قوانین جدید برای اخذ ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۱ چگونه است؟

ارز مسافرتی پولی است که در بیشتر مناطق دنیا آن را به عنوان ارز می‌شناسند و قبول می کنند. این ارز در اصل شامل یورو، پوند و دلار است که تفاوتی ندارد شما به کجا سفر می کنید. مقصدتان یک روستا در قزاقستان است یا قرار است خود را به نیویورک آمریکا برسانید. در هر حال با داشتن یکی از این سه ارز نامبرده شده، مشکلات شما در زمان سفر مرتفع شده و با هیچ مسئله آزاردهنده ای روبرو نخواهید شد.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، تصور می‌ کنیم که شما قصد انجام سفر خارج از کشور را دارید و به یکی از سه ارز بالا نیازمند هستید. برای این منظور بانک مرکزی برای مسافرانی که قصد دارند خود را به کشور های خارج از ایران برساند یک بار در سال ارز مسافرتی را با یک نرخ ریالی کمتر از نرخ موجود در بازار اختصاص می ‌دهد. مسافران باید برای گرفتن ارز، با داشتن بلیط مسافرتی به یکی از شعبه های بانک مرکزی مراجعه کرده که در آن این مبلغ مشخص ارز ارائه می‌شود و سپس مبلغ اختصاص داده شده را دریافت کنند.

 تغییرات روند دریافت ارز در سال ۱۴۰۰

تا پیش از این تاریخ هر شخص با ارائه کارت ملی اجازه داشت تا سقف ۲۰۰۰ ارز مسافرتی از صرافی ها تهیه کند. اما از ابتدای آذر ماه سال ۱۴۰۰ این رقم به ۲۲۰۰ یورو افزایش پیدا کرد. در کنار آن نیز شرایط و مدارک لازم برای اختصاص یافتن ارز سهمیه ای تغییر کرد. بر اساس گزارش هایی که از صرافی ‌ها به بانک مرکزی رسید، عمده مدارکی که متقاضیان باید برای دریافت ارز مسافرتی ارائه می‌کردند شامل پاسپورت، ویزا برای کشور های دریافت کننده ویزا، رسید پرداخت شده عوارض خروج از کشور، اصل بلیط هواپیمای مهر شده توسط آژانس هواپیمایی مورد نظر، کارت ملی هوشمند، خط موبایلی که به نام فرد متقاضی است در کنار کارت بانکی که به نام وی خریداری شده و همچنین نشانی کامل و کد پستی ده رقمی بوده است.

دریافت ارز

بعد از آن بازار ارز شاهد به وجود آمدن صف های طولانی در مقابل صرافی ها بود که دلیل آن اختصاص یافتن یک سهمیه مشخص ارزی به هر کارت ملی و اختلاف قیمت ایجاد شده مابین ارز در بازار آزاد و صرافی ها بود. به همین دلیل دولت برای در دست گرفتن تحولات بازار و مدیریت آن، اخلالگران ارزی را دستگیر کرده و حساب آنان را مسدود کرد و در ادامه برای خرید و فروش ارز یک مالیات قرارداد. ضمن اینکه بعد از بازدید رئیس کل بانک مرکزی از برخی از صرافی ها، وعده راه اندازی یک سامانه آنلاین برای اختصاص یافتن ارز مسافرتی نیز شکل گرفت.

 شرایط لازم برای دریافت ارز مسافرتی

برای دریافت ارز مسافرتی حتماً باید سن شما بالای ۱۲ سال باشد. ناگفته نماند که از این مبلغ ارز تنها سالی یکبار به شما تخصیص داده می ‌شود و تنها مسافرانی که از فرودگاه شهرهای اصفهان، شیراز، امام خمینی تهران، تبریز، اهواز و ارومیه قصد خروج از کشور را داشته باشند، می ‌توانند از این ارز استفاده کنند.

 مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی

برای دریافت ارز مسافرتی شما به کپی و اصل بلیط هواپیمایی که به کشور مقصد تهیه کرده‌اید به همراه مهر آژانس مسافرتی نیاز دارید. در کنار آن باید حتما اصل و کپی گذرنامه و ویزا را نیز ارائه کنید. البته قابل ذکر است که اگر برای سفر خود به کشور مقصد ویزا نیاز ندارید، برای اخذ ارز مسافرتی ارائه آن الزامی نیست. اصل کارت ملی به همراه خط موبایلی که به نام فرد متقاضی است بعلاوه کارت بانکی این فرد، اصل رسید واریزی مبلغ عوارض خروج از کشور، کدپستی ۱۰ رقمی و نشانی کامل همگی از مواردی هستند که برای اخذ ارز مسافرتی لازم خواهید داشت. بعد از آن باید فرم درخواست این ارز را در بانک که به صورت آنلاین ارائه می شود تکمیل کنید، معادل ریالی ارز دریافتی را پرداخت کنید و بعد از تحویل رسید، ارز را بگیرید.

