عمارت سمیعی، خانه صنایع دستی می شود

حرف تازه – با حمایت کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت و تخصیص اعتبار سازمان برنامه و بودجه استان، عمارت رحمت سمیعی واقع در محله ساغریسازان رشت به عنوان خانه هنرمندان صنایع دستی تغییر کاربری می یابد. رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت، در گفتگو با گیلان مصور در این باره اظهار کرد: عمارت […]

حرف تازه – با حمایت کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت و تخصیص اعتبار سازمان برنامه و بودجه استان، عمارت رحمت سمیعی واقع در محله ساغریسازان رشت به عنوان خانه هنرمندان صنایع دستی تغییر کاربری می یابد.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت، در گفتگو با گیلان مصور در این باره اظهار کرد: عمارت رحمت سمیعی از معدود بناهای بجا مانده در محله ساغریسازان رشت است که معماری بومی آن تاکنون حفظ شده است.
محمد حسن عاقل منش با اشاره به میراثی بودن این بنا افزود: این عمارت در لیست بناهای میراثی کشور ثبت شده است و مالکیت این بنا در اختیار آموزش و پرورش می باشد.
این بنا با قدمت ۱۲۰ سال، مدتی به عنوان خانه معلم و کانون فرهنگی آموزش و پرورش مورد استفاده قرار می گرفت و ۱۵سال هم متروک بود.
وی ادامه داد: اخیرا مدیر یکی از سازمان های مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی، طرحی را مبنی بر تغییر کاربری خانه سمیعی به کمیسیون فرهنگی شورا ارایه داده است و تلاش دارد تا با اجازه از اداره کل آموزش و پرورش استان به عنوان مالک بنا ،خانه هنرمندان صنایع دستی را در عمارت سمیعی راه اندازی نماید.

عاقل منش مرمت این بنا را از اولویت های اساسی اجرای این طرح خواند و توضیح داد: هزینه نگهداری و مرمت بناهای میراثی بسیار سنگین است و بر همین اساس به اتفاق مدیر سازمان برنامه و بودجه و نماینده آموزش و پرورش از این بنا بازدید کردیم و قرار شد با تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه گیلان و حمایت مدیریت شهری، مرمت و احیای این عمارت فاز به فاز اجرایی گردد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورا ضمن تاکید بر حفظ بناهای میراثی در توسعه گردشگر خاطر نشان کرد: طبق بررسی های بعمل آمده، یک میلیارد تومان اعتبار برای مرمت این بنا نیاز است. مدیریت شهری آمادگی دارد در بحث ایمن سازی ساختمان و دیگر مواردی که امکان آن برای شهرداری ممکن است، اقدام نماید تا در گام نخست عمارت سمیعی از متروک بودن خارج شده و ضمن احیای آن تغییر کاربری درخور شان این عمارت را یابد.
عاقل منش افزود: طرح تغییر کاربری خانه سمیعی روز سه شنبه ۱۷بهمن در کمیسیون فرهنگی شورا با توضیحات ارایه دهنده طرح، آقای محمدیان، بررسی می گردد.
وی ابراز امیدواری کرد با حمایت های مجموعه شورا و شهرداری هر چه زودتر درب این عمارت فاخر به روی هنرمندان صنایع دستی گشوده شود.