با دستگیری هشتمین عضو شورا
مدیریت شهری ساری در برزخ بلاتکلیفی قرار گرفت
مدیریت شهری ساری با دستگیری هشت نفر از ۹ عضو این شورا حالا دیگر کاملا به محاق رفته و در برزخ بلاتکلیفی قرار گرفته است. شورا برای بار دوم در سال جاری از حد نصاب خارج شد و شهردار هم پس از حدود ۴۰ روز دستگیری بلاتکلیف است.
حرف تازه – مدیریت شهری ساری با دستگیری هشت نفر از ۹ عضو این شورا حالا دیگر کاملا به محاق رفته و در برزخ بلاتکلیفی قرار گرفته است. شورا برای بار دوم در سال جاری از حد نصاب خارج شد و شهردار هم پس از حدود ۴۰ روز دستگیری بلاتکلیف است.
این روزها پرسش اصلی شهروندان ساروی این است که شهرشان اکنون چگونه مدیریت می شود و چه آینده ای برای آن قابل تصور است ، پرسشی که هیچ کس نمی تواند تا مشخص شدن تکلیف اعضای بازداشتی شورا و همچنین شهردار دستگیر شده پاسخی غیر از مرور بندهای مختلف قانونی ؛ از قانون اساسی گرفته تا قانون تشکیل شوراها و آیین نامه داخلی شوراها داشته باشد و تطبیق هر یک از این بندهای قانونی هم بر عهده خود شهروندان قرار می گیرد.
نطفه وضعیت کنونی مدیریت شهری ساری تابستان سال ۹۷ با رسانه ای شدن ” پرونده فساد در شهرداری ساری ” از سوی دادگستری مازندران بسته شد. آن زمان اعلام شد که برای چند نفر از کارکنان و مدیران شهرداری ساری پرونده قضایی بر سر تخلفات مالی تشکیل شده است. دادستان وقت که موضوع را در کنفرانس خبری هفته قوه قضاییه مطرح کرده بود تاکید داشت که هنوز نمی توان عنوان پرونده را اختلاس گذاشت ، واژه ای که قبل تر در فضای مجازی و محافل عمومی برای این پرونده به کار رفته بود.
اگر چه در باره این پرونده چند بار دیگر هم جسته گریخته اطلاع رسانی شد ، ولی هیچ کس تا مرداد ماه سال جاری تصور نمی کرد که ممکن است پای اعضای شورای شهر هم به پرونده تخلفات مالی شهرداری باز شود. هشتم مرداد ماه رییس کل دادگستری مازندران رسما تایید کرد که ۲ عضو شورای شهر بر سر ” پرونده اختلاس و تضییع حقوق عمومی در شهرداری ساری ” دستگیر شدند.
خبر بازداشت سومین عضو شورا را هم رییس کل دادگستری مازندران ۲۱ مرداد ماه به مناسبت روز خبرنگار در یک نشست خبری به اطلاع خبرنگاران رساند. حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق اکبری که قبلا عنوان حقوقی پرونده دستگیری ها را اختلاس و تضییع حقوق عمومی در شهرداری ساری گذاشته بود ، این بار تاکید کرد که ” این پرونده همچنان باز است و احتمالا افراد دیگری از مدیران و کارکنان شهرداری هم به دادگاه فراخوانده خواهند شد “. وی در عین حال تخلف مالی این پرونده را که قبلا سه هزار میلیارد ریال اعلام شده بود ، ” بسیار بالا ” توصیف کرد.
بازداشت چهارمین عضو شورای شهر ساری هم ۲۶ ماه مرداد رخ داد و ۴۸ ساعت پس از این که به صورت شایعه یا به نقل از منابع آگاه در فضای مجازی و رسانه ای چرخید ، روابط عمومی دادگستری مازندران آن را تایید و اضافه کرد : میزان تخلف مالی در پرونده شهرداری و شورای شهر ساری بسیار زیاد و این پرونده در حال رسیدگی است.
مدیریت شهری ساری در برزخ بلاتکلیفی
خروج از حد نصاب و ورود علیالبدلها
شورای ۹ نفره مرکز مازندران با دستگیری عضو چهارم از ۲۶ مرداد به صورت رسمی از حد نصاب خارج شد چون بر اساس قانون جلسات شورای اسلامی شهر و روستا در صورتی قانونی است که نصف به اضافه یک اعضاء حضور داشته باشند.
