قول های شیرین تا حرف های ناتمام…

تی تی خبر : طاقت ما کم شده و قول های زیادی به ما داده شده است، دوستانی که در تولید و در پشتیبانی فعالیت می کنند اظهار امیدواری برای همکاری با ما کردند؛ ما از آنها خواهش می کنیم که در این عرصه باشند چون واقعاً جزء کارهای ماندگاری است که در خانواده، اجتماع […]

تی تی خبر : طاقت ما کم شده و قول های زیادی به ما داده شده است، دوستانی که در تولید و در پشتیبانی فعالیت می کنند اظهار امیدواری برای همکاری با ما کردند؛ ما از آنها خواهش می کنیم که در این عرصه باشند چون واقعاً جزء کارهای ماندگاری است که در خانواده، اجتماع و در بین دوستان و جامعه می توانید از خود به عنوان یک افتخار یاد کنید که تواتنستید در یک کار فرهنگی و تاثیرگذار پیشقدم شوید.

۹ اردیبهشت ۹۴ مراسم رونمایی و اکران خصوصی فیلم درباره آمنه (گزارش یک اسیدپاشی) به تهیه کنندگی و کارگردانی احمد عبداللهیان بلوچی و به همت شهردار رشت و با حمایت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در شهر رشت برگزار گردید و پس از نمایش فیلم که تحسین حاضران در سالن را برانگیخت و با تشویق کم نظیر حضار روبرو گشت در حاشیه مراسم مسوولین زیادی که برروی جایگاه حاضر شدند به حمایت از این فیلم تاثیرگذار و کارگردان جوانش پرداختند ، حرفهای قشنگ ، وعده های جالب ، صحبتهایی که بنظر میاید فقط در روزهای مراسم هر برنامه ای زده می شود .
اما۹ ماه از آن مراسم می گذرد و هر روز به این سوال تکراری مردم عزیز و فرهیخته کشورمان که چه زمانی این فیلم پخش خواهد شد پاسخ قانع کننده ای نمی توان داد ! از طرف دیگر این روزها با دیدن فیلم های بشدت سطحی در شبکه نمایش خانگی که هیچ مشکل اجتماعی را مورد کالبد شکافی قرار نمی دهد و هیچ دردی را از اجتماع درمان نمی کند یک سوال ذهنمان را درگیر خود کرده است که چرا فیلم درباره آمنه که با نگاه آسیب شناسانه به معضل اسیدپاشی می پردازد پخش نمی شود ؟! برای پاسخ به سوال هایمان با مصطفی عاقل منش، مدیر تولید فیلم درباره آمنه (گزارش یک اسیدپاشی) به گفتگو پرداختیم تا از کلام ایشان موضوع را بشنویم.

