مشروح جلسه کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر رشت؛

ماه پسند: در ۶ ماه، کار ۵ ساله گزارش تفریغ را انجام دادیم / ارائه پیش گزارش تفریغ بودجه ۹۲ و ۹۳

حرف تازه: صبح امروز جلسه کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت در ساختمان تاریخی برگزار شد. در این جلسه سید امیرحسین علوی، فاطمه شیرزاد، مسعود کاظمی، محمدحسین واثق کارگرنیا، فرهاد شوقی و حجت جذب حضور داشتند. همچنین مجتبی ماه پسند معاون مالی و اقتصادی، مریم گل احضار معاون برنامه ریزی و نیروی […]

حرف تازه: صبح امروز جلسه کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت در ساختمان تاریخی برگزار شد.

در این جلسه سید امیرحسین علوی، فاطمه شیرزاد، مسعود کاظمی، محمدحسین واثق کارگرنیا، فرهاد شوقی و حجت جذب حضور داشتند. همچنین مجتبی ماه پسند معاون مالی و اقتصادی، مریم گل احضار معاون برنامه ریزی و نیروی انسانی، خدابخشی مدیر مالی و مصطفی مهاجر مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری رشت از دیگر مدیران شهری حاضر در جلسه بودند.

در ابتدای جلسه سید امیر حسین علوی روز دانشجو را تبریک گفت و سپس لوایح مربوط به سازمان آرامستان های شهرداری رشت بررسی شد.

بهای تدفین بافتهای تحویلی از آزمایشگاه ها، کمک مالی به جانباز ۷۰ درصد، کمک مالی به بیمار تومور مغزی، کمک مالی تهیه جهیزیه در یک خانواده نیازمند مورد موافقت اعضای کمیسیون قرار گرفت و مقرر شد کمک مالی مربوط به یک اعزام علمی در خصوص محل تامین اعتبار و مبلغ هزینه بررسی شود.

در ادامه سید امیر حسین علوی ضمن خوشامدگویی به نمایندگان موسسه حسابرسی پاسارگاد تدبیر، حسابرسان را بازوی نظارتی شورا در مدیریت شهری دانست و گفت: گزارش حسابرسی بودجه شهرداری در سال ۹۲ و ۹۳ آماده شده است و گزارش تفریغ با یک تاخیر طولانی ارائه شد. بعد از مصوب شدن حسابرسی و تفریغ ۹۲ و ۹۳ قرارداد ورود حسابرس متخصص برای ۹۴ منعقد خواهد شد.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت افزود: صورت درامد هزینه ها به موقع از سوی شهرداری به شورا ارسال نمی شود. قرار بود گزارش های فصلی ارائه شود اما هنوز گزارش ۶ ماهه ارائه نشده است. از ریاست شورا می خواهم در این خصوص مکاتبه کنند.

وی با اعلام اینکه تفریغ بودجه سال های ۸۹ و ۹۰ و ۹۱ را هم همین شورا انجام داده است تصریح کرد: گزارش ۹۲ و ۹۳ با تاخیر انجام شد و پس از مصوب شدن آن به دنبال تفریغ ۹۴ خواهیم رفت و پیشنهاد می کنم گزارش ۹ ماهه سال ۹۵ نیز آماده شود.

در ادامه شفقت گفت: بعد از ۵ سال شهرداری رشت توانست حداقل با تاخیر هم که شده گزارش تفریغ را تهیه کند.

مدیر موسسه حسابرسی پاسارگاد تدبیر با اعلام اینکه بودجه و متمم راه و چارچوب کاری شهرداری ها را مشخص می کند افزود: اگر سرفصلی تمام شد باید شهرداری لایحه بدهد و شورا تصویب کند و سپس هزینه شود.

وی با تاکید بر ضرورت بیلان مالی شهرداری ها تصریح کرد: طبق قانون ۷۹ شهرداری ها باید همواره تا ۱۵ ماه بعد گزارشی از عملکرد مالی شهرداری ارائه شود و من معتقدم حتی تراز شهرداری ها نیز باید ارائه شود.

شفقت هزینه خارج از بودجه را تخلف دانست و گفت:  ابتدا گزارش تفریغ سال ۹۳ و سپس سال ۹۲ را گزارش خواهم داد.

پیش گزارش تفریغ بودجه ۹۳

مدیر موسسه حسابرسی پاسارگاد تدبیر در ارائه پیش گزارش تفریغ بودجه ۹۳، بودجه پیش بینی شده سال ۹۳ را ۲۴۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۲۱۸ میلیارد تومان وصول شد که با توجه به رقم پیش بینی شده قابل قبول بود و به تفکیک مشخص است.