اگر چه طبق ماده ۷ قانون شوراها ، غیبت ۶ هفته متوالی و یا ۱۲ هفته متناوب یک عضو شورا فرصت جایگزینی علی البدل را مهیا می کند ، ولی تداوم دستگیری اعضای شورای شهر ساری این فرصت را تا ۱۴ مهر فراهم نکرد چرا که پنجمین عضو شورای شهر هم ۲۴ شهریور دستگیر شد. این بار خبر بازداشت عضو پنجم شورا را محمد کریمی دادستان ساری در تاریخ ۲۴ شهریور به رسانه ها داد و اعلام کرد : پرونده افراد دستگیری شده درباره جرایم صورت گرفته در شورا و شهرداری در دادسرا تشکیل شده است. البته تا همین زمان اعلام شد که دستکم ۱۰ نفر از مدیران و کارکنان شهرداری هم به عنوان متهم در این پرونده دستگیر شدند. در میان دستگیرشدگان نام سرپرست شهرداری دوره ۶ ماهه نیمه اول سال ۹۸ هم دیده می شد.
شورای شهر ساری پس از حدود سه هفته ای که شاهد دستگیری جدید نبود ، کارهای اداری و قانونی ورود اعضای علی البدل را انجام داد تا بتواند به حد نصاب برگردد. ۲ نفر از ۶ عضو علی البدل شورا سرانجام ۱۳ مهر برای ورود به شورا رضایت دادند .نخستین نشست شورا که در واقع هم جلسه تحلیف بود و هم رسیدگی به کارهای عقب مانده بیشتر از ۲ ماهه ، روز ۱۴ مهر برگزار شد. انتخاب رییس جدید و اعضای کمیسیون های مختلف و بررسی چند نامه از میان انبوه نامه های انباشته شده ، نتیجه آن نشست بود.
آنچه که بیشتر از بازگشت شورای شهر ساری به حد نصاب دوباره در روز ۱۴ مهر و جلسه ای که برگزار شد ، خودنمایی کرد ، نام های ۲ عضو علی البدل بود. در حالی که طبق قانون اعضای علی البدل باید به ترتیب آرایشان وارد شورا می شدند ، آن روز مشخص شد که نفر اول و دوم و چهارم از ورود به شورا انصراف دادند و نفر سوم و پنجم وارد شورا شدند. نفر ششم علی البدل هم قبل از همه اینها انصرافش را اعلام کرده بود.
بازگشت دوباره شورای شهر ساری به حد نصاب در نیمه ماه مهر حتی اگر دستگیری های بعدی از میان اعضاء صورت نمی گرفت ، به یک معنی پایان ظرفیت احیای این نهاد محسوب می شد. دوره بازگشت به حیات شورا اما چندان طولانی نبود. این پارلمان شهری ۱۹ آذر با دستگیری ششمین عضو اصلی دوباره به کما رفت. خبر بازداشت هفتمین عضو اصلی شورا ۲۴ آذر و هشتمین عضو اصلی هم ۲۵ آذر اعلام شد.
اگر چه در باره عضو نهم و آخرین بازمانده از میان ۹ عضو اصلی شورای پنجم تاکنون اطلاعات رسمی منتشر نشده است ، ولی در محافل عمومی و سیاسی اینگونه گفته می شود که این عضو هم هفته های پیش بر سر پرونده فساد شهرداری فراخوانده و با او صحبت شده است . البته جزییاتی از آن گمانه زنی در دست نیست و ایرنا هم نمی تواند آن را تایید یا تکذیب کند.
البته این تمام تحولات پنج ماهه اخیر شورای شهر نیست. یکی از اعضای علی البدل هم ۲۲ آذر ماه یعنی همین جمعه گذشته شبانه استعفایش را خطاب به رییس شورا منتشر و بابت این کار از مردم ساری عذرخواهی کرد ، اگر چه به عنوان یک عضو شورا ظاهرا اطلاع نداشت که بررسی استعفایش در شورا نیازمند حد نصاب تشکیل جلسه است ، چیزی که شورای شهر ساری از ۱۹ آذر از دست داده بود.
اگر چه در حال حاضر بدون توجه به گمانه زنی های غیر رسمی در باره آخرین بازمانده ، آنچه از شورای پنجم شهر ساری باقی مانده ؛ یک عضو اصلی و یک عضو علی البدل است ، ولی وضعیت برای شهری که مرکز استان مازندران محسوب می شود بدتر از این است ؛ چون شهروندان این شهر دیگر نه شورایی دارند که به آن متوسل شوند و نه شهرداری که بتوانند به او مراجعه کنند ، چون شهردار ساری هم ۱۷ آبان ماه بر سر پرونده اختلاس و تضییع حقوق عمومی دستگیر و بازداشت شد.
