علم ریمپ کاراکال تیونینگ و آنچه باید بدانید

امروزه خیلی اسم ریمپ را در جامعه می شنوید و صحبت های متناقضی درباره آن وجود دارد، اما تمام دارندگان خودروهای سواری، همانطور که می دانند چه زمانی برای تعویض روغن باید اقدام کنند یا با بروز ایرادات فنی به مکانیکی مراجعه کنند، باید در مورد ریمپ هم اطلاعات پایه ای داشته باشند.

حرف تازه – رپورتاژ آگهی: در این مقاله می خواهیم ببینیم ریمپ چیست و چگونه انجام می شود؟ چه مزایایی دارد و چه کاربردی دارد؟ ریمپ علمی است که بوسیله آن نرم افزار کامپیوتر (ایسیو) یک خودرو را در جهت اهداف خاصی تغییر می دهند. این اهداف را می توان در دو دسته قرار داد. هدف اول، سازگاری ایسیو موتور با سوخت ارائه شده در جایگاه بنزین کشور (همانطور که می دانید ایسیو خودروها بر اساس استانداردهای آلایندگی دیکته شده کالیبره می شود اما سوخت ارائه شده در جایگاه ها با کیفیت سوختی که بر اساس آن برنامه کامپیوتر کالیبره شده است متفاوت است.) و هدف دوم افزایش توان موتور بر اساس تجهیزات افترمارکت (تقویتی) نصب شده روی موتور می باشد.

متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که خودروها بخصوص در شهرستانها به دلیل استفاده از سوخت نامناسب دچار کاهش راندمان و روشن شدن خطاهای آلایندگی می شوند، برای مثال در خودروها شاهد بروز ایراد خطای کاتالیست (با کد P0420) هستیم یا می بینیم که علی رغم یالم بودن کویل، خطای عدم احتراق (Missfire) را اعلام کرده و چراغ چک را روشن می کنند! پس به مرور زمان شاهد آن هستیم که عدک تطابق ایسیو با سوخت مصرفی می تواند چه مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

علم ریمپ کاراکال تیونینگ

از سویی دیگر خیلی از علاقمندان به دنیای اتوموبیلرانی ، برای افزایش راندمان موتور خود اقدام به نصب تجهیزات تقویتی می کنند که از سوی شرکتهای متخصص در بازار عرضه شده است. در اینجا هم چون عملکرد موتور بعد از نصب این تجهیزات تقویتی ، دچار تغییر شده است، می بایست در برنامه ایسیو تغییرات لازم اعمال گردد تا بتوان به درستی این تغییرات را حس نمود. اگر بخواهیم مثالی در این باره بزنیم باید به انسانی اشاره کنیم در حال رفتن به باشگاه و انجام فعالیتهای سنگین هست، همانطور که واضح است، تغذیه این فرد دیگر همانند گذشته نبوده و می بایست در رژیم غذایی وی تغییرات لازم جهت دستیابی به تناسب اندام را کسب کند.

پس فهمیدیم ریمپ چیست و چگونه انجام می شود؟، درباره اینکه چگونه انجام می شود بر دو علم مبتنی است، اول آنکه این علم کسی که این کار را انجام میدهد و در درجه دوم مبتنی بر تجهیزات ریمپ که به پروگرامر مشهور است.

آموزش ریمپ و تقویت موتور

همانطور که بالاتر اشاره شد، دو ستون علم ریمپ، آموزش ریمپ و تهیه تجهیزات است. در درجه اول آموزش ریمپ بسیار اهمیت دارد چرا که شخص مَپر (مپ کننده یا کسی که برنامه ایسیو را ریمپ می کند.) می بایست در گذر زمان، دانش تحلیل موتور را داشته باشد. دانش تحلیل موتور به مرور زمان و با تحقیق و بررسی به دست می آید. سپس شخص باید به پارامترهای ایسیو مسلط باشد تا بتواند قبل از ریمپ اگر ایرادی در ایسیو یا سیستم برق و انژکتور خودرو بود را تشخیص داده و بتواند بر آن فایق شود. به عبارتی تشخیص اینکه کدام ایراد با تعویض قطعه برطرف می شود و کدام ایراد با اصلاح برنامه قابل انجام است بسیار مهم بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. چه بسا ایرادی با دستکاری برنامه برطرف نشود یا منجر به خرابی های بیشتری گردد.

از سویی دیگر مپر با آموختن علم ریمپ ، می اموزد چگونه تغییرات ایسیو را به سمتی جهت دهد که در خودروهای تقویت شده، منجر به افزایش توان گردد. برای مثال اگر خودرویی مجهز به قطعه هدرز (منیفولد دود با پرفورمنس بالا) هست، چگونه آن را تنظیم کند که منجر به افزایش مصرف سوخت نشود. چراکه اگر خودروی مجهز به هدرز درست مپ نشود، به ماکسیمم راندمان خود نمیرسد. دقیقا همین اتفاق برای خودروهای با میل سوپاپ افتر مارکت هم می افتد و نیاز به تنظیم دقیق دارند.