نشست خبری شهردار رشت با پایگاه های خبری

علوی: محل دفن زباله سراوان باید تعطیل شود| قصد حضور در انتخابات مجلس را ندارم| کاهش حقوق پرسنل کذب محض است| ارائه آگهی مناقصه به پایگاه های خبری در کنار رسانه های مکتوب| گرایش بودجه ۱۴۰۱ عمرانی است

اختصاصی حرف تازه: عصر دیروز نشست خبری سید امیرحسین علوی شهردار رشت با جمعی از خبرنگاران رسانه های مجازی در دفتر شهردار برگزار شد. در این نشست سید امیرحسین علوی با اشاره به اینکه در ابتدای کار بحث آسفالت یکی از مشکلات اصلی شهر رشت بود اظهار داشت: از همان ابتدای دوران مسئولیت به عنوان […]

اختصاصی حرف تازه: عصر دیروز نشست خبری سید امیرحسین علوی شهردار رشت با جمعی از خبرنگاران رسانه های مجازی در دفتر شهردار برگزار شد.

در این نشست سید امیرحسین علوی با اشاره به اینکه در ابتدای کار بحث آسفالت یکی از مشکلات اصلی شهر رشت بود اظهار داشت: از همان ابتدای دوران مسئولیت به عنوان شهردار و از اواخر پاییز کار خود را در این حوزه آغاز کردیم و آسفالت را در اولویت امور شهرداری قرار دادیم.

شهردار رشت با اعلام اینکه نزدیک به ۲۰ هزار تن آسفالت در سطح شهر پخش شده است تصریح کرد: روند آسفالت به خوبی پیش رفته است و امروزه برخی به ما می گویند در کنار آسفالت به مباحثی مثل سنگفرش نیز توجه داشته باشید که در بودجه ۱۴۰۱ به این اولویت ها نیز توجه شده است و سنگفرش پیرسرا در دستور کار قرار دارد.

علوی از افزایش ۱۵۰ درصدی قیر در بودجه سال آینده خبر داد و افزود: روزی که آمدیم ۸۰ درصد ماشین آلات سنگین شهرداری خراب بودند و امروز ۸۰ درصد ماشین آلات اورهال شده اند. تعدادی هم که باقی مانده به دلیل تحریم ها نمایندگی هایشان جمع شده اند و دنبال راهکار برای اورهال آنها هستیم.

شهردار رشت همچنین به تکمیل برخی پروژه های شهری در مدت حضور خود پرداخت و با بیان اینکه این پروژه ها را تسریع کردیم تا به نتیجه برسند ادامه داد: مرکز کنترل آتش نشانی، باغ ژاپنی، فاز جدید پارک گیلانه، رصدخانه کوشیار گیلانی، نهاد توسعه محله و مزار شهدای گمنام بوستان ملت تعدادی از این پروژه ها بوده اند.

بازگشایی معابر از محور امام علی تا خیابان شهید عاطفی و خیابان اقتصاد

علوی از اتصال سعدی به سرگل و شریعتی به سعدی خبر داد

سید امیرحسین علوی گرایش به پروژه های روبنایی را یکی از دغدغه های خود در زمان عضویت در شورا معرفی کرد و اظهار داشت: پروژه های زیرساختی زمان بر و هزینه بر هستند و به همین علت کمتر شهرداری سراغ آنها می رفت. دو ماه پس از آغاز به کار در شهرداری، لایحه ای برای بازگشایی خیابان به شورا بردیم و برایشان جای تعجب داشت که این هزینه را از کجا تامین خواهیم کرد.

شهردار رشت با اشاره به مشوق هایی که برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است افزود: یک خیابان را نیز با کمک منابع داخلی شهرداری آغاز کردیم. کاری که سابقه نداشته است. در خصوص محور امام علی نیز تقریبا کار نهایی شده است اما به دلیل اینکه تقاطع ولیعصر هنوز آماده نشده است آسفالت را به تعویق انداخته ایم.

علوی به سیاست گذاری شهرداری رشت در خصوص بازگشایی معابر پرداخت و گفت: زمین هایی که کاملا در مسیر واقعند توسط شهرداری خریداری می شود و مابقی یعنی حاشیه مسیر توسط سرمایه گذار خریداری خواهد شد و ما به سرمایه گذار مشوق خواهیم داد.

