مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما

امروزه سفر کردن با هواپیما به دلیل راحتی و سریع بودن آن طرفداران زیادی دارد. اینکه در عرض چند ساعت یا حتی چند دقیقه بتوان از شهری به شهر دیگر و یا از کشوری به کشور دیگر سفر کرد، مزیتی است که هیچ کدام از سایر راه‌های سفر ندارند. به دلیل اهمیتی که سفرهای هوایی در کشورهای مختلف دارند و به دلیل قوانین عبور از مرزها، لازم است که از قوانین سفرهای هوایی مطلع بوده و مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما و ارائه در فرودگاه را به همراه داشته باشید تا در طول سفر به مشکل برخورد نکنید. در ادامه با الی گشت همراه باشید تا مدارک لازم برای سوار شدن به هواپیما را بشناسید و با قوانین مهم سفرهای هوایی آشنا شوید.

به گزارش حرف تازه، در این مطلب الی گشت بررسی کرده است که برای سوارشدن به هواپیما چه مدارکی نیاز است؟ پس از خرید بلیط هواپیما باید به فکر آماده سازی سایر مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما باشید تا بتوانید با خیالی آسوده سفری امن و آرام را پشت سر بگذارید.

مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما از این قرار است:

بلیط هواپیما | مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما

مطمئنا بلیط نخستین مدرکی است که برای سوار شدن به هواپیما به آن نیاز خواهید داشت. امروزه با فراگیر شدن اینترنت و خریدهای اینترنتی، تهیه بلیط هواپیما از هر زمان دیگری راحت تر شده است. وب سایت های مختلفی وجود دارند که بلیط سفرهای هوایی به مقاصد مختلف را به راحتی در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین در این سایت‌ها امکان کنسل کردن بلیط نیز وجود دارد و با کسر کردن درصدی به عنوان جریمه، شما می‌توانید بلیط خریداری شده خود را کنسل کنید. کارت شناسایی معتبر از مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما

از آنجایی که امنیت پرواز یکی از مهمترین اصول سفرهای هوایی است، یکی از مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما در پروازهای داخلی کارت شناسایی معتبر است. اهمیت این مورد به اندازه‌ای است که در صورت به همراه نداشتن کارت شناسایی در زمان گرفتن کارت پرواز، از سوار شدن شما به هواپیما جلوگیری می‌شود.

بلیط هواپیما - مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما - الی گشت

گذرنامه معتبر | مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما

یکی از مهمترین مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما در سفرهای خارجی، گذرنامه است. بهتر است آن را دم دستتان بگذارید، چرا‌که در قسمت‌های مختلف فرودگاه‌ها ملزم به ارائه آن خواهید شد. توجه داشته باشید که گذرنامه‌ای که ارائه می‌دهید باید حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد. همچنین هنگام خرید بلیط هواپیما برای سفرهای خارجی نیز باید گذرنامه معتبر با اعتبار کافی ارائه دهید. گذرنامه را باید به کانتر چک-این تحویل دهید. در بعضی از فرودگاه‌ها این قسمت را می توانید به صورت آنلاین انجام دهید. بهتر است که همیشه از صفحه اول پاسپورت خود کپی تهیه کرده و در طول سفر به همراه داشته باشید.

مدرک گذرنامه برای سوار شدن به هواپیما - الی گشت

فیش پرداختی عوارض خروج از کشور

قانونی وجود دارد که برای سفرهای خارجی باید مبلغی را به عنوان مالیات خروج از کشور پرداخت کنید. این مبلغ در سال ۱۴۰۱ برای سفر اول به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان می‌باشد. در سفرهای دوم و سوم نیز این مبلغ به ۶۰۰ و ۸۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. بهتر است قبل از رفتن به فرودگاه و کلا چند روز پیش از سفرتان، این کار را انجام دهید تا نیازی نباشد در شلوغی‌های فرودگاه و صف طولانی پرداخت عوارض معطل بمانید. این اتلاف وقت در فرودگاه گاهی منجر به از دست دادن پروازتان خواهد شد.

فیش پرداختی عوارض خروج از کشور

کارت پرواز | مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما

یکی از ضروری‌ترین مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما، کارت پرواز است. چه در سفرهای داخلی و چه در سفرهای خارجی، باید کارت پرواز را دریافت کرده و دم دستتان قرار دهید تا در قسمت‌های مختلف فرودگاه بتوانید آن را ارائه کنید. کارت پرواز را باید هنگام تحویل بار و نشان دادن کارت شناسایی به کانتر پرواز دریافت کنید.

کارت پرواز

ویزا  از مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما

یکی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز در سفرهای خارجی، روادید یا ویزا است. بعد از پیاده شدن از هواپیما باید ویزای خود را در فرودگاه کشور مقصد ارائه دهید تا اجازه ورود شما به آن کشور را بدهند. دریافت ویزا روندی دارد که حتما پیش از تهیه بلیط باید آن را طی کنید. ویزای خود را در کیف دستی و دم دست خود قرار دهید تا در مواقع نیاز بتوانید به آسانی آن را ارائه دهید.

