آیا شهرداری رشت حقیقتا توانایی تحقق 1200 میلیارد تومان را دارد؟

لایحه بودجه ۹۶ شهرداری رشت؛ واقعی یا غیر واقعی؟

حرف تازه – در روزهای اخیر لایحه بودجه سال ۹۶ شهرداری رشت با رقمی حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان تقدیم شورای اسلامی شهر رشت شده است. این در حالی است که سال گذشته بخش عمده ای از بودجه ۸۵۰ میلیارد تومانی شهرداری رشت محقق نشده است. برخی افراد مطلع از احتمال تحقق حدود ۵۰ درصد از بودجه […]

حرف تازه – در روزهای اخیر لایحه بودجه سال ۹۶ شهرداری رشت با رقمی حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان تقدیم شورای اسلامی شهر رشت شده است. این در حالی است که سال گذشته بخش عمده ای از بودجه ۸۵۰ میلیارد تومانی شهرداری رشت محقق نشده است. برخی افراد مطلع از احتمال تحقق حدود ۵۰ درصد از بودجه ۹۵ تا پایان سال می گویند در شرایطی که شخص شهردار همچنان معتقد است علی رغم اینکه تمام بودجه محقق نمی شود اما آنچه محقق خواهد شد رقمی به مراتب بیش از ۵۰ درصد خواهد بود.

با تمام این تفاسیر و با در نظر گرفتن تمام این اعداد و ارقام باید گفت بودجه محقق شده شهرداری رشت در سال ۹۵ رقمی بین ۴۰۰ تا ۵۵۰ خواهد بود و با تخفیف شاید ۶۰۰ میلیارد تومان را هم بتوان عددی منطقی دانست! هر عددی بیش از این بسیار خوش بینانه و هر عددی کمتر از این محدوده، بسیار بدبینانه به نظر می رسد. 

شنیده ها از راهروهای شورا حاکی از آن است به جز دو یا سه نفر (که حدس زدن اسامی این اعضا کار سختی به نظر نمی رسد) مابقی اعضای شورا بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی را بودجه ای غیر واقعی می دانند. برخی از مخالفین بودجه ۱۲۰۰ میلیاردی معتقدند باید بودجه حداکثر بین ۸۵۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان بسته شود و برخی دیگر  ۶۰۰ میلیارد تومان را عدد واقع بینانه می دانند. البته برخی اعضا هرچند تحقق این بودجه را سخت می دانند اما بودجه بالا را به عنوان عاملی برای تحرک و پویایی بیشتر مجموعه شهرداری می بینند.

با نگاهی به عدد تقریبی بودجه محقق شده در سال ۹۵ ، به راحتی می توان دلیل دغدغه اکثریت اعضای شورا در غیر واقعی دانستن بودجه ۹۶ را دریافت. اینکه با گردش ایام، یک شبه و به یکباره در گذر از آخرین شب زمستان ۹۵ به اولین روز بهار ۹۶ چه اتفاق زمینی یا فرازمینی قرار است رخ دهد که منابع درامدی شهرداری رشت دو چندان شود سوالی است که باید از شهردار و برخی اعضای شورا پرسید. سوالی که امیدواریم پاسخ آن را فرد دیگری به جز شهردار و اعضای شورا ننویسد و مستقیما همین افراد، راهکارهای ایجاد درامد زایی و ایجاد درامدهای پایدار را که در سال ۹۶ مدنظر دارند معرفی کنند تا در صورت کارامد بودن، این شیوه ها را به عنوان الگویی خاص از مدیریت شهری به سایر کلانشهر های کشور صادر کنیم!