در گفتگوی پیمان بازدیدی با حرف تازه مطرح شد؛

قصد ورود به انتخابات ندارم / فعلا حضور فعالان اجتماعی در انتخابات آسیب است

حرف تازه : پیمان بازدیدی صحبت های مبنی بر حضورش در انتخابات آتی شورای اسلامی شهر رشت را تکذیب کرد. پیمان بازدیدی در گفتگو با حرف تازه با بیان اینکه احزاب سیاسی برای اهداف خاص سیاسی تشکیل می شوند و افرادی را برای رسیدن به جایگاه ها و اهداف سیاسی معرفی می کنند گفت: فعالان اجتماعی […]

حرف تازه : پیمان بازدیدی صحبت های مبنی بر حضورش در انتخابات آتی شورای اسلامی شهر رشت را تکذیب کرد.

پیمان بازدیدی در گفتگو با حرف تازه با بیان اینکه احزاب سیاسی برای اهداف خاص سیاسی تشکیل می شوند و افرادی را برای رسیدن به جایگاه ها و اهداف سیاسی معرفی می کنند گفت: فعالان اجتماعی گروه های اجتماعی هستند که بر اساس اساسنامه به فعالیت خود می پردازند و اهداف اجتماعی را دنبال می کنند. فعالان اجتماعی عمدتا شناسنامه دار هستند و مجوز گرفته اند و مشغول به فعالیت اجتماعی در راستای اهداف عام المنفعه هستند. ما نباید هر فعالیت اجتماعی را در راستای رسیدن به اهداف سیاسی بدانیم.

مدیر عامل موسسه محیط زیستی سرزمین ایده آل ما افزود: فعالان محیط زیستی به دنبال منافع مادی یا شخصی نیستند. منافع گروهی مدنظر است. سرزمین ایده آل ما هم یک گروه منسجم و عملگرا است.

وی با اشاره به اینکه ورود موسسه ای مثل سرزمین ایده آل ما به مباحث انتخاباتی آسیب است تصریح کرد: هیچ وقت به دنبال حاشیه سازی و جناح بندی نبوده ایم و گروه ما هیچ گاه در مسائل سیاسی ورود نکرده است. اگر اشخاصی هم شرکت داشته اند نظر شخصی آنها بوده است. شخص می تواند فعالیت سیاسی کند اما گروه باید از جناح بندی و فعالیت سیاسی دوری کند. اگر مجموعه ای مثل سرزمین ایده آل ما به مسائل جناحی و سیاسی ورود کند دچار آسیب می شود. این آسیب اعتماد مردم را از بین می برد. مردم به این نوع فعالیت اعتماد کرده اند.

پیمان بازدیدی در ادامه گفت : این سرمایه اجتماعی که شکل گرفته است حیف است که به سمت دیگری سوق داده شود و اعتماد مردم را خدشه دار کند. گروهی می تواند موفق باشد که اعتماد مردم را به دست بیاورد و آن را حفظ کند.

مدیر عامل موسسه محیط زیستی سرزمین ایده آل ما با بیان اینکه متاسفانه در سالهای گذشته افرادی در فعالیت های اجتماعی شرکت کردند که پشت پرده آن اهداف سیاسی بود اظهار داشت: افرادی بعد از جلب اعتماد مردم در فعالیت های اجتماعی به سمت فعالیت های سیاسی رفتند که منجر به آسیب دیدن گروه های اجتماعی شد.

وی افزود: ما الگوی جدیدی از مشارکت مردمی در شهر رشت به وجود آوردیم و طبیف عظیمی از مردم و جوانان رشت به ما اعتماد کردند و در فعالیت های ما مشارکت کردند. هیچوقت برای اهداف شخصی سعی نمی کنیم این اعتماد را به سمت دیگری هدایت کنیم.

پیمان بازدیدی به شعارهای همیشگی گروهش تاکید کرد و گفت: ما تمام تلاشمان این است که در اهدافی که مد نظر داریم به موفقیت برسیم که همان شهر ایده آل ما، سرزمین ایده آل ما، طبیعت ایده آل ما و جامعه ایده آل ما است. برای رسیدن به این شعار ها نیازمند مشارکت مردمی در سطح بسیار بالایی هستیم.

