سید امیر حسین علوی :

ما باید نسبت به نسل های آینده پاسخگو باشیم / نسبت به مسائل مالی نگرانی هایی دارم

حرف تازه : بنده به عنوان یک عضو شورا این بحث را از نزدیک زمانی که یک جوان متخصص و تحصیلکرده با من دردل می کند لمس می کنم و برای اینجانب خیلی دشوار است که ببینم مدیران جوان و توانمندی در شهرداری داریم که از وجود آنها استفاده نمی شود و وقتی در این […]

حرف تازه : بنده به عنوان یک عضو شورا این بحث را از نزدیک زمانی که یک جوان متخصص و تحصیلکرده با من دردل می کند لمس می کنم و برای اینجانب خیلی دشوار است که ببینم مدیران جوان و توانمندی در شهرداری داریم که از وجود آنها استفاده نمی شود و وقتی در این مورد جویا می شویم مشخص می گردد که به دستور شهردار شرکت هایی مشخص می شوند.

امیر حسین علوی عضو شورای شهر رشت در گفتگویی در خصوص استیضاح شهردار گفت :  بنده جز امضا کنندگان استیضاح هستم .شش سوال از شهردار مطرح شد و آقای ثابت قدم در مورد آن شش سوال مطروحه در شورا حضور یافتند و توضیح دادند ولی اعضای شورا شهر قانع نشدند .

علوی افزود : پس از آن  نامه استیضاح  امضا شد و به  آقای ثابت قدم ابلاغ گردید .وی ادامه داد : تا این لحظه امضا من به قوت خود باقی است. وی در پاسخ به اینکه  چه اتفاقاتی افتاده است که طرح استیضاح شهردار مطرح شد ، اظهار داشت :  این شش سوال نمونه ای از سوالات فراوانی است که از شورا به دنبال پاسخ آنهاست و بنده موارد متعددی از ایشان به صورت تذکر شفاهی و مکتوب سوال کردم و با ایشان در میان گذاشتم و متاسفانه خیلی ترتیب اثر داده نشده است .

علوی تاکید کرد :  جنس سوالات هم بیشتر در حوزه مباحث مالی شهرداری است که جزء  نگرانی هاست و بنده به عنوان رییس کمیسیون برنامه و  بودجه شهری نسبت به این موارد یک سری نگرانی هایی داشتم که این موارد را اعلام کردم.

علوی خاطر نشان کرد : یک سری دغدغه هایی در شهر حتی در بدنه شهرداری و ساختار منابع انسانی وجود دارد؛ بعضا برداشت است که برخی از انتصابات بیشتر جنبه سیاسی دارد تا جنبه اجرایی و اینها نکاتی است که شورا نسبت به آن دغدغه دارد.

وی تصریح کرد :  از همه مهمتر وظیفه ما نظارت است ، چه این استیضاح  رای بیاورد و  چه رای نیاورد ثابت قدم منتخب این شورا است و بنده خودم بیشترین تلاش را در انتخاب ایشان کردم و همیشه هم گفتم شهردار قوی در اجرا است اما نکات ضعف و منفی دارد که باید آنها را بپوشاند.

وی گفت : این فرصت در اختیار ایشان بوده که این ضعف ها را بپوشاند. علوی با اشاره به امضای طوماری از استعفای مدیران شهرداری عنوان کرد : حال که  به تحریک همان بعضی از مدیران سیاسی ایشان،  امضا هایی جمع شد و تعداد افرادی که امضا کردند و  نحوه چیدمان آنها و مدیریت آنان باز توسط آدمهای سیاسی که به بحث  شهرداری ورود کرده اند انجام شده است.

وی افزود : از شهرداری مثل آقای ثابت قدم بسیار بعید است و اصلا برازنده نیست که با این توان اجرایی افراد صرفا سیاسی را دور و بر خودش جمع کند.

علوی ادامه داد :قطعا این مسایل مدنظر شورا نیست و شورا دغدغه ها و نگرانی هایی دارد که آقای ثابت قدم باید تا امروز مرتفع می کرد. این عضو شورا تصریح کرد : شهردار محترم باید در روز پنج شنبه در شورا حضور یابند و نسبت به سوالاتی که از ایشان شده آخرین توضیحات خودشان را بدهند . می توانند از این فرصت دو روزه به نحوی استفاده کنند که مباحث را اصلاح کنند .