وی با بیان اینکه در نیمه اول سال آینده تحول محسوسی در محور سعدی به سرگل اتفاق خواهد افتاد عنوان کرد: هیچ رانتی وجود ندارد و سرمایه گذاری تمایل دارد بیاید و در حاشیه این مسیر شروع به سرمایه گذاری و خرید ملک کند.

علوی در خصوص خیابان شهید عاطفی نیز گفت: تقریبا کار این خیابان نیز به اتمام رسیده است اما بحث حقوقی در خصوص دو ملک وجود داشت که اتمام پروژه کمی به تاخیر افتاد. در خصوص خیابان اقتصاد نیز دو ملک باقی مانده است که سرقفلی آن را بخریم و مالکیت آن توسط سرمایه گذار خریداری شود. اتصال شریعتی به سعدی دغدغه ای است که از ابتدای ساخت پیاده راه وجود داشت.

آغاز پروژه رینگ ۹۰ متری رشت در سال ۱۴۰۱ با کمک قرارگاه خاتم

وی همچنین به زمین های واقع در مسکن مهر که سهم شهرداری بود اشاره کرد و افزود: مذاکرات لازم انجام شد و با کمک سازمان بازرسی این زمین ها تحویل شهرداری داده خواهد شد. در خصوص زمین های مسیر رینگ ۹۰ متری متعلق به شرکت سپیدرود نیز پیگیری کردیم تا به صورت رایگان در اختیار شهرداری قرار بگیرد و پروژه رینگ ۹۰ متری با کمک قرارگاه خاتم الانبیا به مدل پیمانکاری-سرمایه گذاری سال آینده شروع خواهد شد.

گرایش بودجه ۱۴۰۱ عمرانی است

شهردار رشت در ادامه گرایش بودجه ۱۴۰۱ را عمرانی دانست و گفت: با حفظ منافع پرسنلی، بودجه ای بسته ایم که ۵۶ درصد آن عمرانی واقعی است. سنوات گذشته هزینه رفت و روب نیز عمرانی شناخته می شد. یکی از دلایل مخالفت من با بودجه ۱۴۰۰ همین بود.

کاهش حقوق و مزایای پرسنل کذب محض است

علوی با اعلام اینکه در ابتدای راه در بودجه در بخش های غیر از فروش ملک و وام حدود ۳۵ درصد عقب بودیم و امروز حدود ۵ درصد عقب هستیم خاطر نشان کرد: این به معنای رشد در حوزه درآمد بوده است و بخشی از هزینه های مجموعه را کاهش داده ایم. مطالبات دولتی را دنبال کردیم و بخشی از بدهی های شهرداری را بخشودگی گرفتیم. نمایندگان نیز به ما در این مسیر بسیار کمک کردند. این که گفته می شود دست در جیب پرسنل کرده ایم و حقوق و مزایا را کاهش داده ایم کذب محض است و با حفظ منافع پرسنل برنامه های شهرداری را پیش خواهیم برد.

او در بخشی از اظهاراتش با پرداخت دو نوبت پاداش در سه ماه اخیر پرداخت و گفت: در کنار این اقدام بدهی های عمرانی نیز به طور تدریجی در حال کاهش است.

فستیوال خوراک، المپیاد ورزش محلات و عزم خدمت نمونه ای از اقدامات فرهنگی

وی همچنین بر ضرورت توجه به مباحث فرهنگی تاکید کرد و افزود: فستیوال خوراک نمونه ای از اقدامات فرهنگی انجام شده در این مدت است که یک بار دیگر برند شهر خلاق خوراک شناسی را در رشت احیا کرد و به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفت.

سید امیرحسین علوی همچنین به برگزاری المپیاد ورزشی محلات و برنامه عزم خدمت اشاره داشت و گفت: پروژه های کوچک مقیاس را به کمک مناطق پنجگانه در دستور کار داشتیم و برنامه عزم خدمت نیز در دستور کار قرار گرفت. برای هریک از برنامه های عزم خدمت نیز از چند روز قبل به شورا اعلام شد. مدیران شروع به کار در محله مد نظر می کردند و پس از آن ما نظارت می کردیم که کارهای سپرده شده تا چه حد پیشرفت داشته است. در حوزه ورزش نیز به هر درخواستی که آمد متناسب با توان مالی مجموعه پاسخ مثبت دادیم و از تیم های ریشه دار این شهر نیز حمایت کردیم.

