علیرضا سحرخیز عضو ارشد جبهه اصلاحات گیلان:

قانون حجاب ورود لجام گسیخته به زندگی مردم است | رعایت حجاب در کشورهای حاشیه خلیج فارس به چه شکل است؟ | با رواق فشار نمی توان فرهنگ را نهادینه کرد

علیرضا سحرخیز عضو ارشد جبهه اصلاحات گیلان در گفتگویی ضمن انتقاد از قانون عفاف و حجاب، اظهار داشت: قانون حجاب ورود لجام گسیخته به زندگی مردم است.

به گزارش اختصاصی قلم آزاد، هفته گذشته پس از انتشار مصاحبه‌ یکی از پایگاه‌های خبری گیلان با «دکتر علیرضا سحرخیز» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و رئیس ستاد انتخاباتی جبهه اصلاحات گیلان، پرسش‌ها و مواردی در اذهان عمومی مطرح شد که جهت رفع ابهام و هرگونه سوءبرداشت در فضای مجازی، نسخه کامل این گفتگو در اختیار این پایگاه‌ خبری قرار گرفت.

به همین سبب جهت رعایت کامل امانتداری و تنویر افکار عمومی، نسخه‌ی کامل این مصاحبه منتشر خواهد شد:

علیرضا سحرخیز عضو ارشد جبهه اصلاحات گیلان، در گفتگویی ضمن بررسی علل پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری و نقش جبهه اصلاحات در این پیروزی، اظهار داشت: تصور می کنم دلایل متعددی در پیروزی آقای دکتر پزشکیان نقش داشتند. این پیروزی آغاز عصر نوین حکمرانی در کشور و نیل به یک حکمرانی مطلوب و نیل به استفاده صحیح از ظرفیت های شهروندان بوده است.

این حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در ادامه، خاطر نشان کرد: با این نگاه، اصلی ترین دلیل پذیرش دکتر پزشکیان از سوی حاکمیت، پذیرش تغییر گفتمان مردم و تلاش برای کم کردن فاصله بین حاکمیت و مردم بود و مورد پذیرش مردم نیز قرار گرفت.

سحرخیز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جریان اصلاح طلبی به عنوان یک بخش آوانگارد و پیشرو در پیگیری مطالبات مردمی، در برهه های مختلف در کنار مردم ایستاد و از زبان مردم با حاکمیت سخن راند، تصریح کرد: شیفت قدرت در قوه مجریه، به عنوان بخش عمده ای از حاکمیت، در کمتر از سه ماه، تقریبا از منتهی الیه جریان انقلابی به جریان اصلاح طلب صورت گرفت. این بار نیز نقش بارز و کلیدی در اقناع اکثریت خاموش و اکثریت مردد برای حضور در انتخابات را بازی کرد. از این حیث جریان اصلاح طلبی نقش محوری در ایجاد تشکیلات و ساختار و نظام رای برای آقای پزشکیان را بر عهده داشت.

معاون حقوقی حزب ندای ایرانیان در کشور همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص شائبه زاویه اصلاح طلبان با جیان انقلابی و رهبری، عنوان کرد: قطعا این موضوع را نمی پذیریم. به دوگانه های چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا و انقلابی و غیرانقلابی به آن مفهوم معتقد نیستم و اعتقاد دارم که باید به دنبال توسعه ایران باشیم. توسعه ایران اگر بر مدار صحیح خودش اداره شود طبیعتا رضایتمندی مردم را در پی دارد و رضایت مردم از نظام، تضامن بقای نظام جمهوری اسلامی برای تعالی و رسیدن به اهداف را در پی دارد.

علیرضا سحرخیز همچنین افزود: در درون جریان اصلاح طلبی، نیروهای معتقد به ولایت فقیه، گفتمان انقلاب اسلامی و حامی جمهوری اسلامی به شدت و به وفور وجود دارد. این بداخلاقی و بی اخلاقی است که در سال های اخیر برای برون راندن مجموعه اصلاح طلبی اینگونه مسائل را مطرح می کنند. این که جریان مقابل فکر کند چون اصلاح طلبان مثل ما فکر نمی کنند نظام و انقلاب و رهبری را قبول ندارند بی انصافی است.

رئیس ستاد انتخاباتی جبهه اصلاحات دکتر پزشکیان در گیلان، در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در جریان اصلاح طلبی، جانبازان، آزادگان، روحانیون و خانواده های شهدا نیز حضور دارند. جریان اصلاحات در کنار جریان اصولگرایی دو بال سیاسی نظام محسوب می شوند.

قانون حجاب ورود لجام گسیخته به زندگی مردم است

سحرخیز افزود: اگر بگویید گفتمان اصلاح طلبی گفتمان منطبق بر تعریف ساختارمند و آکادمیک گفتمان اصولگرایی و انقلابی نیست می گویم بله گفتمان اصلاح طلبی متفاوت است و نمونه آن قانون عفاف و حجاب است که اصلاح طلبان صریح نسبت به این قانون بد تذکر دادند. اینگونه مسائل دو قطبی سازی را تشدید می کند.

