نمایشگاه هفته بدون دخانیات افتتاح شد؛

قلیان ها، گلدان شدند

تی تی خبر (حرف تازه) : نمایشگاه هفته بدون دخانیات در پارک توحید گلسار رشت افتتاح شد. در این برنامه دکتر ثابت قدم شهردار رشت ، فاطمه شیرزاد رییس کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری، سرهنگ اخوان از معاونت ناجا و دکتر شاهکویی دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از جمله چهره های شاخص […]

تی تی خبر (حرف تازه) : نمایشگاه هفته بدون دخانیات در پارک توحید گلسار رشت افتتاح شد.

در این برنامه دکتر ثابت قدم شهردار رشت ، فاطمه شیرزاد رییس کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری، سرهنگ اخوان از معاونت ناجا و دکتر شاهکویی دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از جمله چهره های شاخص حاضر در مراسم افتتاحیه بودند. علاوه بر این چهره ها چندین و چند تن از مدیران شهری و سایر نهاد های مرتبط حضور داشتند.

طیبه بینا مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری رشت افزایش سطح آگاهی، مشاوره ترک سیگار و مشارکت های مردمی را از اهداف و برنامه های این نمایشگاه عنوان کرد وبا اشاره به مضرات قلیان آن را به مراتب خطرناک تر از سیگار دانست و گفت : نیاز به تعامل و همکاری بیشتر دستگاه ها و برداشتن قدم های موثرتر در این زمینه احساس می شود.

دکتر محمد علی ثابت قدم در مراسم افتتاحیه به موضوع مصرف بالای مواد دخانی در رشت به عنوان قطب اصلی تولید سیگار کشور اشاره کرد و گفت : لزوما اینطور نیست که بزرگترین تولید کننده که منافع مالی از تولید دخانیات دارد، بزرگترین مصرف کننده باشد. وی به افعانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده تریاک اشاره کرد و گفت : افغانستان بزرگترین مصرف کننده تریاک نیست.

وی همچنین سرانه ورزشی رشت را پایین دانست و با اشاره به ساخت ۵ پارک و در دست ساخت بودن ۶ پارک دیگر در سال جاری، از مسئولین ورزش خواست تا اراضی موجود را تبدیل به فضای ورزشی نمایند. دکتر ثابت قدم همچنین از آمادگی شهرداری در مسابقات ورزشی محلی با اهدای جوایز خبر داد و گفت : برگزاری چنین مسابقاتی نیاز به ورزشگاه های بزرگ ندارد. باید با برگزاری مداوم مسابقات دومیدانی و دوچرخه سواری و همایش های پیاده روی این برنامه ها ملکه ذهن شوند.

شهردار رشت به موضوع کشیدن سیگار در پارک ها و فضاهای تفریحی هم اشاره کرد و گفت : تا چه زمان می توان با نصب تابلوها و کمک نگهبانان مانع از سیگار کشیدن افراد در پارک ها شد؟ معتقدیم این موضوع باید در ذهن شهروندان حل شود. همانطور که شهروندان در دوضلع دیگر فضاهای شهری یعنی محل سکونت و محل فعالیت کمتر به دنبال مصرف دخانیات می روند که البته همین فرهنگ نیازمند ترویج و تقویت است.

دکتر ثابت قدم کم شدن یک نفر سیگاری را هم مفید دانست و تصریح کرد: ما در تابستان مرکز معتادان متجاهر را افتتاح می کنیم. وی همچنین از نقش سرای محلات در اجتماعی شدن این افراد و کم شدن احتمال بازگشت به مصرف مواد دخانی و مخدر گفت.

فاطمه شیرزاد با تاکید بر مقوله ورزش در ابتدای سخنان خود گفت : با تمام اقدامات خوبی که در دولت های مختلف پس از انقلاب اسلامی صورت گرفته است همچنان در زمینه فضاهای ورزشی به فضاهای بیشتری نیاز مندیم که شورای شهر و شهرداری رشت عزمشان را در این خصوص جزم کرده اند.

رییس کمیسیون بهداشت شورا با ابراز امیدوارم از ادامه توسعه فضاهای سبز و پارک ها در حاشیه شهر افزود : مراکز دخانی رو به افزایشند و این هشداری برای مسئولین مربوطه به شمار می رود.  پیشنهاد میدهم اداره کل ورزش و جوانان وارد عمل شود و با سرای محلات تفاهم نامه همکاری امضا کند و شیرینی این اقدام را تقدیم مردم کند.

شیرزاد بار دیگر بر شعار قلیان ها به گلدان تبدیل شودند تاکید کرد و به مختصری از اقدامات حوزه بهداشت و سلامت مدیریت شهری در سال جاری اشاره کرد.

دکتر محمد حسین شاهکویی نیز با اشاره به مضرات سیگار از مسئولین دعوت به مشارکت بیشتر در این خصوص کرد و در بخشی از سخنانش گفت : تا عملی در کار نباشد اتفاق مثبتی رخ نمی دهد.

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان رویکرد دولت و رییس جمهور را مبتنی بر مشارکت مردمی دانست و افزود : بنده به عنوان نماینده دولت آمادگی کامل جهت مشارکت با مدیریت شهری در این زمینه دارم و امیدوارم خداوند ما را در این راه ثابت قدم نگه دارد.

در انتهای این مراسم تفاهم نامه همکاری میان شهرداری رشت و معاونت اجتماعی ناجا امضاء شد و مسئولین از غرفه ها بازدید کردند.
۲۰۱۶۰۵۲۸_۱۲۱۷۴۳
۲۰۱۶۰۵۲۸_۱۲۲۵۲۱
۲۰۱۶۰۵۲۸_۱۲۲۱۱۲
۲۰۱۶۰۵۲۸_۱۲۲۵۵۳۲۰۱۶۰۵۲۸_۱۲۲۵۵۶۲۰۱۶۰۵۲۸_۱۲۲۹۵۵