ویزا | مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما

محدودیت‌های حمل بار جهت سوار شدن به هواپیما

بهتر است قبل از سوار شدن به هواپیما در مورد محدودیت‌هایی که برای حمل بار وجود دارد اطلاعات مناسبی داشته باشید تا در فرودگاه به مشکل برخورد نکنید.

میزان بار مجاز در سفر | مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما

به خاطر داشته باشد که در سفرهای هوایی شما مجاز به حمل مقدار مشخصی بار هستید. معمولاً مسافران می‌توانند حدود ۳۰ کیلوگرم بار با خود حمل کنند. این در حالی است که افراد دارای بلیط بیزینس کلاس می‌توانند تا ۱۰ کیلو بیشتر بار با خود حمل نمایند. توجه داشته باشید که اگر میزان بار شما بیش از این مقدار باشد باید با پرداخت هزینه تا سقف مشخصی اضافه بار خریداری کنید. همچنین میزان بار مجاز برای بردن به داخل هواپیما به اندازه یه کوله یا ساک دستی است. بیشتر از این میزان را اجازه ندارید با خود به داخل هواپیما ببرید.

میزان بار مجاز ترکیش ایرلاین - الی گشت

وسایل ممنوع در سفر با هواپیما | مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما

حتما دیده‌اید که در قسمت‌های مختلف فرودگاه، وسایل شما بازرسی شده و از زیر امواج رد می‌شوند و اگر به مورد مشکوکی برخورد کردند از شما درخواست می‌شود ساک یا چمدان خود را باز کرده و وسایل درون آن را به بازرسان نشان دهید. وسیله‌های ممنوع در سفر با هواپیما عبارتند از:

  • انواع مواد منفرجه و محترقه

  • انواع سموم

  • وسایل رادیواکتیو

  • وسایل آهن‌ربایی

  • وسایل عفونی

  • وسایل نوک تیز و برنده مثل چاقو یا قیچی

  • مواد غذایی فاسد شونده

  • انواع مایعات

وسایل ممنوع در سفر با هواپیما

وسایل مجاز در سفر با هواپیما

در سفرهای هواپیمایی مسافران می‌توانند حدود ۱۰۰ میلی لیتر نوشیدنی با خود به داخل کابین ببرند. توجه داشته باشید که اگر لازم است با خود دارو به داخل هواپیما ببرید، باید نسخه پزشک را به ماموران فرودگاه و هواپیما نشان دهید. حمل شارژر، پاور بانک و باتری‌های لیتیومی صرفا در ساک دستی شما مجاز بوده و قرار دادن آن در چمدان بخش بار هواپیما غیرمجاز است.

پرداخت مالیات برای برخی از وسایل در سفر با هواپیما

توجه داشته باشید در سفرهای خارجی اگر اجناس خاصی را خریداری کردید و یا به قصد تجارت راهی سفر شدید، باید مالیات آنها را پرداخت کنید. با این حال اگر از فروشگاه‌های دیوتی فری خرید کنید، نیازی به پرداخت مالیات نیست اما حواستان باشد که فاکتور خریدهای خود را دور نیندازید.

مالیات برای برخی از وسایل در سفر با هواپیما - الی گشت

حمل حیوانات با هواپیما | مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما

حضور پررنگ حیوانات خانگی در زندگی افراد، این نیاز را ایجاد کرده که در مورد قوانین حمل حیوانات با هواپیما اطلاعات مناسبی داشته باشید تا در صورت سفر به دردسر نیفتید.

پرداخت هزینه بلیط هواپیما برای حیوانات

با توجه به اینکه حیوان خانگی شما در هواپیما جایی را اشغال خواهد کرد، لازم است که برای حضور آنها در هواپیما مبلغی را پرداخت کنید. این هزینه معمولا بر اساس وزن و حجم قفس او تعیین می‌شود.

مدارک لازم برای حمل حیوان با هواپیما

همانطور که برای سوار شدن خودتان به هواپیما به مدارک خاصی نیاز دارید، برای حمل حیوانات خانگی با هواپیما نیز مدارکی لازم است که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • شناسنامه حیوان

  • مدارک واکسیناسیون حیوان

  • اصل فیش پرداخت کرایه حمل

  • تکمیل فرم مخصوص

توجه داشته باشید که در سفرهای خارجی علاوه بر مدارک ذکر شده، مدارک مربوط به انگل‌شناسی و گواهی تیتر هاری معتبر و اصل گواهی بهداشتی بین‌المللی را نیز باید به همراه داشته باشید. از آنجایی که قوانین مدام به‌روز شده و تغییر می‌کنند، بهتر است قبل از اقدام به سفر، جدیدترین قوانین حمل حیوانات را بررسی کرده تا در فرودگاه به مشکل برنخورید.

