یادداشتی از پویا طوفانی؛

فرهنگ سازی، نیاز اساسی یک جامعه مدرن

پویا طوفانی – هدف از این یادداشت، فرهنگ زندگی در جامعه کنونی و معضلاتی است که اکنون با آن دست و پنجه نرم می کنیم‌ و باور به تغییرات آنها داریم. به شخصه زمانی به کشورهای جهان سومی اعتقاد پیدا کردم که به جای استفاده از تابلوی از سرعت خود بکاهید مجبور به استفاده از […]

پویا طوفانی – هدف از این یادداشت، فرهنگ زندگی در جامعه کنونی و معضلاتی است که اکنون با آن دست و پنجه نرم می کنیم‌ و باور به تغییرات آنها داریم.
به شخصه زمانی به کشورهای جهان سومی اعتقاد پیدا کردم که به جای استفاده از تابلوی از سرعت خود بکاهید مجبور به استفاده از سرعت گیر در خیابان ها شدیم. شاید با خود بگویید که پیشرفته ترین کشورها هم از سرعت گیرها برای احتیاط و امنیت استفاده می کنند. بله؛ اما نقش ((فرهنگ در جامعه)) زمانی معنادار می شود که بالاجبار ارتفاع سرعت گیر ها را تاحدی بالا بردیم تا شاید رانندگان عزیزمان بخاطر خودروهایشان هم که شده کمی سرعت خود را پایین بیاورند.
اگر بخواهیم نیم نگاهی به فرهنگ کشورهای پیشرفته و توسعه یافته دنیا بیندازیم خواهیم دید که اکنون در چه جایگاهی قرار داریم.
برای مثال در حال حاضر ابرقدرت های‌ دنیا در حال تحقیق بر روی جایگزین کردن پلاستیک های بازیافتی به جای پلاستیک های زباله هستند و این در حالی است که دغدغه کشور ما صرفا آموزش و فرهنگ سازی نریختن زباله در طبیعت است.
کشوری مثل ژاپن که ظرفیت های مناسبی برای دفن زباله ندارند سیستمی راه اندازی کرده اند تا بتوانند این زباله ها را به خاکستر تبدیل کنند اما در کشور ما در طبیعت بکر و فوق العاده سراوان به حدی زباله تدفین شده که تا کیلومتر ها بوی تعفن، مردم آن منطقه را درگیر و باعث بیماریهای زیادی شده است.
بدون شڪ فرهنگ سازی مناسب در هر زمینه ای، نیاز به آموزش های پایه و اساسی دارد،همان طور ڪه بعد از سالها توانستیم فرهنگ استفاده از ڪمربند ایمنی را در ڪشور خودمان جای بیندازیم باید در زمینه های دیگر هم از ظرفیت آموزش برای فرهنگ سازی ها استفاده ڪنیم‌.
البته ناگفته نماند تمدن ڪهن و قدمت دار کشور بزرگ ما ایران، از دیرباز تاکنون حرف های زیادی برای گفتن دارد اما با این حال به مرور زمان برخی فرهنگ های اشتباه وارد جامعه شد که جبران کردن آن ها نیاز به زمان و آموزش هایی خاص دارد،آموزش ها و فرهنگ سازی هایی که باید از همان دوران کودکی برای آن برنامه ریزی شده و در راستای ترویج آن از هر فرصتی استفاده کرد، چرا که فرهنگ های یک جامعه نشان از ماهیت یک شخص،شهر و یا حتی یک کشور دارد.

از این رو هر گاه خواستید بی اعتنا از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی عبور کنید یادتان باشد که شما می توانید اولین الگو برای فرزندان آینده تان باشید.همین آموزش کوچک شما شاید بتواند پیشرفتی مهم در راستای حرکت به سوی یک جامعه مدرن باشد.