باپيشنهاد رييس كميسيون برنامه و بودجه؛

لایحه سرمایه گذاری احداث شهر بازی قدس رشت مصوب شد

تی تی خبر (حرف تازه) :  صد و چهاردهمین جلسه کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت با حضور امیر حسین علوی، محمدحسین واثق کارگرنیا، رضا موسوی روزان، فاطمه شیرزاد، اسماعیل حاجی پور و محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت برگزار شد. در ابتدای جلسه لایحه بازسازی ساختمان قدیمی شهرداری رشت که سال گذشته […]

تی تی خبر (حرف تازه) :  صد و چهاردهمین جلسه کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت با حضور امیر حسین علوی، محمدحسین واثق کارگرنیا، رضا موسوی روزان، فاطمه شیرزاد، اسماعیل حاجی پور و محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت برگزار شد.

در ابتدای جلسه لایحه بازسازی ساختمان قدیمی شهرداری رشت که سال گذشته به شورا ارسال شده بود از سوی رئیس کمیسیون قرائت شد و به درخواست شهردار با جزییات بیشتر و با طرح نهایی مجددا بررسی خواهد شد.

در ادامه امیرحسین علوی با قرائت لایحه شهربازی رشت که در آن شهرداری خواستار انعقاد قرارداد با یک سرمایه گذار غیربومی به صورتB.O.L.T  به شرط اموال منقول به صورت ترک تشریفات بود، تصویب این لایحه را از اولویت های مهم شورا دانست و بر تصویب هرچه سریع تر آن تاکید کرد.

متین عاشوری مدیر دفتر سرمایه گذاری شهرداری رشت با بیان اینکه پس از ۲ بار برگزاری فراخوان هیچ سرمایه گذاری مراجعه نکرد گفت : مذاکراتی با سرمایه گذار شهر بازی روباز ملت و چند شهربازی سرپوشیده مشهد داشته باشیم که در جلسه کمیسیون کارشناسی و هیات عالی سرمایه گذاری هم حضور داشتند. با توجه به سرمایه گذاری ۶ میلیاردی در بخش عمرانی و ۳٫۵ میلیاردی در بخش تجهیزات که در مجموع معادل ۹٫۵ میلیارد است با در نظر گرفتن ده درصد سطح اشغال پارک برای فضای تجاری، irr به رقمی به مراتب کمتر از ۳۰ درصد می رسد و توجیه اقتصادی ندارد و نیاز به تعریف فضاهای تجاری دیگر وجود دارد.

بنا بر گفته عاشوری مباحث مربوط به پارک خانواده، پارکینگ و ممنوعیت قطع اشجار بدون مجوز شهرداری از دیگر مصوبات هیات عالی بوده است. در زمان بهره برداری، سرمایه گذار مبلغ ثابتی به صورت سالیانه به شهرداری پرداخت خواهد کرد که با توجه به نرخ تورم سالانه افزایشی در این رقم وجود دارد. ضمنا قرارداد به صورت B.O.L.T تعریف شده است و شهرداری رشت حتی در صورت باقی ماندن تجهیزات ۳٫۵ میلیاردی پس از پایان قرارداد مبلغی را پرداخت نخواهد کرد. سه دوره زمانی ۶ ساله پیشنهاد شده است.

فاطمه شیرزاد حمایت صریح خود را از مصوب شدن سریع این لایحه اعلام کرد و گفت : طولانی شدن این موضوع به نفع مردم نیست. انتظار داریم با توجه به روحیه جهادی که دارند هرچه سریعتر پروژه شهربازی را در چارچوب قانون به نتیجه برسانند. بعدها ما مورد سوال قرار خواهیم گرفت که چرا برای راه اندازی شهربازی شهرمان کاری نکردیم. کوتاهی ما در شورا و شهرداری قابل قبول نیست.

در حالیکه زمزمه مخالفت محمدحسین واثق کارگرنیا به گوش می رسید، اسماعیل حاجی پور ضمن موافقت با این لایحه تصریح کرد: شهردار جرات و جسارت خوبی دارد. هیچکس نمی تواند مدعی شود شهردار توان اجرایی ندارد. هرکس چنین چیزی بگوید ظلم و بی انصافی کرده است. ایراداتی هم دارد. اما ما جرات و جوانمردی داشته باشیم یکبار بگوییم ما ایراد داریم و مشکل از شورا است. مگر می شود با همه طرح ها مخالفت کرد؟ این درد این شهر است. این توهین به مردم است. اگر من با شهردار مشکل دارم نباید کار اجرایی را قفل کنم.

حاجی پور با بیان اینکه این رفتار خیانت است خاطر نشان کرد: با تمام وجود متاسفم. ما روی هرکاری دست می گذاریم چهار نفر هوچی گری می کنند و همه چیز به هم می ریزد. متاسفانه در این فضا برای انجام کار باید دنبال لابی باشیم. ای خدا ای پیغمبر این مغازه نیست این تجارت نیست. بزرگترین سود ما برای این کار فقط این است که مردم را شاد کنیم. ۳ سال است پارک را تعطیل کرده ایم. این رفتار ناجوانمردانه را کنار بگذاریم. این فرصت خدمت را خدا به ما داده است. مردم لطف کردند به ما رای دادند. من در روزهای اخیر بعضی اظهارات را شنیدم واقعا خجالت کشیدم. این کار را تمام کنید اینقدر معطل نکنید.