 IMG_9937

عاقل منش در ابتدا از پایگاه اطلاع رسانی آرت گیل به نیکی یاد کرد و اظهار داشت: این پایگاه مدتی است در فضای رسانه استان عملکرد بسیار خوب و معتدل و روبه توسعه ای در مقطع حوزه فرهنگی داشته و دریچه امیدی را برای افرادی که در حوزه فرهنگی و هنری در ابعاد مختلف از موسیقی،تئاتر، سینما، حرفه ی بازیگری و خیلی از حرفه هایی که در حوزه فرهنگی هنری فعالیت می کنند باز کرده است و همچنین کسانی که می خواهند حرف های ناگفته خودشان را بزنند، از آینده ی خودشان از گله هایی که داشتن در مسیر کاری خودشان از طریق این پایگاه عنوان کنند.
وی افزود: این پایگاه توانسته است مخاطبین خود را جذب کند البته با دست خالی و با امکانات محدودی که در فضای رسانه ای استان با آن روبرو هستیم. امیدواریم که صدای افراد مختلف در این پایگاه به گوش مسئولین محترم در نقاط مختلف استان وکشور برسد و به هرحال منجر به پیگیری شود زیرا آینده از آن فرهنگ و هنر است و استان گیلان با سابقه و پیشینه ی فرهنگی که در سراسر کشور از گذشته داشته مطمئنا می تواند همانند گذشته در حوزه ی فرهنگ و هنر تاثیرگذار باشد.
عاقل منش در ادامه گفت: موضوعی که اخیراً در کار حوزه فرهنگی هنری مورد سوال و مورد بحث ما است فیلم درباره آمنه به کارگردانی دوست خوب بنده آقای احمد عبداللهیان بلوچی که از کارگردانهای خوش فکر،آینده دار و توانمند شهر ماست و مدت ها می باشد من از سوابق کاری و استقلال ایشان در کار هنری خبر دارم و میدانم واقعاً از هر منابع درآمدی که تا به امروز بدست ایشان رسیده آن را در راستای هنر و فیلمسازی ذخیره کردند و این جای تحسین دارد شاید این منابع می توانست در جای دیگه ای به سرمایه گذاری منجر شود ولی این اتفاق نیفتاد و با همین منابع توانستند جوانان این شهر را در کنار هم جمع کند و از مسیری که شاید می توانستند به انحراف کشیده شوند با توجه به آسیب هایی که در اجتماع است آمدند و در حوزه هنر و فرهنگ هزینه شده و وقت گذاشته شده و انشاالله این مسیر متوقف نشود.
این مدیر تولید تصریح کرد: آرزو داریم همه دوستانی که دارند در مسیر کار فرهنگی و هنری زحمت می کشند به اندازه شایستگی و تاثیری که گذاشتند از آنها تجلیل شود البته تجلیل فقط جنبه مالی نباشد بعضی اوقات تجلیل معنوی و احترام و تکریم زحمات چند ساله یک مجموعه و یک تیم هنری و اینکه کارشان دیده شود مهم و ارزشمند است.یکی از انتقاداتی که خودم به طور جدی می گویم این است که نداشتن بانک اطلاعاتی مناسب است. موازی کار در فرهنگ استان زیاد بوده ضمن اینکه از زحمات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت تشکر می کنم. اما موازی کاری می تواند تبدیل به یک کار برنامه وتوسعه محور شود.
وی گفت: ما تا به الان بانک اطلاعاتی مناسبی نداشتیم که به صورت هدفمند هنرمندان استان را در حوزه های مختلف شناسایی کنند،آنهایی که در گذشته بودند،آسیب هایی که امروز به آنها وارد شده و چرا امروز از حوزه فرهنگی و هنری جدا شدند و امروز اینها کجا هستند و چکار دارند می کنند وهمچنین در حوزه های مختلف،چه بانک اطلاعاتی هست که میزان سوابق کاری، میزان تحصیلاتشون، میزان امکانات و منابعی که گرفتند و امکاناتی که به آنها داده نشده است .
عاقل منش اضافه کرد: بانک اطلاعاتی مناسب می تواند از حقوق کسانی که در حوزه فرهنگی هنری دارند فعالیت می کنند دفاع کند. چون در استان این یکی از ضعف ها در سرمایه داری می باشد و این یک چیز هدفمندی است که ما امروز به آن نیاز داریم. اگر نشستی در محضر ریاست جمهور محترم یا هیئت دولت یا اگر یک مقامی، مسئولی در کشور یک اطلاعاتی بخواهد بتوانیم سریع تحویل دهیم مطمئناً همچنین فضایی نیست اگر هم باشد ما تا به الان این روند را عملی و اجرایی ندیده ایم و این یک ضعف است که باید درست شود.
