گفتگو با امیرحسین علوی در خصوص اهداف و آینده پیاده راه فرهنگی رشت؛

مردم بعد از مدتها تغییر را حس کرده و به آینده امیدوارتر شده اند

تی تی خبر (حرف تازه) : کمتر کسی است که از ظرفیت های بالای صنعت گردشگری در شهر رشت بی اطلاع باشد. صنعتی که سال ها به عناوین و دلایل مختلف خواسته و ناخواسته مورد بی مهری قرار گرفت. حالا چند صباحی است با اجرای پروژه بازآفرینی بافت فرهنگی تاریخی و افتتاح پیاده راه هسته […]

تی تی خبر (حرف تازه) : کمتر کسی است که از ظرفیت های بالای صنعت گردشگری در شهر رشت بی اطلاع باشد. صنعتی که سال ها به عناوین و دلایل مختلف خواسته و ناخواسته مورد بی مهری قرار گرفت. حالا چند صباحی است با اجرای پروژه بازآفرینی بافت فرهنگی تاریخی و افتتاح پیاده راه هسته مرکزی شهر رشت، رنگ و بوی تازگی به خود گرفته است تا شاید جانی دوباره بگیرد و با آمد و شد بیش از پیش گردشگران، سفره های مردمان این شهر به خصوص کسبه و بازاریان کمی رنگین تر شود و چرخ اقتصاد راحت تر به حرکت و چرخش در آید.

کم و کاستی های پیاده راه رشت بر کسی پوشیده نیست اما باید در نظر گرفت که قضاوت صفر و صدی در خصوص چنین طرحی منتج به توسعه شهر رشت نخواهد شد. شاید پیاده راه رشت زیباترین در جهان نباشد اما قرار است طولانی ترین پیاده راه جهان باشد و روز به روز کاستی هایش اصلاح شوند و از دل بازار و ساختمان های تاریخی رشت بگذرد. می خواهد حرف های تازه ای بزند. هوای پاک تر را برایمان به ارمغان بیاورد و فرهنگ و تاریخ رشت را به دیگر نقاط عالم هستی صادر کند. می خواهد قدم زنان گردشگران را به اعماق فرهنگ و تاریخ رشت ببرد و از دنیای تکراری و زندگی ماشینی و روزمره شان دور کند. اما چطور می تواند به این اهداف برسد؟

به سراغ مهندس امیر حسین علوی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت رفتیم تا در خصوص پیاده راه رشت و راه های رونق گردشگری و پیشرفت اقتصادی از این راه چند دقیقه ای به گفتگو بنشینیم:

سلام. ممنون از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید. با مقدمه ای که از پیاده راه رشت گفتیم نظرتان را در خصوص ارتباط پیاده راه با توسعه صنعت گردشگری بفرمایید:

بسم الله الرحمن الرحیم. با سلام خدمت مخاطبان گرامی و با درود و صلوات بر ارواح پاک شهدا علی الخصوص ۸ هزار شهید استان گیلان.
همانطور که شما هم اشاره داشتید قضاوت صفر و صدی در خصوص چنین طرحی منتج به توسعه شهر رشت نخواهد شد. به اعتقاد بنده مجموعه مدیریت شهری رشت با افتتاح پیاده راه رشت علی رغم تمام کاستی ها گام بسیار موثر و بلندی به سوی توسعه رشت به خصوص در حوزه فرهنگی برداشت که نمونه بارز آن برگزاری باشکوه کنگره ملی و بزرگ ۸ هزار شهید استان گیلان است. وجود چنین فضایی به برگزاری یکی از با شکوه ترین نماز های جمعه شهر رشت در روز برگزاری دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی کمک شایان توجهی کرد و زمینه برگزاری نمایشگاه های فرهنگی را ایجاد کرده است. اما در خصوص بحث گردشگری طبیعتا عوامل متعددی از قبیل وجود بازار محلی، بناهای تاریخی و سایر جاذبه هایی که در انتخاب مسیر پیاده راه هم در نظر گرفته شده بودند از مهم ترین عوامل جذب گردشگر به شمار می روند. ساختمان سابق استانداری گیلان، ساختمان قدیم شهرداری، ساختمان پست و هتل ایران که از لحاظ معماری سازگاری خوبی با یکدیگر و محیط اطراف دارند زیبایی بصری خاصی به آن محدوده بخشیده اند و می توانند به جذب گردشگر کمک نمایند. البته وجود بناهایی مثل کلیسا، کتابخانه ملی رشت و نخستین داروخانه شبانه روزی ایران در این محدوده همگی از ظرفیت های بالایی برای تبدیل شدن به جاذبه های گردشگری برخوردارند.