محمدحسین واثق کارگرنیا با اعلام اینکه من مخالف شهردار نیستم و با طرح مخالفم گفت: این پارک در بهترین نقطه شهر واقع است و از پرتجمع ترین مناطق شهر است. حتی دستگاه های متوسط هم در این پارک با استقبال خوبی مواجه خواهند شد. پیشنهاد بنده مطالعه دقیق تر است. رقم پرداختی سالانه سرمایه گذار رقم کمی است و بهتر است با این شرایط خودمان سرمایه گذاری کنیم. کارگرنیا در خصوص فضای سبز شهر بازی پارک قدس رشت و عدم نگهداری صحیح از آن انتقاداتی داشت.وی با بیان اینکه قرارداد ۲۷ ساله با سرمایه گذار قبلی هیچ سودی برای شهر در برنداشت خواستار مطالعات دقیق تر به منظور پیش گیری از اشتباهات مطالعاتی ادوار گذشته و قرادادهای کم سود شد.

در ادامه سید رضا موسوی روزان با تاکید بر اینکه باید دقت کنیم قرارداد مانند گذشته نشود گفت : ما باید نظارتمان را به درستی اعمال کنیم. زمان را به اندازه کافی از دست داده ایم بیش از این از دست ندهیم. سرمایه گذاران زیادی هم وارد میدان نشدند. باید سود سرمایه گذار را هم در نظر بگیریم.

امیرحسین علوی با بیان اینکه من هم در ابتدا نگرانی های آقای کارگرنیا را داشتم گفت : با مطالعات و پیگیری هایی که انجام شد مشخص شد اساسا این سرمایه گذاری، توجیه اقتصادی بالایی برای سرمایه گذار ندارد و سالهای طولانی برای بازگشت سرمایه زمان می برد. از منظر سرمایه گذار بازگشت سرمایه پایین است و نمی تواند با شرایط پیشنهادی ما کار کند. تفکر در سرمایه گذاری برای شهربازی متفاوت است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت پیشنهاد داد: با توجه به اینکه چنین سرمایه گذاری در دوره شش ساله اول بازدهی چندانی ندارد، شهرداری با پیشنهاد قیمت پایه موافقت نماید و برای هرسال افزایش مبلغ اجاره تعیین شده و پس از دوره سرمایه گذاری شش ساله اول مبلغ اجاره رشد قابل توجهی یابد.

دکتر ثابت قدم نیز انجام یک مطالعه درست در این پروژه را بسیار با اهمیت دانست و اظهار کرد : مطالعه این پروژه در گذشته توسط افرادی صورت گرفته است که الفبای حوزه سرمایه گذاری را نمی دانسته اند. در طول این مدت گاهی اطلاعات نادرست به مشاور ارائه شده است. زمین ۱۴ هزار متری را ۱۸ هزار متر عنوان کرده اند. چند سال شهرداری سرگردان این موضوعات شده است؟ وقت مردم را با ایرادهای نادرست نگیریم.

در نهایت پس از مباحثه و تبادل نظر، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر به این لایحه مطابق پیشنهاد امیرحسین علوی ۴ رای موافق دادند.
امیرحسین علوی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت گفت: با مدل پیشنهادی شهرداری به صورت B.O.L.T و تعیین نرخ رشد سالانه و نرخ رشد دوره ۵ تا ۶ ساله پس از مطالعات هیات عالی سرمایه گذاری، قرارداد با سرمایه گذار مربوطه به عنوان مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه اعلام و به صحن علنی شورا جهت بررسی ارسال می شود.

رئیس کمیسیون همچنین برای بازدید میدانی از نحوه عملکرد سرمایه گذار فوق در پارک ملت مشهد، از اعضای کمیسیون خواست تا یک سفر به مشهد داشته باشند.

تامین هزینه های انتخاباتی آخرین لایجه مورد بررسی در جلسه سه شنبه شب کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری رشت بود که واکنش های متفاوتی را به همراه داشت. لایحه ای که به گفته دکتر ثابت قدم با پیشنهاد آقای محمدعلی رفیعی نوده با مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان وارد کمیسیون برنامه و بودجه شد و این رقم واکنش های متفاوتی را به همراه داشت و در نهایت اسماعیل حاجی پور با توجه به میزان کمک های ادوار گذشته خواستار کاهش این مبلغ شد و رقم ۸۰ میلیون تومان را پیشنهاد داد که نهایتا این پیشنهاد با ۴ رای موافق و ۱ رای مخالف به تصویب رسید.

امیر حسین علوی ختم جلسه را اعلام کرد.