مروری بر عملکرد 17 عضو شورای چهارم رشت؛ قسمت دوم :

فرانک پیشگر و دومینوی اساتید!

بهنیا ثابت رفتار : با گذشت حدود سه سال از عمر شورا، زمان قضاوت عملکرد اعضای شورای چهارم رشت فرا رسیده است. پرونده ای از اعضای شورای چهارم را در پایگاه خبری تحلیلی حرف تازه باز کرده ایم تا عملکرد یکایک اعضا را مورد بررسی قرار دهیم. در قسمت اول به سراغ دکتر رضا جمشیدی چناری رفتیم و در قسمت […]

بهنیا ثابت رفتار : با گذشت حدود سه سال از عمر شورا، زمان قضاوت عملکرد اعضای شورای چهارم رشت فرا رسیده است.

پرونده ای از اعضای شورای چهارم را در پایگاه خبری تحلیلی حرف تازه باز کرده ایم تا عملکرد یکایک اعضا را مورد بررسی قرار دهیم. در قسمت اول به سراغ دکتر رضا جمشیدی چناری رفتیم و در قسمت دوم قصد داریم عملکرد فرانک پیشگر را مرور کنیم:

نفر دوم : فرانک پیشگر

دانشجوی دکتری محیط زیست و شگفتی ساز انتخابات شورای چهارم رشت؛ فرانک پیشگر.

کمتر کسی گمان می کرد با حضور رقبای سرسختی که در انتخابات ۲۴ خرداد حضور داشتند فرانک پیشگر با بیش از ۱۵ هزار رای بتواند در رده دوم بایستد اما این اتفاق افتاد تا به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران پیشگر لقب شگفتی ساز انتخابات را به خود اختصاص دهد.

فرانک پیشگر همچون همسرش هدی پورغفار عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت بود و از سوی دیگر سال های زیادی را در رشت زندگی نکرده بود اما تصمیم گرفت در انتخابات اعلام حضور کند و تا پایان راه بجنگد و با اینکه انتظار نمی رفت از پایگاه رای اجتماعی بالایی در میان رشتی های اصیل برخوردار باشد اما در این راه عملکرد موفقی داشت و با کسب بیش از ۱۵ هزار رای به عنوان نزدیک ترین فرد به رضا جمشیدی در رده دوم ایستاد و با رای قاطع به جمع پانزده منتخب پارلمان شهری رشت راه یافت.

حضور پیشگر در شورای چهارم از دو منظر قابل بررسی بود. نخست آنکه حضور فرانک پیشگر و فاطمه شیرزاد سبب می شد تا در شورای چهارم پس از دو دوره مجددا بانوان توانمند به پارلمان شهری راه پیدا کنند و مورد دوم، با توجه به اینکه پیشگر دانشجوی دکتری محیط زیست بود انتظار می رفت در کمیسیون بهداشت و محیط زیست نظرات علمی و کارشناسی و به روز ارائه کند.

با گذشت زمان برخی ویژگی های شخصیتی مثبتی از جمله متانت و وقار از سوی فرانک پیشگر آشکار شد؛ اما شخصیت بیش از حد ساکت و کم اثر پیشگر گاهی سایه سنگینی بر ویژگی های مثبتش می انداخت. غیبت های نسبتا زیاد پیشگر در شورای چهارم نیز بر کم اثر بودن این بانوی دیپلمات می افزود.

شاید بزرگترین حاشیه و ابهام ایجاد شده در دوران عضویت پیشگر در شورا، به موضوع قطع درختان خیابان امام خمینی (ره) رشت برگردد که با واکنش های مختلفی از سوی اصحاب رسانه همراه شد و موضعی سوال برانگیز به نظر می رسید چرا که گفته می شد چندی پیش از آن در خصوص پروژه زیرگذر شهید رجایی امضای فرانک پیشگر که عضو کمیسیون ماده ۷ (قطع اشجار) نیز بود پای قطع حدود ۵۰ درخت موجود بوده است و یکی از ابهامات همیشگی در خصوص مواضع پیشگر سکوت در موضوع قطع اشجار پروژه شهید رجایی و نگرانی در پروژه بی آر تی در موضوعی مشترک یعنی قطع اشجار است. اظهارات پیشگر نیز به شفاف سازی موضوع کمک چندانی نکرد و از صحبت هایش اینطور برداشت می شد که تقدم و تاخر در قطع اشجار دغدغه او شده است نه قطع اشجار!

با اختصاص عناوینی مثل دیپلمات از سوی برخی رسانه ها به پیشگر، انتظارات از او بیشتر شد. انتظار می رفت فرانک پیشگر در برخی موارد عملکرد به مراتب پررنگ تر و اثرگذار تری داشته باشد؛ در مواردی همچون معضل سنبل آبی در تالاب عینک و یا آلودگی رودخانه های رشت که اتفاقا موضوع دوم از دغدغه های همیشگی این عضو شورا در مصاحبه هایش بوده است. سوالی که به وجود می آید این است که فرانک پیشگر چند مرتبه با سازمان حفاظت محیط زیست و معصومه ابتکار در خصوص معضلات زیست محیطی شهر رشت مکاتبه و یا جلسه ای داشته است؟ و تا چه حد در سفر رئیس جمهور به رشت، به وظیفه محیط زیستی خود در مقابل تالاب عینک و بحران سنبل آبی به عنوان یک عضو متخصص در کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا موفق و اثرگذار عمل کرده است؟ سوالاتی که اگر امروز پاسخی برای آن نیابیم قطعا آیندگان از ما خواهند پرسید و محکوم به سرافکنده شدن هستیم. چرا که در شورای چهارم متخصص محیط زیست داشتیم اما به اندازه کافی مطالبه گر نبودیم!

