عوارض خروج از کشور ۱۴۰۱ چقدر است؟

اگر این روزها قصد سفر به خارج از کشور دارید و نمیدانید چه مبلغی باید پرداخت کنید، ما در این مقاله مبلغ پرداختی را برای شما بر طبق آخرین تغییرات سال ۱۴۰۱ شرح خواهیم داد.

به گزارش حرف تازه ، عوارض خروج از کشور هر ساله بر طبق قوانین و مقررات تغییر می کند. هر سال ایرانیان زیادی با هدف تفریح، تجارت، درمان، آموزش و غیره از کشور خارج می شوند. بر طبق قوانین خروج از کشور افراد باید مبلغی را به عنوان عوارض پرداخت کنند. زمستان سال گذشته خبرهایی مبنی بر افزایش چند برابری این عوارض منتشر شده که هیچ کدام هنوز تایید نشده است. اگر این روزها قصد سفر به خارج از کشور دارید و نمیدانید چه مبلغی باید پرداخت کنید، ما در این مقاله مبلغ پرداختی را برای شما بر طبق آخرین تغییرات سال ۱۴۰۱ شرح خواهیم داد.

چه کسانی باید عوارض سفر بپردازند؟

عوارض خروج از کشور مبلغی است که افراد در زمان خارج شدن از ایران باید پرداخت می کنند. این عوارض توسط دولت اخذ می‌ شود و حتی افراد زیر دو سال نیز مشمول پرداخت آن هستند. البته در خصوص پرداخت عوارض در زمان خروج از کشور موارد استثنایی نیز وجود دارد که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. نکته مهم در مورد پرداخت عوارض خروجی از کشور این است که عوارض هزینه ای است که شهرداری اخذ می کند و بر همین اساس تا چند سال گذشته این مبلغ به حساب شهرداری ها پرداخت می‌شد.

نرخ عوارض خروج از کشور

اما در سال ۱۳۹۸ و در بهمن ماه، بر اساس جدیدترین مصوبه، دولت نام عوارض خروج به مالیات خروج از کشور تغییر کرد و از آن به بعد این مبلغ به حساب دولت پرداخت می شود. مبلغ اندکی از مالیات خروج از کشور به به بخش گردشگری تعلق می گیرد و مابقی برای بهسازی، بازسازی و اجرای طرح هادی روستا های مرزی در کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بر طبق قوانین و مقررات در ابتدای هر سال مبلغ این عوارض تغییر می کند و شما اگر قصد خروج از کشور را داشته باشید باید بر اساس این تغییرات، مبلغ  مالیات را پرداخت کنید. برای مثال تا چند سال گذشته کودکان زیر ۷ سال از پرداخت عوارض خروجی معاف بودند. اما بر اساس آخرین تغییرات اعمال شده حتی نوزادان نیز مشمول پرداخت مالیات خروجی خواهند شد.

عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱

بر طبق اعلام خبرگزاری های مختلف عوارض خروج از کشور برای سال ۱۴۰۱ تا کنون تغییری نداشته و بر اساس مبلغ و نرخ مصوب سال ۱۴۰۰ محاسبه می شود. در ادامه نرخ های اعلام شده در جدول برای شما ارائه خواهند شد.

قوانین معافیت از پرداخت عوارض جهت خروج از کشور

  • بر طبق قوانین وضع شده در مورد عوارض خروج  برخی از افراد و گروه ها از پرداخت عوارض معاف هستند، که ما در ادامه به طور مفصل در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

    • خدمه پرواز

    اولین گروه از افرادی که پرداخت عوارض خروج از کشور برای آنها اعمال میشود خدمه پرواز هستند. به هرحال تمامی افراد برای تجارت، تفریح، درمان و یا استفاده از امکانات آموزشی از کشور خارج می شوند که همگی مشمول پرداخت عوارض خروجی خواهند بود. اما برای افرادی مانند خدمه پرواز که به واسطه شغل و حرفه خود مجبور به خروج از کشور هستند، این عوارض لحاظ نخواهد شد. به عبارتی خدمه کشتی های تجاری و مسافربری همینطور خدمه خطوط هوایی، به هیچ‌عنوان مشمول پرداخت عوارض برای خروج از کشور نیستند.

