غایبان شاخص رشت در انتخابات مجلس یازدهم چه کسانی هستند؟

در حالی که ثبت نام کاندیداهای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی روز شنبه به پایان رسید نگاهی به شاخص ترین چهره های غایب در انتخابات مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه رشت خواهیم داشت.

اختصاصی حرف تازه – در حالی که ثبت نام کاندیداهای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی روز شنبه به پایان رسید نگاهی به شاخص ترین چهره های غایب در انتخابات مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه رشت خواهیم داشت.

۱-نظرعلی علیزاده: علیزاده سابقه ۱۶ سال فرماندهی سپاه در ۱۰ شهر گیلان را در کارنامه خود ثبت کرده است. این چهره شاخص اصولگرا، جانشینی سپاه قدس استان گیلان، فرماندهی سپاه گیلان، جانشینی سپاه گیلان، معاون هماهنگ کننده سپاه گیلان، فرماندهی سپاه پاسداران شهرستانهای لاهیجان و سیاهکل، فومن و شفت، تالش و رضوانشهر، آستانه اشرفیه، جانشین سپاه رودبار و قائم مقام سپاه پاسداران شهرستانهای رودسر و املش گوشه ای از سوابقش به شمار می رود. نظرعلی علیزاده که سابقه حضور در انتخابات حوزه انتخابیه رشت را نیز دارد این بار از حوزه انتخابیه رودسر ثبت نام کرده است.

۲-سید امیرحسین علوی: او پیش از حضور در شورای شهر رشت با فعالیت های اقتصادی در شرکت روگاگستر شناخته شد. سپس دو دوره متوالی در ادوار چهارم و پنجم به پارلمان محلی راه یافت. علوی که تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه گیلان ادامه داده بود در دوره پنجم شورا بدون حضور در لیست های انتخاباتی آرای قابل ملاحظه ای کسب کرد و سپس دو سال پیاپی به ریاست شورا دست یافت. از مدتها قبل زمزمه حضور او در انتخابات مجلس به گوش می رسید اما سرانجام لجبازی های شورانشینان مانع از استعفای به موقع او شد تا علوی به غایب بزرگ انتخابات اسفند ماه تبدیل شود. 

۳-مظفر نامدار: او با ۵ دوره حضور در انتخابات مجلس یکی از رکوردداران این امر در حوزه انتخابیه رشت به شمار می رود. مظفر نامدار در ادوار سوم، چهارم، هشتم، نهم و دهم در انتخابات حضور داشته و آرای قابل ملاحظه ای نیز کسب کرده است اما موفق به پیروزی در انتخابات نشده تا جایی که برخی معتقدند جریان اصولگرایی یک کرسی نمایندگی مجلس به او بدهکار است. مظفر نامدار در دوره هشتم در لیست اصولگرایان قرار گرفت و به دور دوم نیز راه یافت اما در ادوار نهم و دهم در لیست نبود و با ۳۱ هزار و ۲۳ هزار رای به کار خود پایان داد.

۴-غلامرضا مقدسی: اصلاح طلبان گیلان نیز غایبان شاخصی در این دوره دارند. غلامرضا مقدسی که در دوره قبل در آستانه قرار گرفتن در لیست امید قرار داشت  و در نهایت به نفع این لیست انصراف داد در این دوره حتی تا فرمانداری رشت هم آمد اما به دلیل نقص مدارک ثبت نام خود را تکمیل نکرد. دبیر حزب اراده ملت در گیلان، از اساتید شناخته شده گیلان است که سرپرستی مرکز علمی کاریردی را نیز در کارنامه دارد.

۵-سهیلا حاجتی مدارایی: او از چهره های شاخص اصلاح طلبان است که تحصیلات خود را در گراتس اتریش ادامه داده است. مدارایی در انتخابات دوره پنجم نتیجه قابل توجهی ثبت کرد و در دوره ششم نیز مجددا حضور یافت و بدون اینکه در لیست اصلاح طلبان قرار گیرد از راهیابی به مجلس بازماند. او که هم اکنون ریاست خانه احزاب گیلان را بر عهده دارد در فرمانداری رشت حضور یافت اما همچون مقدسی به دلیل نقص مدارک روند نام نویسی را تکمیل نکرد. مدارایی از جمله چهره های شاخصی است که در این دوره غایب خواهد بود.

۶-سید محمدعلی ثابت قدم: شهردار اسبق رشت یکی دیگر از چهره هایی است اکه از مدتها قبل شایعاتی در خصوص احتمال حضورش در انتخابات ۹۸ به گوش می رسید. ثابت قدم که دو دوره شهردار رشت بوده است. او یک بار در شورای سوم و یک بار در شورای چهارم به عنوان شهردار رشت انتخاب شد. او همچنین به عنوان شهردار گرگان نیز انتخاب شد اما صلاحیتش برای این مسئولیت احراز نشد. او سوابق مدیریتی متعددی در کارنامه دارد. اما در نهایت ثابت قدم اقدام به نام نویسی در انتخابات نکرد. گفته می شود احتمال ارائه لیست حمایتی توسط او وجود دارد.

۷-رضا جمشیدی چناری: رئیس اسبق شورای شهر رشت یکی دیگر از غایبان بزرگ انتخابات مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه رشت است. او که دارای مدرک دکتری ژئوتکنیک از دانشگاه علم و صنعت است و از چهره های نخبه و آکادمیک گیلان شناخته می شود در دوره چهارم شوراها به عنوان نفر اول با اقتدار به شورا راه یافت و در همان سال اول رئیس شورا شد. جمشیدی در ادامه استعفا داد و در نهایت در انتخابات مجلس حضور یافت اما صلاحیت او احراز نشد. جمشیدی این بار ظاهرا برای یک فرصت تحصیلی به خارج از کشور رفته است و در انتخابات حضور ندارد.

۸-رمضانعلی صادق زاده: صادق زاده که در مجلس هفتم نمایندگی مردم رشت در مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشته است با ۵ دوره حضور در کنار مظفر نامدار و احمد رمضانپور رکورددار حضور در انتخابات از حوزه انتخابیه رشت است. صادق زاده به جز یک دوره نمایندگی، دو دوره شکست را پذیرفت و در دو دوره نیز با عدم احراز صلاحیت مواجه شد. او که تحصیلاتش را در بردفورد انگلستان ادامه داده است هم اکنون دارای مدرک فوق دکتری مخابرات است.

علاوه بر این چهره ها می توان افرادی چون احمد رمضانپور نرگسی، فیاض زاهد و محمد نوری هریس را نیز اضافه کرد. نوری هریس در هفته جاری به عنوان عضو اصلی هیئت اجرایی رشت انتخاب شد.