وی با انتقاد از اینکه رسانه ملی توجه چندانی به سمن ها ندارد ادامه داد : درنتیجه مردم به درستی نمی دانند سمن ها از چه جایگاه اجتماعی و مدنی برخوردارند. سمن ها از رسانه های قوی برخوردار نبودند و این موضوعات شاید ضعف سمن ها بوده است و شاید هم بخشی از آن ضعف دولت ها بوده است.

مدیر عامل موسسه محیط زیستی سرزمین ایده آل ما با اعلام اینکه عضویت یک فعال اجتماعی در پارلمان شهری عیب نیست و ایرادی ندارد و در بسیاری از کشورهای دنیا رخ می دهد به بیان اعتقاد شخصی خود از این موضوع پرداخت و گفت: فعلا به دلیل آن که ماهیت اصلی گروه های مردم نهاد برای مردم مشخص نیست زود است چنین اتفاقی در ایران رخ دهد. اتفاقا چقدر خوب است که فعالین اجتماعی در این عرصه مدیریت شهری ورود کنند و فعالین اجتماعی به قدری قوی عمل کنند که در پارلمان شهری کاندیدا و عضو شوند.

پیمان بازدیدی تصریح کرد: شورای اسلامی یک شهر، سمن نیست اما عملکردی شبیه به سازمان های مردم نهاد را دارد. متخصصینی که منتخب مردم هستند در کنار هم قرار می گیرند و خرد جمعی شکل می گیرد تا توسعه یک شهر به درستی صورت بگیرد. چقدر خوب بود که فعالین اجتماعی نسبت به فعالین سیاسی حضور پررنگ تری در این عرصه داشتند؛ اما فعلا آسیب است.

وی گفت: معتقدم ورود هر فعال اجتماعی به این عرصه هم به خود فرد هم به جامعه آسیب می رساند. باز هم تاکید می کنم که هنوز به طور کامل تفکیک نشده است که فعال اجتماعی چه کسی است و فعال سیاسی چه کسی است و در نتیجه ما باید تلاش کنیم که خودمان را اثبات کنیم و مردم به ما اعتماد بیشتری داشته باشند و به همین سادگی نمی توان به آن درجه از اعتماد رسید. باید تلاش بسیاری داشت.

بازدیدی با اشاره به مشارکت عظیم مردم در خصوص پاکسازی و احیای تالاب عینک رشت خاطر نشان کرد : در حوزه اجتماعی عملکردها در سالهای اخیر آنچنان شفاف نبود به دلیل آنکه رسانه ها آنچنان پوشش نمی دادند. خواسته من این است که رسانه ها بیشتر به این فعالیت ها بپردازند. اتفاقی که در تالاب عینک رشت افتاد اگر در کشور دیگری رخ می داد در بوق و کرنا می کردند و روی آن به عنوان یک افتخار ملی مانور می دادند. اما این اتفاق در رشت رخ نداد چون رسانه ای به آن شکل در کنار ما نبود.

وی با بیان اینکه اتفاقی که در تالاب عینک رخ داد صرفا بحث تالاب نبود بلکه مشارکت مردم بسیار ارزشمند بود افزود: اگر این اعتماد ادامه داشته باشد مطمئن باشید بحث رودخانه های زرجوب و گوهررود هم حل خواهد شد.

مدیر عامل موسسه محیط زیستی سرزمین ایده آل ما گفت: در شهر رشت تعداد افرادی که دغدغه مند محیط زیست هستند بسیار اندکند و حالا این موج شکل گرفته است پس باید به درستی هدایت شود و این اعتماد باقی بماند تا بتوانیم به سطوح بالاتری در رفع مشکلات محیط زیستی این شهر و این استان برسیم.

بازدیدی در پایان با اعلام اینکه آمار های نگران کننده ای به گوش می رسد تصریح کرد: بالاترین آمار سرطان و آلودگی های محیط زیستی را داریم و این موارد محیط زیستی زمانی حل می شود که مشارکت مردم با نهاد های مردمی بیشتر شود تا در کنار نهاد های دولتی قرار بگیرند و به اتفاق هم مشکلات محیط زیستی را حل نمایند. اینها در کنار هم به موفقیت می رسند. باز هم همان تالاب عینک را مثال میزنم. ما سه ماه تنها بودیم و برای احیای تالاب تلاش می کردیم اما وقتی دولتی ها در کنار ما قرار گرفتند و همدل و همصدا شدیم و کار را ادامه دادیم این نتیجه زیبا به دست آمد و همچنان هم این تعامل ادامه دارد و هیچکس هم قرار نیست کار را به نام خودش بزند.