قصد حضور در انتخابات مجلس را ندارم

شهردار رشت همچنین در بخشی از صحبت های خود به حواشی پیرامون احتمال حضورش در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی پرداخت و به صراحت اعلام کرد قصد حضور در انتخابات آتی مجلس را ندارد.

وی همچنین خبر از بازگشایی پاکت مناقصه مرمت سقف ساختمان ساعت داد و تصریح کرد: پس از آن  ساختمان میرزا خلیل رفیع و ساختمان فرهنگ و هنر نیز در دستور کار قرار  دارد و تلاش می کنیم مرمت ساختمان های متعلق به شهرداری در سال ۱۴۰۱ به پایان برسد. تلاش بر این است داشته های ارزشمند فرهنگی در محدوده پیاده راه احیا شود و در اختیار مردم قرار بگیرد. همچنین سامانه املاک به منظور جلوگیری از فساد و رانت پس از سالها راه اندازی شده است.

کاشت درختان چند ساله به جای نهال در بلوار افتخاری و جاده تهران

سید امیرحسین علوی در خصوص برنامه های استقبال از بهار نیز گفت: در سالهای گذشته کاشت نهال عموما به نتیجه مطلوبی نمی رسید امسال تلاش کردیم از درخت های با سن بالاتر و گونه های بومی استفاده کنیم. بلوار افتخاری و جاده تهران دو مسیری بود که درخت های جدید کاشته شدند.

شهردار رشت رفع مشکل نسقی سازان را نیازمند پیگیری های ملی دانست و اظهار داشت: به سهم خودمان این مساله را با جدیت دنبال می کنیم و به معاونین رئیس جمهور نیز این موضوع را انتقال داده ایم.

علوی همچنین در خصوص ساماندهی جاده تهران به لوله گذاری جمع آوری و هدایت آبهای سطحی، رفیوژ میانی و آسفالت اشاره کرد و گفت: پروژه های دیگری نظیر لاین دوچرخه و باغ سالار مشکات نیز در دیگر نقاط شهر توسط مناطق در حال پیگیری است.

شهردار رشت تدوین اطلس سرمایه گذاری را از دیگر اقدامات راهبری این مجموعه عنوان کرد و در ادامه خبر از جذب دو مشاور در خصوص تالاب عینک در حوزه شهرسازی و پهنه آبی داد و نسبت به رفع مشکل مالکیتی این تالاب ابراز امیدواری کرد.

محل دفن زباله سراوان باید تعطیل شود

سید امیرحسین علوی در دیگر بخش های این نشست خبری به اقدامات صورت گرفته در حوزه ساماندهی پل های عابرپیاده، پسماند و افزایش ظرفیت کارخانه کودآلی پرداخت و تصریح کرد: محل دفن زباله در سراوان باید تعطیل شود. در وهله اول باید با بهره مندی از اعتبارات ملی زباله سوز راه اندازی شود و سپس یک لندفیل بهداشتی راه اندازی شود.

وی همچنین میزان بدهی احصاء شده شهرداری رشت را نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و اذعان داشت: شهرداری تا کنون اطلس مدونی در حوزه سرمایه گذاری نداشته است و اکنون تحقق این امر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

شهردار رشت در خصوص شهر خلاق خوراک شناسی در پاسخ به سوال مدیرمسئول حرف تازه در خصوص آکادمی بین المللی خوراک اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر آن برنامه منسجم در این زمینه از قبل وجود نداشته است اما این تذکر و یادآوری به جا بود و قطعا به آن خواهیم پرداخت.

ارائه آگهی مناقصه به پایگاه های خبری در کنار رسانه های مکتوب

علوی همچنین در واکنش به پیشنهاد مدیرمسئول حرف تازه در خصوص ارائه آگهی های مناقصه به پایگاه های خبری در کنار رسانه های مکتوب، ضمن تاکید بر ضرورت ارتباط دوسویه و حمایت از رسانه ها اعلام کرد: کارسازی های لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت و در کنار رسانه های مکتوب از ظرفیت پایگاه های خبری نیز برای اطلاع رسانی پروژه ها و آگهی های مناقصه استفاده خواهیم کرد.

 شهردار رشت همچنین تیم مدیریت فعلی شهرداری را تیم مطلوبی ندانست و با بیان اینکه تا کنون تغییرات مدیریتی خاصی رقم نخورده است تلویحا از تغییرات احتمالی در آینده نزدیک خبر داد.

تصاویر از پورتال اطلاع رسانی شهرداری رشت