وی کل هزینه های اداری پیش بینی سال ۹۳ در بودجه را ۴۱ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ۳۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در این بخش هزینه شده است و انحرافی نداشته است.

شفقت هزینه های شهری در بودجه این سال را ۶۵ میلیارد تومان و مبلغ هزینه شده در این بخش را ۶۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه عمرانی ۱۳۸ میلیارد تومان در این سال هزینه شده است در حالیکه ۱۲۷ میلیارد تومان مصوب شده بود گفت: شهرداری حق ندارد بیش از درامد هزینه کند.

مدیر موسسه حسابرسی پاسارگاد تدبیر همچنین تصریح کرد: کل درامد سال ۹۳ ، ۲۱۸ میلیارد تومان بوده است اما حدود ۲۲۲ میلیارد تومان هزینه شده است که به معنای آن است در سال ۹۳ مبلغ ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه بیشتری نسبت به درامد وجود داشته است. این به معنای ایجاد تعهد و بدهی برای شهرداری است.

شفقت در ادامه خاطر نشان کرد: تا ۱۰ درصد مازاد اشکال قانونی ندارد اما هزینه های بیشتر از درامد باید مصوبه شورا داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مبالغ فوق العاده اضافه کاری شهرداری رشت در این سال اشاره کرد و گفت: ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در بودجه مصوب شده بود و در این سرفصل  ۵ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان هزینه شد. این به معنای ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه بیش از مصوبه است.

مدیر موسسه حسابرسی پاسارگاد تدبیر در خصوص پاداش و عیدی نیز گفت: ۱ میلیارد تومان مصوب شده است و ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه شده است. 

وی در خصوص کرایه ماشین آلات نیز توضیح داد: ۲۵۰ میلیون تومان مصوب شده است و ۹۱۷ میلیون تومان هزینه شده است. در بخش دیون بلا محل نیز ۲۴۰ میلیون تومان مصوب شده است و حدود ۳ میلیارد تومان هزینه شده است.

شفقت مبلغ کمک به اتوبوسرانی در بودجه ۹۳ را ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

مدیر موسسه حسابرسی پاسارگاد تدبیر در خصوص هزینه های مازاد بر میزان مصوب شده در بودجه گفت: اگر مصوبه شورا داریم باید در زمان گزارش تفریغ ارائه کنیم و مصوبات را پیوست کنیم. این موارد نیاز به مصوبه دارد.

وی افزود: ۱۹ پروژه پیش بینی شده در بودجه اجرا نشده است و شهرداری باید توضیح بدهد که علت آن چه بوده است. علاوه بر آن ۱۵ پروژه هم بین ۵ تا ۷ درصد پیشرفت داشته است که از نظر ما اینها هم انجام نشده است.

شفقت در ادامه در خصوص مخارج اداری و عمرانی گفت: اگر در این بخش کمتر هزینه شود باید تشکر کنیم و اینطور هم بوده است. در بخش عمرانی اگر بخواهیم بیشتر هزینه کنیم باید مصوبه داشته باشیم. در ۱۵ مورد هزینه بیشتری وجود دارد.

مدیر موسسه حسابرسی پاسارگاد تدبیر در ادامه برخی کنترل های صورت گرفته را اشاره کرد و گفت: طبق ماده ۶۸ کنترل درصد هزینه های عمرانی و جاری صورت گرفتکه خوشبختانه مشکلی نداشته است.

وی سهم هزینه های عمرانی را نسبت به کل هزینه در این سال ۵۷ درصد عنوان کرد و اظهار داشت: نسبت به کل درامد هم ۵۸ درصد باشد مشکلی ندارد. بودجه در نظرگرفته شده برای هزینه های عمرانی ۵۷ درصد بود که در عمل هم رعایت شد.

پیش گزارش تفریغ بودجه ۹۲

شفقت در ارائه پیش گزارش تفریغ بودجه ۹۲ با اعلام اینکه این گزارش با ۲ سال و ۲ ماه تاخیر ارائه شده است بار دیگر بر ضرورت ارائه همیشگی بیلان مالی تا ۱۵ ماه آینده تاکید کرد.

مدیر موسسه حسابرسی پاسارگاد تدبیر بودجه پیش بینی شده و مصوب ۹۲ را ۱۹۳ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۱۶۴ میلیارد تومان از این رقم محقق شد.

وی افزود: در بخش اداری ۱۸ میلیارد مصوب شد و ۲۱ میلیارد هزینه شد که بر خلاف سال ۹۳ این بار بیش از بودجه مصوب بود.

