فر برقی بخریم یا گازی؟

بسیاری از افراد هنگام خرید فر با یک مسئله بزرگ با عنوان انتخاب بین فر برقی یا فر گازی روبه‌رو می‌شوند.

به گزارش حرف تازه ، استفاده از یک فر توکار یا به طور کلی فر باکیفیت باعث می‌شود تا در کنار صرفه‌جویی در زمان پخت و پز، غذاها و خوراکی‌ها را با پخت بهتری آماده کنید. البته موضوع به همین راحتی‌ها نیست و بسیاری از افراد هنگام خرید فر با یک مسئله بزرگ با عنوان انتخاب بین فر برقی یا فر گازی روبه‌رو می‌شوند. به همین دلیل در ادامه این مطلب از جوانب مختلفی به بررسی خصوصیات، مزایا و معایب هر یک از مدل‌ها خواهیم پرداخت.

فر برقی

فر برقی مدلی از فرهای رایج است که منبع انرژی و عملکرد را تماماً از انرژی برق دریافت می‌کند. انواع این فرها در مدل‌های توکار و مبله تولید می‌شوند. نحوه عملکرد این محصولات از طریق المنت‌های حرارتی تعبیه شده در آن‌ها است. به طور معمول یک یا چند المنت در بالا و پایین دستگاه قرار می‌گیرند و پخت و پز را به خوبی انجام می‌دهند.

میزان تشخیص گرما و حرارت برعهده ترموستات فر برقی است و گردش یا به جریان درآوردن این حرارت برعهده فن دستگاه می‌باشد. به این طریق امکان پخت یکنواخت به وجود می‌آید. البته نوع ساخت و منبع انرژی باعث ایجاد مزایا و معایب دیگری می‌شود که به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

مزایای فر برقی

مزایای فر برقی شامل موارد متعددی می‌شوند که هر یک به نحوی باعث جذب مصرف کنندگان به این محصولات می‌شوند.

  • حرارت بالا: فرهای برقی توکار از درجه حرارت بالایی برخوردار هستند و به دلخواه می‌توانید از درجه مورد نیاز استفاده کنید.

  • پخت و پز سریع: المنت‌های قوی و درجه حرارت بالای این محصول کمک می‌کند تا پختن غذا سریع‌تر انجام شود. در نتیجه حتی از این طریق میزان انرژی یا برق کمتری مصرف خواهد شد.

  • پخت یکنواخت و دقیق: تکنولوژی به کار گرفته در تولید فر برقی باعث پخت یکنواخت انواع غذاها و خوراکی‌ها می‌شود. در واقع فن موجود در آن حرارت را به صورت کامل در دستگاه پخش می‌کند و به‌طبع موجب پخت یکدست غذا می‌شود.

  • مناسب پختن شیرینی‌های خشک: در اغلب موارد فرهای برقی برای انواع پخت و پز خشک مثل شیرینی و نان بسیار مناسب هستند.

  • ایمنی بالا: برای استفاده از این فر توکار نیازی به انرژی گاز و لوله کشی نخواهد بود و تنها یک منبع برق مثل پریز کافی است. همچنین از طرفی قابلیت قفل کودک هم امنیت را در بسیاری از مدل‌ها افزایش داده است.

البته این عوامل تنها شامل مهمترین مزایای فر برقی می‌شوند و ویژگی‌های مثبت دیگری هم در خصوص آن وجود دارند.

معایب فر برقی

با وجود اینکه فرهای برقی از جوانب مختلفی پخت و پز آسان و سریع را حادث شده‌اند، اما از طرفی دیگر دارای برخی ایرادات ساده هستند که اطلاع از آن‌ها ضروری است.

  • هزینه‌های بیشتر: به طور کلی در ایران انرژی برق از انرژی گاز گران‌تر است. از این رو استفاده از فر برقی هزینه‌های بیشتری به همراه می‌آورد. البته با توجه به سرعت این دستگاه برای پخت، می‌توان گفت تفاوت چندانی وجود نخواهد داشت.