وی با بیان اینکه در شهر رشت تغییرات  خوبی رخ داده است گفت : این تغییرات بر اساس برنامه ریزی هایی بوده که شورای شهر در دوره سه ساله روال کار را پیش برده است از اصلاح زیر ساخت ها گرفته تا انجام پروژه ها و هنوز تا آن نقطه ای که مد نظر شورای شهر است فاصله زیادی دارد.

وی افزود : مدیران توانمندی در شهرداری هستند که واقعا زحمت می کشند و بنده به عنوان عضو شورا به وجود آنها افتخار می کنم و باید به درستی از وجود و پتانسیل آنان بهره گیری شود.

علوی اذعان داشت : اینجانب به دغدغه های آن عزیزان توجه می کنم و اگر این دغدغه ها برطرف نشود قطعا بنده فارغ از سایر موارد و اتفاقاتی که بعضا رقم می خورد و جنبه سیاسی دارد به وظیفه شورایی خود عمل می کنم.

وی اذعان داشت : اگر آقای ثابت قدم بتواند امور را اصلاح کند و پاسخ مناسبی به موارد مطرح شده  بدهد ممکن است که بتواند به کارش ادامه دهد و اگر نتواند قطعا شورا فکر دیگری خواهد کرد .
علوی با بیان اینکه سوالات دیگری نیز از شهردار مطرح است ، عنوان کرد : سوالات دیگری نیز  بازرسی و بازرسی استانداری مطرح کرده و باید به آنها پاسخ داده شود و من در نطق هفته پیش شورا بیان کردم که باید یک نسخه از پاسخ  شهرداری به شورا ارسال شود .
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در خصوص انحراف بودجه شهرداری گفت : شورا برنامه ریزی یکساله شهرداری را در قالب بودجه مصوب می کند و به شهرداری اعلام می کند که بر مبنای آن حرکت کند. هر بودجه و برنامه ای که ارایه می شود بر اساس پیش بینی هزینه صورت می گیرد.

علوی افزود : اگر اتفاقی خارج از آن بودجه باشد و انحرافات بیشتر از ۱۰ درصد اختیارات شهردار در جابجایی ردیف های هزینه ای بودجه و ۲۵ درصد هر پروژه ای باشد باید با مجوز جداگانه شورا صورت بگیرد که متاسفانه در بسیاری از موارد این کار را آقای شهردار انجام نداده است.