    • افراد بیمار و دانشجویان

    اگر برای استفاده از خدمات درمانی و یا برای استفاده از امکانات آموزشی به عنوان دانشجو، قصد خروج از کشور را دارید باید بدانید که افراد بیمار با مجوز شورای پزشکی و افراد دانشجو با ارائه مجوز تحصیل، از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف خواهند شد. البته دانشجویان خارج از کشور باید این مورد را نیز لحاظ کنند که رفت و آمد های آنها باید با فاصله زمانی بیش از ۳ ماه انجام شود. ناگفته نماند که اگر شما همراه بیمار هستید به میزان ۴۰ تا ۶۰ درصد بر روی عوارض خروجی شما تخفیف اعمال خواهد شد.

    • سایر معافیت ها

    افراد دیگری که شامل معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور هستند شامل افرادی می‌شوند که گذرنامه سیاسی یا خدمت داشته و همچنین مقیم کشورهای دیگر هستند همچنین اگر ویزای کار خود را از وزارت کار و امور اجتماعی دریافت کرده باشید، معافیت عوارض برای شما نیز در نظر گرفته می شود. البته قانون دیگری نیز که در دسته مصوبه های مجلس است در مورد عوارض خروجی اعلام شده که طبق این قانون افراد ساکن در روستا های مرزی در کشور ایران و همچنین افرادی که قصد دارند به زیارت عتبات عالیات بروند، تنها یک بار در سال عوارض پرداخت خواهند کرد. مرزنشین به افرادی گفته می شود که کد پستی و شماره شناسنامه آنها در سامانه اطلاعاتی و بانک مرزنشینان وزارت کشور، به ثبت رسیده است.

  • مجلس و مصوبات خروج از کشور

    در پایان بد نیست که به این نکته نیز اشاره شود که اعضای تیم های ورزشی ملی که قصد خروج از کشور برای شرکت کردن در مسابقات بین المللی را دارند، صرف نظر از تعداد دفعات خروج از کشور تنها برای بار اول عوارض پرداخت خواهند کرد. همچنین خاطر نشان می کنیم دولت هنوز مصوبه و نرخ جدیدی برای عوارض سال ۱۴۰۱ در نظر نگرفته و عوارض خروج از کشور تا کنون همانند سال ۱۴۰۰ محاسبه شده و اخذ می شود.

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

برای پرداخت عوارض خروج از کشور راه های متفاوتی وجود دارد. یکی از روش ها استفاده از دستگاه های خودپرداز است که در سطح شهر قرار دارند و ما آنها را با نام ATM می شناسیم. این دستگاه ها که برای پرداخت عوارض خروجی در فرودگاه های سراسر کشور قرار داده شده ‌اند، با استفاده از رمز دوم امکان پرداخت عوارض را برای تمام افراد فراهم می‌کنند.

سامانه پرداخت عوارض خروج به صورت آنلاین

برای سهولت بیشتر در سفرهای خارجی و پرداخت عوارض خروج سامانه ای الکترونیکی راه اندازی شد. جالب اینجاست که خبر آن در سال ۹۵ منتشر شده بود. سامانه سداد به مسافران اجازه می دهد تا با پرداخت آنلاین عوارض جهت خروج از کشور کارهای خود را سریع تر انجام دهند. بانک ملی ایران با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور سداد را برای پرداخت عوارض جهت خروج از کشور از  سال ۹۸ راه‌اندازی کرده‌اند. در این سایت با وارد کردن مشخصات فردی مانند کد ملی، شماره موبایل و انتخاب نوع سفر می توانید اینترنتی این هزینه را بپردازید.

آدرس سایت سداد برای پرداخت اینترنتی عوارض جهت خروج از کشورsadadpsp.ir/tollpayment

سامانه انلاین پرداخت عوارض خروج از کشور

اپلیکیشن های پرداخت عوارض خروجی از کشور

به جز سایت سداد که بسیار کار راه انداز است، اپلیکیشن های مختلفی روانه بازار شده اند. این اپلیکیشن ها روی موبایل و گوشی هوشمند شما نصب می شوند و امکان پرداخت آنلاین برای عوارض در حال حاضر را فراهم می کنند. این اپلیکیشن ها هم از طرف سداد روانه بازار شده اند. در نتیجه امنیت پرداخت عوارض خروج را دارند. اپلیکیشن های بله و ایوا هر دوی این اپلیکیشن های پرداخت عوارض جهت  خروج از کشور بانک ملی هستند.

