در دیدار با مدیر کل آموزش و پرورش گیلان درخواست شد:

فروغ را به مدرسه فروغ بازگردانید

روز گذشته در دیدار رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت و مسئول بناهای میراثی شورا با مدیر کل جدید آموزش و پرورش گیلان،بر مرمت و احیای مدارس تاریخی رها شده در رشت به کمک مدیریت شهری و تغییر کاربری آن به مراکز فرهنگی تاکید گردید.

حرف تازه – روز گذشته در دیدار رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت و مسئول بناهای میراثی شورا با مدیر کل جدید آموزش و پرورش گیلان،بر مرمت و احیای مدارس تاریخی رها شده در رشت به کمک مدیریت شهری و تغییر کاربری آن به مراکز فرهنگی تاکید گردید.

مسئول بناهای میراثی در شورای شهر رشت در این دیدار خواستار توجه مدیر کل آموزش و پرورش به مرمت و احیای مدارس میراثی در سطح استان بویژه مرکز استان شد و تاکید کرد: این بناها هویت های فرهنگی شهر هستند و احیای آنها می تواند به توسعه فضاهای فرهنگی در شهر کمک نماید ولی متاسفانه این مدارس یا متروک شده اند و یا به بهانه نوسازی بطور کامل تخریب می شوند.
مهری شیرمحمدی با اشاره به انتشار گزارش وضعیت مدرسه دخترانه فروغ با قدمت بیش از ۱۰۰سال در خبرگزاری مهر و دیدار دکتر نوبخت از قدیمی ترین مدرسه دخترانه رشت، در دوسال پیش اظهار کرد: با وجود تاکید رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در این دیدار و قول تامین اعتبار مرمت مدرسه فروغ، متاسفانه هنوز هیچ طرح مدونی از سوی آموزش و پرورش به عنوان مالک مدرسه فروغ و اداره کل میراث فرهنگی گیلان، به سازمان برنامه و بودجه ارسال نشده است تا بر اساس آن برای احیای مدرسه فروغ تامین اعتبار گردد.
وی با اشاره به سلسله گزارش های منتشر شده در رسانه ها در زمینه مدرسه ای که سمبل آموزش های نوین دختران در رشت بود و مطالبات مردمی برای احیای مدرسه ای که فرهیختگان نامی زیادی را در خود پرورش داده، افزود: اگرچه اداره کل میراث فرهنگی گیلان سال گذشته مرمت سقف مدرسه را در دستور کار قرار داد، ولی اعتبار ناکافی این اداره موجب توقف پروژه مرمت مدرسه فروغ گردید.
مدیر سایت گیل مهر، به قانون برنامه ششم توسعه دولت اشاره نمود و تصریح کرد: هر اداره دولتی که مالک یک بنای ثبت شده میراثی است، موظف است در حفظ و مرمت بنا هزینه نماید.
شیرمحمدی خواستار پیگیری مدیر کل جدید آموزش و پرورش برای احیای بنایی شد که قدمت آن بیش از مدرسه پسرانه بهشتی (شاهپور) است و اضافه کرد: شادروان خمامی زاده مانع تخریب این مدرسه شد و مدرسه ای که دهه ۸۰ در فهرست بناهای میراثی کشور ثبت شده است، متاسفانه به عنوان انبار مستهلاکات آموزش و پرورش استفاده می شود.
مدیر کل آموزش و پرورش، بر حفظ چنین بنای ارزشمندی تاکید کرد و وعده داد احیای مدرسه فروغ را در اولویت های کاری خود قرار دهد.