  • اندازه به نسبت کوچکتر: از آنجایی که فرهای برقی دارای عایق و دیواره‌های ضخیم هستند، فضای داخلی آن‌ها به نسبت کوچکتر است.

البته علاوه بر این موارد، در بعضی از معدود مدل‌ها پس از چند سال استفاده به تعویض المنت‌ها نیاز خواهد بود.

فر گازی

فر گازی نوعی از فرهای محبوب توکار است که منبع پخت و پز آن گاز شهری می‌باشد. البته شاید در بعضی از نمونه‌ها به یک اتصال برق برای فعال‌سازی لامپ و فن نیاز باشد اما در کل برای پخت غذا از انرژی گاز استفاده می‌کند.

نوع منبع انرژی فر گازی باعث ایجاد تمایز و ویژگی‌های خاصی شده است. برای مثال هزینه‌های استفاده از آن محدود هستند اما در مقابل همه برندها به تولید گسترده این مدل نپرداخته‌اند. البته همچنان نمونه‌های باکیفیتی از آن را می‌توان در میان مدل‌های متنوع فر توکار اخوان مشاهده کرد.

مزایای فر گازی

مزایای فر گازی شامل عوامل مهمی می‌شود که این فر را نسبت به سایر محصولات متمایز کرده است.

  • سرعت بالا در سرد یا گرم شدن: پس از روشن کردن فر گازی به سرعت محیط آن گرم می‌شود و پس از خاموش کردن به سرعت سرد خواهد شد.

  • مناسب پختن غذاهای مرطوب: منظور از غذاهای مرطوب زمانی است که نمی‌خواهید نوعی پخت و پز غذا یا شیرینی خشک تهیه کنید. این مدل در مقایسه با فر برقی فضا و محیط مرطوبی دارد و غذاها را خشک نمی‌کند.

  • هزینه‌های کمتر: همان‌طور که اشاره کردیم، به طور کلی هزینه‌های گاز شهری مناسب‌تر هستند و در نتیجه استفاده از فر گازی هزینه‌های کمتری را به دنبال خواهد داشت.

  • دوام و ماندگاری بالا: در مجموع ساختار و قطعات مورد استفاده در فر گازی ساده یا به نسبت محدود هستند. به همین دلیل احتمال کمی در خصوص خراب شدن آن‌ها وجود دارد و حتی هزینه تعمیرات این فر مناسب است. در نتیجه ماندگاری و دوام بالایی خواهند داشت.

با در نظر گرفتن این موارد و نوع آشپزی با فر گازی، می‌توان گفت برای خیلی از اشخاص گزینه به صرفه‌ای خواهد بود.

معایب فر گازی

فرهای گازی درست مانند هر محصول دیگری دارای تعدادی نقاط ضعف هستند که اطلاع از آن‌ها برای انتخاب و خرید ضروری است.

  • نیازمند به نگهداری صحیح: به دلیل استفاده از انرژی گاز در این محصول، هنگام پخت و پز باید نسبت مراقبت و نگهداری صحیح آگاه باشید.

  • یکنواختی کمتر: کنترل دما و پخش حرارت در فرهای گازی کمتر است و به همین دلیل در مقایسه با فر برقی یکنواختی پخت غذا کمتر خواهد بود.

علاوه بر این موارد، می‌توان گفت تنوع این محصولات نسبت به فر برقی کمتر است.

فر برقی بخریم یا گازی؟

انتخاب میان فر برقی و فر گازی یک انتخاب شخصی است که باید بر اساس بودجه، نوع آشپزی و ویژگی‌های مثبت و منفی هر مدل انجام شود. برای مثال اگر طرفدار پختن شیرینی‌های خشک هستید، فر برقی گزینه بهتری خواهد بود و اگر پخت مرطوب را ترجیح می‌دهید، مدل گازی برای شما انتخاب مناسب‌تری است.

همچنین می‌توانید با در نظر گرفتن هزینه برق و گاز، میزان توجه به مراقبت از محصول و سلیقه شخصی برای انتخاب از میان تنوع کم یا زیاد، درباره خرید فر برقی یا گازی تصمیم‌گیری مطمئنی را رقم بزنید.