شهردار رشت در نخستین نشست خبری؛

انتصابات خط قرمز شهرداری است و شورا ورود نمی کند

حرف تازه – عصر سه شنبه نشست خبری شهردار رشت با حضور اصحاب رسانه و جمعی از مدیران شهرداری برگزار شد. در آغاز این نشست فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت با عرض خوشامدگویی به اصحاب رسانه بر تعامل شهرداری و رسانه ها تاکید و نسبت به برداشتن گام های موثر […]

حرف تازه – عصر سه شنبه نشست خبری شهردار رشت با حضور اصحاب رسانه و جمعی از مدیران شهرداری برگزار شد.

در آغاز این نشست فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت با عرض خوشامدگویی به اصحاب رسانه بر تعامل شهرداری و رسانه ها تاکید و نسبت به برداشتن گام های موثر در این راستا اظهار امیدواری کرد.

در ادامه شهردار رشت به بیان نکاتی پرداخت و ضمن اظهار خرسندی از برگزاری نخستین نشست خبری با خانواده بزرگ مطبوعات و رسانه گیلان، گفت: قطعا بخشی از انتظارات و آرزوهای مردم با فرهنگ رشت که بارها از سوی رسانه ها انتقال پیدا کرده است همچنان باقی است.

مسعود نصرتی انتظارات مردم را در سه حوزه وظایف روزانه، برنامه های کوتاه مدت و برنامه های بلند مدت تقسیم بندی کرد و افزود: بخشی از این انتظارات مستقیما به مدیریت شهری مرتبطند و بخشی با کمک سایر نهاد ها و مدیران محقق خواهد شد و قطعا اصحاب رسانه بین این دو حوزه تفکیک قائلند و به طور تخصصی پل ارتباطی مردم و مسئولین هستند.

وی در ادامه بر ضرورت هم اندیشی رسانه و مدیریت شهری تاکید کرد و اظهار داشت: می خواهیم مسیری متفاوت نسبت به سالیان گذشته طی کنیم و در کنار یکدیگر در خصوص دغدغه های شهروندان بیندیشیم و راهکار ارائه کنیم و هر دو گروه پاسخگو باشیم. همانطور که کشورهای پیشرفته از نگاه توسعه پایدار به موضوع می نگرند.

شهردار رشت مشارکت شهروندان و ورود به موقع رسانه ها به مباحث مختلف را ضروری دانست و تصریح کرد: رسانه ها باید به موقع، به اندازه، تخصصی و منصفانه انتقاد کنند و تذکرات لازم را بدهند تا اثربخشی لازم ایجاد شود و برگزاری چنین جلساتی به این روند کمک می کند.

در ادامه خبرنگاران حاضر در این نشست به پیشنهاد شهردار رشت به بیان نقطه نظرات خود در خصوص مباحث شهری رشت، مشکلات موجود و راهکارها پرداختند تا این نشست خبری از حالت یک طرفه خارج شود و به سمت هم اندیشی برود.

در همین راستا مباحثی پیرامون بدهی های شهرداری رشت به پیمانکاران و پرسنل، مشکلات موجود در پیاده راه، حمل و نقل عمومی و مسائل مربوط به خط ویژه اتوبوس، مسائل محیط زیستی از جمله تالاب عینک، رودخانه ها و سراوان، ساختار اداری، پتانسیل هایی نظیر شهر خلاق، راه ابریشم و شهرهای اسلامی،  راهکارهای جذب سرمایه گذار، دخالت های شورا در عزل و نصب ها، نحوه حمایت از ورزش، وضعیت نامناسب آسفالت و مسائلی از این دست بیان شد.

شهردار رشت نیز در پاسخ به این مباحث توضیح داد: این مسائل واقعیت هایی است که وجود دارد و با دور زدن در سطح شهر قابل رویت است. ما زمانی برای بازگشت به گذشته نداریم و باید با هم برای آینده فکر کنیم و تلاش کنیم و با تبیین حقوق شهروندی وظایف یکدیگر را بدانیم.

مسعود نصرتی توجه اصحاب رسانه را به بدهی ۷۳۰ میلیارد تومانی شهرداری رشت جلب کرد و گفت: سال گذشته از بودجه ۸۵۰ میلیاردی تنها ۳۹۲ میلیارد نقد و غیرنقد محقق شده است و هزینه های جاری و اجباری هم از روی آن پرداخت شده است. با این روند تا چند سال هیچ کاری انجام ندهیم تا بدهی صفر شود؟ قرار نیست ما فقط بدهی را پرداخت کنیم. قرار است کار هم انجام دهیم و رشت را به جایگاه واقعی خود برگردانیم.

