نگاهی به واکنش های دومین اسکار فرهادی این بار با فروشنده/ انوشه انصاری و فیروز نادری هم ترامپ را محکوم کردند

لذت دوچندان دومین اسکار با محکوم کردن ترامپ

حرف تازه – انتظارها به سر رسید و اصغر فرهادی برای دومین بار برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان آکادمی اسکار شد. اسکاری که امسال به خاطر رئیس جمهور آمریکا و فرمان جنجال برانگیزش بیش از سال های گذشته سیاسی و با حواشی زیادی همراه بود. بعد از اعلام “فروشنده” به عنوان برنده جایزه اسکار […]

حرف تازه – انتظارها به سر رسید و اصغر فرهادی برای دومین بار برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان آکادمی اسکار شد. اسکاری که امسال به خاطر رئیس جمهور آمریکا و فرمان جنجال برانگیزش بیش از سال های گذشته سیاسی و با حواشی زیادی همراه بود.

بعد از اعلام “فروشنده” به عنوان برنده جایزه اسکار واکنش های هنرمندان، ورزشکاران و شخصیت های سیاسی کشور به این اتفاق در شبکه های مجازی آغاز شد. از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان تا علی دایی به این خبر خوشحال کننده واکنش نشان دادند.

**محمد جواد ظریف در صفحه توییت خود نوشت:

به بازیگران عوامل فیلم فروشنده برای دریافت اسکار و ایستادن در مقابل ممنوعیت ورود مسلمانان ( به آمریکا) افتخار می‌کنیم. ایرانیان هزاران سال است که جلوه گاه فرهنگ و تمدن اند.

 

توئیت ظریف در خصوص دریافت اسکار فیلم فروشنده

**اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور موفقیت فیلم “فروشنده” در مراسم اسکار را به اصغر فرهادی این طور تبریک گفت:

«به آقای فرهادی هنرمند خوب کشورمان و عوامل و دست اندرکاران فیلم فروشنده که دیشب موفق شدند در ایالات متحده آمریکا جایزه اسکار را برای دومین بار دریافت کند تبریک می گویم.»

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: «به دو جهت؛ هم به کارهنری ارزشمندی که ارایه دادند و هم به جهت اقدام بسیار صحیح و ارزشمندی که انجام دادند و برای دفاع از ملت شان در مقابل یک حرکت ضد انسانی و غیراصولی در آمریکا حضور پیدا نکردند.»

**حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی هم در پیامی نوشت: 

بسمه تعالی

جناب آقای اصغر فرهادی
سفیر توانا و زبان گویای فرهنگ و تمدن ایران اسلامی
در آستانه بهار و نوروز باز هم سینمای ایران پیام‌آور شادی شد برای مردمان سرزمین خورشید و باز هم پیچید در شهرمان آواز شادمانی.

این موفقیت تاریخی و بزرگ موجی از شادی و شور آفرید در همه دل‌هایی که در گوشه‌گوشه جهان زنده‌اند هنوز به عشق.

اسکاری شدن دوباره سینمای پرافتخارمان مبارک باد بر مردم ایران.

و مبارک باد بر شما که شایسته این شکوه‌اید. شاد باش و همیشه شاد باش که:

هم ظریفی، هم حریفی، هم چراغی، هم شراب

هم جهانی، هم نهانی، هم عیانی، شاد باش

حجت‌الله ایوبی

** پرویز پرستویی بازیگر سینما هم در اینستاگرامش با انتشار عکسی از فرهادی نوشت: 

 تبریک به اصغر فرهادی وعوامل فیلم فروشنده، مردم و سینمای ایران این دومین اسکاراصغر فرهادی است ، امیدوارم قدردانش باشیم.

تبریک پرویز پرستویی : این دومین اسکار فرهادی است؛ امیدوارم قدردانش باشیم

**محمد رضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی هم در نامه ای این موفقیت را این طور تبریک گفت:

«به‌ نام خالق زیبایی‌ها

فخر و مباهات دیگری، اوراق وَزین تاریخ سینمای ایران اسلامی را آذین بست.

اصغر فرهادی، بسانِ خیل عظیمی از فرهیختگان این آب و خاک، فارغ از جوایز و افتخاراتی که برای سرزمینش کسب کرده برای همیشه در قلوب تمام هموطنانش جایگاه ویژه‌ای دارد.

عِرق ملی با تکیه بر اندیشه زلال انسانی از فرهادی‌ها، تندیس‌های ماندگاری بر تارک هنر ملل آرمان‌خواه می‌سازد که هیچیک از خودبین‌ترین سیاست‌های سرکوبگرانه هم موفق به محو و امحای آن نخواهد شد.

آنچه باعث ماندگاری فرهادی می‌شود، نه بیش از یکصد جایزه و افتخارات بین‌المللی او نظیر دو جایزه اسکار ، که البته غرور برانگیزست، بلکه دوراندیشی، درایت، نجابت، شرافت و نگاه ملی، بلکه، بین‌المللی اوست که به انسان‌ها نه در قالب رنگ و نژاد که فراتر از آنها می‌نگرد و احترام می‌گذارد.

اصغر فرهادی عزیز، ماندگاریت را که همانا یادآور درد جاودانگی بشر است، از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نماییم و برایت سربلندی و عزت می‌طلبیم. امید که، بیرقی را که علیه پَلشتی‌های نژادپرستانه برافراشته‌ای، هرگز رنگ و روی زمین را نبیند.

بمان و بساز تا انسانیت ماندگار شود.»

