علیرضا سحرخیز: برای این دولت چیزی شبیه مجلس پنجم نقطه ایده آل است/ اصلاح طلبان این سالها طعم سختیها را کم نچشیدند

اختصاصی تی تی خبر : رییس شاخه گیلان حزب ندای ایرانیان، وکیل دادگستری و فعال سیاسی اصلاح طلب، تنها بخشی از پیشینه کاندیدای جوان انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه رشت است. علیرضا سحرخیز در عین جوانی، تجربیات ارزشمندی در دنیای سیاست اندوخته است. فعالیت های حزبی و ستادی را به خوبی می شناسد و از چهره […]

photo_2015-11-25_21-08-051اختصاصی تی تی خبر : رییس شاخه گیلان حزب ندای ایرانیان، وکیل دادگستری و فعال سیاسی اصلاح طلب، تنها بخشی از پیشینه کاندیدای جوان انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه رشت است. علیرضا سحرخیز در عین جوانی، تجربیات ارزشمندی در دنیای سیاست اندوخته است. فعالیت های حزبی و ستادی را به خوبی می شناسد و از چهره های متنفذ و تاثیرگذار استان به شمار می رود.

علیرضا سحرخیز، چند دقیقه ای میهمان تحریریه تی تی خبر بود که مشروح این پرسش و پاسخ را در ادامه می خوانیم:

۱٫ علیرضا سحرخیز ، کاندیدای جوان و اصلاح طلب انتخابات مجلس شورای اسلامی، مشکلات جوانان را تا چه حد لمس کرده است؟

با سلام و احترام و تشکر از شما. طبیعتا مثل سایر هم نسل هایم و مشابه سایر جوانان و با وصف تعلق به همین خاک و آب، با مشکلات مبتلا به مردم و بالاخص جوانان و آنچه پیرامونمان در اجتماع سپری میشود کم و بیش آشنایم و با آنها دست و پنجه نرم کرده ام.

۲٫ شما از آن دسته افرادی هستید که علی رغم جوانی تجربه فراوانی در سیاست به خصوص در سطح استان دارید. ضعف و اشکال کار را در چه میبینید که وعده های نمایندگان در موارد زیادی محقق نمی شود؟

ببینید این قضیه و اساسا عدم کارکرد صحیح و عدم رفتار توام با شان مقتضی توسط نمایندگان مجلس به خصوص در شهرستانها و متضاد با نمایندگان تهران،عوامل متعدد اجتماعی و فردی دارد بافت عمودی حاکمیت در کشور ما و عدم امکان مانور غیر عرفی در حیطه نمایندگی، استدام بقا فرد نماینده با لطایف الحیل گوناگون، محدود کردن نمایندگی از وکالت ملت به وکالت گروهی خاص، ارایه اقوال انتزاعی و فاقد مطالعه و حتی گاها خارج از وظایف نمایندگی، عدم توجه به شان نظارتی و اصلی نماینده و ورود به دایره اجرا و… از جمله آنهاست.

۳٫ با توجه به حزب نوپا اما فراگیری که در اختیار دارید مهم ترین سهم در سبد رایتان را متعلق به کارهای حزبی می دانید یا مشارکت جوانان؟

به حزب ندا نگاه انتخاباتی ندارم ولی در انتخابات ندایی فکر و رفتار میکنم.. آمیخته ای از همه اینها شاید.البته رای اصلاح طلبی هم که جای خود را برای هر نامزد نزدیک به این طیف دارد.

۴٫ ترکیب ایده آل نمایندگان رشت در دور آینده مجلس شورای اسلامی از نگاه شما :

طبیعتا ترکیبی از اصلاح طلبان و حامیان دولت با نگاه تغییر چهره ها و اتمسفر و قرائت بروز از اصلاح طلبی.

۵٫ رابطه شورا و مجلس را تا چه اندازه در بهبود مدیریت شهری موثر می دانید؟ آیا در دوره گذشته این ارتباط را در سطح مناسبی ارزیابی می کنید؟

متاسفانه در گذشته و بدلیل عدم تضعیف جایگاه شورا تا این حد، وضع بهتری از حیث تعامل مدیریت امور شهری با سایر نهادهای حاکمیتی و نمایندگان مجلس و… داشتیم. معتقدم استفاده صحیح از ظرفیت نمایندگان مجلس در هر حوزه ای و حتما حوزه مدیریت شهری تسهیل کننده امور جاریه خواهد بود چیزی که عزمش را در دو طرف ،نمایندگان محترم مجلس در این دوره و به خصوص شورای چهارم رشت، ندیده ایم.

۶٫ اگر مردم رشت به شما اعتماد کنند اما در ترکیب کلی مجلس اصلاح طلبان در اقلیت قرار بگیرند؛ توانایی تعامل و همکاری و پیشبرد اهدافتان را در خود چگونه می بینید ؟

وقتی نقشه راه، آرمان و هدف در ساختار نظام مقدس تببین شده باشد تکلیف معلوم است. تصور میکنم با وجود مشقت بیشتر امر، موضوع باز قابل انجام و پیشبرد است. مضاف بر اینکه اصلاح طلبان این سالها طعم سختیها را کم نچشیدند.

۷٫ به طور کلی کدام جریان سیاسی را پیروز انتخابات می دانید ؟

امیدوارم برای استمرار پروژه نجات کشور از مصایب ٨ ساله دولت احمدی نژاد  و با توجه به پشتوانه  مردمی، اصلاح طلبان و حامیان دولت به شرط عبور از فیلتر سخت و پیچیده شورای نگهبان پیروز گردند.

۸٫ احتمال ارائه لیست واحد اصلاح طلبان گیلان وجود دارد ؟

چرا که نه حتما. اصلا بنا بر همین است. امیدوارم با عبور از منیت ها و رفتارهای تمامیت خواهانه عده ای معدود این امر متحقق شود.

۹٫ بسیاری از مردم و کاندیداها منتظر تکمیل نام نویسی کاندیداها و به خصوص تایید صلاحیت ها هستند. به نظر شما چه اتفاقی قرار است رخ بدهد و به نظر شما چه کسانی شایستگی گذر از این مرحله را دارند ؟

صادقانه خیلی خوشبین نیستم ولی پیش بینی نمیکنم فعلا. اعتقاد دارم اگر نمایندگان واقعی و شایسته مردم اجازه حضور در این عرصه را داشته باشند شاهد مجلس برا و متنفذ و مردمی ودر مسیر نظام خواهیم بود.

۱۰٫ چه نوع رابطه میان نماینده مجلس و دولت را می پسندید ؟

نظارتی-تعاملی ..برای این دولت چیزی شبیه مجلس پنجم نقطه ایده آل است.

۱۱٫ چه کسانی از نگاه شما شایستگی نمایندگی مجلس را علی رغم تمام سوابق درخشان ندارند ؟

کسانی که حرف و رویه ای تازه در چنته ندارند… اعتقاد دارم امروز بیش از هرزمان دیگر ایران عزیز به حضور جوانان و استحاله نسلی در أرکان حاکمیتی خویش نیاز مبرم دارد.

ممنون از وقتی که به من دادید.