وی اضافه کرد :در برگزاری مناقصات نیز در برخی پروژه ها هنوز قبل اجرایی شدن عدد ذکر شده بیش از میزان هزینه ای است .اینها اشکالاتی است که در عملکرد شهرداری وجود دارد و ما این موارد را بارها متذکر شده ایم.
وی گفت : آقای شهردار به این مسایل وقعی نمی گذارد و توجه لازم را نمی کند . شورا نیز وظایف قانونی دارد که نمی تواند از آنها بگذرد و وظیفه قانونی ایجاب می کند که نظارت مستقیم داشته باشد.وی ادامه داد : شورای دوره چهارم که در حال حاضر سومین سال خود را سپری می کند در مورد نظارت بر عملکرد شهرداری با توجه به حجم اتفاقات به خوبی عمل کرده است .
وی گفت : دغدغه های شورای اسلامی شهر رشت بحق است.
وی  در خصوص نارضایتی  کسبه حاشیه پیاده راه و دغدغه های مردم گفت : جمع کثیری از کسبه و بازاریان که در قلب بازار بوده اند از پروژه پیاده راه متضرر شدند و آن کسبه ای که در جدار بیرونی به واسطه تردد مردم وضع بهتری دارند اما  گله مندی وجود دارد و شهرداری  و شورا باید برای این قضیه چاره اندیشی کند .
علوی گفت :آقای شهردار برای این وضعیت قول هایی داده بودند که متاسفانه تا کنون انجام نداده اند و در هزینه کرد این پروژه نیز که عدد آن بیشتر از مبلغ پیش بینی شده بوده که امروز برای رفع آن مشکلات نیز بشدت نیازمند هزینه هستیم.
این عضو شورا عنوان کرد :پروژه ای به این  عظمت که دو مشاور عوض کرده است و اجرایی شده هیچ فضای سبزی در آن پیش بینی نشده است و اگر هم شده به شدت بی کیفیت و ضعیف است.
وی تصریح کرد : به واسطه اینکه که سالها در شهر رشت اقدامات عمرانی انجام نشده برخی از شهروندان و نخبگان ما این تحرکات را می بینند و خوشحال هستند ، ما هم خوشحال هستیم اما اگر قرار بر این است که کیفیت کار فدای کمیت ظاهری شود قطعا شورای شهر باید جلوی این اتفاق را بگیرد.
وی افزود : ما باید نسبت به نسل های آینده نیز پاسخگو باشیم اینکه کاری انجام شود که فقط کمیت داشته باشد و دو ساله مستهلک شود و منابع مردم و شهر به هدر رود صحیح نیست.جنس نگرانی ها از این نوع است که امروز شورا واکنش نشان می دهد.
علوی ادامه داد : شورای شهر فقط به مقطع زمانی حال خود فکر نمی کند؛  شورا به درد مردمی که در آینده خواهند آمد و مسوولیت عهده دار می شوند نیز فکر می کند.علوی با بیان اینکه  نقش رسانه ها باید دلسوزی برای مردم باشد نه جو سازی و فضا سازی ،گفت : انگ زدن به افراد موافق و مخالف توسط رسانه ها درست نیست. موافق و مخالف استیضاح و عملکرد شهردار هر کدام نظراتی دارند که شنیدنی است و نقش رسانه این است که این مباحث را کارشناسی و شفاف سازی کند تا کسانی که میخواهند قضاوت کنند و شهروندان بر مبنای اطلاعات دقیق ودرست قضاوت کنند.
وی اضافه کرد : بنده هیچ صحبتی با کسانی که منفعتشان با این کارها گره خورده ندارم ، تکلیف آنان روشن است ، جمعی به دنبال منفعت مالی و جمعی به دنبال منفعت سیاسی هستند اما این حق مردم است که از اطلاعات درست و صحیحی در مورد شهر خود باخبر باشند .
وی در پاسخ به سوالی در خصوص جذب پیمانکاران و مشاوران غیر بومی در پروژه های شهرداری رشت گفت :بنده به عنوان یک عضو شورا این بحث را از نزدیک زمانی که یک جوان متخصص و تحصیلکرده با من دردل می کند لمس می کنم و برای اینجانب خیلی دشوار است که ببینم مدیران جوان و توانمندی در شهرداری داریم که از وجود آنها استفاده نمی شود و وقتی در این مورد جویا می شویم مشخص می گردد که به دستور شهردار شرکت هایی مشخص می شوند. وی افزود : ما نیز به تبادل تجربه و انتقال علم به شهرمان اعتقاد داریم اما اینگونه نباید باشد  که دست نیروهای بومی در شهرداری رشت بسته باشد .
علوی تاکید کرد : متاسفانه این تفکر شهردار است و اگر ایشان تفکر خود را اصلاح نکند حتی اگر از این استیضاح هم خارج شود دوباره در ماههای این بحث ادامه خواهد یافت .
وی اذعان داشت : جنس دغدغه ها به هیچ عنوان دغدغه های شخصی نیست،  هیچ کس از امضا کنندگان  یا موافقین استیضاح دغدغه های شخصی خود را بیان نمی کنند. کما اینکه خیلی ها بخاطر اینکه انحراف ایجاد کنند مسایلی را در این مورد مطرح کنند اما بنده از نزدیک می بینم و بیان می کنم.
علوی گفت: اینجانب برای آن دسته از شهروندان که در مناطق کم برخوردارتر شهر زندگی می کنند ناراحت هستم که هنوز به دنبال لوله کشی آب شرب هستند و دغدغه پرداخت هزینه حفاری را دارند و مسایل اینچنینی که متاسفانه درد امروز  بخشی از جامعه شهری ماست و همه بدانند که شورا حافظ منافع شهر و مردم است .
وی ادامه داد : بروید و حجم نکات و تذکرات به شهردار را ببینید و بنده بیشتر از این نمی توانم  چیزی بگویم .