**علی کریمی بازیکن پیشین تیم ملی ایران و پرسپولیس هم در اینستاگرامش نوشت:

«به امید افتخاری دیگر برای ایران و ایرانی و اصغر فرهادی عزیز»

**علی دایی هم با انتشار عکسی از اصغر فرهادی، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی در اینستاگرامش نوشت: 

«تبریک فراوان به اصغر فرهادی و مردم عزیز»

**رضا کیانیان هم با انتشار فیلمی از مراسم اسکار و لحظه اعلام نام فیلم فروشنده اصغر فرهادی در اینستاگرامش نوشت: 

«سینمای ایران معادلات جهان را به هم می ریزد!

تبریک به اصغر فرهادی….

تبریک به سینمای ایران…

تبریک به مردم ایران …

انوشه انصاری که به نمایندگی از اصغر فرهادی در مراسم اسکار حضور یافته بود با دریافت جایزه به نقل از فرهادی فرمان مهاجرتی ترامپ را محکوم کرد و گفت برای احترام به مردم کشورم در مراسم اسکار شرکت نکردم.»

**کریم باقری هم در اینستاگرامش نوشت:

«افتخاری دیگر برای سینمای ایران، تبریک فراوان به اصغر فرهادی و مردم ایران»

**دکتر محمد رضا عارف هم در اینستاگرامش نوشت:

«تبریک به جناب آقای فرهادی و همه هنرمندان و عوامل فیلم فروشنده که باعث درخشش مجدد نام ایران عزیز در جهان شدند و نشان دادند هنر ابزاری موثر برای دیپلماسی است»

** بهرام رادان هم با انتشار عکسی از اصغر فرهادی نوشت: 

«وچه کیفی دارد هموطن تو بود»

** رضا عطاران هم نوشت:

«….. و بالاخره یک خبر خوب، تبریک …..»

**وزارت امور خارجه آمریکا هم در صفحه تویتترش به اصغر فرهادی تبریک گفت:

«کسب اسکار بهترین فیلم_خارجی توسط”فروشنده” درمراسم جوایز اسکار را به آقای اصغر فرهادی،دست اندرکاران این فیلم و مردم ایران تبریک می‌گوییم.»

**رضا میرکریمی کارگردان سینمای هم به اصغر فرهادی تبریک گفت و نوشت:

از خواب بیدار می شوی و از اینکه
دوباره روزت را با خبری از تحقیر ، تنفر و تبعیض شروع نمی کنی خوشحالی ! بله امروز نوبت هنرنمایی فرهنگ اصیل و تمدن بزرگ ایران است ، روز برتری بلامنازع دیپلماسی فرهنگی در پاسخ به سیاست ورزان حسود و متکبر ، نفسی عمیق میکشی و از صمیم قلب میگویی:
صبح بخیر « ایران »
و سلام و درود به اصغر فرهادی و سینمای بلند آوازه ی میهن عزیز

۱۶۷۸۹۷۶۰_۹۲۹۳۸۱۳۵۳۸۳۱۸۰۹_۱۷۱۴۵۱۸۱۳۱۰۱۳۰۵۸۵۶۰_n

**لیلا حاتمی نوشت:

تبریک به اصغر فرهادی عزیز برای موفقیت فروشنده در اسکار ۲۰۱۷

**الهام حمیدی هم برای اصغر فرهادی و فیلم فروشنده نوشت:

حالا دیگر سینما هم دیپلماتی تاریخ ساز دارد
حس و حال اینکه شما مردمی که بهترین های دنیا لیاقت و حقتون هست خوشحال باشین وصف ناشدنیه ، اما ضمن تبریک برای کسب دومین بار جایزه اسکار به جناب اقای فرهادی ، باید به مردم ایران تبریک گفت که در هر زمینه و موضوعی اینقدر قهرمان پرور و پر استعداد هستند که هر وقت رهبران سیاسی جهان حرف زور بزنند ایرانی ها به هر مدلی با ظلم و زور مقابله می کنند ، اقای فرهادی جایزه هاتون تا سه نشه بازی نشه اما درود بر شرف و غیرتتان که از ایران و ایرانی همچون یه سرباز وطن و یک دیپلمات مجرب جنگیدی و دغاع کردید ، حالا تاریخ سینما هم به دیپلمات خود خواهد بالید تبریک ، غرور و خوشحالی برای فیلم فروشنده و عوامل آن بعنوان انتخاب بهترین فیلم خارجی زبان ۲۰۱۷

**لاله اسکندری نوشت:

تبریک به آقای فرهادی عزیز و همه عوامل خوب فیلم فروشنده ومردم دوستداشتنی ایران… تقسیم‌بندی جهان به ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی باعث ترس می‌شود؛ ترسی که توجیهی‌ است دروغین برای خشونت‌ها و جنگ‌ها؛ جنگ‌هایی که مانع بزرگی بوده‌اند برای رسیدن به دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده‌اند.

سینماگران می‌توانند با چرخش دوربین‌هایشان به مشترکات انسانی، کلیشه‌هایی که از ملیت‌ها و ادیان مختلف ساخته شده است را بشکنند و زمینه‌ همدلی و به دنبال آن همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند. همدلی چیزی‌ است که ما امروز بیشتر از هر زمان به آن نیازمندیم. (بخشی از بیانیه آقای فرهادی)

اصغر فرهادی

**محسن تنابنده در ایسنتاگرامش نوشت:

در وانفسایی که عده ای بدریش کمر به نابودی سینما بستند تو بی ریش والبته باریشه بی هیاهو  و جنجال بار دیگر بر قله نشاندیمان آخ که خندیدن به ریش آنها از این بالا چه کیفی دارد.

منبع: جی پلاس