شفقت در ادامه تصریح کرد: در بخش شهری ۵۴ میلیارد تومان مصوب شد و ۵۳ میلیارد تومان هزینه شد و در بخش عمرانی ۱۲۰ میلیارد تومان مصوب شد و ۹۳ میلیارد تومان هزینه شد.

مدیر موسسه حسابرسی پاسارگاد تدبیر کل هزینه سال ۹۲ را ۱۶۷ میلیارد تومان اعلام کرد و خاطر نشان کرد: این رقم ۲ میلیاردو ۴۰۰ میلیون تومان بیش از بودجه مصوب است.

وی با بیان اینکه انحرافات مشابه سال ۹۳ بوده است گفت: پاداش و عیدی ۸۴۰ میلیون تومان در بودجه ۹۲ مصوب شده بود و ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شد. تعداد پروژه های پیش بینی شده و انجام نشده نیز ۶ مورد بوده است. تعداد ۲۰ پروژه هم درصد پیشرفت پایینی داشته است.

شفقت در بخش پایانی صحبت های خود گفت: برای توجیه این موضوع که ارائه گزارش تفریغ بودجه وظیفه شهرداری است دچار مشکلات زیادی شدیم با اینکه ما نباید تبعات این مسائل را ببینیم. در این راه شورا و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا کمک زیادی کرد تا به نتیجه برسیم. پیشنهاد می دهم برای ارائه گزارش تفریغ بودجه ۹۴ و گزارش ۸ یا ۹ ماهه سال ۹۵ نیز شورای شهر الزام بگذارد.

وی همچنین اعلام کرد: جای تشکر دارد که حوزه مالی شهرداری رشت کاری را که باید در ۵ سال گذشته انجام می شد ظرف مدت هشت ماه انجام داد. واقعا کار سختی است و بنده به عنوان کسی که با این موضوع آشناست سختی کار به این شکل را درک می کنم.

مجتبی ماه پسند با بیان اینکه دغدغه ارائه تفریغ بودجه از سال های قبل باقی مانده بود گفت: سعی می کنیم ابهاماتی که در این گزارش مطرح شد را رفع کنیم و در هفته آینده مستندات موجود را ارائه می کنیم.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری رشت افزود: در ۶ ماه اول سال ۹۵ اطلاعات مالی جمع آوری شد. مشکلاتی مثل گم شدن پرونده های گذشته و نبودن سندهای مالی، مشکلات سیستم و غیره وجود داشت اما دو دستگاه کپی و نیروی انسانی را مستقر کردیم و لاشه های اسناد را استخراج کردیم و آمدیم با موجودی مجموعه مالی تطابق دادیم که در نهایت منجر به ارائه تفریغ بودجه ۸۹ تا ۹۳ شد.

مجتبی ماه پسند تصریح کرد: در ۶ ماه ، ۵ گزارش تفریغ بودجه آماده کردیم. کار بزرگی انجام شده است. این گزارش ها هر سال باید ارائه می شدکه متاسفانه نشد.

وی خاطر نشان کرد: تا هفته آینده مستندات را ارائه و انطباق خواهیم داد و ابهامات از بین خواهد رفت. قطعا این مستندات در اختیار شورا و حسابرسی قرار خواهد گرفت.

ماه پسند ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص گزارش تفریغ ۹۴ گفت: قطعا پیش از پایان سال جاری گزارش تفریغ ۹۴ نیز ارائه خواهد شد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری رشت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیلان مالی در شهرداری وجود دارد.

سید امیرحسین علوی ضمن تشکر از زحمات حوزه مالی به دلیل ارائه گزارش های تفریغ بودجه گفت: تلاش زیادی کردیم تا این موضوع جا بیفتد قصد ما مچ گیری نیست بلکه باید حسابرسی کنیم تا انحرافی رخ ندهد. شورای چهارم توانست به جایی برسد که این اشکال چندین ساله اصلاح شد و امیدوارم آیندگان همین راه را ادامه دهند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: به واسطه حفظ شانیت شورا و شهرداری پاسخ بعضی افراد را نمی دهم. از اتفاق های مدیران وقت و برخوردهایشان، سنگ اندازی ها و گم شدن اسناد، برای حفظ جایگاه شورا و شهرداری چیزی نگفته ام.

وی تاکید کرد: ظرف مدت یک هفته اصلاحات و مستندات و هرآنچه از سال ۹۳ موجود است ارائه دهید تا زود تر گزارش تفریغ بودجه ۹۲ و ۹۳ به سرانجام برسد.

علوی در پایان درخواست کرد گزارش مالی ۹ ماهه ۹۵ نیز ارائه شود.