وی افزود: سال ۱۳۵۵ شهر رشت از نگاه سازمان برنامه بین ۵ شهر صاحب زیرساخت بود و سال گذشته با مولفه هایی که اعلام شد بعد از شهرکرد در جایگاه ۲۶ بودیم. اما رشت ظرفیت های ویژه ای برای جذب سرمایه گذار دارد که باید مدنظر باشد. در شرایط فعلی رشت جاذب سرمایه و گردشگر نیست اما باید درکنار هم رشت را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم تا شاهد رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار باشیم.

شهردار رشت به اطلاع رسانی سریع رسانه ها و اثرگذاری آنها اشاره کرد و گفت: زمانیکه حساب شهرداری رشت به دلیل بدهی ۳۰ میلیارد تومانی توسط تامین اجتماعی مسدود شد دقایقی بعد این موضوع در رسانه ها منتشر شد و یا زمانیکه بیمه ها و حقوق ها پرداخت نمی شود همه مردم از آن مطلعند. رسانه ها در گیلان به صورت متنوع و خاص ظاهر می شوند.

نصرتی در ادامه با تاکید بر ضرورت جلب اعتماد عمومی به منظور افزایش مشارکت و سرمایه گذاری خاطرنشان کرد: پرسنل شهرداری باید طوری حرکت کنند که اعتماد مردم را جلب کنند اما امروز پرسنل شهرداری خودش به مدیریت شهری اعتماد ندارد. به دلیل بدهی سه و نیم ماهه در حقوق ها و اینکه حاضر شدن ۱۴ میلیارد تومان را در روز آخر هر ماه ممکن نمی دانستیم قصد داشتیم حقوق ها را در اواسط ماه و اضافه کار را در پایان هر ماه پرداخت کنیم اما این نگرانی ایجاد شده است که اضافه کار ها با این تصمیم با تاخیر زیاد پرداخت شود. نشان می دهد پرسنل بی اعتماد شده است و باید با فراهم کردن شرایط جدید این اعتماد را برگردانیم.

وی درباره پیاده راه فرهنگی رشت بر ضرورت ایجاد برخی زیرساخت ها از جمله خیابان های جایگزین تاکید ویژه داشت و گفت: پیاده راه بدون اولویت بندی و تقدم و تاخر احداث شد و بار ترافیک مضاعف به خیابان های مجاور وارد کرد. باید حمل و نقل عمومی و خیابان های جایگزین پیش از احداث پیاده راه دیده می شد. 

شهردار رشت پروژه بی آر تی را با توجه به طرح تفصیلی مربوط به سال ۱۴۰۵ و زیرساخت های آن سال دانست و گفت: با توجه به کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و کمبود اتوبوس عملا نتیجه مطلوب به دست نیامده است و پیاده راه و خط ویژه اتوبوس هر دو نیاز به بازنگری دارد. در تمام دنیا پروژه ها در حال بازنگری و به روز رسانی و ارتقا هستند.

وی همچنین در ادامه انجام امور بدون مشارکت شهروندان را ممکن ندانست و اضافه کرد: مردم باید در صحنه حاضر باشند و همراهی کنند و شهر متعلق به همه شهروندان است. اگر یک فرد با معلولیتی خاص نتوانست به راحتی از خدمات شهری بهره مند شود به معنای معلولیت شهر است. کسانی هم که در شهر کاسبی می کنند اما عوارض پرداخت نمی کنند باید بدانند قرار نیست خقوق تمام شهر در اختیار ۵ هزار نفر بماند. عوارض کسب و پیشه و پسماندها باید پرداخت شود و اگر این مطالبات بدون نیاز به ابزار قانونی وصول شود ارزشمند تر خواهد بود.

مسعود نصرتی در ادامه از عقد قراردادی جهت احداث هتل ۵ ستاره در حوالی بوستان ملت رشت خبر داد و گفت: باید بستر ورود سرمایه گذاران به این شهر فراهم شود. ۱۷ پروژه سرمایه گذاری در رشت دیده شده است و شهری با ۳۶ میلیون گردشگر سالانه آینده خوبی دارد.