این فعال رسانه ای و هنری استان در ادامه به موضوع فیلم “ درباره آمنه” پرداخت و اظهار داشت: مدت ها درگیر مستند درباره آمنه و موضوع اسید پاشی بودیم که الان بیشتر از ۷ سال هم می گذرد. در راستای تولید مراحل رایزنی ، مراحل کار اجرایی و در پشتیبانی و رایزنی با مسئولین مختلف در سراسر کشور و استان برای اینکه بتوانیم این فیلم را پخش کنیم خودم تا الان شخصاً درگیر این موضوع بودم . رایزنی متعددی با شخص محترم معاون رئیس جمهور که امروز ریاست سازمان برنامه بودجه هستند و افتخار می کنیم که ایشان گیلانی هستند و با خیلی از دوستان در شورای اسلامی شهر تهران و سازمان های مختلف و وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دادم و پیگیری های فراوانی کردم و بیش از ۵ ماه ازمحل زندگی و شهر خودمان هجرت کردیم و در تهران ساکن بودیم و یک فشار عجیبی برما مسلط شده بود و هنوز هم این فشار و خستگی ما مضاعف شده است.
وی بیان داشت: اگر پیگیری‌ها به نتیجه مطلوب می رسید تا فیلم پخش می شد و مورد عرضه قرار می گرفت و مردم که برای ما نعمت هستند فیلم را می دیدند و حمایت می کردند این خستگی از تن ما برطرف می شد. بیش از ۹ ماه از قرارداد این فیلم با موسسه ی رسانه های تصویری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گذرد و هیچ اقدام خاصی صورت نگرفته است و خواهش من از مسئولین محترم کشوری و استانی این است حداقل تا الان که به ما کم لطفی شده، اما توجه ویژه به این مقوله داشته باشند.
عاقل منش افزود: از برخی از نمایندگان، مسئولین و برخی از چهره های زیر نفوذ فرهنگی با پشتوانه مادی و همچنین خیلی ها با پشتوانه معنوی خودشان و پیگیری و همدردی و همراهی به ما دلگرمی می دهند تشکر می کنم . همچنین شهرداری محترم آقای دکتر ثابت قدم و برخی از اعضای شورا و در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیر کل محترم و دوستان دیگر به نوعی همکاری داشتند و پشتیبانی کردند.
وی ادامه داد: شاید این اکران اگر امروز برگزار نمی شد، ناراحتی ما کمتر بود به واسطه اینکه ما در مراسم رونمایی و اکران دیدیم که این فیلم مورد تشویق حضار قرار گرفت و من واقعاً دور از هر نگاه حزبی، سیاسی،جناحی و شخصی خواهم گفت که این تیم جوان را همه تحسین کردند و به اسید پاشی که یکی از دغدغه های اصلی کشور ما می باشد ، نگاه آسیب شناسانه داشتند اما متاسفانه تا به الان هیچ اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته است. در این فیلم به بخشش اشاره می شود به هر حال بخشش هم در دین اسلام و هم در خود آیات قرآن ، احادیث بزرگان و پیامبران ترسیم می شود و خانم آمنه بهرامی وقتی بخشید در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران در دوره پیشین اعضای محترم شورا،بانوان عضو شورا که الان امروز معاون رئیس جمهور هستند، خانم ابتکار و خیلی عزیزان دیگه در مصاحبه های خود در سایت های خبری از ایشان تقدیر کردند و بلواری در خیابانی را می خواهند به نام ایشون نام گذاری کنند.
این مدیرتولید اضافه کرد: وعده هایی را که به آمنه بهرامی داده شده و تا الان عملی نشده به خود ایشان مربوط می شود چون ارتباط و تعامل خوبی با رسانه دارند و حتی در سطح ملی شناخته شده هستند و کتابی هم اخیرا به دو زبان تالیف کردند و در کتاب هایشان این صحبت ها را خواهند گفت اما امیدواریم قول هایی که به آمنه داده شده برای ما هم تاثیرگذار باشد.

عاقل منش در خاتمه خاطرنشان کرد: طاقت ما کم شده و قول های زیادی به ما داده شده است، دوستانی که در تولید و در پشتیبانی فعالیت می کنند اظهار امیدواری برای همکاری با ما کردند؛ ما از آنها خواهش می کنیم که در این عرصه باشند چون واقعاً جزء کارهای ماندگاری است که در خانواده، اجتماع و در بین دوستان و جامعه می توانید از خود به عنوان یک افتخار یاد کنید که تواتنستید در یک کار فرهنگی و تاثیرگذار پیشقدم شوید. ولی من متاسفانه این چند مدت که پا به پای این کارگردان و دوستان همراه این موضوع بودم قول های زیادی به ما داده شد قول های شیرین که البته هیچ کدام عملی نشده است.

شعاع مشرق به نقل از آرت گیل