با توجه به همین وضعیت است که پرسش شهروندان ساری در باره چگونگی اداره شهرشان در نبود شورا و شهردار و آینده ای که برای آن قابل تصور است ، جای تامل دارد و دستکم این استحقاق را دارند تا مراجع رسمی در این باره به صورت شفاف اطلاع رسانی کنند.
مدیریت شهری ساری در برزخ بلاتکلیفی
بن بست انحلال یا وقفه ؟
وضعیتی که برای مدیریت شهری ساری پیش آمد نه تنها برای شهروندان عادی ، بلکه برای برخی از مراجع رسمی ، محافل رسانه ای و افراد آگاه به قوانین و مقررات حقوقی هم مبهم به نظر می رسد ، چون به نظر می رسد وضعیت شورا حداقل با روال فعلی تا پایان این دوره احیاء پذیر نباشد. بغرنج تر از وضعیت شورا ، تکلیف شهرداری است.
در حال حاضر سرنوشت شورای شهر ساری با شهردار در یک پرونده به هم گره خورده است ، پرونده ای که از یک سو هر دو را به ” عدم ” رسانده است و از سوی دیگر عدمشان را نهایی نکرده و در یک بن بست قرار داده است. تعیین تکلیف شهردار طبق قانون در این وضعیت نیازمند محکومیت قضایی است که پروسه ای زمانبر است. البته استعفای خودش هم می تواند کارسازی باشد ولی تاکنون چنین اراده ای هم دیده نشده است. حتی در صورت محکومیت یا استعفاء هم ، باز منصب شهرداری در نبود شورا قابل تعیین تکلیف شدن نیست. چنین وضعیتی برای شورا هم وجود دارد چون تنها راهکار قانونی که به نظر می رسد قابل اعمال باشد این است که شورا منحل شود ولی انحلالش باید در چارچوب اداری صورت گیرد چون ظاهرا انحلال قهری شامل آن نمی شود.
بر اساس اصل یکصد و ششم قانون اساسی ” انحلال شوراها جز در صورت انحراف از وظایف قانونی ممکن نیست. مرجع تشخیص انحراف و ترتیب انحلال شوراها و طرز تشکیل مجدد آنها را قانون معین می کند. شورا در صورت اعتراض به انحلال حق دارد به دادگاه صالح شکایت کند و دادگاه موظف است خارج از نوبت به آن رسیدگی کند” . با توجه به این اصل قانون اساسی عملا انحلال شورا پروسه ای پرکش و قوس و شاید هم از لحاظ قانونی چالش برانگیز باشد.
برشمردن راهکارهای قانونی و متصور به طور قطع دردی از شهر و شهروندان ساری دوا نخواهد کرد چرا که اکنون مدیریت شهری در حساس ترین برهه زمانی از لحاظ بودجه بندی در بلاتکلیفی به سر می برد. اصولا اواخر پاییز روزهای حساسی برای هیات دولت و شهرداری ها است که می بایست لایحه بودجه سال آینده خود را تنظیم و تحویل مجلس و شورا دهند. حالا ساری نه شهردار دارد که چنین کاری انجام شود و نه شورایی که در صورت تنظیم بودجه بتواند آن را بررسی و تصویب کند.
مهم تر از همه این که امسال دستورالعمل جدید بودجه نویسی از سوی وزارت کشور به شهرداری ها و شوراهای شهر ارائه شده است و بیشتر شهرداری های کشور این روزها سرگرم تدوین بودجه برای ارائه به شورا هستند ، اما در مرکز استان مازندران همچنان کش و قوس بر سر ماندن و یا رفتن شورا و شهردار وجود دارد و جنب و جوشی از احتمال در دست تدوین بودن بودجه در شهرداری دیده نمی شود.
به عبارتی تا همینجا هم بسیاری از فعالیت های روزمره شهرداری با وجود تفویض برخی اختیارات شهردار به معاونانش با دشواری رتق و فتق می شود. نمونه این وضعیت را می توان در اتمام قرارداد یک شرکت پیمانکار دید که سبب تاخیر ۲ ماهه پرداخت حقوق نیروهای آن شد و سرانجام با ورود دادستان فرماندار و احیاء موقت شورا با ۲ عضو علی البدل به سرانجام رسید.
مدیریت شهری ساری در برزخ بلاتکلیفی
ارسال دیدگاه