فهرست عجیب گزینه های شهرداری رشت

شورا از فهرست عجیب گزینه های شهرداری رشت رونمایی کرده است.

به گزارش اختصاصی حرف تازه، شورای شهر رشت همچنان درگیر مساله انتخاب شهردار است و پس از درگیری ها و دسته بندی های فراوان و شکایت های مختلف طی ماه های اخیر سرانجام شورای ششم موفق به برکناری سیدامیرحسین علوی شد؛ موفقیتی که البته فقط از لحاظ زورآزمایی موفقیت محسوب می شود و دستاوردی جز اتلاف وقت برای رشت و شهروندانش نداشته است. اکنون این شورا از فهرست عجیب گزینه های شهرداری رشت رونمایی کرده است.

گزینه غیربومی نخست ؛ حسین مرادی

یکی از گزینه های غیربومی شهرداری رشت، حسین مرادی است که در زمان قالیباف حدود سی ماه در راس شهرداری منطقه ۲۲ تهران بوده است. وی دارای مدرک دکتری مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف است و پیش از این یک انتخاب نافرجام به عنوان شهردار همدان داشته است. ماجرای گزینه شدن اشخاصی همچون مرادی تازگی ندارد و پیش از این نیز در ادوار مختلف غیربومی های فراوانی به عنوان گزینه شهرداری رشت معرفی شده اند. حافظه تاریخی مردم این شهر احتمالا هیچ گزینه غیربومی موفقی در راس شهرداری رشت را دست کم طی دو دهه اخیر به یاد ندارد اما حالا شورای شهر پس از مدتها اتلاف وقت ظاهرا باز هم قرار نیست گزینه ای کارامد و بومی را انتخاب کند تا شاید در زمان کمتری بتواند مشکلات را شناسایی و رفع کند و شهر را در مسیر توسعه قرار دهد؛ آن هم در شهری که میانگین عمر مدیریتی شهردارانش بسیار کمتر از میانگین کشوری است و فرصت کافی به مدیران داده نمی شود.

دیگر گزینه غیربومی ؛ رضا طاهری

رضا طاهری نیز همچون حسین مرادی تا همین چند روز قبل اسمی ناشناخته برای مردم رشت بود که به لطف تفکرات شورانشینان در شهری با ظرفیت کم نظیر نیروی انسانی، به عنوان یک غیربومی دیگر گزینه شهرداری رشت شد. رضا طاهری پیش از رشت سابقه ۱۵ سال حضور در راس شهرداری های مختلف را داشته است؛ اما در شهرهایی با جمعیت به مراتب کمتر از رشت و البته وضعیتی کاملا متفاوت. او در سگزآباد، آوج و بیدستان شهردار بوده است و حالا یکی از ۴ گزینه شهرداری رشت است. شاید دیگر نیاز نباشد بیش از این توضیحی داده شود و کارنامه دیگر گزینه غیربومی شهرداری رشت نیز کاملا مشخص است.

باید گفت احتمالا شورانشینان این دو گزینه غیربومی را بیشتر برای بازی های انتخاب شهردار معرفی کرده اند نه آنکه اعتقادی به موفقیت آنها در شهری مثل رشت داشته باشند.

گزینه بومی؛ سید مجتبی خدمت بین دانا

خدمت بین دانا از بدنه شهرداری است و سالها سابقه مدیریت و فعالیت در سطوح مختلف این مجموعه را داشته است. همین یک خط توضیح کافی است تا بدانیم او پیش نیازهای انتخاب به عنوان شهردار را بیش از دو گزینه غیربومی دارد. اما سوال این است اگر اعضای شورا به مجتبی خدمت بین دانا به عنوان شهردار رشت می توانند اعتماد کنند چرا پس از برکناری مجدد علوی، حتی به عنوان سرپرست شهرداری برای بار دوم به او رای ندادند؟ آیا بهتر نبود او از همان زمان در راس مجموعه قرار بگیرد تا زمان بیشتری برای پیشبرد اهدافش داشته باشد؟ تا چه زمانی شهر رشت و مردم این شهر باید تاوان تصمیمات اشتباه شورانشینان را بدهند و هیچ توجیه مناسبی برای آرا و تصمیماتشان نیابند.

گزینه آخر؛ رحیم شوقی

او را باید جدی ترین گزینه شهرداری رشت نامید. کسی که در سوابق خود معاونت فنی استانداری و همچنین معاونت عمرانی منطقه آزاد انزلی را دارد. رحیم شوقی طی سال های اخیر به عنوان گزینه شورا برای شهرداری رشت شناخته می شد. شوقی از لحاظ بومی بودن و سوابق مدیریتی سطح مناسب تری نسبت به سایرین دارد. اما در خصوص شوقی نیز این سوال مطرح می شود که اگر قرار بود امروز شورا به او رای اعتماد بدهد چرا همان دور قبل به جای سید امیرحسین علوی، به رحیم شوقی رای نداد تا گزینه مناسب از نگاه شورانشینان شهردار چهار ساله رشت شود؟ برادر رحیم شوقی یعنی فرهاد شوقی نیز عضو شورای چهارم رشت بوده است و همین موارد باعث شده تا نه تنها رحیم شوقی بلکه حتی برادر او نیز شناخت کافی از رشت و مشکلاتش داشته باشد.

با این تفاسیر به نظر می رسد مطرح شدن نام دو گزینه غیربومی چندان منطقی نباشد و خدمت بین دانا و شوقی گزینه های اصلی شهرداری رشت باشند اما اگر انتخابی غیرمنطقی از شورا دیدید تعجب نکنید. اینجا شورای شهر رشت است و قرار نیست تصمیمات از نظر شهروندان منطقی باشد! به خصوص آن که این روزها خبرهایی از دستگیری یکی از شورانشینان منتشر شده است و شاید چیدمان اعضا در غیاب او متفاوت باشد.