یادداشتی از محمود باقری خطیبانی؛

غده سرطانی حادث و شهرداری که می خواهد لیست شورا ببندد؟!

محمود باقری خطیبانی – به میمنت و مبارکی،“گروه مردمی حامیان دکتر ثابت قدم، شهردار توانمند رشت که یک گروه خودجوش مردمی غیرسیاسی و فراگیر است و  از گفتمان عقلانیت و توسعه که در حال حاضر در عملکرد دکتر سیدمحمدعلی ثابت قدم، شهردار رشت تجلی یافته، حمایت می‌کند.“ اعلام موجودیت کرد. من وظیفه دارم این خبر […]

محمود باقری خطیبانی – به میمنت و مبارکی،گروه مردمی حامیان دکتر ثابت قدم، شهردار توانمند رشت که یک گروه خودجوش مردمی غیرسیاسی و فراگیر است و  از گفتمان عقلانیت و توسعه که در حال حاضر در عملکرد دکتر سیدمحمدعلی ثابت قدم، شهردار رشت تجلی یافته، حمایت می‌کند. اعلام موجودیت کرد. من وظیفه دارم این خبر مسرت بخش و استراتژیک را به آن دسته از اعضای شورا چهارم رشت که مفتخرند در لیست انتخاباتی اقای شهردار قرار بگیرند ، تبریک بگویم و احتمال دارد در صورت موفقیت این لیست ، مردم شاهد باشند که شورای پنجم کاملا در اختیار شهردار توسعه گرا و ثروتمند رشت باشد و یا اعضای شورا از مواهب تهاتر املاک ، معرفی پیمانکار ، انتصاب مدیران ، اعزام به سفرهای خارجی ، اخذ امکانات بیشتر برای بازسازی منازل! و تغییر اراضی دارای کاربری های آموزشی ، و تخفیفات لازم در کمیسیون ماده ۱۰۰ و … بهره مند شوند  و …!؟    

حوادث عجیب و غریبی در شهر در حال وقوع است . شهرداری که ولنگاری و بی انضباطی مالی و بی برنامگی و بهم ریختگی شهر ، ترویج بی اخلاقی در فضای اجتماعی و … زبانزد خاص و عام است با استفاده از ضعف شورایی که ظاهرا چندان به مردم فکر نمی کند و برخی آمده بودند تا مشکل خود و نه شهر را حل کنند و شاید در غیبت نظارت کافی مدنی و جمع آوری عده و عده از موقعیت اداری و اقتصادی شهرداری رشت ، فضا را آماده دیده و برای انتخابات شورای رشت برنامه ریزی می کند و برخی رانت خواران پروژه ای ، رسانه ای ، مدیران شهرداری که گفته می شود سرنوشت مشترکی با شهردار دارند و شاید دلالان شهرداری و … به کمک وی آمده و  تحت عنوان گروه حامیان برای شورای رشت لیست معرفی می کند.

اتفاقاتی که من به عنوان یک فردی با شناسه غیر حزبی در شهرم می بینم نسبت درستی با فعالیت و هویت حزبی ندارد و به ویژه نوع رفتاری را که از برخی از دوستان منتسب به اصلاحات و اصولگرا مشاهده نموده ام، نه تنها اطلاق فعالیت سیاسی به آنها مناسب نیست  بلکه شاید اعتبار بخشیدن به فرصت طلبانی است که هم باعث متضرر شدن اصالت فعالیت های سیاسی می شود و هم بستر نفوذ و تداوم آنان را در سیستم سیاسی و اجتماعی و فرهنگی واقتصادی شهر فراهم می کنند

هویت های سیاسی از مشخصات مهم و زمینه اصلی رفتار سیاسی بازیگران عرصه سیاست است که به طور معمول این امکان را فراهم می کند تا در رقابت های سیاسی، عمل گزینش و انتخاب با  سهولت و اعتماد بیشتری صورت پذیرد.  گروه های شاخص سیاسی بر اساس هویت های سیاسی از پیش شناخته شده خود ، دست به یارگیری و عمل سیاسی می زنند و فعالیتی انجام نمی دهند که چندان سنخیتی با هویت سیاسی آنان نداشته باشد؛ درواقع، افراد دارای هویت سیاسی روشن برای حفظ شانیت و هویت و اصالت اهداف و خطوط سیاسی خود نمی توانند در چند زمین بازی کنند و اگر چنین کنند پایگاه و اعتبار اجتماعی خود را از دست می دهند .

در این که برخی از تاکتیک های سیاسی این امکان را به کنشگران سیاسی می دهد تا با یارگیری از افراد جناح رقیب به تقویت موقعیت خود بپردازند، تردیدی نیست اما هیچ گاه هویت سیاسی شان تغییر نمی کند ، البته هویت سیاسی یک امر مطلق نیست و کنشگران سیاسی این حق را دارند تا در روند تاریخی فعالیت های خود، به تغییر مواضع و دیدگاه های شان دست زنند اما این تغییر در زمانی که قرار است مردم براساس مواضع و داوری های کنشگران ، رای دهند، نمی تواند از یک اصالت و ماهیت سیاسی برخوردار باشد.

