نامه جمعی از متخصصین، سازمان های مردم نهاد، اساتید دانشگاه و فرهنگیان به آقایان نصرتی و جمالی نژاد؛

مردم رشت شهردار غیربومی نمی خواهند

حرف تازه – جمعی از متخصصین، سازمان های مردم نهاد، اساتید دانشگاه و فرهنگیان به آقایان نصرتی و جمالی نژاد نامه سرگشاده نوشتند. در پی انتشار خبر مذاکره جمعی از منتخبین شورای پنجم با مسعود نصرتی، شهردار قزوین و مهدی جمالی نژاد، شهردار اصفهان برای تصدی شهردای رشت، جمعی از متخصصین، فعالین سازمان های مردم نهاد، […]

حرف تازه – جمعی از متخصصین، سازمان های مردم نهاد، اساتید دانشگاه و فرهنگیان به آقایان نصرتی و جمالی نژاد نامه سرگشاده نوشتند.

در پی انتشار خبر مذاکره جمعی از منتخبین شورای پنجم با مسعود نصرتی، شهردار قزوین و مهدی جمالی نژاد، شهردار اصفهان برای تصدی شهردای رشت، جمعی از متخصصین، فعالین سازمان های مردم نهاد، اساتید دانشگاه و فرهنگیان نامه سرگشاده ای به این دو تن نوشتند.

به گزارش حرف تازه ، در این نامه آمده است:

آقای مسعود نصرتی، شهردار محترم شهر قزوین
این روزها بعضی از منتخبان شورای پنجم رشت با شما دیدار کرده اند و گویا چند نفرشان ابراز تمایل کردند تا از شما که منتخب شورای پنجم قزوین نخواهید بود، در پست شهرداری رشت استفاده شود. جدا از اینکه مردم رشت علاقه ای به حضور شهرداری غیربومی در شهر خود ندارند، نکاتی وجود دارد که نشان می دهد شما نمی توانید شهردار خوبی برای رشت باشید.
شما شهردار منتخب شورایی بودید که تنها یک عضوش چهار دوره متوالی عضو شورا و دو دوره رییس شورا بود. هشت سال و نیم شهردار قزوین بودید و عادت کردید به ثبات مدیریتی. اما رشت، شهری است که در طول فعالیت شوراهای اول تا چهارم رشت قریب به ۳۰ شهردار و سرپرست عوض کرده است. شورای چهارم هم ۴ سرپرست را در طول ۱۵ ماه تجربه کرد. دو شهردار هم در همین دوره فعالیت کردند که عمر مدیریتی شهردار اول ۹ ماه ما بود و شهردار دوم هم با تجربه ۴ استیضاح، ۲۶ ماه توانست کار کند.
شما هشت سال شهردار شهری بودید که نصف رشت جمعیت دارد. قزوین، کلانشهر نیست، رشت کلانشهر است. قزوین هیچکدام از مشکلات ناشی از تراکم جمعیت بالا و بافت تاریخی در مرکز شهر را ندارد. قزوین، شهری صنعتی است، در حالی که رشت شهری فرهنگی محسوب می شود. ضمن اینکه با احترام به تمامی شهرها، سابقه فرهنگی سابقه فرهنگی رشت فراوان است. با توجه به اینکه محور توسعه رشت در برنامه بلندمدت توسعه، فرهنگ غنی این شهر است، چطور فکر می کنید یک فرد غیربومی می تواند سکاندار توسعه این شهر باشد؟

همچنین شما آقای مهدی جمالی نژاد
شما دو سال شهردار اصفهان بوده اید. شهری که در دوره ای پایتخت ایران بود و حاکمان در دوره های سلجوقی و صفوی، چنان به این شهر رسیدند که مردم اصفهان وارث ثروتی عظیم در شهر خود شدند. اصفهان پس از انقلاب نیز استانداری موفق چون غلامحسین کرباسچی را تجربه کرده و در آن سال ها شهرداری بزرگ به نام ملک مدنی مدیریت شهری این شهر را برعهده داشت. پیش از شما نیز آقای سقاییان نژاد ۱۳ سال شهردار اصفهان بود و روند اخیر توسعه را رقم زد تا شما دو سال پیش با سابقه مدیریت ستادی، وارث این توسعه باشید. در واقع تمام مباحث زیرساختی در اصفهان پیش از شما حل شده بود. پس آنگونه که برخی از همشهریان ما در شورای پنجم که خصلت غریبه پرستی ما بار دیگر در آنها زنده شده، شما کار خاصی در اصفهان نکرده اید و بر سر سفره زحمت دیگران نشسته اید و عن قریب شاید صندلی شهرداری اصفهان را نیز به اجبار ترک کنید.

آقایان عزیز
مذاکرات تان با شوراهای شهر شهرهای دیگر نشان می دهد برای تعلق هویتی نسبت به یک شهر ارزش چندانی قائل نیستید بنابراین قطعاً چنین تعلقی به رشت و فرهنگ رشت نیز ندارید. در حوزه مدنی و شهری، نمی توان با شعار همه جای ایران سرای من است پیش رفت، چرا که برای توسعه شهری، تعلق فرهنگی نقش پررنگی دارد. رشت مشکلات توامان استراتژیک، مهندسی و روزمره کف خیابانی دارد که نیازمند نقطه مشترک فرهنگ بومی بین مدیریت شهری و جامعه است. شما از این نقطه مشترک برخوردار نیستید. تا بیایید و مطالعه کنید و سر سوزنی از فرهنگ مردم رشت را درک کنید، عمری گذشته است. رشت فرصت چنین چیزی را ندارد. شما گویش و لهجه مشترک با مردم رشت هم ندارید.
در شهری که تعلق فرهنگی، یک اصل انکارناپذیر است، تا اندازه ای که برای اعضای غیررشتی شورای چهارم به غیر از آقایان حاجی پور، رسولی، کارگرنیا، جذب، خانم شیرزاد و یکی دو عضو دیگر تعلق فرهنگی زیادی را نسبت به شهرمان قائل نبودیم. رشت به شهرداری بومی نیاز دارد که زمان برای تدوین برنامه نخواهد و برنامه اش روی میز باشد و قابلیت اجرایی داشته باشد، یک شهرداری با سابقه مشابه همین آقایان به اصطلاح ملی و در عمل محلی (اما در محل خودشان)! امیدواریم در ادامه زندگی تان موفق باشید اما مردم رشت در شورای پنجم اعضایی رشتی انتخاب کرده اند تا پیام خود را برسانند و یک شهردار رشتی توانمند با برنامه عملیاتی و قابل اجرا بدون فوت وقت، برای رشت انتخاب کنند. احساس می شود مردم رشت شما را نمی خواهند و مردم رشت شهردار غیربومی نمی خواهند.

انتشار بیانیه ها، نامه های سرگشاده و یادداشت های دریافتی الزاما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت آشنایی مخاطب با فضای روز جامعه منتشر می شود.