آیا اراده لازم برای تبدیل شدن این ساختمان ها به جاذبه های گردشگری وجود دارد ؟ برخی از مواردی که اشاره کردید امروزه کاربری های دیگری دارند که شاید چندان هم برای گردشگر جذاب نباشد..

ما در ابتدا باید به این پرسش پاسخ بدهیم که سطح انتظارات و هدف گذاری ما چگونه تعریف شده است. طبیعتا اینجا نقطه پایان پروژه پیاده راه نیست و می توان افتتاح آن را دستیابی به یکی از اهداف میانی کوتاه مدت عنوان کرد. در مجموع در مجموعه مدیریت شهری رشت این اراده وجود دارد که با برداشتن گام های موثر به اهداف میانی بعدی نیز دست یابد و به عنوان قدم بعدی شاید تغییر کاربری ساختمان های پست و هتل ایران از حالت فعلی و اداری هدفی دست یافتنی باشد.

ارائه طرح های اقتصادی توجیه پذیر، اقتصادی و کارامد برای این بناها مقوله ای بسیار مهم است که جدی نگرفتن آن آسیب های فراوانی را به همراه دارد در این خصوص چه طرح هایی را کارامد می دانید ؟

طرح ها باید به سمت و سویی بروند که علاوه بر جذابیت برای گردشگران با فرهنگ و تاریخ رشت نیز سازگار باشند؛ نیاز های گردشگر را در نزدیکترین نقطه در محدوده پیاده راه برطرف نمایند و ساختمان ها و اماکن تاریخی به سمت ایجاد درامدهای پایدار هدایت شوند. یکی از ساده ترین راهکارها ایجاد گالری و نمایشگاه ها و فروش بلیت برای صدور فرهنگ و تاریخ رشت و کسب درامد پایدار است. بنده معتقدم گردشگر باید بتواند یک روز از سفر خود را در این محدوده بگذراند. باید در ابتدا برای گردشگر فضای استراحت و پذیرایی مناسب فراهم شود تا گردشگر از گالری، نمایشگاه، موزه، بازار، مکان های تاریخی، کتابخانه و سینما و سایر جاذبه ها بازدید نماید.

آیا پیاده راه رشت به آرمان هایش می رسد؟ آیا طرحی که برای بازآفرینی هویت فرهنگی و تاریخی شهر رشت آغاز شده بود به همین سنگفرش شدن کف خیابان محدود می شود یا روزهای روشنی را در پیش دارد ؟ چه باید کرد تا سرنوشت پیاده راه به فراموشی نرود ؟

شاید حرکت به سمت ایده آل ها زمان زیادی نیاز داشته باشد و با عمر کوتاه مدیریتی در رشت در تضاد باشد اما اگر چشم اندازها و اهداف پیاده راه فرهنگی تبدیل به یک مطالبه اجتماعی شود قطعا این پروژه به آرمان هایش می رسد. اگر مردم مطالبه کنند هرکس در راس مدیریت شهری رشت قرار بگیرد چاره ای به جز احترام به خواست مردم ندارد. مدیران شهری خادم مردمند و موظفند در جهت توسعه شهر از هیچ تلاشی فروگذار نکنند. اما تبدیل شدن این اتفاق به مطالبات اجتماعی وطیفه ما مدیران شهری و رسانه هاست. ما موظفیم اطلاع رسانی شفاف تری داشته باشیم. موظفیم به دور از فضا های انتخاباتی بیشتر پای صحبت های مردمان خوب شهرمان بنشینیم و در جلسات هم اندیشی عواقب هر تصمیمی را برایشان به درستی ترسیم کنیم. یقین بدانید اگر مشارکت مردم در تصمیمات شهری بیش از پیش شود روند توسعه شهری با سرعت بسیار چشمگیری رو به جلو حرکت خواهد کرد.

و به عنوان سخن آخر …

به عنوان سخن آخر این موضوع را باید مد نظر قرار دهیم که امروز سطح انتظار مردم از مدیران شهری ارتقا پیدا کرده است و مردم بعد از مدت طولانی تغییر را حس کرده و به آینده شهرشان امیدوارتر شده اند. پس باید این موقعیت را غنیمت دانست و برای ارتقاء سطح رفاه اجتماعی، اشتغال جوانان و افزایش توان اقتصادی مردم تلاش های مسولان مضاعف گردد و به عرصه عمل درآید. امیدوارم که با دعای خیر مردم در ادامه این مسیر بتوانیم بهتر و بیشتر خدمتگزار مردم عزیز رشت باشیم.