یادداشت بهنیا ثابت رفتار خطاب به استاندار گیلان:

لطفا عمق فاجعه سراوان را درک کنید

حرف تازه : بهنیا ثابت رفتار مدیر مسئول پایگاه خبری و تحلیلی حرف تازه با انتشار یادداشتی خطاب به استاندار گیلان خواستار پیگیری به مراتب جدی تر بحران زباله در سراوان شد. متن یادداشت به شرح ذیل است: به نام خالق هستی در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر اعتراض ساکنین سراوان به دفن زباله های شهر […]

حرف تازه : بهنیا ثابت رفتار مدیر مسئول پایگاه خبری و تحلیلی حرف تازه با انتشار یادداشتی خطاب به استاندار گیلان خواستار پیگیری به مراتب جدی تر بحران زباله در سراوان شد. متن یادداشت به شرح ذیل است:

به نام خالق هستی

در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر اعتراض ساکنین سراوان به دفن زباله های شهر رشت در این منطقه به گوش همه ما رسیده است.

سالهاست که زباله ها به این منطقه منتقل می شوند و لندفیل را به منشا انواع و اقسام آلودگی و بیماری تبدیل کرده اند. نگرانی های متفاوتی از سوی کارشناسان و مسئولان مطرح می شود و باز هم همان داستان ادامه پیدا می کند.

حالا کوهی از زباله در لندفیل سراوان انباشته شده است. بوی تعفن آور، انواع حشرات و حیوانات موذی فضایی غیر قابل تحمل به وجود آورده اند. صبوری مردم سراوان به پایان رسیده است و سمن های زیست محیطی نیز نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده اند.

مردم دیگر تحمل انباشت زباله در این منطقه را ندارند و احساس می شود برخی مسئولین رده بالای استان گیلان از جمله آقای استاندار هنوز آنطور که باید به عمق فاجعه پی نبرده اند. آقای دکتر نجفی! استاندار محترم گیلان رنجور شدن شما و ما و حتی هزاران جلسه و رصد کردن شرایط، برای مردم سراوان و گیلان، محیط زیست و زندگی سالم نمی شود.

آقای استاندار! خروجی ۲۰۰ جلسه شما از نگاه مردم در این زمینه چه بوده است؟ آیا شما به عنوان مقام عالی دولت در استان آنقدر توانایی ندارید که توجه دولت را به طور جدی به این بحران بزرگ (حداقل پس از ۲۰۰ جلسه) جلب کنید؟ آیا نمی توانید برای این بحران، راهکار علمی و اصولی حداقل مطابق با تجربیات سایر کشورها ارائه دهید؟ آیا نمی توانید برای چنین بحرانی، بودجه کافی به سمت استان سرازیر کنید؟ آیا سرعت اقدامات استانداری در این زمینه را مناسب می بینید که از شهرداری رشت خواستار تسریع امور می شوید؟

آقای استاندار! اگر به صورت علمی و با به کار گیری ماشین آلات و تجهیزات روز دنیا به دنبال حل بحران زباله نباشیم؛ روز به روز این بحران عمیق تر خواهد شد. انواع و اقسام بیماری ها گریبان هم استانی های ما را خواهد گرفت و آسیب های محیط زیستی هم تا سالیان سال قابل جبران نخواهد بود.

آقای استاندار! این شیرابه ها به کجا نفوذ می کند؟ آیا به منابع و سفره های آب زیر زمینی میرود؟ آب شرب مردم سراوان برای شما تا چه میزان اهمیت دارد؟ به خوبی می دانید چه تبعاتی در پی دارد؟ آیا گمان می کنید که آسیب های ناشی از انباشت وحشتناک زباله ها، در همان سراوان می ماند و روزی گریبان سایر شهرهای استان را نخواهد گرفت؟

آقای استاندار! این روزها در گروه های مختلف تلگرامی از انتقال موقتی زباله های رشت به انزلی و لاهیجان و لاکان می شنویم… حتی بر فرض که این کار همیشگی هم باشد؛ تا زمانی که بحران زباله در استان به طور ریشه ای حل نشود جز اینکه محیط زیست “سراوانی دیگر” را نابود کنیم کاری نکرده ایم!

آقای استاندار! تغییرات اساسی در راستای حل چنین بحران تاریخی، در حیطه اختیارات و توانایی های شهرداری و سازمان مدیریت پسماند و شوراها نیست و احتمالا شما این موارد را بهتر از ما می دانید که حتی تغییر محل دفن زباله نیاز به مجوزهای فراوانی دارد. امروز برای مردم استان ما یا حداقل برای شهروندانی مثل من، گزارش هفتگی از آمار بیکاری و صنعت و امثال آن از سوی شما جذابیت زیادی ندارد. اینکه از شهرداری بخواهید روند را تسریع کند هم هنر خاصی نیست! شاید امروز، افراد زیادی در این استان منتظر باشند تا سطح توانایی مدیریتی شما را در حل یک بحران اینچنینی بسنجند.

آقای استاندار! این بحران میراث سال های گذشته است. اما آیا شما هم قصد دارید این بحران را برای نسل های بعد به یادگار بگذارید؟ جلسات شما دردی را دوا نکرده است. جهادی و عملیاتی تر کار کنید. هرآنکه می شناسید و می تواند کمکی به حال و روز سراوان کند بیاورید و از او کمک بخواهید. دائما مصاحبه کنید. برادرانه از شما می خواهم از کنار این مساله حساس به سادگی و با مصاحبه های چند روز یکبار گذر نکنید. به ۲۰۰ جلسه ای که به زودی شاید به ۳۰۰ جلسه تبدیل شود هم دل خوش نکنید.

آقای استاندار! از تصفیه خانه شهرک صنعتی گفته اید و از بودجه ای برای احیای زرجوب و گوهر رود… شما بهتر می دانید نیازی به گفتن من نیست. آیا مشکل زرجوب و گوهررود رفع شده است؟ آیا حتی با به نتیجه رسیدن این موارد که البته خودشان از دغدغه های بزرگ شهر ما به شمار می روند باز هم می توان گفت درصد بالایی از مشکلات سراوان و زباله استان گیلان و آلودگی های ناشی از آن رفع شده است؟

آقای استاندار! نه تفکیک زباله از مبدا در این استان به خوبی فرهنگ سازی شده است و نه زباله سوزها ظرفیت کافی در برابر ۶۰۰ یا ۷۰۰ تن زباله روزانه را دارند. آیا بهتر نیست به جای محول کردن این موضوع به مدیر یک سازمان شهرداری، خودتان بیش از پیش دست به کار شوید؟

آقای استاندار! لطفا لطفا و لطفا عمق فاجعه سراوان را درک کنید ؛ جلسات شما دردی را دوا نکرده است… ما همگی باید جوابگوی بیماری ها و آسیب های زیست محیطی سراوان و سراوان ها باشیم… از شما می خواهم شخصا این موضوع را در اولویت اول کاری خود قرار دهید و یکبار برای همیشه گیلان را از بحران زباله نجات دهید…

آقای استاندار! نسل بعد از من و شما حق داشتن طبیعت زیبا، هوای پاک و آب آشامیدنی سالم دارد… همین لحظه هم برای حل بحران سراوان دیر شده است. لطفا کاری ماندگار به یادگار بگذارید…

بهنیا ثابت رفتار
مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی حرف تازه