یادداشتی از امین مهاجری؛

عدم توجه به مسائل شهر و شهرسازی

امین مهاجری* – برنامه ریزی و عدم توجه به مسائل شهر و شهرسازی و نبودن هیچ گونه طرح ساختار سازی که با شرایط امروز جامعه در رابطه باشد وضعیت اسفناکی را بوجود آورده و اینگونه که جامعه فنی و متخصص منفعل شده و توجهی به این امر مهم ندارند. جوامع ما از طرفی محیط زیست […]

امین مهاجری* – برنامه ریزی و عدم توجه به مسائل شهر و شهرسازی و نبودن هیچ گونه طرح ساختار سازی که با شرایط امروز جامعه در رابطه باشد وضعیت اسفناکی را بوجود آورده و اینگونه که جامعه فنی و متخصص منفعل شده و توجهی به این امر مهم ندارند.
جوامع ما از طرفی محیط زیست را از دست می دهند و از سوی دیگر در باتلاق مشکل ساز و به هم ریخته شهرنشینی صد سال گذشته فرو خواهند رفت.
امروز می بایست قوانین زندگی در شهر حال حاضر، تدوین می شد و شهروندان از کلاس های آموزشی حقوق شهروندی و زندگی در شهر خود برخوردار می شدند و از شرایط مالکیت شهری مطلع می شدند.
ما در هزاره سوم قرار داریم و هنوز شرایط مالکیت شهری ما مربوط به دوران بدوی است و اسفناکتر از همه، بعضا مسئولین و متصدیان امور هم هیچ اطلاعی از این وضعیت ندارند و شهر های ما از پایتخت گرفته تا شهری همچون رشت به نظام صد سال گذشته اداره و توسعه می یابد. چرا زنگ خطر متصدیان این شهر به صدا در نمی آید…؟!
ما چرا به حریم شهری بی توجه و بی اطلاع هستیم؟
چرا فضای تنفس شهری را نمی شناسیم ؟ و چرا فضای اوقات فراغت نداریم؟

ایران که خود روزگاری صاحب فن شهرسازی و معماری و صادر کننده این علم بوده و جامعه ای با فرهنگ کهن مانند رشت نباید در زمینهٔ معماری وابسته به معماری غرب شود تا از ارزش‌های معماری کهن خود بازبمانیم.

چرا باید شاهد آن باشیم که در حوزه مدیریت شهری و یا تصمیم گیری شهری ثبات رفتاری نباشد و هر روز شاهد رفتارهای سلیقه ای باشیم.
شورای شهر را مردم که شهروند رشت هستند از بین معتمدین و افراد کارآمد انتخاب می کنند، قطعا این کج اخلاقی و سیاسی بازی ها در حوزه تصمیمات شهری و متاسفانه عدم نظارت کافی، آن هم در شورایی که باید صادقانه متعلق به مردم باشد، به اوضاع عقب ماندگی دچار می گردد.

*عضو بنیاد ملی نخبگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

انتشار یادداشت های دریافتی الزاما به معنای تایید محتوای آن نیست و مسئولیت محتوای آن بر عهده نگارنده می باشد.