البته فرانک پیشگر در عین حال که گاهی کم پیدا و حتی کم اثر بوده است گاهی نیز رفتارهای دیپلماتیک مناسبی از خود نشان داده است. در زمان ثبت نام کاندیداها برای انتخابات مجلس دهم و در شرایطی که گمانه زنی هایی از ثبت نام وی از حوزه انتخابیه فومن و شفت به گوش می رسید در نهایت خود را متعهد به خدمت به مردم شهر رشت دانست و این تعهد را دلیل انصراف خود از انتخابات مجلس عنوان کرد. اتفاقی که به اعتقاد برخی از رسانه ها، کنایه ای به رضا جمشیدی بود اما با توجه به ارتباط نزدیک همسرش هدی پورغفار با رضا جمشیدی، این کنایه کمی دور از ذهن به نظر می رسد.

هدی پورغفار همسر فرانک پیشگر که چندی پیش از انتخابات مجلس دهم با حمایت های آشکار و پنهان رضا جمشیدی در انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان موفق به ورود به هیئت مدیره شده بود؛ چندی پس از آن که در انتخابات مجلس دهم ثبت نام کرد با همراهی رضا جمشیدی به فرمانداری فومن رفت و از ادامه رقابت انتخاباتی انصراف داد تا ضمن آنکه مهر تایید دیگری بر رابطه نزدیک پورغفار و جمشیدی زده شود این انصراف بخشی از مانور رسانه ای و نقشه راه انتخاباتی رضا جمشیدی چناری قلمداد شود.

هیئت رئیسه سال سوم شورای چهارم، پیشگر را به ریاست شورا نرساند اما خانم استاد از آن آزمون سخت سربلند بیرون آمد. پس از دوبار به حد نصاب نرسیدن جلسه و به تعویق افتادن این انتخاب، حضور دقیقه نودی رفیعی نوده در میان کاندیداهای تصدی پست ریاست سال سوم شورای چهارم معادلات را بر هم زد و در حالیکه یکی از اعضا به هر دو گروه قول رای داده بود! در نهایت به رفیعی رای داد تا رفیعی نوده ۸ بر ۷ پیشگر را پشت سر بگذارد.

پیشگر چهره سربلند این نبرد بود چرا که نشان داد به آرمان های طیف پایبند است. به اعتقاد برخی رسانه ها فرانک پیشگر به برخی از اعضای شورا درس مردانگی و پایبندی به حرف ها و آرمان ها را داد. از این روز می توان به عنوان نقطه عطف دوران عضویت پیشگر در شورای چهارم نام برد. روزی که پیشگر علی رغم عملکرد نه چندان چشمگیر در روزهای پیش از آن، تا حدودی اعتبار پیش از انتخابات را به دست آورد.

فرانک پیشگر با اینکه به شهردار شدن ثابت قدم رای نداده بود از همان ابتدا به دنبال تعاملات سازنده شهرداری و شورا بود و به ثبات در مدیریت شهری معتقد بود؛ هرچند مدتی به دنبال طرح سوال از شهردار بود اما همان زمان هم طرح سوال را از قبل طراحی شده برای برکناری ثابت قدم نمی دانست و نسبت به ارائه پاسخ های قانع کننده شهردار رشت به اعضای شورا ابراز امیدواری می کرد و در ادامه نشان داد به دنبال تغییرات پی در پی شهرداران رشت نیست اما به طور ثابت در جبهه موافقین و مخالفین قرار نمی گیرد که البته این یک ویژگی مثبت هم می تواند تلقی شود.

از پیشگر و همسرش هدی پورغفار همواره به عنوان یکی از نزدیک ترین افراد شورا به طیف رضا جمشیدی چناری نام برده می شود. شاید فرانک پیشگر بهتر از هر کسی می داند که با توجه به کاهش کرسی های شورای پنجم رشت و حضور چهره های سرشناس و اثرگذار در انتخابات، راه بسیار سختی را برای ورود مجدد به پارلمان شهری در پیش دارد. اما به نظر نمی رسد با روندی که در سه سال گذشته شاهد بوده ایم پیشگر، پورغفار و رضا جمشیدی به سادگی از انتخابات پنجم شورا در سال ۹۶ عبور کنند و هیچ کدام ثبت نام نکنند. احتمال داده می شود اگر فرانک پیشگر نتواند فضای انتخاباتی را کنترل کند و به دست بگیرد؛ دومینوی اتفاقات به کاندیدا شدن هدی پورغفار و اعلام حمایت جمشیدی و پیشگر از او منجر شود تا پشتوانه آرای نفرات اول و دوم شورای چهارم فضای انتخاباتی مناسبی را برای هدی پورغفار شکل دهد.

در صورت تحقق این احتمال و حضور هدی پورغفار در انتخابات آتی شورا می توان گفت این بار جمشیدی بازی برد-برد آغاز کرده است. چرا که در صورت رای آوردن پورغفار گزینه ای نزدیک به او به شورا می رود و در صورتی هم که پورغفار رای نیاورد جمشیدی ضمن آزمودن بخت طیف خود، خدشه چندانی به کارنامه انتخاباتی شخصی خود و رکورد شکنی ۲۰ هزار تایی و رای اول بودنش وارد نمی کند. اما هنوز در خصوص پیش بینی های اینچنینی بسیار زود است.

۰۴