مهندس جمشیدپور از مشکلات جدید پیش روی زیرگذر شهید رجایی می‌گوید؛

مردم در دو ماه و نیم باقی‌مانده صبر و تحمل کنند

تی تی خبر (حرف تازه) : رشت رویایی نوشت : پروژه زیرگذر شهید رجایی در منطقه دانای علی و رشتیان، یکی از پروژه‌های شهرداری است که بر خلاف اکثر پروژه‌های شهرداری در دوره فعلی طولانی شده و افتتاح آن چند بار به تعویق افتاده است. البته این پروژه در دوره قبل شهرداری آغاز شد که دارای نواقصی […]

تی تی خبر (حرف تازه)رشت رویایی نوشت : پروژه زیرگذر شهید رجایی در منطقه دانای علی و رشتیان، یکی از پروژه‌های شهرداری است که بر خلاف اکثر پروژه‌های شهرداری در دوره فعلی طولانی شده و افتتاح آن چند بار به تعویق افتاده است. البته این پروژه در دوره قبل شهرداری آغاز شد که دارای نواقصی هم بود که بخش مهمی از آن فشردگی تاسیسات در منطقه است. مهندس فرامرز جمشیدپور، معاون حمل و نقل و امور زیر بنایی شهرداری رشت حالا از مشکلات جدیدی میگ‌وید که رفع آن حدود یک ماه دیگر نیز اتمام پروژه را به تعویق می‌اندازد. البته این تعویق با نظر همه نهادهای ذیربط و هماهنگی دستگاه‌ها اتفاق می‌افتد.

مهندس فرامرز جمشیدپور در این‌باره به رشت رویایی گفت: از روزی که تصدی کار زیرگذر رشتیان را به عهده گرفتیم گفته شد به خاطر مشکلات تاسیسات کار حدود هفت هشت ماه است که متوقف شده و عملاً کاری انجام نمی‌شود. تاسیسات شامل برق، گاز، مخابرات، لوله آب، فاضلاب و موارد این‌چنینی است.

او افزود: در ابتدای ورود بنده به این بخش با مخابرات و دستگاه‌های حفار دو سه جلسه گذاشتیم و مشکل تاسیسات را از دو طرف زیرگذر برطرف کردیم، کابل‌های مخابرات را جمع کردند، لوله‌های آب را از دو طرف جمع کردند و پیمانکار کنده‌کاری‌هایش را انجام داد و شمع‌ها را از دو طرف زد و بعد از آن آسفالت کردیم در اختیار مردم قرار دادیم.

جمشیدپور درباره مساله تاسیسات گاز گفت: وقتی رسیدیم به وسط، سر تقاطع را بستیم. گفته شد در وسط لوله گاز ۲۵۰ پوند داریم که بخشی از گاز غرب گیلان را با آن تأمین می‌کنند و لوله ۶۰ پوند گاز دیگری هم در این مسیر است که آن موقع گفتند احتمالاً در ارتفاع یک متر و چهل از سطح زمین قرار دارد. ما گفتیم با این شرایط که هر دو لوله گاز را در داخل تیرهای بتونی تعبیه می‌کنیم و در سقف زیرگذر قرار می‌دهیم. هر چند در حفاری باید این کار را با کندی انجام دهیم تا ایمنی حفظ شود. و همین‌طور چهار لوله‌های آب در بالا دست که به فاصله یک متر از هم قرار گرفته، هم لوله‌های قدیمی بود و هم لوله‌های جدید، و توسعه شبکه هم از اینجا می‌گذشت.

او ادامه داد: این لوله‌ها را هم گفتیم می‌توانیم در سقف مکان موردنظر تعبیه کنیم. حدود دو هفته است که وسط مسیر را بسته و در اختیار پیمانکار قرار داده‌ایم تا حفاری‌ها را شروع کند. البته آن زمان اداره آب و فاضلاب در یک نامه کتبی به ما گفت که لوله فاضلابی در عمق شش متر و بیست سانتی متری قرار دارد که با این حالت لوله در کف زیر گذر قرار می‌گیرد و مشکلی برای ما ایجاد نمی‌کند. علی‌رغم آن یک فاضلاب کمکی از بیستون به پیرسرا، به طول پنجاه یا شصت متر وصل کردیم تا دو لوله فاضلاب قبلی را به عنوان رابط کمکی به هم وصل کند که اگر فاضلاب زیرگذر به هر دلیلی مسدود شد فاضلاب از این مسیر خارج نشود.

معاون حمل و نقل و امور زیر بنایی شهرداری رشت تاکید کرد: منتهی با شروع کار پیمانکار به موانع زیادی برخورد کرد. اولاً آن لوله فاضلاب در عمق شش و بیست سانتی‌متری نیست و در عمق چهار و نیم قرار گرفته است و زیر زیرگذر قرار می‌گیرد و ما هیچ راهی جز تخریب این لوله و جابه‌جایی آن به کف زیر گذر نداریم.

او همچنین گفت: در کف هم با ریختن فاضلاب به رودخانه در زمان پرآبی، امکان بازگشت به داخل لوله فاضلاب وجود دارد که مجبوریم آن را به صورت سیفونی کار کنیم که قرار است طرح توسط شرکت آب و فاضلاب تهیه شود. لوله پنجاه متری فاضلاب را هم شهرداری خودش در جلوی مسجد چمارسرا خواهد گذاشت.