پرداخت عوارض خروج با یکی از این روش ها، راحتی سفر با به همراه داشته است. دیگر لازم نیست در صف طولانی پرداخت عوارض سفر بانک ها بایستید. اینترنتی پرداخت خود را انجام داده و فیش خود را پرینت بگیرید. مسافرانی که به دنبال پرداخت عوارض خروج از کشور به ترکیه هستند، به راحتی می توانند از این شیوه استفاده کنند.

مدارک مورد نیاز برای پرداخت عوارض

برای پرداخت این عوارض به مدارک خاصی نیاز ندارید. تنها باید کارت عابر بانکی عضو سامانه شتاب داشته باشید و مشخصات خود را وارد کنید.

آیا عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است؟

خیر همچنان نرخ عوارض خروج  در سال ۱۴۰۱ بر اساس مبالغ اعلام شده در سال ۱۴۰۰ از افراد اخذ می شوند. اما بد نیست بدانید که درآمد دولت در سال ۱۴۰۰ از مقوله مالیات خروج از کشور ۱۱۰ میلیارد تومان بوده است، که این مبلغ در سال جاری و به عبارتی در سال۱۴۰۱ به ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. پس این امری طبیعی است که با این افزایش نرخ، مبلغ عوارض خروج از کشور نیز به زودی در سال ۱۴۰۱ با افزایش روبرو باشد.

گلایه سازمان میراث فرهنگی بابت هزینه خروج از کشور

در جلسه علنی ۴ اسفند ۹۷، علی اصغر مونسان از سهم ناچیز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای هزینه خروج از کشور نیز گلایه کرد و گفت: ما از دولت می ‌خواهیم حالا که قیمت عوارض خروج از کشور را افزایش دادند، سهم سازمان میراث فرهنگی را از این عوارض زیاد کنند تا برای گردشگری داخلی هزینه شود.

چندی پیش هم جعفرزاده ایمن آبادی نماینده ی مجلس با انتقاد از اینکه تنها ۱۸ هزار تومان از ۲۲۰ تومان پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار می گیرد، گفته بود: در بودجه سال ۹۸ این مبلغ اصلاح می‌شود؛ هزینه خروج از کشور باید صرف رونق گردشگری شود ما به دنبال درآمدزایی برای دولت نیستیم.

در ادامه پیشنهاد می دهیم قوانین مربوط به ارز ورودی به کشور را در مقاله «ورود اسکناس ارز به ایران» دنبال کنید.

عوارض سفر در سال 1401

سوالات متداول:

  • آیا برای کودکان هم باید عوارض بپردازیم؟

بله. حتی برای کودکان هم باید عوارض جهت خروج از کشور زمینی و چه هوایی یا دریایی پرداخت شود. در واقع به ازای هر فرد مسافر، نرخ عوارض با بلیط پرواز و کد ملی محاسبه شده و به او اعلام می شود.

  • آیا کشورهای خارجی هم قانون پرداخت عوارض خروج را دارند؟

بله. کشورهایی همانند استرالیا، اتریش، کامبوج و چین چنین قانونی دارند. کشور چین تنها برای مسافرت هایی که نیاز به خرید بلیط هواپیما دارد، عوارض خروج گذاشته است. سفرهای زمینی و دریایی در چین عوارض خروج ندارند. دیگر کشورهای نامبرده هم این مبلغ را به قیمت بلیط هواپیما افزوده اند.

پس از اینکه تمام مقدمات سفر خود را آماده نمودید، برای پرداخت عوارض خروج اقدام کنید. به خاطر داشته باشید که عوارض جهت خروج از کشور هر سال آپدیت می شود. بنابراین منظور از سفر دوم و سوم یا بیشتر در یک سال است. همچنین مبلغ و نرخ عوارض خروجی کشور هر سال بسته به تورم افزایش می یابد. در نتیجه در سال ۱۴۰۰ مبلغ متفاوت تری برای آن تعیین می شود. لطفا نظرات و سوال های خود را برای ما در کامنت ها بنویسید.

منبع: الی گشت