حمایت «نوبخت» از یک اثر تاریخی؛

فروغ به مدرسه «فروغ» باز می‌گردد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با حضور در محوطه بنای مدرسه «فروغ» گفت: پیش از آغاز سال تحصیلی جدید، مدرسه «فروغ» مرمت شده و به فروغ و شکوه سابق خود باز خواهد گشت. در بازتاب گزارشی که خبرنـگار مهر از وضعیت بنای مدرسه «فروغ» منتشر کرد، همزمان با سالروز بعثت پیامبر اسلام(ص)، محمدباقر […]

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با حضور در محوطه بنای مدرسه «فروغ» گفت: پیش از آغاز سال تحصیلی جدید، مدرسه «فروغ» مرمت شده و به فروغ و شکوه سابق خود باز خواهد گشت.

در بازتاب گزارشی که خبرنـگار مهر از وضعیت بنای مدرسه «فروغ» منتشر کرد، همزمان با سالروز بعثت پیامبر اسلام(ص)، محمدباقر نوبخت به وعده خود عمل کرد و برای بازدید از بنای نخستین مدرسه دخترانه رشت، مدرسه «فروغ»، که در وضعیت نامناسبی قرار دارد، در محل این مدرسه حاضر شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با ورود به محوطه این بنای ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور بر توجه ضرب الاجلی برای رسیدگی به وضعیت بنای این مدرسه تاکید و اظهار کرد: این مدرسه، حافظه تاریخی بسیاری از بزرگان و دانش آموزان قدیمی رشت و استان گیلان است.

وی افزود: پس از مطالعه گزارشی که از سوی خبرگــزاری مــهر منتشر شد وعده کردم در اولین سفر به گیلان از وضعیت این مدرسه قدیمی و خاطره انگیز بازدید کنم تا با همکاری مسئولان مربوطه تصمیمات لازم برای جلوگیری از تخریب هر چه بیشتر این مدرسه را اتخاذ کنیم.

وی با تقدیر از خبرگــزاری مهر به عنوان رسانه ای که مشکلات استان و شهر رشت را بدین گونه منعکس می کند گفت: همه رسانه ها باید با انعکاس درست مشکلات، مسئولان را در رفع کم و کاستی ها و آنچه که از چشم مسئولان پنهان است، یاری کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: رسانه ها می توانند در شرایط مختلف یاری رسان مسئولان باشند اگرچه معمولا رسانه ها بر روی حوزه اقتصادی تمرکز بیشتری دارند اما توجه و تمرکز خبرگزاری مهر گیلان بر روی میراث فرهنگی این استان و شهر رشت قابل تقدیر است.

نوبخت تاکید کرد: تعلل برای احیا و مرمت بنای مدرسه «فروغ» جایز نیست و در کوتاهترین زمان ممکن، با ارائه طرح از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اعتبارات لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای بازسازی مدرسه تخصیص می یابد.

سخنگوی دولت با دریافت گزارشی اجمالی از سوی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در محوطه بنا حضور یافته بود،  تصریح کرد: برای مرمت بنای مدرسه «فروغ» از استادان ماهر به تشخیص سازمان میراث فرهنگی استفاده خواهد شد.

وی گفت: مرمت و احیای مدرسه «فروغ» فارغ از اینکه از سوی آموزش و پرورش که مالک مدرسه است، چه تصمیمی برای تغییر کاربری آن گرفته شود، انجام خواهد شد و در گام نخست، مرمت بنا اولویت دارد.

نوبخت افزود: پس از تکمیل مرمت و احیای بنا، تصمیم گیری لازم برای تبدیل این مدرسه به موزه آموزش و پرورش یا اتخاذ هر تصمیم دیگری می توان به رایزنی پرداخت اما هم اکنون مرمت و احیای بنای مدرسه «فروغ» در اولویت ما است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه ساخت یک مدرسه دیگر با نام «۱۷ شهریور» -که در محوطه مدرسه «فروغ» قرار دارد- می توانست در فضای دیگری باشد گفت: نامگذاری این مدرسه با عنوان «فروغ»  می توانست همچنان تداوم داشته باشد و مدرسه ای که در محوطه بنای مدرسه «فروغ» به تازگی ساخته شده است می‌توانست به همین عنوان نامگذاری شود.

وی تاکید کرد: نام بنای «فروغ»  همچنان زنده خواهد ماند و امیدوارم پیش از آغاز سال تحصیلی جدید، مدرسه «فروغ» مجددا بازسازی و به فروغ و شکوه سابق خود بازگردد.

در کوتاه ترین زمان، طرح احیا و مرمت مدرسه «فروغ» به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه می شود

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این بازدید با اشاره به اینکه بنای مدرسه نیازمند تعمیرات چندان زیادی نیست گفت: چارچوب بنا سالم است و با مرمت پنجره ها و سقف مدرسه و… مجددا مدرسه احیا می شود.

محمدحسن طالبیان افزود: وجود چنین بناهای تاریخی و میراثی باید به عنوان یک ثروت و ظرفیت برای شهرها محسوب شود و با توجه به اینکه رشت با وجود داشتن چنین بناهایی، از داشتن فضاهای موزه ای دچار کمبود است می توان برای تغییر کاربری مدرسه و تبدیل آن به موزه تصمیم گیری کرد.

وی به رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اطمینان خاطر داد در کوتاهترین زمان ممکن ظرف یک هفته آینده، کلیات طرح مرمت و بازسازی مدرسه «فروغ» را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه خواهد کرد.

در پایان این بازدید یک ساعته که در جمع برخی معلمان مدرسه و همینطور حضور مدیرکل آموزش و پرورش  و مدیرکل میراث فرهنگی گیلان انجام شد، سخنگوی دولت بر احیای بنای مدرسه تاکید مجدد کرد و از مجموعه خبرگزاری مهر به دلیل انعکاس وضعیت بنای مذکور تقدیر و تشکر کرد.