، چرا مرمت آن تنها بر عهده سازمان میراث فرهنگی گذاشته شده است! و اگر وظیفه مرمت تنها بر عهده میراث فرهنگی است؛ پس چرا هر ساله اعتباری برای مرمت دبیرستان میراثی شهید بهشتی تخصیص می یابد!

سال ۸۷  آموزش و پرورش بنا داشت، مدرسه فروغ را تخریب و از نو بسازد، در آن زمان تلاش برخی دوستداران میراث فرهنگی از جمله شادوران خمامی زاده مانع از این تخریب شد و خوشبختانه میراث فرهنگی توانست مدرسه دخترانه مهستی را که بعدها فروغ و بعد از انقلاب ۱۷شهریور نامیده می شد؛ در محله آفخرای رشت، در فهرست بناهای میراثی کشور ثبت نماید.

این مدرسه نماد تلاش زنان بعد از مشروطه در کسب دانش بود. در این مدرسه زنان نامی درس خوانده اند که نه تنها در ایران  بلکه در جهان نام آوازه اند؛ دکتر آذر اندامی ، کاشف واکسن وبای التور، بانو نیره ابتهاج سمیعی، اولین زنی که از کشور وارد مجلس شورای ملی رفت ( و تا فروردین امسال در رشت زندگی می کرد)، مهکامه محصص لاهیجانی، دوست پروین اعتصامی که مدتی هم مدیر همین مدرسه بود ، تنها برخی از این زنان نام آور هستند.

حالا با فرسایش مدرسه ای که چنین زنانی را در خود پرورانده،  در بی توجهی مدیران مرگی آرام و بی صدا را تجربه می کند.

گیلان مصور