موضوع این یادداشت هم خوب بودن یا بد بودن یک جناح و حزب و  گرایش سیاسی نیست . در میدان سیاست این مصالح سیاسی و منافع عمومی هستند که تعیین کننده ارجحیت یک جریان سیاسی می شوند و مردم براساس همین مصالح دست به انتخاب می زنند . نباید هویت های سیاسی را به عنوان یک ارزش مطلق داوری کرد اما این را نیز باید توجه نمود که تغییر مواضع و هویت شناخته شده سیاسی افراد آن هم در یک مدت کوتاه، نه تنها به شفافیت لازم در رقابت های سیاسی نخواهد انجامید بلکه مردم را نیز دچار سردرگمی خواهد کرد.

باید توجه کرد که تاکتیک های سیاسی زمانی می توانند کارایی داشته باشند که از شائبه فریب و زد و بندهای مادون مصالح عمومی به دور باشند. تاکتیک باید در خدمت استراتژی باشد و نه در مسیر مخالف آن. چنین رفتارهایی می توانند اعتماد عمومی را که سرمایه اصلی بازیگران سیاسی است به خطر اندازد.

شکی نیست که نتایج یک روند با ثبات سیاسی که می خواهد به مردم سالاری بیانجامد، شفافیت در عمل و جلب اعتماد عمومی ، یک اصل غیرقابل چانه زنی است. نباید با هر هدفی به تخریب این اصل مهم دست زد حتی اگر آن هدف موفقیت در عرصه ای به نام انتخابات باشد

بزرگ ترین خطری که یک جریان سیاسی را تهدید می کند بی اصولی و در افتادن به وادی فرصت طلبی است که اصطلاح مناسب تر آن «ابن الوقتی» است . گروه های سیاسی نباید اجازه دهند که هم خصلت اپورتونیستی در تشکیلاتشان رشد کند و هم این که افراد فُرصت طلب در میانشان جا بگیرند . فُرصت طلبی  به عنوان مزمن ترین و خطرناک ترین بیماری روانی و سیاسی نه تنها بنیاد اخلاقی خودفُرصت طلب هارا نابود می کند بلکه بر پیکر جامعه و روند کارکرد و مکانیزم آن نیز ضربه های وارد می آورد و روابط درست مردم را بر پایه زد و بند های غیر اخلاقی و غیر انسانی بنیان می نهد و

اولا به مانند گذشته و  به عنوان یک دوست هشدار می دهم به دوستان اصلاح طلب و اصولگرایی که با شهردار فرصت طلب رشت نشستند و منافع شهروندان را وجه المصالحه برخی از منافع زودگذر قراردادند و لابی و مذاکره کردند تا غده سرطانی حادث که پروژه آن از یکسال قبل توسط شهردار رشت کلید زده شد در آستانه انتخابات، اعلام موجودیت کند. معتقدم ظهور حادث محصول هم بی عملی دو گروه عمده سیاسی و هم فرصت طلبی شهردار است . خیلی ناپسند است که جریانات سیاسی برای جبران بی عملی و ناکارامدی خود در سازمان دهی هواداران و تامین مطالبات مردم با افرادی که فاقد هویت سیاسی روشن و عموما بر مبنای منافع ، حرکت می کنند ، پیوند بخورند و دارای سرنوشت مشترک شوند. مردم فریب شعار های خیرخواهانه فُرصت طلبان را با هر ماهیت و شعاری،  باور نخواهند کرد .

ثانیا مخاطب بعدی من فرهیختگان، بزرگان و شخصیت ها ، روحانیان، بازاریان ، دانشجویان، پزشکان،  جوانان، معلمان ، هنرمندان و دیگر اقشار گرانقدری هستند که در این شهر زندگی می کنند  و می دانم که بهتر از هر کسی هم از وضعیت سیاسی شهر باخبرند و نیز  از مشکلات فراوان بهداشت و زیست محیطی ، ترافیک و حمل و نقل، آسفالت ، پروژه های عمرانی ، وضعیت زرجوب و گوهر رود، فاضلاب و … آگاهی دارند. به این عزیزان عرض می کنم که مراقب چهره های ظاهر الصلاح باشند و براساس شناخت از میزان تعهد و مسئولیت پذیری و صداقت افراد ، پذیرای آنان شوند و سکان مدیریت شورا با به آنان بسپارند.

ثالثا روی سخنم با نهادهای محترم اجرایی و نظارتی و امنیتی است. با عنایت به توانایی لجستیکی شهردار رشت در تامین تبلیغات، واگذاری اماکن تبلیغی ، قدرت رسانه ای و ایجاد موج کاذب در بین مردم، دادن امتیازات متفاوت و در اختیار شهردار همانند خانه هایی که قولنامه ای ساخته شده اند و حاشیه نشینانی که از خدمات شهری بی بهره و قول استخدام و … بر روند سالم انتخابات ، اختلال ایجاد نماید . از سوی دیگر ، تصویر شورایی که دست ساخت شهردار رشت باشد ، نیز دیدنی خواهد بود و می شود پیش بینی کرد که چه مفاسدی دامن شهر و شهروندان را خواهد گرفت .  پیشگیری ، مهم تر از اقدام است !.  

دوستان عزیز ، نخستین گام در مسیر پیروزی و ساختن زندگی انسانی و آینده پرامید برای مردم شهرمان ، شناخت و افشای چهره های فُرصت طلب و طرد آنان است . نگذارند چهره های بدنام و فرصت طلب بار دیگر به پای قدرت دیگری آویخته و به منافع مردم خسارت وارد آورند .  

انتشار یادداشت های دریافتی الزاما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت آشنایی مخاطبان با فضای روز مدیریت شهری رشت منتشر می شود. مسئولیت یادداشت ها بر عهده نگارنده مطلب است.