عضو ارشد جبهه اصلاحات گیلان همچنین در خصوص اتفاقات پس از انتخابات ۸۸، بیان داشت: در انتخابات ۸۸ تقلب نشد اما حتما تخلفاتی صورت گرفت. این پاسخ صریح به این سوال است. این که بگوییم حوادث سال ۸۸ زمینه ساز تسویه حساب های سیاسی شد پر بیراه نگفتیم. آقای احمدی نژاد خسران و خسارت گسترده ای به کشور وارد کرد. آقای احمدی نژاد کسانی که به او نقد داشتند را برنتابید. در سال های بعد دیدیم که فرقه های و جریان های انحرافی ضربه های سنگینی به کشور وارد کردند.

علیرضا سحرخیز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اتفاقات سال ۱۴۰۱، گفت: در یک حکمرانی مطلوب، شهروندان قانون مدار داریم و این شهروند ابزار و الزامات برونداد نقطه نظراتش را دارد. بنابراین در یک حکمرانی مطلوب نباید از نقد و انتقاد بهراسیم. در شرایطی که نظام و مردم ما دشمنان قسم خورده ای از منافقین و گروهک ها دارد که از غرب تغذیه می شوند نباید عرصه را برای خرابکاری این افراد مهیا کند.

سحرخیز با تاکید بر اینکه به عنوان یک حقوقدان و فعال سیاسی با زورآزمایی خیابانی و تجمعات غیرقانونی مخالفم، افزود: در یک تجمع صد یا هزار نفره طبیعی است که امکان حضور دو نفر از منافقین در جمع وجود دارد و شیطنت کنند و نباید با رفتارهایمان بهانه دست آنها بدهیم. اما اگر مولفه های حکمرانی را به درستی پیش ببریم اجازه رشد ضد انقلاب را نخواهیم داد.

معاون حقوقی حزب ندای ایرانیان در ادامه در خصوص انتصابات صورت گرفته در گیلان و نقش جبهه اصلاحات، عنوان کرد: در خصوص انتصاب دکتر حق شناس به عنوان استاندار گیلان معتقدم پس از سالها، شاهد حضور یک فرد توسعه گرا و تکنوکرات در گیلان هستیم که بر آموزه های اقتصادی تسلط دارد. نسبت به گیلان و ظرفیت ها و کمبودها شناخت دارد و می داند قصد انجام چه کاری دارد. دکتر حق شناس محصول اجماع نیروهای معتقد به گفتمان دکتر پزشکیان و نیروهای دلسوز انقلاب در گیلان است که در کنار مرحوم قهرمانی، مورد اجماع ترین استاندار در گیلان بوده است.

علیرضا سحرخیز در ادامه در خصوص نقش اصلاح طلبان در سایر انتصابات استانی، اظهار داشت: استاندار گیلان بارها تاکید کرده است که از نظرات همه صاحبنظران مدیریت استان استفاده خواهد کرد. این صاحبنظران اعم از جریانات سیاسی، ستادی، احزاب و گروه هایی مثل اندیشمندان، دانشمندان، روحانیون و… هستند. از این منظر جریان اصلاحات نیز همانند سایر جریانات، می تواند نظرات خود را بیان کند. هرچند بنده سخنگوی جبهه اصلاحات نیستم اما لیستی به دکتر حق شناس ارائه نداده اند.

عضو ارشد جبهه اصلاحات گیلان در بخش دیگری از این گفتگو، در مورد لیست احتمالی انتخابات شوراها، خاطرنشان کرد: بنده در انتخابات ریاست جمهوری مسئول ستاد انتخابات جبهه اصلاحات دکتر پزشکیان بوده ام اما پس از انتخابات، ستادی دایر نبوده است که بنده مسئولیتی داشته باشم. طبیعتا برای کمک به دولت مستقر و تبیین گفتمان اصلاح طلبی در شوراهای شهر و افزایش رضایتمندی شهروندان، ضرورت دارد در احزاب و گروه ها و جبهه اصلاحات با تحلیل و برنامه حضور پیدا کنیم.

سحرخیز در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بیشترین انتقادی که به قانون عفاف و حجاب وارد می شود ورود لجام گسیخته، به زندگی فردی مردم است که منجر به تشدید دو قطبی سازی می شود.

این وکیل پایه یک دادگستری در پایان اظهار داشت: قوانین و میزان رعایت حجاب در ترکیه، سنگاپور و کشورهای حاشیه خلیج فارس به چه شکل است؟ ما گاهی آدرس غلط می دهیم. آیا توانستیم حجاب را به عنوان یک ارزش به درستی تعریف کنیم؟ واژه نخ نمای کار فرهنگی با بودجه های چند ده میلیاردی، چه خروجی داشته است؟ با رواق فشار نمی توانیم فرهنگ را نهادینه کنیم. حجاب نیاز به یک کار فرهنگی جمعی دارد و دلسوزان نظام در برابر این قانون فکر عاجلی خواهند کرد. ضمن اینکه ضرورت دارد در یک کشور اسلامی، به بالاترین شکل ممکن حجاب در جامعه تبیین شود اما این کار با فشار و جبر نمی تواند انجام شود. این نظام و این کشور با آدم های این کشور هویت می گیرد. کمک کنیم کرامت انسانی در بالاترین سطح ممکن رعایت شود و قانون عفاف و حجاب اصلاح شود.