ارز مسافرتی

 سهمیه در نظر گرفته شده برای ارز مسافرتی ۱۴۰۱

در دی ماه سال ۱۴۰۰ نرخ ارز کم شد و دلیل آن نوسانات ارز بود. بر اساس بخشنامه ای که بانک مرکزی ایران منتشر کرد بیشترین میزانی که شرکت های صرافی اجازه فروش ارز مسافرتی را داشتند یک بار در سال تا سقف مقرر و برای کشور های نیازمند ویزا به صورت هوایی ۲۰۰۰ یو، برای کشور هایی که به ویزا نیاز نداشتند به صورت هوایی ۳۰۰۰ یورو و برای مسافران زمینی، ریلی و دریایی ۳۰۰ یورو یا معادل این مبلغ برای سایر ارزها، در نظر گرفته شد.

ناگفته نماند که مسافرین بر اساس آخرین به روز رسانی بخشنامه بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱ همگی باید برای دریافت ارز مسافرتی بالای ۱۸ سال سن داشته باشند. بعد از این نیز در عرض مدت کوتاهی سرفصل های ارائه ارز کاهش یافتند که با اعلام بانک مرکزی بر مبنای درخواست برخی از صرافی ها به علت تعداد کم متقاضیان، سرفصل های اصلی به عهده بانک مرکزی گذاشته شد اما صرافی ها باید همچنان خدمات عمده ارزی مانند ارزهای دانشجویی، ارز مسافرتی و در کل نیاز های ارزی مردم جامعه را پاسخگو باشند.

سامانه آنلاین خرید ارز مسافرتی

در ابتدای اسفند ماه سال ۱۴۰۰ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری بازار ارزی یک سامانه برخط را راه اندازی کرد که در آن ارز مسافرتی ارائه می شد و دیگر نیازی نبود تا متقاضیان برای دریافت ارز مدت زمان زیادی را در صف های طولانی بگذرانند. تنها لازم بود تا افراد متقاضی در سامانه مورد نظر با ارائه مستندات و مدارک مورد نیاز و بارگذاری کردن آنها، ضمن اینکه به صرافی منتخب ارجاع داده می ‌شوند ارز مسافرتی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

ارز مسافرتی

بعد از آن صرافی نام برده شده بعد از انجام بررسی های لازم و احراز هویت اشخاص متقاضی، پیامکی حاوی زمان مراجعه به صرافی برای دریافت ارز را ارسال می کند. متقاضیان به راحتی می‌توانند به سامانه برخط بازار به نشانی my.ice.ir و یا دانلود اپلیکیشنی که برای این سامانه در نظر گرفته شده و با مراجعه به سایت بازار ارزی به نشانی ice.ir دریافت آن ممکن است، به راحتی ارز مسافرتی را خریداری کنند. ناگفته نماند که به زودی امکان خرید و دسترسی به ارزهای دیگر شامل ارز دانشجویی و غیره نیز ممکن خواهد بود.

کلام آخر

در حال حاضر تهیه ارز مسافرتی تنها از طریق سامانه خرید ارز امکان پذیر است. البته این سامانه تنها راه دسترسی شما به ارز مورد نظر نیست و همچنان مراجعه حضوری مردم به صرافی ها و بانک ها برای تهیه ارز امکان پذیر است. در حال حاضر ۴۸ صرافی در سراسر کشور آماده ارائه خدمات و فروش ارز ‌مسافرتی هستند. البته استفاده کردن از سامانه آنلاین به شما این امکان را می دهد که در مدت زمانی کوتاه و صرفاً با بارگذاری کردن مستندات و اطلاعات مورد نیاز ارز مورد نظر خود را در بازه زمانی کمتر از ۵ دقیقه دریافت کنید. این سامانه سبب شد تا واسطه های فروش ارز مسافرتی از بین بروند و سرعت ارائه خدمات با افزایش چشمگیری روبرو شود.