شهردار رشت با اشاره به مساله احداث زباله سوز ۶۰۰ تنی در سراوان گفت: این مساله همزمان با دوشهر در استان مجاور آغاز شد اما آنها ۱۴۰ میلیارد تومان دریافت کردند و ۷۵ درصد پیشرفت داشتند و ما ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان گرفتیم و حتی ۲۵ درصد پیش پرداخت را هم تامین نکرده بودیم. با پیگیری های صورت گرفته در همین چند هفته گذشته ۴۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص پیدا کرد که استاندار گیلان پیگیر این رقم و بیشتر از آن هستند.

وی افزود: مدارک لازم جهت ثبت رشت در شبکه جهانی شهرهای تالابی تحت کنوانسیون رامسر نیز به موقع در روز دهم مهر ماه ارسال شده است و هرچند وظیفه شهرداری نیست اما با اقتدار ورود می کند و انتظار اتحاد اجتماعی دارد.

شهردار رشت با بیان اینکه شهرداری در برخی امور متولی و مدعی نیست اما موضوعات را با قدرت پیگیری می کند خاطرنشان کرد: قرار نیست سوپرمن پروری کنیم.

مسعود نصرتی با اشاره به وضعیت نامناسب آسفالت های شهر رشت گفت: دو کارخانه آسفالت داریم که یکی به طور کامل تعطیل است و دیگری هم از بخشی از ظرفیت استفاده می کند. باید با اقتدار طی چند ماه آتی از کارخانه های آسفالت برای تامین آسفالت شهرهای اطراف و فروش به آنها بهره ببریم.

شهردار رشت در خصوص کمبود اتوبوس ها در ناوگان حمل و نقل عمومی ضمن تاکید بر خرید اتوبوس های جدید به موضوع بازسازی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به نامه وزارت کشور بابت هر دستگاه ۱۰۰ میلیون تومان پیش بینی شده است و در این مورد نیاز به حمایت نمایندگان وجود دارد.

وی اقداماتی نظیر آسفالت و رفت و روی را برنامه ندانست و گفت: این موارد از وظایف شهردار است و باید حداقل ها را تامین کنیم و سپس به برنامه ریزی ها برسیم. 

مسعود نصرتی مبایعه نامه های امضا شده در ادوار مختلف را در اولویت ندانست و گفت: ۵۴ مورد مبایعه نامه وجود دارد که امروز در اولویت شهرداری نیست و به این املاک در طرح ها نیازی ندارد.درنتیجه ساخت و ساز طبق قانون در آنها بلامانع است. 

شهردار رشت در خصوص دخالت های شورا در خصوص عزل و نصب ها توضیح داد: با شورا توافق کردیم که به خط قرمزهای یکدیگر ورود نکنیم و عزل و نصب ها خط قرمز شهرداری است. ملاک ما شایسته سالاری و روزی ۱۵ ساعت کار است. شایستگی ، تخصص ، تجربه و پای کار بودن ملاک است و از هیچ ظرفیتی غافل نخواهیم بود.

وی با اعلام اینکه از مدیران شهرداری برنامه خواسته شده است گفت: باید پاسخگوی مردم باشیم و رسانه ها در این امر به مدیریت شهری کمک کنند. قطعا در تشکیلات اداری هم نیازمند بازنگری هستیم.

مسعود نصرتی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص بازنگری طرح تفصیلی به منظور رونق ساخت و ساز صحبت کرد و گفت: به زودی شاهد رونق اقتصادی در این حوزه خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه تنها با کارمند بودن شهر را نمی توان اداره کرد گفت: باید عشق به شهر نیز در مدیران وجود داشته باشد. اصحاب رسانه نیز باید با شهامت و درایت به ایفای نقش تخصصی خود به عنوان خواص جامعه بپردازند و چنین جلساتی هم به صورت فصلی برگزار شود.

علی بهارمست معاون خدمات شهری، مجید نوروزی معاون معماری و شهرسازی، مرتضی شریفی معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی، اسماعیل رحمتی مدیر بازرسی، مجید پورجعفری مدیر حراست، فاطمه قدیمی مدیرارتباطات و امور بین الملل، متین عاشوری و رضا عاشری شهرداران مناطق ۴ و ۵ رشت و یاسر صفاکار مدیر حقوقی شهرداری رشت از جمله مدیران حاضر در این نشست خبری بودند.

تصاویر از دانیال شفیعی