فقط یک درصد از مهاجران ایرانی میل به بازگشت دارند

بررسی‌ها نشان می‌دهد مهاجران ایرانی در کنار مهاجران عراقی کمترین تمایل و مهاجران عربستانی بیشترین تمایل برای بازگشت به کشور خود را دارند.

به گزارش حرف تازه به نقل از تجارت‌نیوز ، تب مهاجرت داغ است. هر کدام از مهاجران از طریقی اقدام به رفتن می‌کنند، یکی ویزای تحصیلی می‌گیرد، آن یکی ویزای کاری. برخی هم درخواست پناهندگی می‌دهند. مقصد و شیوه اقدام شاید یکی نباشد، اما قصدشان یکی است؛ رفتن از ایران.

در سال ۲۰۲۰ میلادی رتبه مهاجرفرستی ایران در میان ۲۳۲ کشور ۵۴ بود. در همان سال هم رتبه «دانشجوفرستی» ایران در میان ۲۴۱ کشور ۱۷ بود. این آمارها را اگر کنار داده‌های مهاجرتی دیگری بگذاریم، معنای دیگری می‌دهد.

تنها در کشور امریکا ۲۹ هزار ایرانی در بخش بهداشت و درمان در سال ۲۰۱۸ فعال بودند. همه این‌ها زنگ هشدار برای کمبود نیروی انسانی مهارت‌دیده، حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای را در کشور به صدا درآورده است.

به طور کلی، جمعیت ایرانیان در ۲۰ کشور با بیشترین ایرانی بر اساس آخرین داده‌ها، حدود ۲ میلیون و ۶۲ هزار نفر تخمین زده می‌شود. این‌ها داده‌هایی است که رصدخانه مهاجرت ایران منتشر کرده است. آن‌طور که این موسسه در سالنامه مهاجرتی گزارش داده میل چندانی به بازگشت هم ندارند.

مهاجرت صرفا راه بی‌بازگشت نیست. گاهی عوامل دافعه از کشورهای مبدأ رفع می‌شود و برخی از مهاجران برمی‌گردند. در برخی مواقع خبری از بهبود شرایط نیست اما مهاجران میل به بازگشت دارند. شرایط کشورهای مقصد نیز گاهی موجب بازگشت مهاجران به مبدا می‌شود.

در یک نگاه کلی می‌توان گفت برخی داوطلبانه به کشورهای مبدأ می‌گردند و برخی به صورت اجباری. برخی از مهاجران برای همیشه به کشور خود برمی‌گردند و برخی موقت. به هر جهت بازگشت آن‌ها می‌تواند فواید اقتصادی و غیراقتصادی برای کشورهای مبدأ داشته باشد. اما ایران چقدر از فواید بازگشت مهاجران خود بهره‌مند است؟ مهاجران ایرانی چقدر میل به بازگشت دارند؟


بیشترین و کمترین میل به مهاجرت/ منبع رصدخانه مهاجرت ایران

یک درصد از ایرانیان میل به بازگشت دارند

آنطور که در سالنامه مهاجرت ۱۴۰۱ آمده، چنانچه اتباع یا شهروندان یک کشور پس از یک دوره مهاجرت بین‌المللی به کشور دیگر مبدا خود برگردند و قصد داشته باشند حداقل یک سال اقامت داشته باشند، در زمره مهاجران بازگشتی قرار می‌گیرند.

بر اساس یافته‌های گالوپ از مصاحبه با ۶۴ هزار مهاجر در ۱۶۰ کشور طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸، میانگین میل به بازگشت در میان مهاجران جهان ۷ درصد است.

آنطور که این پیمایش نشان می‌دهد، تنها یک درصد از مهاجران ایرانی میل به بازگشت دارند. بر این اساس مهاجران ایرانی کمترین میزان تمایل به بازگشت را دارند.

به جز ایران مهاجران کشورهای قرقیزستان، عراق و بوسنی و هرزه گوین نیز کمترین میزان تمایل به بازگشت را داشتند. (یک درصد)
بررسی وضعیت میل به بازگشت مهاجران نشان می‌دهد که سهم تمایل به بازگشت مهاجران پاکستانی و فلسطینی از ایران بیشتر است. (۳ درصد)

بیشترین تمایل به بازگشت هم برای مهاجران عربستان، استرالیا، ترکیه، مالی، ایالات متحده امریکا و فرانسه ثبت شده است.