یادداشتی از بهنیا ثابت رفتار؛

عقلانیت و توسعه نگری، پیروز استیضاح

بهنیا ثابت رفتار – جلسه صبح روز سه شنبه شورای شهر رشت که با موضوع استیضاح شهردار برگزار شد را شاید بتوان نقطه عطفی در کارنامه شورای شهر دانست. تغییر آرایش اعضاء که مدتی‌بود از سوی رسانه‌های نزدیک به شهردار تلاش می‌شد به دو دسته توسعه‌گرا و ضدتوسعه یا به قول عوام خیرخواه و معامله‌گر […]

بهنیا ثابت رفتار – جلسه صبح روز سه شنبه شورای شهر رشت که با موضوع استیضاح شهردار برگزار شد را شاید بتوان نقطه عطفی در کارنامه شورای شهر دانست. تغییر آرایش اعضاء که مدتی‌بود از سوی رسانه‌های نزدیک به شهردار تلاش می‌شد به دو دسته توسعه‌گرا و ضدتوسعه یا به قول عوام خیرخواه و معامله‌گر تقسیم شوند یکی از مشخص‌ترین نشانه‌های این تغییرات بود.

در طول دو سال چالش حضور ثابت قدم در راس شهرداری رشت، محمود باقری جایگاه خود را به عنوان مخالف همیشگی شهردار تثبیت کرده بود. گویی همه برنامه‌های مخالف شهردار، یک عضو ثابت دارد. اما گذشت زمان نشان داد که آنچه دیگران در آینه عملکرد شهرداری دیدند، دو سال پیشتر، محمود باقری پیرمرد باروتی شورا در خشت خام ساختمان ساعت دیده بود.

رویکرد رسانه‌های نزدیک به شهردار در ماههای پایانی، حمله شخصی به اعضای شورا و متهم کردن آنها به انگیزه‌های حاشیه‌ای، و اغراق و تاکید بر ادبیات محمود باقری تیزخشم بود که برخی مواقع افراطی و کنترل نشده می‌نمود. پیرمرد قادر نبود چونان برخی سیاسیون خشم خود را با لبخند بروز دهد و رفتارهای متناقض را با امتیازگیری‌ها تاخت بزند و همین نقطه ضعفی بود بر عملکردش که تلاش داشت به قول خودش شهر را از دست ثابت‌قدم نجات دهد.

جلسه امروز اما دو رویکرد درخشان و فراتر از انتظار را از دو عضو خود شاهد بود. محمود باقری با آرامشی مثال زدنی، خط بطلانی کشید بر همه آنچه از او نقل می شد و همین باطل‌السحر ثابت قدم در جلسه گشت. باقری امروز آرامتر از همیشه، با طمانینه سخن گفت و رفتار کرد و تلاش کرد از هرگونه تنشی جلوگیری کند تا گزک دست مخالفین نیفتد. سوی دیگر این موفقیت، مدیون مدیریت موسوی روزان است. پیرمرد مهربان و خندان پوسترهای انتخابات که موفق به راهیابی به شورای پنجم نشده است. او که با وجود عدم حضور در لیست انتخاباتی ثابت قدم، همچنان رابطه حسنه‌اش را با وی حفظ کرده بود، امروز نشان داد که منافع شهر را با هیچ چیز معامله نمی‌کند و پس از مشاهده وضعیت جلسه امروز که می‌رفت به تعطیلی کشانده شود، با مدیریت مثال زدنی و هوشمندانه در جلسه شورا، حضور خود را به‌عنوان یک مدیر باتجربه که در لحظات حساس، توانایی تصمیم‌گیری‌های معقولانه را دارند اثبات کرد. امری که شاید در نبود وی هرگز به سرانجام نمی‌رسید و پروژه استیضاح دقیقه نودی ابتر می‌ماند.

امروز مردم شهر، روز خود را با خبر داغ برکناری ثابت‌قدم می‌گذرانند اما قهرمانان واقعی امروز باقری و روزان بودند که توانستند در روزهای آخر خود بالاخره پس از سه تلاش نافرجام، این پروژه را به اتمام برسانند. جای خالی این دو، در شورای بعد زیاد احساس خواهد شد.