حمل حیوانات با هواپیما - الی گشت

محدودیت سنی جهت ورود به هواپیما

شرایط خاص سفرهای هوای ایجاب می‌کند که محدودیت‌هایی در مورد سن مسافران در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید که اگر این محدودیت‌ها را در نظر نگیرید، از سوار شدن شما به هواپیما جلوگیری می‌شود. مهم‌ترین این شرایط عبارتند از:

حداقل  و حداکثر سن جهت ورود به هواپیما

معمولا شرکت‌های هواپیمایی قوانین خاصی را برای سوار شدن کودکان ۵ تا ۱۲ سال به هواپیما در نظر می‌گیرند. این کودکان برای ورود به هواپیما نیاز به ارائه رضایت‌نامه کتبی از سوی والدین خود دارند.

خبر خوش این است که محدودیتی از نظر حداکثر سن برای مسافران هواپیما وجود ندارد و سالمندان با هر سنی در صورت داشتن سلامت جسمی می‌توانند با هواپیما سفر کنند. از آنجایی که معمولا پذیرش افراد سالمند در فرودگاه زمان بیشتری می‌برد، بهتر است آنها زودتر از سایر مسافران در فرودگاه حضور یابند تا بتوانند به موقع به پرواز خود برسند. همچنین به افرادی که توانایی راه رفتن ندارند، در صورت هماهنگی ویلچر ارائه می‌شود.

محدودیت سنی جهت ورود به هواپیما - الی گشت

محدودیت پزشکی جهت سوار شدن به هواپیما

برای سفر بیماران با هواپیما محدودیت‌هایی وجود دارد که تمام آنها به خاطر حفظ سلامت خود بیمار و سایر مسافران در نظر گرفته شده است. اگر از نظر جسمانی شرایط خاصی دارید، بهتر است با قوانین سوار شدن بیماران به هواپیما آشنا شوید تا بتوانید سفری آرام را تجربه کنید. مهم‌ترین این محدودیت‌ها عبارتند از:

سفر بیماران با هواپیما

گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که بیماران به منظور بهره‌مندی از درمان مناسب در مقصد اقدام به سفر می‌کنند. در اینگونه مواقع بیماران می‌توانند به راحتی مجوز سفر دریافت کنند و این مجوز را به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز برای سفر شدن به هواپیما همراه داشته باشند. توجه داشته باشید که مواردی نظیر مسری نبودن بیماری یا اذیت نشدن سایر مسافران از حالات خاص بیمار و… برای صدور مجوز سفر این افراد بررسی می‌شود. معمولا مجوزی که از پزشک برای پرواز گرفته می‌شود ۴۸ ساعت اعتبار دارد.

سفر و سلامتی - الی گشتسفر زنان باردار با هواپیما | مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما

سفر زنان باردار با هواپیما یکی از مواردی است که برای آن قوانین و شرایط خاصی در نظر گرفته می‌شود.  مهم‌ترین این شرایط عبارتند از:

  • زنان بارداری که هنوز به آخر هفته ۲۸ام از بارداری خود نرسیده‌اند، محدودیتی نداشته و می‌توانند به راحتی اقدام به پرواز کنند و سوار هواپیما شوند.

  • زنانی که بارداری آن‌ها بین ۲۸ تا ۳۵ هفته می‌باشد، برای سوار شدن به پروازهایی که قرار است بیشتر از ۲ ساعت طول بکشد، باید مجوز پزشک تهیه کنند.

  • زنان بارداری که هفته ۳۵ام بارداری خود را سپری کرده‌اند، تحت هیچ شرایطی اجازه ندارند با هواپیما سفر کنند.

  • اگر زنان در حین زایمان مشکل خاصی نداشته باشند، می‌توانند بعد از یک هفته با هواپیما سفر کنند.

 سفر زنان باردار با هواپیما - الی گشت

نتیجه گیری

همانطور که ملاحظه کردید، برای سفر کردن با هواپیما قوانینی وجود دارد که تمام افراد ملزم به رعایت کردن آنها می‌باشند. در این مقاله به طور مختصر با مهم‌ترین قوانین سفرهای هوایی در خصوص بار، حمل حیوانات، محدودیت‌های سنی، سفر بیماران آشنا شدید و مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما را شناختید تا در سفرهای آینده خود با آمادگی کامل به فرودگاه رفته و از سفر خود لذت ببرید. توجه داشته باشید که الی گشت خدمات بسیار مناسبی را برای تهیه بلیط به مقاصد مختلف دنیا در اختیار شما قرار داده و شما می‌توانید به راحتی بلیط خود را تهیه کرده و اقدام به سفر کنید.

 سوالات متداول از الی گشت

۱. حداقل اعتبار گذرنامه برای سفرهای خارجی چقدر باید باشد؟

گذرنامه‌ای که برای سفرهای خارجی ارائه می‌کنید باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.

۲. بهترین زمان پرداخت عوارض خروج از کشور چه زمانی است؟

بهتر است عوارض خروج از کشور را چند روز قبل از سفر خود پرداخت کنید تا نیازی نباشد در فرودگاه برای این کار وقت بگذارید.

۳. حمل دارو در سفرهای هوایی چگونه انجام می‌گیرد؟

اگر نیاز به همراه داشتن داروی خاصی دارید باید نسخه پزشک را به همراه داشته و در صورت نیاز ارائه دهید.