جمشیدپور با اشاره به صبح شنبه در دفتر مدیرکل شهری و شوراهای استانداری سرکار خانم میرسیدی با مسوولین دستگاه‌های حفار گفت: قرار شد یکی از لوله‌های آب را کاملاً بردارند و لوله جدید بگذارند که این کار را اداره آب و فاضلاب شروع کرده است. همچنین قرار شد سه لوله قبلی را در سقف زیرگذر بگذاریم. همچنین تصمیم گرفته شد اداره گاز لوله شصت پوند را به مدت دو یا سه روز جمع کنند که فضا برای خاک‌برداری توسط بیل فراهم شود. هر چند کار به کندی پیش می‌رود. در حالی که ما باید روزی دویست یا سیصد کامیون خاک‌برداری انجام دهیم، در حال حاضر با ده کامیون انجام می‌شود، به این دلیل که به تاسیساتی که به فاصله یک متر در مسیر قرار گرفته، خسارت وارد نشود.

او ادامه داد: از آن طرف اداره گاز اعلام کرده است که در مورد لوله دویست و پنجاه پوندی کاری نمی‌توانند انجام دهد. استانداری هم نظرش این است که در حال حاضر به دلیل اینکه برای مردم مشکلی ایجاد نشود کاری انجام ندهیم و خاک‌های زیرش را تخلیه نکنید. به ما گفتند که دو طرف را انجام دهیم سقف‌ها را هم بزنیم و جایی برایش در نظر بگیریم و لوله‌های گاز را در داخل سقف جا بدهیم و بعد به مدت دو روز گاز را قطع کنیم و کار جابه جایی لوله‌ها را انجام دهیم و گاز را به بالا هدایت کنیم. این یعنی این‌که بیل‌ها در فضای خیلی خطرناکی باید کار کنند و مواظب باشند و این یعنی راندمان کاری آن به یکم دهم کاهش یابد و به کندی پیش برود تا خاک‌برداری وسط را انجام دهیم و تیرهای‌مان را روی زیرگذر نصب کنیم و این یعنی حدوداً بیش از یک ماه دیگر تحویل پروژه زیرگذر به تأخیر می‌افتد.

جمشیدپور تاکید کرد: برای این‌که مردم با قطعی گاز مواجه نشوند، مجبوریم این یک ماه را هم با کندی کار را پیش ببریم و بعد از زدن سقف در زیر گذر، کل تقاطع را برای عبور و مرور در اختیار مردم قرار دهیم و بعد در پایین، داخل زیرگذر بقیه کارها را که شامل جدول‌گذاری و آسفالت و نماسازی دیواره‌های پایین می‌شود پی بگیریم.

او تاکید کرد: با این محدودیت‌ها که از همه طرف برای ما ایجاد شده است، پروژه با تأخیر و به کندی انجام می‌شود و باید حداقل دو ماه دیگر برای افتتاح زیرگذر صبر کنیم. از سه ماه چهار پیش که کار را تحویل گرفتیم، پروژه به دلیل مشکل تاسیسات از نظر فیزیکی تنها چهل درصد پیشرفت داشت و در این چند ماه با فشاری که آوردیم پروژه تا حدودی پیش رفته است.

مهندس جمشید پور در پاسخ به این که قبل از اجرای پروژه کار مطالعاتی هم انجام شده بود، گفت: خود دستگاه‌ها هم به طور دقیق نمی‌دانستند و در نامه‌های کتبی که از دستگاه‌های حفاری داشتیم اطلاعاتی در رابطه با عمق لوله‌ها به ما داده شده که با پیشرفت پروژه متوجه اشتباه محاسباتی آن شده‌ایم.‌

به گفته جمشیدپور، بخشی از مشکل نداشتن مسیرهای لوله‌گذاری توسط دستگاه‌های حفار است که البته مقصر هم نیستند، چون قبلاً چنین پروژه‌هایی نبوده و ارقام دقیقی در مورد تاسیسات موجود نیست، بنابراین هر نقطه‌ای را که کار روی آن انجام می‌شود باید سونداژ کنند، حفاری‌هایی انجام دهند تا به نتیجه برسند که عمق لوله‌ها چقدر است.

جمشیدپور در پاسخ به عدم وجود چنین مشکلاتی در پل زیرگذر یخسازی گفت: البته در آنجا نیز برای تاسیسات برق حدود چند میلیارد هزینه شده است. اما در دانای علی فشردگی تاسیسات زیاد است. عرض و طول تقاطع دانای علی زیاد نیست و لوله‌ها با فاصله کمتر از پانزده متر و در عمق‌های متفاوت رد شده است. اگر در این مسیر وسط کار انجام شود، تقریباً ییشتر پروژه را انجام داده‌ایم و تا حدود هشتاد و پنج درصد پروژه پیشرفت خواهیم داشت و بقیه نیز انجام خواهد شد.

معاون حمل و نقل و امور زیر بنایی شهرداری رشت در رابطه با همکاری نهادهای دیگر گفت: چندین جلسه با معاون محترم استاندار و معاون عمرانی و مدیریت شهری استانداری، فرمانداری و اعضای محترم شورا شهر داشتیم و اگر پیگیری‌ها و هماهنگی‌های بین بخش‌ها نبود این پروژه چند سال به طول می‌انجامید و به نتیجه نمی‌رسید.

مهندس جمشیدپور در پایان گفت: در دو یا دو و نیم ماهی که از پروژه باقی مانده است از مردم می‌خواهیم که صبر و تحمل کنند تا بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم.