نگاهی به انتصابات مهم شهردار رشت

مدیران منصوب و معزول حاج محمدی نزدیک به کدام چهره ها هستند؟

بیش از ۵ ماه از آغار به کار ناصر حاج محمدی در راس شهرداری رشت می گذرد. شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که عزل و نصب های صورت گرفته توسط او، منجر به حضور مدیران نزدیک به کدام چهره ها شده است؟

اختصاصی حرف تازه – بیش از ۵ ماه از آغاز به کار ناصر حاج محمدی در راس شهرداری رشت می گذرد. شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که عزل و نصب های صورت گرفته توسط او، منجر به حضور مدیران نزدیک به کدام چهره ها شده است؟

در ادامه نگاهی به برخی انتصابات پرسروصدا در دوران ناصر حاج محمدی خواهیم داشت و تنها بر اساس شنیده ها و گمانه زنی های صورت گرفته به بررسی و معرفی چهره های نزدیک به مدیران منصوب و معزول می پردازیم.

هرچند نزدیک بودن یک مدیر به چهره هایی چون اعضای ادوار شورا و یا نمایندگان مجلس، به معنای حتمی بودن مداخله آن چهره ها در عزل و نصب های صورت گرفته نیست اما شاید به تحلیل شرایط موجود و نگاه آماری به انتصابات کمک شایان توجهی نماید.

در حال حاضر و از ماه ها قبل، شورای شهر رشت به دو طیف نانوشته اکثریت و اقلیت تقسیم شده است که رمضانپور، حاجی پور، زاهد، عبدالهی، جذب و علیپور اعضای طیف اکثریت هستند و در سمت مقابل علوی، رسولی، شیرزاد، ذاکری و عاقل منش اعضای طیف اقلیت را شکل داده اند.

۱-مریم گل احضار

از همان روزی که مریم گل احضار در اوایل تیرماه ۹۸ در راس معاونت مالی و اقتصادی شهرداری رشت قرار گرفت برخی او را چهره ای نزدیک به جبار کوچکی نژاد، نماینده رشت در مجلس، می دانستند تا جایی که حتی از انتصاب او، به عنوان خروجی جلسه مشترک شهردار و این نماینده مجلس یاد می کردند. فاصله زمانی کوتاه میان این نشست مشترک و انتصاب گل احضار نیز بر شائبه های مطرح شده می افزود. این موضوعات هیچگاه از سوی مسئولین شهری تایید یا تکذیب نشد و در حد همین شنیده ها باقی ماند.

۲-علی بهارمست

 معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی، مقصد جدید علی بهارمست در اواسط تیرماه بود. بسیاری از چهره های فعال در حوزه مدیریت شهری، برای او که در کارنامه خود مسئولیت های متعددی در معاونت های مختلف شهرداری را ثبت کرده و در مقاطع مختلف به عنوان سرپرست شهرداری رشت منصوب شده است، از مدت ها قبل چنین جایگاهی را به واسطه علاقمندی فردی و تجارب گوناگون متصور بودند. او از سالها قبل با برخی اعضای شورا از جمله رضا رسولی و بهراد ذاکری سابقه دوستی دارد اما به طور کلی نمی توان این ارتباطات را عامل انتصاب او دانست.

۳-علیرضا قانع-فاطمه قدیمی و مریم رضا طبع

در آخرین روزهای تیر ماه ۹۸، حاج محمدی علیرضا قانع را به جای فاطمه قدیمی در راس مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت منصوب کرد. ارتباطات خوب قانع و محمدحسن عاقل منش و جایگاه ویژه او در کمیسیون فرهنگی شورا پیش از حضور در این مسئولیت بر کسی پوشیده نیست. البته برخی معتقدند حاج محمدی، به دلیل ارتباط نزدیک خاندان عاقل منش با جبار کوچکی نژاد نگاه متفاوتی به او نسبت به سایر اعضای طیف اقلیت شورا دارد. 

قدیمی نیز با وجود نزدیکی به اعضایی چون محمدحسن علیپور و ارتباط مناسب با دو یا سه عضو دیگر شورا نتوانست جایگاه خود را حفظ کند. گفته می شود برخی اعضای شورا به شدت نسبت به عملکرد و برخی کنش های او در پروسه انتخاب شهردار گلایه داشته اند و دلخوری های افرادی چون حجت جذب و حامد عبدالهی در این مساله بی تاثیر نبوده است. شیرزاد نیز از منتقدین همیشگی قدیمی به شمار می رود.

اما ماجرای روابط عمومی شهرداری رشت کمی پیچیده تر از یک انتصاب بود. در زمان نصرتی شهردار پیشین رشت، سیده مریم رضاطبع نیز در حوزه ارتباط با رسانه قرار داشت که در واقع حوزه ای خارج از چارت بود اما مسئولیت مستقیم ارتباط با تمامی رسانه ها را بر عهده داشت. در دوران حاج محمدی این مسئولیت به دلیل خارج از چارت بودن حذف شد.

۴-حسین احمدی-مصطفی مهاجر

برخی منابع مطلع در حوزه مدیریت شهری رشت، تقابل های اعضای شورا در پروسه طولانی انتخاب شهردار را عاملی تعیین کننده در برخی انتصابات می دانند. هرچند این موضوع به قطعیت قابل تایید نیست اما برخی انتصابات تا حدودی بر این فرضیه مهر تایید می زنند. برکناری مصطفی مهاجر که از چهره های نزدیک به امیرحسین علوی به شمار می رود یکی از همان انتصابات است؛ به خصوص زمانی که شنیده می شود مدیر منصوب شده از چهره های نزدیک به رمضانپور نرگسی است.

۵- میمنت سیاوش-آمنه خدابخشی

حذف چهره های نزدیک به علوی با این انتصاب تداوم یافت و میمنت سیاوش که از چهره های نزدیک به فرهام زاهد به شمار می رود به جای آمنه خدابخشی در راس مدیریت برنامه و بودجه شهرداری رشت قرار گرفت.

۶-رضا ویسی- محمد پورناصرانی

ویسی از جمله مدیرانی است که شاید نتوان او را تنها نزدیک به یک یا دو عضو شورا دانست. اما پیش از او محمد پورناصرانی در این مسئولیت قرار داشت که برخی او را نزدیک به سید امیرحسین علوی و رضا رسولی می دانند.

۷-فرامرز جمشید پور

مسئولیت معاونت حمل و نقل شهرداری رشت در دوره حاج محمدی به جمشید پور رسید. فرامرز جمشیدپور را شاید بتوان از جمله مدیران نزدیک به اسماعیل حاجی پور دانست.

۸- پیمان پارسا

پیمان پارسا که از سوی شهردار رشت در راس شهرداری منطقه ۳ قرار گرفته است ظاهرا از جمله مدیران نزدیک به فرهام زاهد، نایب رئیس شورا، به شمار می رود. او همچنین ارتباطات خوبی با حاجی پور و رمضانپور و طیف اکثریت شورا دارد.

۹-سجاد حسینی

سجاد حسینی از جمله چهره های مطرح در حوزه مدیریت پسماند شهرداری رشت است که فعالیت های چشمگیری در سازمان های مردم نهاد نیز دارد. او از مدت ها قبل به عنوان گزینه ای جدی برای مدیرعاملی شرکت کود آلی شناخته می شد. سجاد حسینی را شاید بتوان بیش از همه در میان اعضای شورا نزدیک به محمدحسن عاقل منش دانست اما به طور کلی او رابطه تعاملی خوبی با تمامی اعضا دارد.

۱۰-میثم حرفت خواه-هومن روایی

مدیر محبوب حامد عبدالهی که از مدت ها پیش از حضور شهردار جدید به عنوان گزینه ریاست سازمان عمران از او یاد می شد. میثم حرفت خواه در نهایت مهر ماه سال جاری به جای هومن روایی در راس سازمان عمران قرار گرفت تا ظاهرا یکی دیگر از مدیران نزدیک به رضا رسولی برکنار شود.

۱۱-محمد نوری هریس

او پدر شهید بابک نوری هریس و از مدیران مجرب شهرداری رشت است. نوری هریس که از جمله چهره های اصلاح طلب و آذری زبان شناخته شده رشت نیز به شمار می رود شاید بیش از همه به سه اصلاح طلب شورا یعنی احمد رمضانپور، اسماعیل حاجی پور و فرهام زاهد گرایش داشته باشد؛ هرچند برخی بستگانش از جمله داوود نوری هریس ارتباط بسیار نزدیکی با دیگر اصلاح طلب شورا یعنی بهراد ذاکری دارند. محمد نوری هریس از سوی حاج محمدی به عنوان رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر منصوب شده است.

۱۲-زینب فلک دوست-سجاد محجوب

برخی افراد حضور او در راس سازمان سیما و منظر را اولویت محمد حسن علیپور در انتصابات می دانند. علاوه بر علیپور، از حامد عبدالهی نیز به عنوان یکی از چهره های نزدیک به فلک دوست یاد می شود. فرهاد شوقی عضو دوره گذشته شورا نیز از دیگر چهره های نزدیک به فلک دوست به شمار می رود. فلک دوست، به جای سجاد محجوب در این جایگاه قرار گرفت تا باز هم یکی دیگر از مدیران نزدیک به امیرحسین علوی برکنار شود.

۱۳-نینا پنجه ای

مدیر نظارت بر ساخت و سازهاى شهرداری رشت نیز از جمله چهره های نزدیک به فرهام زاهد به شمار می رود. پنجه ای که در خانواده ای هنرمند پرورش یافته است در دوران حضور در معاونت سازمان سیما منظر با وجود محدودیت های اعمال شده از سوی سجاد محجوب به خوبی ذوق و استعداد خود را به نمایش گذاشت.

۱۴-نرجس شیخ شعبانی-کبری مرادی

نرجس شیخ شعبانی با حکم حاج محمدی به عنوان مشاور امور بانوان شهرداری رشت منصوب شده است. برخی او را نزدیک به حامد عبدالهی معرفی کرده اند و برخی دیگر معتقدند او در عین حال ارتباط نزدیکی با فاطمه شیرزاد نیز دارد. جمشید مرادی، برادر کبری مرادی که او نیز سالها سابقه فعالیت در شهرداری رشت را در کارنامه دارد، نزدیک به امیرحسین علوی است و در اوایل شورای پنجم به همراه او از شهرداری به ساختمان شورای شهر رشت رفت.

۱۵-هانی عسکری-لیلا عزیزی

موج جدید انتصابات حاج محمدی، با حذف نیروهای نزدیک به شیرزاد همراه بود. در یکی از این انتصابات هانی عسکری در راس سازمان فاوا جایگزین لیلا عزیزی شد. عزیزی از مدیران نزدیک به فاطمه شیرزاد به شمار می رود. مجید عزیزی برادر لیلا عزیزی نیز از نزدیکان سردار آقازاده نماینده سابق رشت در مجلس شورای اسلامی است. 

۱۶-حمیدرضا محمدی بازقلعه-علیرضا حسنی

حمیدرضا محمدی نیز در راس سازمان فرهنگی جایگزین فردی شد که با تمامی اعضای شورا به ویژه فاطمه شیرزاد و محمدحسن عاقل منش ارتباط نزدیکی داشت. علیرضا حسنی که سابقه سالها حضور و مدیریت در شهرداری رشت را دارد در حال حاضر در هیچ مسئولیت مدیریتی منصوب نشده است.

۱۷-عقیل سرافراز-مجتبی شهرستانی

عقیل سرافراز در مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری به جای مجتبی شهرستانی قرار گرفت تا یکی از نزدیک ترین مدیران به فاطمه شیرزاد نیز برکنار شود. عقیل سرافراز نیز از جمله افرادی است که با تمامی اعضای شورا ارتباط مناسبی دارد و در موقعیت تقابل با فردی خاص یا در حمایت کامل از یک فرد قرار ندارد.

۱۸-محمود باقری خطیبانی

انتصاب محمود باقری به عنوان مشاور اجرایی شهردار رشت را باید مهم ترین انتصاب حاج محمدی دانست. باقری در شورای چهارم منتقد جدی ثابت قدم، شهردار وقت رشت بود. او همواره در آن دوره چهارساله در نقطه مقابل رضا رسولی و فاطمه شیرزاد که از حامیان ثابت قدم بودند قرار داشت و حالا این انتصاب شاید پیام روشنی را برای طیف اقلیت شورا به ویژه رسولی و شیرزاد و البته علوی که متحد این دو در شرایط فعلی است به همراه داشته باشد.

در مجموع هرچند نمی توان به قطعیت در این زمینه ها به اظهار نظر پرداخت اما به نظر می رسد مدیران نزدیک به علوی، رسولی و شیرزاد بیشترین آمار برکناری را به خود اختصاص داده اند و در سمت مقابل چهره های نزدیک به رمضانپور، زاهد، حاجی پور و عبدالهی بیشترین سهم در انتصابات حاج محمدی را داشته اند. در بین نمایندگان ادوار مجلس نیز به نظر می رسد نزدیکان کوچکی نژاد وضعیت مناسب تری در تصمیمات شهردار رشت داشته اند.

اما سوال مهمی که مطرح می شود این است که آیا این انتصابات تصمیم فردی حاج محمدی به عنوان شهردار رشت بوده یا آنکه مساله تحمیل مدیر از سوی طیفی که اکثریت را در دست دارد و یا افراد و جریانات دیگر مطرح بوده است؟

علاوه بر این موارد، انتصابات دیگری نیز وجود داشته که با حواشی کمتری همراه بوده است و به همین دلیل به آنها نپرداختیم.

تاکید می گردد هیچ یک از موارد فوق به قطعیت قابل تایید نیست و نزدیکی و ارتباطات افراد به معنای مداخله حتمی در انتصابات نمی باشد.